ANNONS
Annons

Ny enskild firma. Vad händer med "egen insats"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt råd kontakta en revisors konsult på någon liten bokförings byrå. gör upp om ett fast pris 3000-5000:- för att få bra råd och tips. Kan vara värt varenda krona..
Men enskild firma är din egen plånbok nästan:)

Kolla även med ditt fackförbund vad som gäller om du blir arbetslös mm.

Arleklint skrev:
Vilken plånbok man använder styrs av vad man köper.
Allt man köper kan inte tas ur firmans plånbok.
Firmans plånbok med "momsfördelar" gäller bara det som ryms inom firmans verksamhet.

Det är helt riktigt, och ang kamerautrustningen som tråden började om, tog jag för givet att detta var utrustning som redan var inköpt innan trådskaparen starta sin firma.

och precis som Janne säger, du kan bara ta med i firmans bokföring, kvitton som är relevanta till firmans verksamhet. Där är ingen skillnad vilken sort företagsform du väljer

Janne, Det jag menar är att man inte behöver skilja på firman och privatutgifter direkt. Bara man bokför rätt. ( fast det underlättar att ha skilda konton)

photomicke skrev:
Mitt råd kontakta en revisors konsult på någon liten bokförings byrå. gör upp om ett fast pris 3000-5000:- för att få bra råd och tips. Kan vara värt varenda krona..

Skattemyndighetens rådgivning är (väl?) gratis...
Kan tänka mig att du kan lägga 3000-5000 spänn på nåt roligare ;-)
//Anders

Köp vad du vill, hur du vill, men ta självklart bara med i Bokföringen, kvitton som är relevanta i firman.

Jag tror det är bra att hålla pengarna väldigt särade. Speciellt i en tråd där Andreas startar firma för första gången.

Dez skrev:
Jag menar, ramlar det in 30.000:- för utförda jobb, kan jag bara plocka ut dem då och betala av firmans skuld till mig utan att jag måste betala en massa skatt?
Det finns naturligtvis kvitton på allt.

Nej, du kan inte plocka ut dem rakt av. Det beror på att de grejor som du skyfflar in i firman är inventarier.
Inventarier skrivs av med ett förutbestämt belopp/procentsats varje år, s.k. avskrivning. Avskrivning är en kostnad, som i resultaträkningen kvittas mot intäkterna och om du har högre intäkter än kostnader så får du skatta för överskottet (=vinst).

Ett tips är att gå någon form av nyföretagarutbildning där man bl.a. får lära sig grunderna för bokföring. Sådana här frågor är lättare om man känner till skillnaden mellan balansräkning och resultaträkning, utgifter och kostnader, inventarier och förbrukningsmaterial, inkomstskatt och egenavgifter osv.

Björn Lundén som någon nämnt tidigare har bra böcker för dummies: http://www.blinfo.se. Böckerna kostar en spottstyver och är dessutom avdragsgilla.

Instämmer med övriga som sagt att det är bra att ha ett separat konto, t.ex. ett plusgirokonto, som innehåller firmans pengar.

Edit: Tog bort missvisande rubrik

Absolut, jag vill bara säga att det inte är så avancerat som man kan tro. Huvudsaken är att det blir rätt bokfört och deklarerat.

Fotomange skrev:
Absolut, jag vill bara säga att det inte är så avancerat som man kan tro. Huvudsaken är att det blir rätt bokfört och deklarerat.

.. och att man redan under det löpande året är införstådd med vilka regler som kommer att gälla den dagen man skall deklarera.

Gersemi skrev:
Lite snabbinfo.. inköp du gjort och som kan klassas som inventarie. typ fotoutrustning kan du sälja till den enskilda firman om inköpen gjorts senast under förra året. Inköp gjorda före 2005 kan du inte ta in i firman.
Ur Björn Lundéns bok "Avdrag 2005":

* "Startkostnader", eller "Kostnader före verksamhetens påbörjande" -- som t.ex. kontorsmateriel eller resor -- är i enskild firma avdragsgilla om de uppkommit under startåret eller kalenderåret före startåret.

* Inventarier räknas inte in bland "startkostnader", utan dessa sätter du in i företaget som ingångsinventarier i företaget ("Egen insättning" i bokföringen). Så vitt jag förstår har det ingen betydelse hur gamla ingångsinventarierna är, huvudsaken är att de värderas till sitt marknadsvärde på intagsdagen. Detsamma gäller f.ö. "Ingångslager", om sådant finns.

* "Förbrukningsinventarier" (korttidsinventarier och inventarier värda <5000:- exkl. moms) kan du dra ANTINGEN som "Startkostnader", ELLER sätta in som ingångsinventarier.

Jag ska skicka efter den där boken. Tyvärr är det ganska sällan de har någon "starta eget" kurs här på orten, men jag ska försöka gå en sådan.
Fortsätt gärna att diskutera ni, jag lyssnar..

Det kan vara intressant att veta att du kan dra av negativt resultat i din firma mot din tjänsteinkomst, upp till 100 000 varje år i fem år.

Så kamerautrustning är att se som startkostnad då?
Det mesta är inköpt 2005.

Viken avskrivningstid gäller för en digitalkamera? Ett objektiv? Skillnad nellan nya och begagnade grejor?
//Anders

WFS) (Graylingman skrev:
Viken avskrivningstid gäller för en digitalkamera? Ett objektiv? Skillnad nellan nya och begagnade grejor?
//Anders

Inventarier över 5000:- (exkl) kan skrivas av på tre år. Kamera och objektiv hör ihop och räknas ihop till ett inventarie.

Se inte detta som ett svar! Någon som är säker får gärna rätta mig eller slå fast att det jag skrev ovan är rätt.

/Johan

Ablo skrev:
Inventarier över 5000:- (exkl) kan skrivas av på tre år. Kamera och objektiv hör ihop och räknas ihop till ett inventarie.
Precis exakt så sa skattemyndigheten till mig när jag fick revision.
Det är upp till var och en att motivera en kortare avskrivningstid. Jag försökte med direktavskrivning men fick nej, sen försökte jag dra kamerahus direkt och objektiv på tre år men fick avslag på det också. Hus är inte användbart ensam och därför kan de inte ha annan avskrivningstid än objektiv. Och objektiv anses hålla mer än 1 år (och det får vi ju verkligen hoppas).

Hur som helst, skattemyndigheten och kronofogdemyndigheten (som håller infoträffarna) är jättebra att prata med. Skicka dina frågor via mejl så får du bra svar snabbt, då slipper du dessutom sitta i telefonkö.

Och en sak till: det är alltid 25% moms inom fotobranschen, även om du eller dina kunder anser att dina bilder är konst.
Lycka till!
//
Nina

Happy Horse skrev:Hus är inte användbart ensam och därför kan de inte ha annan avskrivningstid än objektiv. Och objektiv anses hålla mer än 1 år (och det får vi ju verkligen hoppas).
Menar du att kamera+objektiv är att se som *ett* inventarium? Det kan väl ändå inte stämma? Om du har tre hus och 6-7 gluggar; vad "hör ihop med vad" då? Alla hus+gluggar kan väl rimligen inte ses som *ett* inventarium???

Och vad händer om du köper en ny glugg, eller säljer ett av husen, är det då att betrakta som "ett halvt inventarium"? Jag har (nästan) aldrig köpt ett hus och ett objektiv samtidigt, så rimligen måste jag ju bokföra dessa inköp "ett och ett", efterhand som jag köper dem?

Försöker inte på något vis att vara snorkig, jag bara undrar (inte minst eftersom förra året var första året för mitt eget företag, och den deklarationen således ligger inne för granskning just i detta nu... Man har ju liksom inte koll på allt i början... :) ).

Som jag ser det, är det rimliga att varje hus och objektiv för sig är ett inventarium. Åtminstone om dessa inte köps in som "paket"?

EDIT:
Skall kanske tillägga att jag skriver av alla mina inventarier med restvärdesavskrivning, dvs 25% om året "i klump". Ur just *den* aspekten är det alltså oväsentligt för mig personligen om kamera och glugg "hör ihop".

Senast ändrad:
Klipper in dels en fråga från mig till skatteverket och dels det svar jag fick:

Frågan:

Hej,
Jag har FA-skatt och har köpt en del fotoutrustning i mitt företag. En
digital systemkamera, ett par objektiv och ett blixtaggregat. Summan på
fakturan ligger runt 11000 kr, men av de ingående delarna är det bara
kameran som hamnar över 5000 kr. Förmodar att kameran ska läggas på
avskrivning medan de övriga grejorna kan dras av direkt. Är det korrekt? Om
kameran ska skrivas av på plan, är det då tre år som gäller, eller?
En fråga till: Gäller 5000kr-gränsen även begagnad utrustning?
Mvh Anders

Svaret:

Hej!

5 000 kronorsgränsen gäller alla inventarier även begagnade.

Enligt min uppfattning räknas kameran, objektivet och blixtaggregatet som
ett inventarieum. Att de köpts vid ett tillfälle, används tillsammans och
inköpet finns på samma fakturan tyder på det. Du bör göra avskrivning på
hela beloppet.

Vilken typ av avskrivning man gör beror på hur du deklarerar. Om du har en
enskild firma som avslutas utan bokslut på blankett N1 kan du bara använda
restvärdemetoden. Detta innebär att du gör värdeminskningsavdrag med 25% av
restvärdet (=förra årets utgående restvärde + årets inköp).

Avslutar du sin verksamhet med bokslut kan du använda räkenskapsenlig eller
planenliga avskrivning.

Läs mer om avskrivningar och andra avdrag i broschyren "Skatteregler för
enskilda näringsidkare" SKV 295

Med vänlig hälsning

//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar