mina tips är följande:
¤ satsa på mycket RAM. det är billigt denna period och du kan få två stycken 512mb för under 2000kr.
¤ den prisvärdaste processorn är just nu AMD 2600+ och tänk då på att köpa minnen med 333MHz busshastighet (PC2700)
¤ hårdiskar är knivigt ämne. IBM har haft STORA problem med sina diskar, därav Hitachis inköp av IBMs hårddisksektion. Jag rekommenderar *inte* IBM, utan snarare Seagates 7200.7 med 8mb cache (istället för 2mb, skillnaden är stor i prestanda). Ett annat bra hårddiskmärke är Maxtor som släppt sina DiamondMax Plus9 (också med 8mb cache) som dessutom har speciella kullager för tystare drift. Dock är de inte lika tysta som Seagates diskar.
¤ grafikkort för 2D, då har vi Maxtors kort som är bäst. Maxtor har en bra tradition inom 2D och det syns i tester osv.
¤ Skärm. Satsa på en BRA skärm direkt. det kommer du aldrig ångra. Skärmen är det du kommer i kontakt med från datorn, tillsammans med mus o tangentbord. Jag skulle rekommendera en 19". Märken som jag sett har bra testresultat den senaste tiden:
Sony (oftast dyrast, men också extremt skarpa), Nec, Samsung, Philips.
Köp bara inte nåt billighetsmärke som Scott, Belinea osv.. deras bildkvalitet är märkbart sämre, min bror gjorde felet att köpa en sån
detta var mina förslag o tips. har sysslat väldigt länge med hårdvara o att bygga datorer, så detta ämne ligger mig nära om hjärtat. Jag vill att alla ska göra bra köp, för det finns så stora skillnader på prisvärde och kvalitet..