Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny instegskamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
jämför fattningen mot resten av objektivet på 55an,
den kommer bli riktigt maffig.

Bilagor

• DA_55mm-liegend.jpg
    DA_55mm-liegend.jpg
    11.2 KB · Visningar: 236
Gud vad spännande!
Har de senaste dagarna suttit och dreglat på Canon och Nikons nya modeller, men ändå innerst inne vetat att en K20D nog är perfekt. Men nu med dessa nya objektiv, och att andra nya modeller kanske är på G, så känns Pentax riktigt spännande igen! Om det nu kommer en 30mm 1.4 så lär det göra att man inte känner behovet av en fullformatare lika mycket längre.

Förresten, om nu pentax mot all förmodan skulle lansera en fullformatare i vår, vad för objektiv passar dig? DA*? täcknar de ut hela bildcirkeln? Annars måste de lansera nya fullformatsgluggar med?

Jag älskar pentax, men visst är man intresserad av en fullformatare, spec för den större sökaren. Älskar att fota med min gamla Olympus OM-2 mest för sökarens skull.. Och sedan när man tittar i sin K100D igen, känns det inte alls lika roligt. kanske en K20D med OME-35 eller vad den heter kan hjälpa?
F*n man blir inte klok på de här med kameror och alla modeller!!

hahaha, ursäkta mitt temprament! :)

Man verkar inte ha bantat nått viktigt från funktionaliteten på ny huset, tom tätat. Finns det någon uppgift om storlek och vikt?

Man verkar inte ha bantat nått viktigt från funktionaliteten på ny huset, tom tätat. Finns det någon uppgift om storlek och vikt?

Om den nu är tätad, men det är ju ett försäljningsargument...
Men fokusmotorn i kameran är nog borttagen.

Efter DA15/4 undrar jag om det inte kommer nån längre Limited, 100mm, 135 eller möjligen 150mm. Eller varför inte en spegeltele på 300, 400 eller 500mm, DA300/5,6 eller DA400/8 Mirror Limited?

Men en DA*135/2 SDM vill jag ha först.

Gud vad spännande!
Förresten, om nu pentax mot all förmodan skulle lansera en fullformatare i vår, vad för objektiv passar dig? DA*? täcknar de ut hela bildcirkeln? Annars måste de lansera nya fullformatsgluggar med?

Nej de tecknar inte fullt. Och det är för skeptikerna, mig själv inkluderad, bevis nog på att det inte kommer att komma en fullformatare inom rimlig framtid. Tvivlar på att de kommer att kunna hålla två objektivparker levande.

Nej de tecknar inte fullt. Och det är för skeptikerna, mig själv inkluderad, bevis nog på att det inte kommer att komma en fullformatare inom rimlig framtid. Tvivlar på att de kommer att kunna hålla två objektivparker levande.

Jag hade för mig att alla nya telen teknar fullt liksom så klart macrooptiken. Håller man inte också pruduktionen igång av den äldre fulltecknande limitedserinen samt tex FA 50 och 35? I så fall skulle det initialt räcka med ett par nya zoomar för att få ett skapligt sortiment för fullformat.

Hmm Jag måste väl byta system, har väntat och hoppats på FF från Pentax men nu när dett inte ser utt att komma måste jag byta märke :-(

Hmm Jag måste väl byta system, har väntat och hoppats på FF från Pentax men nu när dett inte ser utt att komma måste jag byta märke :-(

Det är inget officiellt eller faktabaserat alls. Det handlar helt om vad jag tror personligen. Jag bara baserar det på mina egna "känningar" så ta det inte för givet. Jag kan ha fel. Jag hoppas jag har fel.

Det beror förstås på vad man kallar fulltecknande och vad man är nöjd med antar jag.

.

Nej det var ju inte så fullt som jag hört sägas.

Att man bygger upp ett bra aps-c sortiment betyder ju iof inte att man inte kan tvingas in i fullformatsträsket ändå. Nikon hade inga FF planer länge men det kom till slut iaf. Efterfrågan (eller brist på) kommer att styra detta tror jag.

Nej det var ju inte så fullt som jag hört sägas.

