Jag har inte provat objektiv från sigma/tamron. Som jag nämnde tidigare kan jag verkligen rekommendera Nikons 70-300 IF ED VR. Det är ett jättefint objektiv med snabb autofokus och bra bildkvalitet till ett bra pris. De actionbilder som finns i mitt galleri är tagna just med det objektivet. När det blev dags för uppgradering köpte jag nyligen ett fast nikon 180/2,8 som jag hoppas jag blir nöjd med trots att autofokusen är modellen äldre än 70-300 samt att det saknar VR. Nikons 70-300 är ett suveränt objektiv i gott dagsljus. När det skymmer lite eller om man är i skogen behövs bättre ljusstyrka för att kunna hålla snabba slutartider. Jag valde fast brännvid för att jag vid hundsport i alla fall jämt håller mig kring 200 mm, sedan spelade priset samt vikten givetvis in om man jämför mot nikons 70-200/2,8. Jag valde nikons fasta 180/2,8 istället för sigma eller tamrons 70-200/2,8 som har ungefär likvärdiga priser, jag har dock inte provat dessa. Jag hoppas jag gjort ett bra val som sålde mitt 70-300 och istället köpte ett fast 180/2,8, vi får se