Photocon
Aktiv medlem
Lena W skrev:
Är redovisningsekonom och på utbildningen jag gick poängterades det att man inte kunde dela upp fakturan, utan hade man flera småposter på en faktura och den sammanlagda kostnaden exklusive moms (naturligtvis) översteg 5' så gick allt mot inventarier 1220. Då skriver man av på fem år.
Har man vinst i bolaget kan man även göra överavskrivningar och då skriver man av mer än 20%. Det finns två alternativ att göra överavskrivningar på. På två olika sätt görs beräkningar och den medtod som ger mest i avdrag använder man. Kan dock inte gå in på hur man gör, för det är ett moment man inte beskriver i en handvändning.
//L
Kan inte vara korrekt i "praktisk bemärkelse".
Antag att du köper en optik för 4500 kr, sedan ett filter till en helt annan optik för 560 kr och ett motljusskydd till en tredje optik för 400 kr så blir ju det här helt galet eftersom summan=5460 kr som enl din beskrivning skall föras in på det reguljära inventariekontot.
Det rör ju sig om 3 olika småinventarier som inte ens hör ihop och kan användas samtidigt.
Om det sedan är korrekt ur skatteverkets bestämmelser är det ingen speciellt klok bestämmelse och manar till vad jag kallar oärlighet (att köpa 1 detalj ena dagen, vänta 2 dagar innan nästa o s v. Dessutom helt sjukt om artiklarna ska skickas efter).
Men jag sågar inte ditt inlägg, absolut inte! Däremot ska jag kolla det mot praxis hos auktoriserad revisor. Ha det bra/LA