Att man bygger upp ett bra aps-c sortiment betyder ju iof inte att man inte kan tvingas in i fullformatsträsket ändå. Nikon hade inga FF planer länge men det kom till slut iaf. Efterfrågan (eller brist på) kommer att styra detta tror jag.

Nej, det är sant. Men någonstans lär man dra en linje och bli lite ödmjuk och inse fakta. Hoya skulle behöva skyffla in en hel del pengar för att ta fram en till objektivpark och kameror. Pengar jag tvivlar på att de vill satsa innan de ser att Pentax kan stå på de benen de redan har. Jag tvivlar på att de har någon som helst plan på att låta fabrikerna bygga en helt ny objektivpark när de redan har introducerat så många nya objektiv nyligen.

Det är inte alls omöjligt att Pentax kommer att komma med en fullformatare någon gång. Det är inte heller helt omöjligt att de sparkar igång 645 projektet någon gång heller. Men jag tvivlar på att det finns pengar, vilja och kapacitet till att göra det "snart".

Jag tror, återigen personligen, att det skulle kräva massiva investeringar som inte skulle betala sig på några år, eftersom det kommer ta tid innan folk byter upp sig till Pentax fullformatare, Det går tvärsemot de besparingar Hoya gör inom Pentax.

Jag tror dock inte att det skulle behöva bli jättedyrt. Samsung har ju redan sensortekniken och det finns ett gäng FA optiker i tillverkning som håller hög klass. Pentax behöver inte heller lansera en komplett uppsättning av allt på en gång. Liksom den nya aps-c parken har vuxit fram under flera år kan man till del göra för ny FF-optik.

Att man har någon plan i nuläget tvivlar jag också på men marknaden kan komma att bestämma detta i vilket fall som helst. Skall bli kul att se hur Sonys 900 tas emot.

Det beror förstås på vad man kallar fulltecknande och vad man är nöjd med antar jag.

.........

DA* 300 tecknar 97% cirka om man kan leva med oskärpan i kanterna.
Det är väl på en analogkamera? sen tillkommer skakreducering...
Även till FA gluggar måste man använda mera av hörnen i bildcirkeln, vilket blir mera kantoskärpa och vinjetering, utom kanske på DFA50 och 100 makrona som har bra kantskärpa...

Själv hoppas jag att inte Pentax/Samsung ger sig in i FX(24X36) träsket där Canon/Nikon/(Sony?) redan har lagt beslag på den lilla marknaden. Om dom e smarta så lanserar dom 645-formatet istället.

Det är väl på en analogkamera? sen tillkommer skakreducering...
Även till FA gluggar måste man använda mera av hörnen i bildcirkeln, vilket blir mera kantoskärpa och vinjetering, utom kanske på DFA50 och 100 makrona som har bra kantskärpa...

Helt sant. Men man kanske kan slå av skakreduceringen säger optimisterna då. ;)

Själv hoppas jag att inte Pentax/Samsung ger sig in i FX(24X36) träsket där Canon/Nikon/(Sony?) redan har lagt beslag på den lilla marknaden. Om dom e smarta så lanserar dom 645-formatet istället.

Tror broarna på digitala mellanformat också är brända redan. De som kör Pentax 645/6x7 kameror har nog troligen gått över till Mamiya eller Hasselblad vid det här laget. Eller har inga planer på att byta upp sig. Samma sak gäller här egentligen, nog för att jag drömmer om en digital Pentax 645, så är sanningen den att jag aldrig någonsin kommer att ha råd att lägga de pengarna på en kamera. Skulle tippa på att den skulle hamna på minst 150.000.- kanske det dubbla. Alldeles för mycket i vilket fall.

Det som jag ser som möjligt är att tredjepart, tex Phase One lyckas konvertera ett bakstycke för Mamiya eller Hasselblad till Pentax 645N eller så.

Hade Pentax sett att det fanns en ekonomisk bas för att sälja 645 systemen hade de inte lagt det på is. Då hade de naturligtvis fullföljt det. Åter igen, deras kundkrets är inte de som har slantar.

