Jag har en Canon 20D och den börjar ju bli ganska så gammal nu, men jag känner att jag inte behöver uppgradera ännu. Det jag framför allt saknar är en något större skärm, men det är väl inte hela världen. Jag har läst massor med trådar här på FS och de vanligaste tipset är just att satsa på objektiv eftersom man kan behålla dem länge till flera generationer kamerahus. Det finns kanonfina objektiv som är mer än 20 år som fungerar fint med min Canon 20D och autofokus, och även ändå äldre som skulle fungera med konverterring till annan objektivfattning men då med manuellt fokus och utan någon EXIF-data till kameran.
Nackdelen att köpa dyra objektiv är att ett systembyte från Canon till Nikon, Sony, Pentax etc. skulle kosta mig en ganska stor slant, men man kan liksom inte tänka så.
Så mitt råd är att se över vad du inte gillar med din D50 och vad som är så mycket bättre med en D90 som du känner att du behöver. Det är inte så mycket kamerahuset som det beror på om du får skarpa bilder, det är mer objektivets prestanda som avgör.