Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera eller nya objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskda

Aktiv medlem
Hej! Jag har idag en Nikon D50 som jag funderar på att uppgradera till en d90... men så börjar jag funderar på om man ska satsa på att köpa nya/nytt objektiv i stället... Hur tänker ni? Behålla gamla objektiv köpa och nytt hus eller behålla kamera och komplettera med objektiv? Varför det ena eller andra?

Vad är det du saknar i din nuvarande kamera som d90 har, och vise versa?

Dra dom alla argument du kommer på högt. Både kamerabyte och nya gluggar.

Själv skulle jag satsa på nya objektiv, om jag var nöjd med kameran vill säga.

Kamera eller optik

Hej! Jag har idag en Nikon D50 som jag funderar på att uppgradera till en d90... men så börjar jag funderar på om man ska satsa på att köpa nya/nytt objektiv i stället... Hur tänker ni? Behålla gamla objektiv köpa och nytt hus eller behålla kamera och komplettera med objektiv? Varför det ena eller andra?

Normalt är det väl bättre att lägga pengarna på optik då den "lever" längre och förmodligen ger "mer" resultat. Nu är dock steget mellan D50 och D90 sådant att man kan överväga det hela. Bytte själv nyligen från KM5D till A700 och det var en bra skillnad. Kvalitetskänslan, ergonomin, finesser etc. Lista upp för och nackdelar för dig själv. En kamera har man väl kanske i 3-5år. Sen är den passé. Optik kan man ha i många år!

Jag har en Canon 20D och den börjar ju bli ganska så gammal nu, men jag känner att jag inte behöver uppgradera ännu. Det jag framför allt saknar är en något större skärm, men det är väl inte hela världen. Jag har läst massor med trådar här på FS och de vanligaste tipset är just att satsa på objektiv eftersom man kan behålla dem länge till flera generationer kamerahus. Det finns kanonfina objektiv som är mer än 20 år som fungerar fint med min Canon 20D och autofokus, och även ändå äldre som skulle fungera med konverterring till annan objektivfattning men då med manuellt fokus och utan någon EXIF-data till kameran.

Nackdelen att köpa dyra objektiv är att ett systembyte från Canon till Nikon, Sony, Pentax etc. skulle kosta mig en ganska stor slant, men man kan liksom inte tänka så.

Så mitt råd är att se över vad du inte gillar med din D50 och vad som är så mycket bättre med en D90 som du känner att du behöver. Det är inte så mycket kamerahuset som det beror på om du får skarpa bilder, det är mer objektivets prestanda som avgör.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto