ANNONS
Annons

Ny enskild firma. Vad händer med "egen insats"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att starta enskild näringsverksamhet.
Jag redan har köpt det mesta i utrustningsväg som jag behöver, men då som privatperson.
Jag har även ett lån på fotoutrustning som jag betalar av på.
Blir firman skyldig mig pengar för utrustningen jag har köpt till firman, och kan jag plocka ut inkomsterna ur firman direkt de kommer in och betala av lånet, utan att betala skatt på de pengarna?
Kan någon tipsa om någon bra guide eller något med samlad info?
Jag har läst på rsv:s sida m.m men jag tycker inte att jag får någon klar bild över helheten, utan bara små portioner intressant info, det blir så lösryckt på något vis.

Det finns en riktigt bra bok som heter "Enskild firma" av Björn Lundén. Precis så torr som man kan tänka sig, men med massor av matnyttig information. Köp den.

Sen går du in på Skatteverkets hemsida och kollar var och när dom har nästa informationsträff för dig som vill starta eget. Inte fullt så torrt och tråkigt som man kan tro. Dessutom brukar dom vara riktigt bra på att svara på alla konstiga frågor.

Ring skattemyndigheten och fråga! De brukar vara väldigt serviceinriktade, även om många kanske inte tror det!
//Anders

Skattemyndigheten sitter på all information och dom är villiga att dela med sig av sin kunskap.

Om du startat firman har du säkert fått en inbjudan till informationsträff från just skattemyndigheten. Har du inte startat den så kommer du att få den den dag du startar.

Lite snabbinfo.. inköp du gjort och som kan klassas som inventarie. typ fotoutrustning kan du sälja till den enskilda firman om inköpen gjorts senast under förra året. Inköp gjorda före 2005 kan du inte ta in i firman.

Vad som händer med låner du tagit.. om det är sk avbetalning, kan jag inte svarar på det. Men iof, om du säljer utrustningen till din enskilda firma, så föreslår iof jag att du då löser lånen eller avbetalningsköpet.

Om du köpt din utrustning på avbetalning, bör du också kolla reglerna för avbetalningsköpet.. För har för mig att det brukar finnas en klausul i dessa att du inte har rätt att sälja grejerna vidare innan avbetalningsköpet är slutbetalt.

Hur en sådan klausul ställer sig till att du "säljer" varorna till din enskilda firma bör kanske också kollas

hej
det med 2005 osv

om ens hobbyrverksamhet övergår till firma, vad gäller då osv.

Så tror ett snack med skatteverket kan ge mycket här.

Roine

Gersemi skrev:
Lite snabbinfo.. inköp du gjort och som kan klassas som inventarie. typ fotoutrustning kan du sälja till den enskilda firman om inköpen gjorts senast under förra året. Inköp gjorda före 2005 kan du inte ta in i firman.

Vad som händer med låner du tagit.. om det är sk avbetalning, kan jag inte svarar på det. Men iof, om du säljer utrustningen till din enskilda firma, så föreslår iof jag att du då löser lånen eller avbetalningsköpet.

Om du köpt din utrustning på avbetalning, bör du också kolla reglerna för avbetalningsköpet.. För har för mig att det brukar finnas en klausul i dessa att du inte har rätt att sälja grejerna vidare innan avbetalningsköpet är slutbetalt.

Hur en sådan klausul ställer sig till att du "säljer" varorna till din enskilda firma bör kanske också kollas

Det är vanligt banklån, och inte jättemycket pengar, var drygt 30.000:- från början.
Men jag skulle gärna vilja betala av det så fort som möjligt.

Dez skrev:
Det är vanligt banklån, och inte jättemycket pengar, var drygt 30.000:- från början.
Men jag skulle gärna vilja betala av det så fort som möjligt.

Då är ju det inga problem, då kan du enkelt om du vill "sälja" kamerautrustningen till din firma.

