Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny digitalkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar83

Aktiv medlem
Är på jakt efter en ny digitalkamera. Jag har skrivit här förr men har totalt glömt den tråden, istället för att puffa upp den så hoppas jag att jag kan få lite nya svar här.

Jag vill ha något enkelt men ändå bra som jag kan dokumentera min familj. Något som ger lite möjligheter till avancerade foton men även de enkla snabba.

Prisklass har jag inte riktigt bestämt mig, men jag tar gärna emot tips och råd hur jag skall tänka.

Gärna råd på vart jag kan handla då jag inte direkt har koll på sånt heller :D

Tackar

Ja runt 5000 kr då i prisklass.
Vad kan vara lämpligt som kamera?

för det priset kan du sedan välja mellan en helt ok systemkamera eller kompaktkamera av den bättre sorten, såsom Panasonic LX3, Canon G10.
Tror att det vettigaste är att dels leta info på nätet, men framförallt bör du gå in i en fysisk butik och känna på grejerna. Ingen kan välja åt dig, det blir aldrig bra.

Den här sidan kanske kan ge lite input i valet mellan kompakt- och systemkamera: http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm
Det kan vara bra att veta att mannen som skrivit är kontroversiell och av vissa illa omtyckt. Tror de retar sig på hans stil och att han sällan motiverar till dyrare/avancerade kamerainköp utan i första hand pratar sig varm för enklare grejor.

Allt han skriver måste vara menat som ironi?

Är nog inte expert nog att uttala mig om det. Men eftersom jag fotograferat en del med kompaktkamera och därigenom har lite erfarenhet av det tyckte jag han skrev bra om valet mellan kompakt- och systemkamera. Jag är nog varken tillräckligt teknikintresserad, eller tillräckligt sugen på att teknikinvestera för att bli provocerad av honom, utan tycker mycket av vad han säger är rätt tillämpbart på min egen fotografi och därför bekräftar mina egna erfarenheter. Därför jag länkar till honom. Eftersom han är så kontroversiell kanske det var dumt, men just när det gäller detta tycker jag han uttrycker sig bra.

Jag använder både systemkamera och kompakt. En kompaktkamera är mer eller mindre en kompromiss, men som komplement till en systemkamera är den ok. Sämre dynamiskt omfång med kompakt, dvs man får välja i kontrastrikt ljus om man vill satsa på ljusa eller mörka delar...
Vid lägsta känslighet är dom som bäst, men är du inomhus och det inte är riktigt ljust så blir bildkvaliten lidande.

Varför har jag då en kompakt? Jo den är så smidig att den följer med överallt, och har jag behov av att fota på jobbet, på väg till affären ...

Eftersom jag har Pentax rekommenderar jag Pentax K-m med tillhörande objektiv, den klarar det mesta och autofokus funkar nog betydligt bättre i klent ljus än andra i samma prisklass, pris runt 4500:-.
Men när det är mörkt behövs blixt för 2500:- till 4000:- och för kort skärpedjup är tex FA35/2, FA50/1,4 eller DA70 bra.
Om dom sportar behövs kanske ett långt teleobjektiv osv osv....

Kort sagt kan du spendera hur mycket som helst beroende på krav, men vi vet ju inte vad du exakt menar med familje....

Jag kan rekomendera Nikon D40 kit 2990kr på Elgiganten. Ken Rockwell rekomenderar den(därför jag köpte den).

//Alexander

bugar för intressant läsning. måste fundera och börja gå in i affärer och känna på prylarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar