Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
fast för mig som datorentusiast är oförståeligt hur man ens orkar använda en trött och seg dator. För en sån är seg även efter man gjort vad som går :)

Finns många anledningar varför en dator blivit slö. Och det beror på vad man vill uppnå. En dator som funkade klockrent att bildbehandla på med CS3 för 4 år sen och som känns slö idag beror ibland inte på att tekniken blivit gammal.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Jag har väldigt lite annat på systemdisken, då har du optimerat väl och har heller inte speciellt många program installerat på disken. Google är en stor bandit i det hela då det är jäkligt krångligt att installera Chrome och några andra program på annan disk än systemdisken.

Bara min Windows-katalog är 21.2GB, så ett par user-profiles på vardera 5GB. Sedan program för en 5GB och då rensar jag temp-filer relativt ofta.

/Karl

Det är inte så att du har återställniningspunkter som ligger o tar plats?
 
För prestandans skull är det dock bättre att inte köra sina program från samma fysiska disk som operativsystemet.

Har du jämfört en installation där man använder två SSD-diskar för att dela upp Win7 och Program Files med en installation där man mixar Win7 + Program Files på en SSD-disk?

Jag är ytterst tveksam till att du kommer uppleva någon som helst skillnad. Jag tror inte ens att ett testprogram kan påvisa några större skillnader.
 
Har du jämfört en installation där man använder två SSD-diskar för att dela upp Win7 och Program Files med en installation där man mixar Win7 + Program Files på en SSD-disk?

Jag är ytterst tveksam till att du kommer uppleva någon som helst skillnad. Jag tror inte ens att ett testprogram kan påvisa några större skillnader.
Jag pratar rent generellt, inte specifikt för ssd.
 
Finns många anledningar varför en dator blivit slö. Och det beror på vad man vill uppnå. En dator som funkade klockrent att bildbehandla på med CS3 för 4 år sen och som känns slö idag beror ibland inte på att tekniken blivit gammal.


Du har en poäng, det går att köra äldre program ganska bra på en äldre dator. Dock så blir den äldre datorn rejält slö när du kör nyare program på den som är mer resurskrävande. När en dator har blivit 4 år gammal så skall den bytas ut, bäst-före har redan passerat med ett år.
 
Nu har jag byggt ihop ännu en dator hos Inet:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/660881/bee

10280:-

I7 2600K, 16GB ram, SSD, 2TB HDD, Grafikkort med Cuda/DDR5, tyst cpu-kylare, Windows 7, montering, 2 års garanti och kvalitetskomponenter rakt igenom.

Självklart kan man spara lite pengar om man plockar bort SSD:n, men den är mycket trevlig att ha. Inte så stor, men det finns plats för Win7 och dom viktigaste programmen.

Denna kommer vara tystare och snabbare än Dell datorn. (pga. SSD:n och CPU kylaren). Dessutom kan du vara säker på att du kan uppgradera i framtiden.

Dell:s service tycker jag är helt värdelös, iaf. när det gäller privatpersoner. Grymt okunniga och lata.
Vet inte riktigt varför Inet har sagt att man får vänta flera timmar. Har aldrig hänt mig (skulle byta nåt på DOA).
Delar inte din åsikt om Dell-support. Jag har som privatperson fått fantastisk hjälp vid 2 tillfällen.
 
Förmodligen har du väl gamla patcher från windows update liggandes och kanske en service pack backup. Bara att ta bort.
Srvice pack backupen är borttagen, det var ett tag sedan jag tog bort patcher men det är nog max 0.5GB. Återställningspunkter har jag nog ett gäng, men det är alltid bra att ha några liggandes.

/Karl
 
Så lätt var det faktiskt. Gick från 16.8G Windows-katalog till 14.8G på just den här datorn (32-bit W7), tack för den. Medan jag väntade på upprensningen hittade jag tixempel den här länken också, men jag tror det bara är det manuella sättet att göra en del av vad "Disk Cleanup" gör.

Så mycket för att avsluta utvikningarna.. nåja. Nu är jag nöjd iaf. :)

64-bitarsversionen är ett antal GB större än 32-bitarsversionen.

/Karl
 
Jag vill nog påstå att du enbart pratar om antika mekaniska diskar. Med SSD-diskar är spelreglerna helt annorlunda.

Två SSD-diskar en med systemet och en med program files, måste vara snabbast.
En SSD-disk med systemet och en snurrdisk med program files är i alla fall betydligt långsammare än allt på en SSD-disk.
Fast 2st SSD-diskar i RAID-0 med allt på kanske slår två sepparata SSD-diskar.

/Karl
 
64-bitarsversionen är ett antal GB större än 32-bitarsversionen.

Absolut, vilket kan noteras i ett tidigare inlägg jag gjorde då jag kollade på en dator med 64-bit installerat. Nu var det inte den absoluta storleken som var intressant i inlägget du citerade, utan hur mycket som försvann - och jag satt just då vid en 32-bitars.
 
Absolut, vilket kan noteras i ett tidigare inlägg jag gjorde då jag kollade på en dator med 64-bit installerat. Nu var det inte den absoluta storleken som var intressant i inlägget du citerade, utan hur mycket som försvann - och jag satt just då vid en 32-bitars.

Då kan vi nog fastställa att vi menar samma sak och är överens.

/Karl
 
ANNONS