Annons

Lite funderingar runt bokslutet.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Nu vet jag inte här om jag gör fel, men jag tar upp det under BAS-konto 7331, som är skattefria bilersättningar. Det är väl mer för att få koll på det. Annars kan man nog "bara" ange det i deklarationen och se hur mycket man kan ta ut i slutet av året, om man cashat själv när man tankat bilen under året. Men det kan förståss bli problem vid en eventuell revision.

Nu förstår jag inte. Jag är rätt så grön men läser dessa tråkiga böcker ut och in för att få koll på läget. Milersättningen står det dock inget om rent praktiskt.
Det är därför jag avkräver dig svar Jesper..

Är det inte så att man gör ett avdrag i deklarationen med x antal mil gånger 18:- och då minskar sin inkomstskatt med motsvarande summa?
Under förutsättning att man betalat soppan själv alltså.
Det finns kanske ett konto i kontoplanen för detta, där man kan ta upp dessa pengar, men då bara för att "ha koll" på dem, alltså de påverkar inte firmans resultat.
 
Nu har jag läst i EU BAS 97. Gammal bok, men antagligen inte helt galen. Där står att konto 7331 är till för ANSTÄLLD.
Sedan står det att "Bilersättning som överstiger det skattefria beloppet betraktas som lön för vilken källskatt skall dragas och arbetsgivaravgifter betalas"
Alltså, dessa 18:-/mil i tjänsten känns inte rätt på detta konto enligt min mening eftersom det i mitt tycke inte kan finnas ett övre tak (inom rimliga gränser) på detta.
Rätta mig gärna.
 
Hehe.. nu blev det fel. Det blev lite överkurs. Tog bort mitt inlägg, men då hade du redan quotat :)

Man kan helt enkelt bara summera det i slutet av året. Det enda som krävs är att du för köjournal. Sedan anger du som sagt antalet körda mil och kan lyfta de pengarna ur firman.

De påverkar ju firmans resultat när du deklarerar. Du för ju in det i N1-blanketten och får således en utgift i firman, som du drar av mot dina inkomster.
 
Eveningstar skrev:
Vad kostar en revisor om man är småföretagare/enskiljd näringsdikare?

Varierande. Kommer man med alla papper osorterade i kassar blir det många timmar för revisorn och dyrt även om han/hon kör på relativt låg timtaxa.

Däremot om man har alla verifikationer (intäkter/utgifter) numrerade i pärmar, inventarielista, körjournal o allt annat i ordning plus ett slutskattebesked för året med sig, allt i i snygg ordning sparas ett par timmar in. Första året blir dyrare, men året därpå har man lärt sig vad revisorn behöver för uppgifter och då går det ännu snabbare. C:a 5000 exkl moms är ganska vanligt. Men jag har lärt mig att komma med allt i ordning så förra äret kostade det 2600 exkl moms.

Antar att de flesta har ett bokföringsprogram. Om inte så skaffa ett. Det är inte så väldigt många konteringar man måste lära sig. Dessutom kör programmet ut balans-resultaträkning, saldolista, momsrapporter, huvudbok o dagbok vilket underlättar för revisorn (och för en själv)
 
Mina 5.700:- var för ett helår som omfattade kontakt med skattemyndigheten från ruta 1 (skicka in ansökan om F-skattesedel), besök och telefonfråga då och då och 2 deklarationer.

Då har jag fört dagbok i ett enkelt dataprogram (men det var inte enkelt för mig, behövde hjälp!) och satt in alla verifikationer prydligt månadsvis i pärm.

(Har nu fått skattemyndighetsutskick om ny förenklad kontantmetod som ska gälla från 2007. Tyvärr är den lika jobbig som idag, uttänkt av proffs för proffs, jag tror at det är meningen att vanliga människor inte ska ha en rimlig chans.)
 
Måns H skrev:
Mina 5.700:- var för ett helår som omfattade kontakt med skattemyndigheten från ruta 1 (skicka in ansökan om F-skattesedel), besök och telefonfråga då och då och 2 deklarationer.

Då har jag fört dagbok i ett enkelt dataprogram (men det var inte enkelt för mig, behövde hjälp!) och satt in alla verifikationer prydligt månadsvis i pärm.

(Har nu fått skattemyndighetsutskick om ny förenklad kontantmetod som ska gälla från 2007. Tyvärr är den lika jobbig som idag, uttänkt av proffs för proffs, jag tror at det är meningen att vanliga människor inte ska ha en rimlig chans.)

Och där måste jag ge dig rätt. Nuvarande N1-blankett är bättre än den nya. Vari förenklingen består undrar säkert fler än du och jag.

Skicka efter den 80-sidiga pdf-filen från www.bfn.se (finns numera oxå på www.skatteverket.se) så blir man ännu mer oförstående vari förenklingen består. Nya kontonummer, ny BAS o s v.

Arvodet du betalade din revisor var hyfsat lågt om det omfattade så mycket som du nämnde.

Men jag vill gå längre "än uttänkt av proffs för proffs" och kalla en spade för en spade. Det är ingen förenkling utan en bullshit skrivbordsprodukt som saknar förankring i verkligheten för vad små enmansfirmor som drivs på hel eller deltid sysslar med. Oerhört irriterande!
 
Ja, vad trodde du Lennart. Du trodde väl inte att det skulle bli lättare. Det är naturligtvis någon på skatteverket som inte haft något att göra, och kommit på att man kan göra en ny blankett. Undra om man kan stämpla blanketten med "Läst - men ej förstått" och bifoga den tillsammans med gamla N1 ;)

Känns som läge för att regga adressen www.skv282.se och lägga upp ett forum för frågor. Det lär snabbt bli större än FS ;)
 
De kan väl för i HELVETE inte ändra BAS-kontoplanen? Som alla bokföringsprogram m.m är uppbyggda ikring och som man äntligen börjar fatta?
 
haha... "Observera att det inte är tillåtet att bokföra i ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."

Skojja min dojja...Nu skruvar de åt tumskruvarna ;)
 
Dez skrev:
De kan väl för i HELVETE inte ändra BAS-kontoplanen? Som alla bokföringsprogram m.m är uppbyggda ikring och som man äntligen börjar fatta?

Jovisst kan man det! Alldeles klart! Däremot går det utmärkt att fortsätta bokföra i sitt gamla bokföringsprogram. Det är bara det att man får "översätta" kontona till den nya blanketten när den ska fyllas i.

Nej, fy f-n för s k förenklingar. Har varit med om ett antal. 1982 var det oerhört mycket enklare, enl de som hade firma då. Sedan dess har ett antal "förenklingar" skett. "I syfte att förenkla eget företagande". Varje sådan har blivit mer komplicerad.

Det verkar som om de som har makten sitter och tänker ( iden mån de använder hjärnan): Nu ska vi jävlas riktigt ordentligt!

Vore rakare om man körde enl Hasse Alfredssons gamla skattesketch: Bara 3 rutor att fylla i följt av en uppmaning i en röd ruta märkt 4.:
1. Hur mycket har du fått in? 2. Hur mycket har du betalt i skatt? 3. Hur mycket har du kvar?
4: SKICKA IN DEN SUMMAN!

P g a att de nya lättare (läs komplicerade) reglerna riskerar även den mest noggranne som verkligen vill göra rätt för sig att bli misstänkliggjord och i värsta fall stämplad som skatteskmitare.

Och varje regering snackar samma skit år ut och år in. "Det ska bli lättare att vara egen företagare".

Jag betalar solidariskt min skatt, men i själ och hjärta börjar jag sympatisera med anarkismen.

Och NEJ, Jeppe! Trodde ej det skulle bli enklare. Men inte i min vildaste fantasi trodde jag att man led av sådan intelligensbefrielse som resultatet av "förenklingen" antyder.

Jag VILL göra rätt för mig. Jag VILL att allt ska gå korrekt till. Jag tycker svartarbete är osolidariskt. Och det tror jag de allra flesta vill skriva under på. Så varför inte göra det hela enklare?

Jag vågar knappt tänka på svaret från de som har makten.
 
Hej igen.

Underskottet av ett nystartat företag:

Grunderna för att driva ett företag är bl.a. att företaget skall drivas i vinstsyfte och vara själständigt. Det är ganska vanligt att det/de första åren går med förlust men trenden skall finnas att företaget går med vinst.
Om jag kvittar bort förlusten de första åren mot min inkomst av tjänst, så gör jag mig själv en björntjänst. När företaget går med vinst så skall jag betala de sociala avgifterna. Av denna anledningen så är det inte så vanligt att man råder sina klienter till att kvitta bort förlusten varje år. Det är mer taktiskt att vänta för tanken var ju att företaget skulle gå med vinst. Som livlina har jag dock denna 5 års period. Märker jag att företaget inte bär sig, så avvecklar jag företaget och drar det sammanlagda underskottet på inkomst av tjänst.

Det finns en väldigt liten risk med att kvitta underskottet direkt och det är att skattemyndigheterna börjar ifrågasätta vinssyftet och bedömma din verksamhet som hobbyverksamhet - ve och fasa!


Bilresor för företaget:

Körjournal och bokförs lämpligen 1 gång per månad. Bokas mot ett 5-konto t.ex. 5800 och motkonto egna insättningar t.ex. 2018 eller andra motsvarande konton beroende på BAS-planen.

//Micke
 
Det är väl frivilligt att gå över till det nya "förenklade" bokföringssättet?

Jag planerar att fortsätta med den vanliga faktureringsmetoden.

Jesper
 
Korttidsinventarier

Om någon ska skaffa flera inventarier som sammanlagt överstiger 5000, är det bra att dela upp köpet på flera fakturor så att varje faktura understiger maxbeloppet för korttidsinventarierna. Sedan vet jag inte hur griniga de är på skatteverket. Kanske man bör sprida inköpen under flera dagar...
 
Lena W skrev:
Korttidsinventarier

Om någon ska skaffa flera inventarier som sammanlagt överstiger 5000, är det bra att dela upp köpet på flera fakturor så att varje faktura understiger maxbeloppet för korttidsinventarierna. Sedan vet jag inte hur griniga de är på skatteverket. Kanske man bör sprida inköpen under flera dagar...

Tror inte det ska behövas. Inventarie under 5000 exkl moms får dras av direkt. Antag att du då köper 2 objektiv. Ett för 4396 och det står specat på fakturan jämte ett annat specat för 10500 så borde man rimligtvis kunna kontera det hela som 2 poster. Det högre beloppet tillförs inventariekontot och det lägre förbrukninventariekontot. Även om de 2 objektiven står på samma faktura. Det finns ju 2 tydliga summor. Så har jag tänkt i alla fall.
Känns ärligast dessutom. Ska snacka med revisorn om det. Tror att skatteverket ser det på det viset i alla fall. De kanske blir griniga över delfaktureuppdelningen istället. Någon som vet?
Har du själv erfarenheter från detta, Lena? Dela med dig isåfall är du snäll!

Mvh/LA
 
Helt OK Lennart. Det är mer knivigt när du köper ett hus + optik vid samma tillfälle. Där kan det bli grinigt att inte lägga ihop huset + optiken och se detta som en enhet = inventarie. Sedan blir det alltid utrymme för tolkningar om du redan har ett hus.

Glöm inte att under året så "yrkar" du avdrag. Först vid bokslutet då revisorn granskar (AB) eller då deklarationen har gått igenom skattemyndighetens argus öga så är det "klart". (och då är det i och för sig inte säkert att någon egentligen har tittat på dina räkenskaper)

//Micke
 
Tack Micke!

Jo, jag är medveten om att man "yrkar på avdrag" innan, Men det är bra att du nämner det för jag tror inte alla känner till det; nämligen att det finns inga "självklara" avdrag förrän man står där med slutskattesedeln och de yrkade avdragen därmed kan anses godkända. Även om ingen de facto har granskat dem i detalj.

En annan sak:
Själv brukar jag alltid på en gång skicka kopior eller en lista till skattemyndigheten på mina leverantörsfakturor i samband med momsdeklarationen för att slippa bli ifrågasatt den månaden om jag handlat ovanligt mycket i förhållande till min omsättning. Det har "uppskattats" (kanske inget lämpligt uttryck vs skatteförvaltningen) av tjm på skatteförvaltningen. Tråkigt att behöva komma in i efterhand.

Mvh/LA
 
Photocon skrev:
Tack Micke!
En annan sak:
Själv brukar jag alltid på en gång skicka kopior eller en lista till skattemyndigheten på mina leverantörsfakturor i samband med momsdeklarationen för att slippa bli ifrågasatt den månaden om jag handlat ovanligt mycket i förhållande till min omsättning.

Ganska bra ide. Jag har varit med om momsrevision några gånger och det är alltid så tidskrävande att kopiera upp alla papper som de vill ha. Dessutom brukar de alltid gå lite extra tillbaka i tiden.

//Micke
 
Minita skrev:

Bilresor för företaget:

Körjournal och bokförs lämpligen 1 gång per månad. Bokas mot ett 5-konto t.ex. 5800 och motkonto egna insättningar t.ex. 2018 eller andra motsvarande konton beroende på BAS-planen.

//Micke

Tack! Precis vad jag behövde veta..
Men är 2018 rätt konto egentligen? Även om man får dra av 18:- så har man inte betalat in 18:- i firman?
 
Photocon skrev:
Inventarie under 5000 exkl moms får dras av direkt. Antag att du då köper 2 objektiv. Ett för 4396 och det står specat på fakturan jämte ett annat specat för 10500 så borde man rimligtvis kunna kontera det hela som 2 poster.

Mvh/LA



Är redovisningsekonom och på utbildningen jag gick poängterades det att man inte kunde dela upp fakturan, utan hade man flera småposter på en faktura och den sammanlagda kostnaden exklusive moms (naturligtvis) översteg 5' så gick allt mot inventarier 1220. Då skriver man av på fem år.

Har man vinst i bolaget kan man även göra överavskrivningar och då skriver man av mer än 20%. Det finns två alternativ att göra överavskrivningar på. På två olika sätt görs beräkningar och den medtod som ger mest i avdrag använder man. Kan dock inte gå in på hur man gör, för det är ett moment man inte beskriver i en handvändning.

//L
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.