Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny instegskamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, länken läckte ut så de har ändrat adressen (nej, jag har inte den nya länken).
Presentationen sker på måndag.

Som utlovat kommer nu äntligen SDM-teleomvandlaren, blir 1.4x.
Nya instegsmodellen tror jag mycket på för Pentax del.
15 f/4:an blir ett bra komplement till 14 f/2.8 för den som inte behöver f/2,8 och önskar sig ett mer kompakt objektiv.

Äntligen kommer ny ringblixt (lämplig för makrofotografering) och andra nyheter.

Som vanlig las informationen ut på webben lite för tidigt. Det är nog några dagar kvar innan det ska bli offentligt.

Edit: inte snabb nog. :)

:D

Hur som helst så är jag glad över 15/4 - om den nu är är lite pannkaksliknande - jag hann aldrig se någon bild.

Och tc'n som stödjer SDM är nog den bästa nyheten! Mitt 50-135 blir då 70-189 väl? Bra att ha de där extra milimetrarna ibland. Om den nu inte kommer kosta 8376298 tusen. :(

Men 15/4 var väl ingen hit? Hade inte 2,8 varit bättre? Likaså 55:an. Jag vill ha ljusstark optik (plus skarp förstås) Dessutom har jag drömmar om typ ett 12/2,8...Ringblixten ser intressant ut!

Men 15/4 var väl ingen hit? Hade inte 2,8 varit bättre? Likaså 55:an. Jag vill ha ljusstark optik (plus skarp förstås) Dessutom har jag drömmar om typ ett 12/2,8...Ringblixten ser intressant ut!

En 15 f/2.8 när Pentax redan har 14 f/2.8? Nej, de ligger för nära varandra.
15 är en Limited och de är gjorda för att vara så små som möjligt.
Så nu har man valet - lilla 15 f/4 Limited eller stora 14 f/2.8. :)

något från samsung än?

Nej, inget från Samsung än.
Det har kommit rapporter i Sydkoreansk media att Samsung är försenade och det spekuleras i att de dröjer till 2009, och då alltså PMA-mässan. Det sägs att produkterna i stort är klara, men kan inte släppas nu.Förseningen kan bero på att de vill tillverka kamerorna själva istället för att låta Pentax göra dem, och det kan ha skett oförutsedda grejjer som försenat förberedelsen av fabrikerna för de nya produkterna.

Huruvida dessa spekulationer i Sydkorea verkligen stämmer eller inte, återstår ännu några dagar för att se.

Ringblixten och TC:n tycker jag är de bästa nyheterna.

Väntar fortfarande på en 30/1.4, skulle den inte komma nu?

Väntar fortfarande på en 30/1.4, skulle den inte komma nu?

30 f/1.4:an skulle komma efter 55 f/1.4:an, men 55 f/1.4:an har flyttats från hösten till vintern och då har också 30:an flyttats till efter det. Det som ställer till det är att alla Star-objektiv har försenats på grund av omdesign därför att Hoya la ner Pentax idé om dubbla autofokussystem. Eftersom de ursprungligen designades för dubbla autofokussystem - för detta var tanken med alla DA Star objektiv från början - så blir det förändring när man nu enbart satsar på ett AF-system i taget. Hoya tyckte helt enkelt det vart för dyrt och krångligt med dubbla AF-system i samma objektiv. Och då tyckte de att det var bättre att designa om objektiven och flytta fram lanseringsdatum, än att lansera dem nu med dubbla AF-system.
Det var i början av den här sommaren, i samband med annonsering av 17-70 SDM, som Hoya/Pentax släppte nyheten att idén med dubbla-AF system är nerlagd.

Sånt här kan tyvärr hända när en ny ägare tar över och den nya ägaren har en annan idé om kommande produkter än den tidigare ägaren hade.

Om den hade varit 2.8 så hade den väl varit mkt större? Nu faller den väl in under pannkakskategorin? Det tycker jag är toppen. Ett solklart vill-ha-objektiv om närgränsen är liten. Vill ha ett vidvinkligt fast normalobjektiv med kort närgräns. Perfekt att ha på kameran då man vill ha med sig en kamera - utifallomatt något... "Pentax-moment" kommer.

Förresten kommer både 55 f/1.4 och 60-250 f/4 före jul, till "utvalda handlare" - vad nu det innebär... Kanske inte så troligt till Sverige då.
Detta tyder på bristande produktionsresurser, att produktionen inte är uppskruvad i topp föränn i Januari. Men med tanke på vad som hände med 16-50:an i fabrikerna så kan det nog vara klokt skynda långsamt nu.

Här är speccar:
http://www.amazon.co.uk/Pentax-K-m-.../B001F51422/ref=de_a_smtd/202-5580999-7005411

Läckor, läckor. :) Apropå det så tror jag en del av dessa speccar är kopierade från K200D, för detta med vädertätning... har jag svårt att tro, så jag tror K-M läcker. :)

Men 3,5 bps ska vara korrekt och stämmer med andra källor.
Det känns ju något ironiskt att Pentax snabbaste kamera är den billigaste... ähum.
Å andra sidan visar detta att kommande K30D och KD00D, som ersätter K20D och K200D (troligen våren 2009, blir snabbare...

Samma Sony 10Mp sensor som i K200D, så ingen liveView. DNG-format möjligt. ISO 3200 är en nyhet för denna sensor på Pentax.
Det finns en tvist till AF:en som inte står i speccarna på Amazon...

Electronic preview som andra Pentax, men skärpedjupskollen verkar borttagen.
5 punkt AF. Vet ej om det är gamla systemet från *ist DL2 eller om det är nytt. (det finns spekulationer om ett nytt AF system..).

I djup och höjd verkar den som andra Pentax, det är kanterna som har skalats av något genom att man har tagit bort info-skärmen ovanpå kameran och flyttat ratten från vänster till höger sida om sökaren.

På vissa punkter är den här mer avancerad än K200D och jag lite svårt att se K200D:ns roll

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar