Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera, men vilken...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enbart kamerahuset 7D är på 820g och 1D 1180g. Canon EOS 600D:s kamerahus väger 570g.

Funderingarna gäller vad som är yrkesfotografens kamera och vad som eventuellt inte är yrkesfotografens alternativ. Och vad består den egentliga skillnaden av förutom priset och tydligen också vikten. Hur kan man påstå att 1000D, 550 D och 600D osv. tillhör familjekameror medan 1 D är yrkesmännens alternativ?
 
7D är lätt som en fjäder jämfört med 1D-kamerorna! Konstig jämförelse!

Eftersom jag själv inte kan förstå hur någon skulle komma på tanken att köpa en 7D utan att även investera i ett batterigrepp kan det kanske vara på sin plats att poängtera att det är en strippad 7D som du väl syftar på.

Med batterigrepp väger min 7D 1393g och min 1D 1413g så där finns iallafall ingen stor skillnad. Enligt tec specen väger 7D 830g utan batteri/grepp och 1D 1205g så där finns en markant skillnad.
 
Om man nu en gång har så dyrbar kamera som 7D eller 1D, måste man inte då också ha L objektiv, de med den röda randen? Är objektivskärpan 2000 linjer, bör väl pixlarna vara 4000. Varannan rad ljus och varannan rad mörkare, om inte, så är väl kameran otillräcklig för objektivets förmåga.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff
Hur vet man om det är sensorn eller objektivet, som är den begränsande faktorn? Eller är det trådutlösare och stativ, som i huvudsak gör bilden?
 
Måste och måste. Ett bra objektiv ger samma bra resultat oavsett om man har en EOS 550D, EOS 600D, EOS 60D eller EOS 7D som ju alla har samma bildsensor.

Vad gäller småbild versus APS-C så behöver man bättre optik ju högre pixeltätheten är, och den allra högsta pixeltätheten (av APS-C och småbild) har ovanstående kameror.
 
Senast ändrad:
Då blir ju en slutledning att trots att 7D kamerahuset är dubbelt dyrare än 600D, så blir det ändå inte alls bättre bilder.
 
Inte på stillastående motiv, nej, men EOS 7D har snabbare AF och högre bildfrekvens så chansen att få en bra bild med sig hem när man fotograferar saker som rör sig snabbt är större med EOS 7D än med EOS 600D.
 
Kör min 600D på urlångsamma Class 4 minnen. Det krävs 10 sek för kameran att spara en RAW+JPG om 30 - 40 Mb. Trots det kan man ta tre bilder så snabbt man bara hinner trycka av.
 
Det är väl inte så dumt? Om det räcker för dig vad gäller bildfrekvens så skulle du ju inte ha så stor nytta och glädje av en EOS 7D.
 
Vilken man än köper är de gammalmodiga efter 4 år. Kanske bäst då att inte köpa för dyrt.
 
Frida, för att återgå till din fråga..
Försök hitta en 50D begagnad. I allt väsentligt kommer du uppleva den som ett rejält lyft jämfört med den 1000 du har idag. Vill du absolut köpa nytt så kvarstår mitt råd, 550d är kalas, om än något långsam.
 
Vilken man än köper är de gammalmodiga efter 4 år. Kanske bäst då att inte köpa för dyrt.
Exakt men det funkar även åt andra hållet, allt du köper idag är bättre än det man köpte för fyra år sedan vilket många verkar glömma i diskussioner om vad man behöver alternativt inte behöver :)
 
När modellen sedan inte är den nyaste, så blir de dessutom billigare. Men den som köpt tidigare och betalat mera har ju haft glädje av produkten en längre tid.

Till Canon EOS finns det också ny programvara för den som törs uppgradera.
 
Frida, för att återgå till din fråga..
Försök hitta en 50D begagnad. I allt väsentligt kommer du uppleva den som ett rejält lyft jämfört med den 1000 du har idag. Vill du absolut köpa nytt så kvarstår mitt råd, 550d är kalas, om än något långsam.

Haha tack ;)

Ja, jag ska kolla runt lite i affärer nu, prata med de som jobbar där och med min ömma moder som står för betalningen ;) Sen får vi se!
 
Hejsan.
Vill du ha en ny 50D med 17-85 IS USM så finns den att hitta på elgiganten megastore för 7995:-

/Roger
 
http://www.photozone.de/canon-eos
17-85 är bara 2,5 stjärnigt objektiv medan det mycket billigare 18-55 är 3,5 stjärnigt i optisk kvalitet. Elgiganten har Canon EOS 60 +18-55 IS för SEK 10490. Blir väl till att plocka blåbär och sälja dyrt åt släktingar för att få ekonomin att gå ihop. Om ändamålet är en fin kamera, betalar farmor och mormor mer än gärna.
 
Seriebildtagningen är viktig för henne, och antal pixlar ganska oviktigt förstod jag det som. Därför rekommenderar jag 50D framför 60D.
 
ANNONS