..........
Tror broarna på digitala mellanformat också är brända redan. De som kör Pentax 645/6x7 kameror har nog troligen gått över till Mamiya eller Hasselblad vid det här laget. Eller har inga planer på att byta upp sig. Samma sak gäller här egentligen, nog för att jag drömmer om en digital Pentax 645, så är sanningen den att jag aldrig någonsin kommer att ha råd att lägga de pengarna på en kamera. Skulle tippa på att den skulle hamna på minst 150.000.- kanske det dubbla. Alldeles för mycket i vilket fall.

Det som jag ser som möjligt är att tredjepart, tex Phase One lyckas konvertera ett bakstycke för Mamiya eller Hasselblad till Pentax 645N eller så.

Hade Pentax sett att det fanns en ekonomisk bas för att sälja 645 systemen hade de inte lagt det på is. Då hade de naturligtvis fullföljt det. Åter igen, deras kundkrets är inte de som har slantar.
Vi får se, men en 645a med Samsung sensor skulle sälja bra för mellanformat om den gick på 50-60.000:-

Analoga 645or och 6X7 var inte billiga heller och dom som köpte nya var nog främst proffs.

Vi får se, men en 645a med Samsung sensor skulle sälja bra för mellanformat om den gick på 50-60.000:-

Kanske. Vore ju roligt om de kunde ta andelar där. Tror dock att de lär ha en jädrans många kunder om de ska klara det priset.

Analoga 645or och 6X7 var inte billiga heller och dom som köpte nya var nog främst proffs.

Absolut. Men frågan är om de proffsen fortfarande sitter på sina analoga 645/6x7 kameror eller om de bytt till andra märken. Jag skulle tippa på att de inte har haft tid att vänta på att det skulle komma hus utan mer eller mindre blivit tvugna att byta till någon annan tillverkare.

Jag tvivlar inte en sekund på att det är många som skulle glädjas åt att det kom ut dock. Själv skulle jag vilja ha en 6x7:a med digitalt bakstycke. :D. Men jag har helt enkelt accepterat och förlikat mig med tanken att när jag börjar använda mellanformat blir det analogt. Och det gör mig inte så mycket egentligen eftersom det är på hobby nivå.

Det är helt korrekt att Pentax inte har en 24x36 på gång i år.
Det som ligger för presentation på PMA-mässan i början av nästa år är den nya proffskameran i APS-C formatet (KxD), samt uppföljarna till K20D och K200D - K30D och K300D.

Däremot så har ju Samsung officiellt deklarerat att de undersöker möjligheten att ta fram en 24x36 sensor, vilket många har tolkat som ett bevis på att den sensorn redan är under utveckling, men det som saknas är ett hus att stoppa den i. Dock så finns det rapporter i sydkoreansk media som säger att Samsung har blivit försenade så de kommer inte med några stora nyheter i år, de kommer 2009 istället.
Ryktena säger ny 24x36 från Samsung med nyframtagna objektiv, men objektiven släpps självfallet inte innan kamerahuset släpps.
Exakt varför Samsung har blivit försenade sägs inte, min egen gissning är att det har tagit längre tid för Samsung än beräknat att förbereda fabrikerna för produktion. De nya produkterna kommer nämligen inte att produceras i Pentax fabriker, utan i Samsungs egna.
Samtidigt med detta så har vi nyheten om Samsungs satsning på ett micro APS-C system. Så det verkar som att Samsung i stort kommer låta Pentax härja på APS-C, medan de själva härjar på micro APS-C och 24x36.
Vilket skulle kunna vara en logisk uppdelning mellan dem, för det fungerar inte i längden att konkurrera med samma produkter mot varandra.

Även om de satsar på olika format så delar de ju fortfarande mycket prylar under skalet och fattningen lär ju bli K ett tag till.

Jag har sett en siffra på att marknaden för digital mellanformat uppgår till endast 10 000 enheter worldwide per år. Jag vet inte om siffran stämmer, men ligger den så lågt så är det för lågt för att satsa på det.

Hur många FF säljs det? Har någon siffror på det?

Vad gör förresten Full eller Mellan så bra egentligen? Det enda jag vet är att sensorn är större och att objektiven blir vad de är, typ 50mm är 50 och inte 75.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto