Annons

Ny enskild firma. Vad händer med "egen insats"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för ditt svar, Anders!

Jag tror den springande punkten här, är "inköpt vid ett och samma tillfälle" -- och kanske till ett "gemensamt" paketpris (=svårt att avgöra delarnas värde). Köper jag en glugg, eller ett hus, löst, kan jag ju inte gärna göra annat än bokföra det som "inköp av ett enskilt inventarium" (oavsett hur min utrustning i övrigt ser ut)?

Tycker det också är tveksamt om rådgivarens "används tillsammns"-kriterium håller, om det är en större utrustning vi talar om.

Ärligt talat tror jag inte Skattemyndigheten har full koll på professionella fotografers utrustning ser ut (flera hus, många objektiv), eller hur denna köps in (i enskilda delar, utspritt över tiden). Det verkar som de tror att man "köper en kamerautrustning" när man startar företaget, punkt och slut. Riktigt så fungerar det ju inte, eller hur?

så klart att skatteverket inte kan ha koll på hur alla yrken fungerar, det kan ju ingen. nånstans måste det finnas en regel och de har regeln att kamera- och objektivinköp (samtidigt alltså) inte kan ha olika avskrivningsregler.
att du köper ett objektiv separat är en annan sak men nu handlade det ju om överföring av utrustning från privat ägande till enskild firma.
//
Nina

Den springande punkten är nog att grejorna finns på samma faktura. Om jag köper ett hus (6000), ett objektiv (4000) och en blixt (2000) och får grejorna på varsin faktura gissar jag att jag utan problem kan dra av objektivet och blixten direkt och bokföra huset som inventarium. Om jag däremot får allt på samma faktura blir det säkerligen svårare.

Tror jag.... :)

//Anders

WFS) (Graylingman skrev:
Den springande punkten är nog att grejorna finns på samma faktura. Om jag köper ett hus (6000), ett objektiv (4000) och en blixt (2000) och får grejorna på varsin faktura gissar jag att jag utan problem kan dra av objektivet och blixten direkt och bokföra huset som inventarium. Om jag däremot får allt på samma faktura blir det säkerligen svårare.

Tror jag.... :)

//Anders

Nä det var just det jag fick backning på i revisionen. Om du lyckas så grattis, men jag gjorde det inte. Motiveringen var som jag skrev ovan.
//
Nina

ANNONS