Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny generation objektiv på väg in?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka skillnader en objektivförbättring har för nytta eller inte kommer vi aldrig bli överens om här, men man kan väl generalisera lite och säga att så länge ett ljusstarkt objektiv ersätts med ett annat och får en subjektivt trevligare bokeh, med bibehållen eller förbättrad skärpa så uppskattas det säkert av en majoritet av kundkretsen.

Sen kommer ju alltid argumenten "titta så fina bilder duktiga fotografer kunde ta med tokgamla kameror.." "..det är fotografen och inte utr..." "man skriver ju ändå aldrig ut större än.." "på tillräckligt stort betraktningsavstånd.." "..har använt mobilen till bilder som hamnat i tidningar.." och så vidare, men jag skulle nog vända lite på det.

Säg att man någon gång skulle lyckas ta en bra bild? Det har aldrig hänt mig och jag räknar inte med det heller men om det skulle hända? Den bilden skulle folk kanske välja att titta på dels 2015, men kanske även 2025 eller 2045! I de senare fallen lär inte någon behöva begränsas av några utskrifter, bristande upplösning, färgokorrekthet, bristande färgrymd eller bristande kontrastomfång. Det som kommer att göra snabba tekniksprång framöver är ju betraktningsmöjligheterna, och det är ju samtidigt de som ligger ordentligt efter idag. Vem använder utskrifter som betraktningsreferens den dagen när en normal konsument-TV överglänser dagens kamerors prestanda i alla avseenden?

För övrigt har jag haft både en Sony/Zeiss 135/1.8 av senare konstruktion och nu en gammal hederlig Canon 135/2.0. Den gamle canonen är inte lika sylvass på största öppning och färgerna är inte lika neutrala men jag föredrar dess bokeh före den andres. Så där har utvecklingen inte lett till högre praktisk nytta. Annars sägs det väl att de senaste värstingnormalerna har snygg oskärpa, men det har jag ingen egen erfarenhet av.

Tycker jag.
 
Om några inte kan se vad jag kan se så är det liksom inte något problem med det.

För övrigt så pixelpeepar jag aldrig. Men det förekommer att jag delförstorar eller tar vara på ganska små utsnitt av originalbilder.
Jag skriver inte ut särskilt stora bilder och trycker inga böcker.
 
Jag håller inte med om valaura effekten. Dollarn har visserligen ökat i värde mot Euron. Fast den Japanska Yenen har förlorat mot både Dollarn och Euron. Flera av kameratillverkarna producerar hemma i Japan. Speciellt objektiv.

Så endast om man utgår att de vill ha ett globalt marknadspris före skatt som är lika på de flesta marknader så håller påståendet och utgår från priset i USA blir det logiskt.
Då utgår man från Dollarn och eftersom den gått upp så måste man höja alla andra priser.
Fast nu har ju Yenen fallit också så, i slutändan för Japanerna fler Yen från nästan samtliga marknader.

Så nog sjutton försöker tillverkarna få oss konsumenter att betala en högre marginal per styck och radda deras fallande vinster.

Det är enkelt att gån in och kolla valutautvecklingen mellan olika valutor de senaste 12 månaderna.Där har inte så mycket dramatiskt hänt.

1) Många, rent av de flesta stora företag gör oavsett vilket land de kommer ifrån stora delar sina affärer i dollar, så vad som händer med dollarkursen är i hög grad relevant även för japanska företags försäljning i Europa.

2) Mayflower som jag länkade till hade just gjort sig besväret att räkna in valutaeffekter i sin bedömning, jag tror faktiskt inte de bara hittat på den saken :)
 
1) Många, rent av de flesta stora företag gör oavsett vilket land de kommer ifrån stora delar sina affärer i dollar, så vad som händer med dollarkursen är i hög grad relevant även för japanska företags försäljning i Europa.

2) Mayflower som jag länkade till hade just gjort sig besväret att räkna in valutaeffekter i sin bedömning, jag tror faktiskt inte de bara hittat på den saken :)

Man gör sina affärer i dollar fast Canon och andra Japanska företag har sin bokföring och resultat i Yen. Så gör du mycket Dollar affärer säkrar du en stor andel av dollaromsättningen genom terminsaffärer löpande.

Nu har man ju faktiskt höjt priserna ganska ordentligt på nya produkter även i Dollar i USA samtidigt som Yenen har försvagats. Det är det jag menar med att man höjer det globala priset i Dollar för produkten. Fast redovisningsvalutan är Yen. Det gör också att priset i Euro höjs med ökningen i Dollar plus Eurons försvagning mot Dollarn.


