Med EOS 60D i kyrkan under ett bröllop. 1/100s. Sigma 70mm f/4.5 ISO6400 eller EF 85mm f/1.8 ISO1000?
Alla kameror och objektiv tar bra bilder, men bara när solen skiner...
Brus
Nikon D90 och EOS 60D är ½ steg bättre än EOS 40D
Dynamiskt omfång
D90 ½ steg bättre än 60D som är ½ steg bättre än 40D
Tonomfång
D90 ⅓ steg bättre än 60D som är ⅓ steg bättre än 40D
Färgdjup
D90 1 steg bättre än 60D och 40D
Objektivets ljusstyrka
f/1.8 är 2⅔ steg bättre än f/4.5
Om man vill se verkligheten förstår man att objektivets ljusstyrka är den faktor som överlägset har störst inverkan på slutresultatet. Kamerahuset spelar i princip ingen roll.
Du är kunnig. Men jag vet också allt det där. Och det du säger är sant rent tekniskt. Jag gillar också ljusstarka fasta gluggar. Men det betyder inte för den skull att alla objektiv som har 2,8 eller sämre som största bländare är skitobjektiv. Allt beror på fotograferingssituationen. Det var den svepande utskåpningen jag vände mig mot. Väldigt många erkänt bra objektiv skulle bli skitobjektiv med den definitionen.
Till trådskaparen Jag är ledsen att jag besudlar din tråd med den här invändningen. Om man ska fotografera inne i en kyrka är det bra med ljusstarka objektiv, och Anders tips på sådana är bra.
Men i en massa andra situationer får du stor glädje av en skarp och någorlunda ljusstark normalzoom. Till exempel Tamron 17-50/2,8 och 28-85/2,8, Sigma 17-50/2,8 och 17-70/2,8-4 samt Canon 15-85/3,5-5,6. Canon har ett par ljusstarkare alternativ också, i proffsklassen, dvs L-optik, men då närmar vi oss 10 000:- och mer.
Självklart kan du använda dina fasta gluggar också till allting annat, du behöver inte alls skaffa dig zoomar om du trivs med fasta. Men många uppskattar zoomfunktionen, och det finnns faktiskt en hel del zoomar som presterar bra i de flesta lägen, t ex de jag nämnt ovan.