Men som andra föreslagit läs på Skatteverkets hemsida

www.skatteverket.se

Här kan du också hitta en del info

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/295.4.39f16f103821c58f680007357.html

Agnetha..

Jag menar, ramlar det in 30.000:- för utförda jobb, kan jag bara plocka ut dem då och betala av firmans skuld till mig utan att jag måste betala en massa skatt?
Det finns naturligtvis kvitton på allt.

Re: Agnetha..

Dez skrev:
Jag menar, ramlar det in 30.000:- för utförda jobb, kan jag bara plocka ut dem då och betala av firmans skuld till mig utan att jag måste betala en massa skatt?

Mitt seriösa råd. Lita bara till skattemyndigheten.
Ring! Dom är snälla!

Re: Agnetha..

Dez skrev:

Nja, det är jag tveksam till, exakt vad du kan lösa in kamerautrustningen för vågar jag inte svara på. Det var nåt år sedan jag själv läste i de broschyrer jag länkade till. Sedan så lurar jag på att det också kan finnas olika sätt att se på värdet på en kamerautrustning, speciellt om man säljer till sin egna firma

Janne

Jo, det är väl det bästa..
Men jag är allergisk mot telefonköer.
Jag skulle ringa arbetsförmedlingen och höra vad de hade för info att efbjuda, och då var det 153 före mig i kön..
Men skatteverket kanske går bättre..

Re: Janne

Dez skrev:
Jag skulle ringa arbetsförmedlingen och höra vad de hade för info att efbjuda, och då var det 153 före mig i kön..

Även om det skulle vara kö kan det vara värt att stå där om man kan undvika kvarskatt på 30.000:-

Det går även att maila dom.

/J

Re: Janne

Dez skrev:

Precis som Janne säger, Skatteverket är bra att ha att göra med.

Jag tycker som sagt också du skall ladda ner dom bryschyrerna jag länkade till. Finns mycket bra att läsa där

Jag har redan fått många bra länkar och tips och jag ska studera dem noggrannt. Tack.

Men man behöver väl inte "sälja" till sin egen firma. Det är ju samma plånbok ändå i enskild firma. Det är bara att sätta in kvittona i pärmen och köra på.
Är det leasing drar du av kostnaden o momsen vid varje betalning.

Spara man alla kvitton, så kan man alltid fixa så bokföringen blir rätt i slutänden.

Vad du än köper,med firmans pengar el dina privata , så blir det ändå samma slut på allt. Skatt betalar du bara på intäkten.

Lycka till

Fotomange skrev:
Men man behöver väl inte "sälja" till sin egen firma. Det är ju samma plånbok ändå i enskild firma. Det är bara att sätta in kvittona i pärmen och köra på.
Är det leasing drar du av kostnaden o momsen vid varje betalning.

Spara man alla kvitton, så kan man alltid fixa så bokföringen blir rätt i slutänden.

Vad du än köper,med firmans pengar el dina privata , så blir det ändå samma slut på allt. Skatt betalar du bara på intäkten.

Lycka till

Det där såg vi inte. Moms, egenavgifter och inkomstskatt är olika saker som drabbar olika typer av intäkter.

Olika typer av intäkter? Vad har moms o egenavgifter att göra med vilken plånbok du tar pengarna ur i enskild firma?

Fotomange skrev:
Olika typer av intäkter? Vad har moms o egenavgifter att göra med vilken plånbok du tar pengarna ur i enskild firma?

Vilken plånbok man använder styrs av vad man köper.
Allt man köper kan inte tas ur firmans plånbok.
Firmans plånbok med "momsfördelar" gäller bara det som ryms inom firmans verksamhet.

Intäkter man får i lön från en arbetsgivare inkomstbeskattas. Intäkter från ett uppdrag skall F-skattas och beläggas med moms, och därefter inkomstbeskattas om firman ger vinst.

Firmans och den egna plånboken är olika även om man har enskild firma.

Firmans pengar är inte dina innan du betalt moms F-skatt och inkomstskatt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar