Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny instegskamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror det som står längst ner i speccarna är fel, de är ju som K200D.. (2,8 bps stämmer inte, kameran har 3,5 bps - som det står längre upp. Huruvida bildbufferten är lika liten som K200D eller större, vågar jag inte uttala mig om än).
Så speccarna verkar vara en blandning, först på måndag lär det väl helt klarna. :)

Titta på 18-55an på kameran, vad är DA L18-55 och DA L 50-200?

Gamla 18-55 och 50-200 med plastbajonett för att få ner priset.
Tråkigt steg tycker jag, men å andra sidan finns ju 18-55 II kvar i produktion.
Som jag har förstått det så har DA L 18-55 samma optiska konstruktion som den gamla 18-55:an, som på intet vis var dåligt (fast 18-55 II är bättre).
DA 50-200-versionen lär väl upphöra nu, 55-300:an är en stark konkurrent.
DA L 50-200:an kan bli ett intressant lågprisalternativ.
Men det är så tråkigt med plastbajonett och ingen avståndsskala.
Nu gör Pentax som de andra tillverkarna istället för att följa sitt eget spår.
T o m kamerans design påminner om de andra, förutom krominläggen då.
Jag blir så besviken.
Det är helgerån att ta bort info-skärmen på ovansidan. Ett brott mot traditionerna. Men men, gör det kameran smalare så blir väl alltid några glada... :)

Personligen kan jag inte alls förstå varför inte alla Kx0D ser ut som jubileumsutgåvan. Det skulle öka marknadsandelarna till 20%. Konstigt men sant.

Undrar hur de tänkte när de satte ett 'L' i objektivbenämningen.

Om den hade varit 2.8 så hade den väl varit mkt större? Nu faller den väl in under pannkakskategorin? Det tycker jag är toppen. Ett solklart vill-ha-objektiv om närgränsen är liten.

Alltså, jag vet inte det. Nu talar jag om saker jag inte vet ett dyft om men... FA50/1,4 är inget stort objektiv, trots att det är tre bländaröppningar större än 15/4 och trots FF och inte aps-c. Om det går att göra i den storleken förstår jag inte varför det krävs f4 för att få ner storleken - trots SDM (och vädertätande o-ringar)?

Alltså, jag vet inte det. Nu talar jag om saker jag inte vet ett dyft om men... FA50/1,4 är inget stort objektiv, trots att det är tre bländaröppningar större än 15/4 och trots FF och inte aps-c. Om det går att göra i den storleken förstår jag inte varför det krävs f4 för att få ner storleken - trots SDM (och vädertätande o-ringar)?

En enorm skillnad på att bygga en ljusstark 55 mm och en ljusstark 15mm. 14/2.8 är inte medvetet gjord stor, den bli så stor om objektivet skall bli bra med den bländaren. Vill man ha 2.8 så är 14/2.8 ett utmärkt objektiv som jag gillar väldigt bra. Om man däremot vill ha ett litet objektiv så blir 15/4 alldeles perfekt.

Om MZ-m är riktigt liten och kanske det nya vredet är en tidsratt som på Mz-m :) så kan det bli en trevlig liten minikombination. Lite trist att de satt gamla sensorn i Mz-M dock, synd de de inte vågade köra på sensorn från K20, men det hade väl blivit för dyrt just nu. Fast å andra sidan kanske det inte är gamla sensorn, utan en ny sensor med samma teknik som K20 fast med 10MP. Men nu drömmer jag kanske lite för mycket....

Gamla 18-55 och 50-200 med plastbajonett för att få ner priset.
Tråkigt steg tycker jag, men å andra sidan finns ju 18-55 II kvar i produktion.
Som jag har förstått det så har DA L 18-55 samma optiska konstruktion som den gamla 18-55:an, som på intet vis var dåligt (fast 18-55 II är bättre).
DA 50-200-versionen lär väl upphöra nu, 55-300:an är en stark konkurrent.
DA L 50-200:an kan bli ett intressant lågprisalternativ.
Men det är så tråkigt med plastbajonett och ingen avståndsskala.
Nu gör Pentax som de andra tillverkarna istället för att följa sitt eget spår.
T o m kamerans design påminner om de andra, förutom krominläggen då.
Jag blir så besviken.
Det är helgerån att ta bort info-skärmen på ovansidan. Ett brott mot traditionerna. Men men, gör det kameran smalare så blir väl alltid några glada... :)

Eller för att spara vikt med plastbajonett som dom skriver? om DA18-55 II är mer komplicerad än gamla gluggen så kan det vara gamla konstruktionen i nya DA-L 18-55. Men jag har svårt att tro det, för att tillverka två olika konstruktioner istället för en är dyrare även om det är plastfattning och ingen fokusskala på nya. Plastbajonett har jag ingen erfarenhet av men att slopa avståndsskalan gillar jag inte. Något måste dom ta bort så displayen är väl en grej att slopa på kameran.

Kanske det hade varit smartare att slopa skärmen på baksidan istället, då sparar man mer kanske, övre skärmen kan ju visa bilden istället, även om det blir bökigare?

Jag hade hoppats på en ny K5D, men en sån kanske finns i glasbur på mässan?

Jag gillar att DA*60-250 har stativfäste, men det borde DA*200/2,8 ha oxå, speciellt om man använder den med teleförlängare.

DA15/4 verkar dröja, men den ser läcker ut, antagligen under 200 gram och kanske ett fast motljusskydd?

Jag tänkte mest på att 'L' är i princip en standard i folkmun på Canons... ehm.. L optik. ;)

Precis, skall man ha en lågprisserie objektiv, varför inte välja L för att sänka statusen för värsta konkurrenten lite, samtidigt som ju L kan stå för Light, eller Liten, eller Lagom :)

Har alltid pratats illa om plastbajonett, men har aldrig sett någon som haft problem. Jag skull einte vilja ha en, men å andra sidan tror jag inte att dess objektiv kommer att hålla i 10, 20 eller 30 år i alla fall. De är inte byggda för det, och de som köper dessa objektiv har nog knappast sådana tankar heller. Kameror, telefoner, och numera även möbler!!!! är slit och slängprodukter som byts ut med några års mellanrum. OM man däremot vill så har Pentax massor av högkvalitativa objektiv, och en hel drös primes. Nikon han inte mäta sig med detta annat än om man är beredd att lägga ner hudratusen på utrustningen. Jag tycker det är strålande att Pentax gör en riktigt billig kamera. Ju fler som köper Pentax, desto mer pengar får man att bygga nya objektiv för.

DA60-250 blev dyrare än jag trodde, men priset på DA55/1,4 kan man inte klaga på.
Översatt till Svenska:
http://translate.google.com/transla...559b709bfb9cb7c445&hl=sv&ie=UTF-8&sl=de&tl=sv

Sen hoppas jag på ett "bra" pris på DA15/4...

Titta på 18-55an på kameran, vad är DA L18-55 och DA L 50-200?

Ha ha ha. En del roliga översättningar att läsa där :D.
Ringblixt: "Priset är 399, - lögn. "

Det jag är sugen på, 55:an, beskrivs:

" Den höga kvaliteten och A. nått eftersom en ny ersättningen har använts. Bara detta är ingen garanti för bra bilder, men glasögon är högsta siffran fel till ett minimum. Även de herrelösa öppning var optimerade för detta mål. "

Ha ha ha. Vågar man köpa detta? :D

Jag tycker det är strålande att Pentax gör en riktigt billig kamera. Ju fler som köper Pentax, desto mer pengar får man att bygga nya objektiv för.

Förutsatt att folk köper objektiv till den, någonstans lär ju pengarna komma in också. Tvivlar på att de har så hög marginal på själva kameran.

Förutsatt att folk köper objektiv till den, någonstans lär ju pengarna komma in också. Tvivlar på att de har så hög marginal på själva kameran.

Jag tror att hela affären ligger på kameran och på volymen. De flesta som köper DSLR köper aldrig fler objektiv (farmförallt inte de som köper instegsmodellen), alternativt en telezoom, och den kostar ju bara en tusenlapp.

Jag tror att hela affären ligger på kameran och på volymen. De flesta som köper DSLR köper aldrig fler objektiv (farmförallt inte de som köper instegsmodellen), alternativt en telezoom, och den kostar ju bara en tusenlapp.

Och vad jag förstår får de telezoomen med på köpet ;).

Väldigt bra prylar som gör Pentaxsortimentet mer komplett. Man blir onekligen sugen på Limitedserien som börjar få riktigt bra täckning i brännviddsområdet.

Synd att man inte gjorde nya L-optiken vit också:)

lite kamera specs...

* Built for the tough everyday photography
* 10.2 Megapixels resolution CCD
* ISO100-3200
* 3.5fps Continuous Shooting

* Reliable dust prevention, detection and removal system against dust on the sensor

* PENTAX "Shake Reduction" integrated into the camera body is usable with any Pentax lens

* Help function

* picture modes and automatic functions set the camera easily for each photograph situation

* 2.7" LCD
* Supplied with: DA L 18-55mm and 50-200mm zoom lens

Technical Details
ce
CCD
10.75 Megapixels total
10.2 Megapixels effective
23.5x15.7mm Interline Interlace CCD with primary colour filter

Colour depth: 3 x 12 Bit in RAW, 3 x 8 Bit in JPEG (internal 3 x 22 bit)

Resolution:
- JPEG: (JPEG Baseline in quality steps of Optimal, Better, Good)
10 MP (3,872 x 2,592), 6 MP (3,008 x 2,000), 2 MP (1,824 x 1,216)
- RAW: 10 MP (3,872 x 2,592)

Sensitivity: Automatic, Manual selectable (ISO 100, 200, 400, 800, 1,600,3,200)

Lens Mount
PENTAX KAF2 bayonet
Compatible with PENTAX KAF2-, KAF- and KA- lens mounts. Support for KAF2
Power Zoom functions

(K-mount lenses with adapters M42 and medium format lenses are mechanically compatible. Due to the high resolution of camera and lack of electronic contacts on the lenses no general statement can be made regarding full compatibility of functions.)

Viewfinder
Built-in, non-interchangeable Pentamirror finder

Viewing area 96% with finder magnification of 0.85x (with 50mm f/1.4 lens at infinity, -1m–1)

Bright non-interchangeable Natural Bright focusing screen
Viewfinder indications below image area
Dioptre correction -2.5 dpt. +1.5 dpt.

Monitor

2.7 low-temperature polysilicon TFT Monitor with 230,000 dots, brightness adjustment and wide viewing angle (approx. 160°)

Image previewing with image preview switch (stop down button)

Image view after recording: Single image, double image, Histogram, recording data and Hot Spot Warning, 16x enlargement, Thumbnail index (4, 9 or 16), slide show, image rotation

Preview
Depth-of-field preview button for focus depth preview, digital preview

Image Formats
RAW (PEF, DNG), RAW + JPEG
JPEG (Exif 2.21), DCF
JPEG compression: JPEG Baseline in quality steps of Optimal, Better, Good

Memory
SD Card, SDHC Card

Focus

Autofocus system: TTL Phase Matching with 5 focussing points (SAFOX) with indication in finder

Operational range: (EV 1 EV 19)

AF Single with focus lock or continuous AF (as a function of the exposure program)

Focussing point selectable between automatic or manual choice, spot focussing
AF-Assist with built-in flash

Metering

16 segment TTL open aperture metering coupled with AF and lens information, switchable between Multi segment, Centre weighted and Spot metering.

