Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera, men vilken...?

Produkter
(logga in för att koppla)
En bra kamera som Canons systemkamera skall man väl ha åtminstone fyra fem år. För mig var det kanske ett impulsköp då det hade blivit nästan dubbelt flere pixlar, men ville också ha ett till kamerahus för att inte behöva byta optik så ofta och för att på så sätt kunna undvika damm i kameran.
 
Ja...


Men vad är era tankar om en 7D + glugg på blocket för åtta?!

Alldeles för billigt! - Varning för blåsning!

Jag brukar tipsa om att knalla ner till närmsta välsorterade butik och undersöka de olika modellerna, kolla storlek, känna på knappar och kika på menyer. Ta med ett minneskort och provskjut några bilder, ta hem och kolla i lugn och ro.
7D är ju naturligtvis kul men det ska rymmas i budgeten också.
Du kanske kan stå för hälften själv, eller nåt annat bra deal med morsan :)
 
Jag har köpt massor av prylar på Ebay och har aldrig blivit besviken, det måste vara bästa köpsajten. Se bara till att ha koll på tull+moms om du köper nåt utanför EU. Du vet säkert, men de har ett system där köparna betygsätter säljarna (och vice versa).

Tradera har nåt liknande, men jag har köpt för lite där för att våga rekommendera dem.

Blocket ska man vara försiktig med, bäst är att mötas fysiskt och göra upp affären.

Lycka till!
/Lennart
 
Ja, tipsat i tråden om blocket-blåsning ;) Kändes liksom lite för bra som sagt...

Haha ja. jag får fråga. Annars är ju 550/600/60d inte fy skam det heller!
 
Om du vill prova att köpa från blocket så håll dig till angränsande områden och se till att möta personen ansikte mot ansikte, titta på grejerna och kläm och känn lite på dom, verkar allt bra så gör upp affären, bästa är väl att i så fall betala kontant så slipper du lämna ut kontonummer osv till en person du inte vet någonting om....

Tänk på att du normalt missar garantier osv om du jämför mot att köpa en ny kamera i butik...
Åk till en butik och testa dom kameror du blivit rekomenderad här och fundera på om du verkligen behöver/måste ha det där lilla extra som kommer med en 7D, svaret på den frågan kan bara du svara på...
 
Om du vill prova att köpa från blocket så håll dig till angränsande områden och se till att möta personen ansikte mot ansikte, titta på grejerna och kläm och känn lite på dom, verkar allt bra så gör upp affären, bästa är väl att i så fall betala kontant så slipper du lämna ut kontonummer osv till en person du inte vet någonting om....

Jag håller med om det mesta av det där, men varför skulle man behöva lämna ut ett kontonummer?
Det är väl säljaren som behöver ge sitt kontonummer till köparen?

(Sen lär väl säljaren se vilket konto pengarna kom ifrån när kontoutdraget kommer, men jag vet inte riktigt varför det skulle vara ett problem.)
 
Frågar du mig så är det definitivt en 550d med pengar över till annat.
Jag ser inte riktigt poängen med 60d framför den.

Förövrigt, det första objektiv jag skulle skaffa om jag var du är ett fast canon 50mm f/1.8 .
Men det var ju inte det din fråga handlade om.

Ursäkta men vad skall hon med det till om hon redan har ett Canon macro 60mm 2,8?
 
Ja...


Men vad är era tankar om en 7D + glugg på blocket för åtta?!

Jag är också ute efter en 7D och kontaktade säljaren. Han var dock endast intresserad av affär öga mot öga och betalning i handen. Inte skicka och betala över nätet. Det låter besvärligt att blåsa någon då. Hade jag haft nära så hade jag åkt dit och kollat.
 
Ja det kan det, men jag håller mig nog till mitt 60 mm än så länge. Blir det ny glugg så satsar jag som sagt på ett zoom...

Men frågan var ju 60D eller 550D, spelar den skillnaden på bildhastighet någon roll om man gillar high speed foto?
 
Ursäkta men vad skall hon med det till om hon redan har ett Canon macro 60mm 2,8?

För att leka med skärpedjupet på lite håll.
När jag började plåta slr var f/1.8 en uppenbarelse jämfört med f/2.8 på kortare objektiv,
men det kanske bara är jag..

För det priset tycker jag också att 50 f/1.8 är ett obligatoriskt förstaval.

Men som sagt, det är vad jag tycker.
 
Ja det kan det, men jag håller mig nog till mitt 60 mm än så länge. Blir det ny glugg så satsar jag som sagt på ett zoom...

Men frågan var ju 60D eller 550D, spelar den skillnaden på bildhastighet någon roll om man gillar high speed foto?

Jag skulle säga nej. 60D är dessutom långsammare än föregångaren 50D om jag inte minns galet.
Som jag nog redan nämnt, 550D och 60D bredvid varandra upplever jag knappt någon skillnad på, om vi pratar seriebildtagning. Skillnaden mellan 60D och 7D bredvid varann upplever jag som enorm. Man ska inte alltid stirra sig blind på siffror.
 
Har du funderat på begagnat? Om du inte bryr dig om filmning kan du hitta en fin 40D eller 50D för 3-4000 kr. Mycket bra kameror. Då får du pengar över till fina gluggar.
 
Men frågan var ju 60D eller 550D, spelar den skillnaden på bildhastighet någon roll om man gillar high speed foto?

  • EOS 550D 3.7 bps
  • EOS 600D 3.7 bps
  • EOS 40D 6.5 / 3.0 bps
  • EOS 50D 6.3 / 3.0 bps
  • EOS 60D 5.3 / 3.0 bps
  • EOS 7D 8.0 / 3.0 bps

Som synes har de tvåsiffriga modellerna två hastigheter. Kanske bra att kunna köra lite långsammare om man blir fartblind. :)

Specifikationerna visar ju att det är en signifikant skillnad mellan 550D och 60D, men om man upplever denna skillnad i verkligheten är en annan sak. Maxhastigheten uppnås bara med tillräckligt snabba slutartider, t.ex.

Å andra sidan saktar ju de långsammare kamerorna också in under ogynnsamma förhållanden, så man har nog alltid en fördel av de snabbare kamerorna om man vill ha höga bildfrekvenser.

Kort sagt: det beror på.
 
Senast ändrad:
Varför skulle man få bättre bilder med de tunga 1 kg metallkamerorna 1D och 7D? Är de så tunga att de inte hinner skaka så mycket då spegel svängs och ridån accelererar ?

Förresten en bra pocket, som är med tar bättre bilder än en kamera där hemma i ryggsäcken.
 
Jämför inte

Varför skulle man få bättre bilder med de tunga 1 kg metallkamerorna 1D och 7D? Är de så tunga att de inte hinner skaka så mycket då spegel svängs och ridån accelererar ?

Förresten en bra pocket, som är med tar bättre bilder än en kamera där hemma i ryggsäcken.

7D är lätt som en fjäder jämfört med 1D-kamerorna! Konstig jämförelse!
 
ANNONS