Vidga gärna ramarna lite grann
Som så ofta höjs röster om den ena eller den andra kameran från två tillverkare som dominerar marknaden, och om man drar analogin med bilarna en bit till handlar det om någonting som liknar att rekommendera i första hand Volvo eller Ford.
Nu finns det ju många andra bilar som är bra och kanske också lite olika. Porsche nämndes och analogin med Leica. Självklart finns det kameror som på samma sätt skulle kunna jämföras med Subaru och Toyota; bra arbetshästar som inte gör så mycket väsen av sig.
Systemkamerorna på tiden då vi använde film utvecklades efter två linjer, varav ingen egentligen passar den digitala eran. Under den digitala utvecklingen har det kommit till en joker i leken, en typ av kamera som inte var möjlig tidigare, men som i många avseenden kan ha fördelar jämfört med äldre typer. Dessutom gör den enda av dessa två stora som tillverkar sina egna sensorer inte de bästa sensorerna som finns, vilket gör att man kan få ut mer i en del avseenden genom att välja ett annat märke.
DSLR (systemkameror av den typ som Canon gör) är en dinosaur som är på väg ut, och jag tippar att det handlar om en period av ungefär tio år. Därefter lär knappast några nya spegelreflexkameror utvecklas.
Det nya som har kommit är att mer av kamerans funktioner är elektroniska, och att man inte längre behöver den känsliga finmekaniken med en rörlig spegel som måste placeras i strålgången med stor precision varje gång man har tagit en bild. Tillverkare som Samsung, Panasonic och Sony har redan börjat utveckla en nyare teknik och nått långt. Olympus och Nikon likaså, och det är bara en tidsfråga innan Canon hakar på.
Bland kamerorna som jag ser som mest intressanta idag, och där kanske jämförelsen mellan Porsche och Leica stämmer rätt bra, tycker jag att ett märke som mer liknar BMW platsar och har väldigt mycket att erbjuda. Vem minns inte Isetta eller BMW 700? Kameratillverkaren jag tänker på är Sony, och de gör flera modeller utan rörlig spegel. Den jag själv gillar bäst heter NEX 7.
Självklart är mina preferenser inte säkert samma som dina, men det jag ser som viktigt är:
- en bra sensor (Sony gör de bästa)
- smidigt format
- god ergonomi
- möjlighet att använda all optik (Det går att sätta Leica-objektiv på den.)
Jag valde själv en spegellös kamera för att den för mig erbjöd bättre ergonomi än de DSLR som jag då hade sett, med undantag av fullformatskameror och mellanformat, men jag skulle aldrig mer släpa omkring en så stor klump till kamera. Genom den spegellösa kamerans korta anslagsmått har jag fått möjligheten att använda alla mina äldre objektiv, och dessutom har jag på ett billigt sätt kunnat få funktionen
tilt, som jag uppskattar mycket.
Jag är medveten om vilka fördelar en DSLR-kamera kan ha, men för mig är de utan betydelse, och jag känner också till nackdelarna, som förespråkarna gärna talar tyst om. Jag kommer troligen inte att skaffa någon spegelreflexkamera igen. (Jag har genom åren haft ett flertal.)