Operational range: EV 1 EV 21
Electronically controlled vertical-run focal plane shutter

Shutter speeds: Automatic: 1/4,000 30sec. (stepless), Manual: 1/4,000 30sec. (in 0.5 EV steps) and Bulb

Flash sync: 1/180sec.

Green Mode, Programmed automatic (Hyperprogram), Sensitivity Priority, Aperture Priority, Shutter Priority, ISO Automatic, Manual, long exposure

Picture Modes (automatic or manual): Portrait, Landscape, Macro, Sport, Night portrait, Flash Off

Scene Modes: Night scene, Surf & Snow, Food, Sunset, Kids, Pets, Candle light, Museum

Exposure compensation: +/- 2EV (1/3 or 1/2 steps)

Auto bracketing: +/-0.5 EV, +/-1.0 EV, +/-1.5 EV in 0.5 EV steps, or +/-0.3 EV, +/-0.7 EV, +/-1.0 EV, in 0.3 EV steps

Exposure memory button

Flash

Built-in P-TTL automatic flash with automatic operation in poor lighting conditions

Manual on / manual off
Preflash for reduction of the Red Ey effect
Flash compensation (±2 EV)
GN 13 at ISO 100
Hotshoe on camera top for use of system flashes
High-Speed Wireless Synchronisation with appropriate PENTAX flashes
Coverage 28mm (equivalent in 35mm film format)

Power requirements
4x AA batteries (Lithium, Alkaline, Ni-MH)

Battery capacity: approx. 1,650 images or approx. 1000 images (50% with flash) or approx. 750 min. playback

AC adapter (optionally available)

Connections
USB 2.0 (High Speed)
AV (compatible with NTSC and PAL)
AC adapter (optionally available adapter)

Recording parameters

White Balance: Automatic or manual. Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten, Neon (W, N, D), Flash, manual balance, 3 selectable settings for Kelvin and Mired Value with fine adjust

Digital filters: BW, Sepia, Colour (18 options), Soft filter and Slim Filter, HDR (3 options)

Drive Modes: Single, Series (Hi/Low): 2.8fps. to 4 images in JPEG (Hi), 1.1fps to capacity of memory card (Low). 4 images in RAW (DNG). Auto Bracketing, Self-timer with 2sec. delay (mirror up lock) and 12sec. delay, IR Remote Control, series

Fortsättnig...

Special features

PENTAX developed opto/mechanical Shake Reduction (integrated in camera body). Adds approx. 4 stops to hand-held shots (for long exposures a tripod should be used).

3 step Dust Removal system:
1. Special coating of Low Pass Filter,
2. Vibration system to remove dust,
3. Adhesive strip to capture dust

Dust Alert: remaining persistent dust on the sensor is clearly located and the position is indicated on the monitor

Compatible with ultrasonic lenses
Camera internal file designation switchable between standard files or date
Extended exposure functions via eight Scenes Mode programs

Switchable between digital preview on the monitor or optical depth-of-field preview in viewfinder

23 individually adaptable camera functions
Metal chassis with fibre-reinforced plastic housing

Weather-proofed body construction with 60 seals protecting against dust and spray

World time for 72 cities in 28 time zones

Menu languages: English, French, German, Danish, Swedish, Finnish, Dutch, Spanish, Portuguese, Italian, Polish, Czech, Hungarian, Turkish, Russian, Korean, Chinese, Thai, Japanese

Print Functions
PictBridge, DPOF (Digital Print Order Form), PRINT Image Matching III

System requirements
Integrated USB connector
PC: Windows XP, Windows Vista
- CPU: Pentium IV or newer
- Memory: minimum 512MB
- Free hard drive space: 1GB or more
- Monitor resolution: 1,280 x 1,024 or more
Mac OS X 10.2 or higher
- CPU: POWER PC G5 or newer
- Memory: minimum 512MB