Så jag anser det fel att skylla på valutan. De har arbetskraftskostnaden och en stor del tillverkningskostnad i YEN. De tillverkar en hel del produkter själva och köper in annat från Japanska leverantörer. Detta är kostnader i Yen. Alltså sjunker en stor del av tillverkningskostnaden samtidigt.

Så jag kan inte komma fram till annat än att de försöker höja priserna för att bromsa den negativa resultatutvecklingen. De bör ha tappat ungefär 1/3 aå dSLR försäljningen bara de senaste 2 åren.
PÅ 3 år 40% Det svider naturligtvis hårt i plånboken, Alla kostnader skall slås ut på färre kostnadsbärare.
Utveckligen för kompaktkameror är en nedgång med 70% på 4-5 år.

I ppappersindustrni brukade vi säga att det vi producerade under December var vår vinst. Det vi gjorde under de andra månaderna var att tjäna ihop tillräckligt för att täcka våra kostnader.
Pappersindustrin var mycket cyklisk och de år försäljningen gick ner med 30% på grund av lagerminskningar så gjorde vi heller ingen vinst eller en mycket liten sådan.

Kameraindustrins förutsättningar är nog inte så annorlunda.

De har ett stort problem att lösa.

De som är fotointresserade har redan utrustning som täcker de flesta behov. Det flesta är nu konsumenter som köper en ny på grund av den gamla gått sönder eller de tycker produkten är tekniskt förlegad. Fast det strömmar inte till nya konsumenter som hoppar på den digitala fotografin och inte har en utrustning. Den delen av digitalafotografins utvecklingskurva passerade vi redan för 5 år sedan.

Så nu får de göra som alla andra och komma med något som göra att konsumenterna vill byta ut det gamla för det nya ger dem stora fördelar. Alltså skapa en ny puckel på digitalfotografits livscykelkurva.
Lyckas de inte med det så kommer nästa steg bli utslagning av de svagaste, kraftiga kostnadsbesparingar och för oss konsumenter höjda priser. Flera av dessa saker ser vi redan.
 
Om vi pratar om senare tid, så tycker jag väl att framförallt billiga objektiv har förbättrats ganska dramatiskt. Men ingen här verkar ju diskutera dem. Dock tycker jag kanske att höggradiga primes från Sigma och Tamron, för att inte tala om Samyang, kanske också hör dit? Och långa telezoomar. En del av billigrevolutionen.

Vad som är grunden till det vet jag inte. Jag såg nånstans nån som spekulerade i att man kanske kunde använda datoralgoritmer som optimerar också för att kunna använda stora toleranser. Det finns optimeringsalgoritmer numera som kan styras till att söka efter lösningar med godtyckligt olika hänsynstagande. Men om man verkligen kan konstruera ett högpresterande objektiv trots större toleranser vet jag inte. Det kan ju också vara så att små toleranser blivit billigare och enklare att hålla.

Jag förväntar mig dock ytterligare minst ett tekniskt steg i framtiden. Det är nu möjligt att bygga avancerade styrda maskiner som arbetar med feedback och löpande korrigerar sitt arbete, till en rimlig kostnad. Komponenterna och systemen masstillverkas sedan länge. Jag tror alltså att man en dag kommer att kunna slipa en godtycklig (asfärisk) linsform betydligt billigare och precisare än idag. På sikt kommer vi kanske inte ha en enda sfärisk lins kvar i våra objektiv.

Objektiv blir nog alltid bättre, men en hel del 'gamla' objektiv är ju dock fina klipp än idag därför att de säljs till bra pris, tack vare lång produktion.

...Och nä, Canons olika 50mm objektiv leder väl inte marknaden. Det är väl F/1.8 som skäms minst. Men det verkar ju som Canon helt enkelt inte har tid att göra nåt åt det. Det är alltid nåt annat som är mer prioriterat. Så utvecklingen regleras nog mycket av tiden det tar att konstruera och sätta ett objektiv i produktion.
 
Det lär komma en hel hög nya Canon objektiv de närmaste åren enligt ryktena. Ett av skälen är att man då samtidigt kan höja priset får den nya versionen. Ett av dem lär vara en ny 50/1,2 II

Nog om detta. Här kommer ett par snacksaliga gubbar som till stor har samma uppfattning som jag.
Vi har ofta för ,yrket fokus på det tekniska och för liten fokus vad vi egentligen sysslar med. Att ta bilder vi själva och förhoppningsvis också är nöjda med.

Titta nu på dessa gamla rävar och vad de har att säga.
https://www.youtube.com/watch?v=AneZXrFdW8M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.