ErlandH
Aktiv medlem
Varför inte det? Är kameran trasig?Min d40x skulle inte funka med det dyra objektivet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte det? Är kameran trasig?Min d40x skulle inte funka med det dyra objektivet.
Både Sigma o Tamron gör skarpa o fina objektiv, MEN autofokusen är sällan vare sig så snabb eller exakt som original Nikon eller Canon. Kanske tråkigt, men du får vad du betalar för :-(
Mvh.
/Janne
www.helikopterbild.se
Jo jag har märkt det tom mitt Nikon 55-200 4-5,6 är mycket snabbare än mitt Tamron 28-75 2,8. Frågan är om Tamron/Sigma 70-200 2,8 också är långsamma?
På Cyberphoto kan du kolla på:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro2ni
Där bekrivs fokuseringen som snabb och tyst (ultraljudstyp). Rimligt pris för en amatör.
Tack för din kommentar. Som jag har insett så måste jag byta objektiv då mitt Tamron är lååångsamt. Att sätta ett Nikon 70-200 2,8 på en d40x är nog inte så lyckat tyvärr då måste jag uppgradera kameran också. Jag funderar på ett 180 2,8 istället alternativt Sigmat du nämner men hur vet man att det är snabbt?
Varför inte det? Är kameran trasig?
Ibland spelar snabbheten mindre roll, om de tex inte är fokus på exakt rätt ställe :-(
www.helikopterbild.se
Snabbheten o tystheten kan jag inte argumentera emot....
Nu var det ju sigmat jag menade.
ok, låter lovande, några egna erfarenheter av snabba motiv i kombination med objektivet?
funderar däremot på ett begagnat 80-200, vad tror du om det?
Det finns bara en version av 80-200 som ger dig autofokus med din kamera och den är sällsynt och dyr. AF-S 80-200/2,8 heter den som fungerar för dg.
Du vill inte ha ett objektiv som inte ger dig AF till den kameran, oavsett hur billigt det är. På 200 mm och f/2,8 är skärpedjupet tunt som ett bibelblad. Du kommer inte att lyckas särskilt bra med de grejerna helt enkelt.
Ett begagnat 70-200/2,8 VR 1 är mitt bästa tips om du vill lägga de pengarna, annars ett 70-300 VR, men har du ett 55-200 VR nu är det inget särskilt stort uppköp.
Det är tyvärr rätt ont om objektiv som är både snabba, ljusstarka och skarpa samtidigt som de är nya och billiga ;-)
I o med att det inte var exakt ens på stilla motiv så ....
När jag tänker efter lite mer så undrar jag om inte ett bättre kamerahus hade varit en bättre uppgradering för dig just nu.
Du borde kunna få en D200 för 4000 kr och en D300 för 6-7 000 nu. De har mycket bättre autofokussystem än din D40 och dessutom har de inbyggd AF-motor.
Köper du en kamera med inbyggd motor kan du ju t.ex. köpa ett 80-200 eller andra fasta ljusstarka objektiv som du inte får fokus med nu. Det kan till och med bli så att du kommer billigare undan så än genom att köpa ett objektiv som ger dig AF med din D40.
T.ex. 85/1,8 kunde vara ett alternativ. Fördelen med ett fast objektiv är att det normalt är mycket skarpt när det är lite nedbländat, det gör att du kan beskära bilderna riktigt ordentligt och på det sättet behöver du inte zoom på samma sätt. T.ex. skulle det inte förvåna mig om en beskuren bild motsvarande 200 mm från ett 85/1,8 ger samma kvalité som en från ett 55-200 på 200 mm. Dessutom är det fullt öppet mer än ett steg snabbare än de bästa zoomarna, du får alltså mindre än hälften så lång slutartid i dåligt ljus.
Det är lite galet faktiskt, Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor är bland dom skarpaste objektiven som finns, oavsett prisklass, men den är för slö för hundbilder.Ja jag har tänkt samma tanke, som det är nu måste jag ju hålla mig till AF-S-objektiven. Men låt säga att jag behåller min kamera, kanske låter galet men vad tror du om Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor? Jag hade tankarna på ett Nikon 180 2,8 men insåg att det inte var ett AF-S, tyvärr.
Det är lite galet faktiskt, Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor är bland dom skarpaste objektiven som finns, oavsett prisklass, men den är för slö för hundbilder.
oki jag ger upp snart, nu har jag ringat in mina två alternativ för min D40x:
1. Begagnat Nikon 70-200 2,8 eller
2. Sigma 70-200 2,8 med OS (eller är det för långsamt?)
Alternativt ett nytt Nikon-hus där jag kan komplettera med Nikon 180 2,8.
Jag ser inga andra alternativ förutom att byta märke såklart![]()
Hej.
Jag rekommenderar Nikon 70-200/2.8 VR alla gånger. Köp i så fall inte den nyaste 70-200/2.8 VR2 som jag såg nämndes tidigare i denna tråd (nypris ca 19500:- , beg ca 17000:- ). Det blir bara onödiga pengar och kommer i princip inte till sin rätt på din DX kamera. En 70-200/2.8 VR kan du hitta begagnad för ca 11000 och fungerar alldeles utmärkt på din kamera. Skarp, tålig, snabb och säker AF.
Lycka till![]()