Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter bra ;)) Det var nog supportkillen på Inet som skrämde mig. Det var han som sa att man kunde få sitta i supportkö i timmar

Kanske han menade ifall man kontaktade dom via mejl. Hänger ganska mycket inne på sweclockers (datorforum) och nästan ingen klagar på Inet:s service. Dell/Acer/HP är däremot en helt annan femma.....
Skulle bli ett j*vla liv ifall Inet missköter sig.
 
Du kan ju köpa en superdator för 5k bara man bygger den själv och anstränger sig lite. Typ kolla vart delarna är billigast och inte beställa allt från samma ställe. När du vet vilka delar du har kollar du t.ex. prisjakt, proshop, komplett och vad nu alla sidor heter. Det tar tid men det blir billigt!
 
så här kommer det att bli

Nu har jag bestämt mig och så här ser det ut:

Asus P8P67-M B3
Corsair 16GB DDR3 1600MHz/CL9/Vengeance
Intel Core i7 2600 3,4GHz, 8MB
Fractal Design Integra 500W
Seagate Barracuda Green 2TB SATA-600
Intel Solid-State Drive 320 80GB SATA-300
Samsung SH-222AB DVD/RW
Scythe Katana 3 SCKKT-3000I Processorkylare
Fractal Design Core 3000 miditower black
ASUS ENGTS450/DI/1GD3 Grafiskadapter GF GTS 450 - 1GB
Microsoft Windows 7 home premium 64-bit
Montering av dator och installation av op.system

Summa 10.771 (ink moms).

Så får det bli. Tack alla för er hjälp! Framför allt Kent som satte ihop ett paket jag hade som utgångspunkt. Bee
 
Intel har just nu lite problem med deras 320 SSD disk. Tappar all information och går från 80GB till 8MB.

Kylaren du har vald är ingen höjdare. Finns ingen anledning att välja en 92mm fläkt. Låter mer och sämre kylförmåga. Dessutom är just Inets variant av katana 3 ENDAST för AMD. Ta CM 212 istället eller den Zalman som fanns i mitt paket.

Minnen. Vengeance har kylflänsar som evt. kan ta i CPU kylaren. Fråga Inet om det passar ihop innan du gör beställningen.
Ta dessa istället: http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-low-profile
 
Intel har just nu lite problem med deras 320 SSD disk. Tappar all information och går från 80GB till 8MB.

Kylaren du har vald är ingen höjdare. Finns ingen anledning att välja en 92mm fläkt. Låter mer och sämre kylförmåga. Dessutom är just Inets variant av katana 3 ENDAST för AMD. Ta CM 212 istället eller den Zalman som fanns i mitt paket.

Minnen. Vengeance har kylflänsar som evt. kan ta i CPU kylaren. Fråga Inet om det passar ihop innan du gör beställningen.
Ta dessa istället: http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-low-profile

Är det skillnad på Inet och Misco? Jag har plockat ihop det hos Misco.
 
Jag lät inet bygga en dator åt mig för mindre än ett år sedan och jag var kanske lite dumsnål, kan jag tycka i efterhand. Jag valde just en 80GB SSD som systemdisk och den blev snabbt ganska trång, eftersom jag lade rätt mycket program på den., vilket kanske inte hade varit nödvändigt. Bland det jag lade på den disken var även Lightroom-katalogen innehållande bl a previews ets. Den mappen växer. Disken blev allt trängre. Jaja... det slutade med att jag nyligen köpte en till SSD-disk. Se den här tråden

Kanske ska du välja en lite större systemdisk, men det beror ju självfallet på vad du tänker använda den till.
 
Intel har just nu lite problem med deras 320 SSD disk. Tappar all information och går från 80GB till 8MB.

Kylaren du har vald är ingen höjdare. Finns ingen anledning att välja en 92mm fläkt. Låter mer och sämre kylförmåga. Dessutom är just Inets variant av katana 3 ENDAST för AMD. Ta CM 212 istället eller den Zalman som fanns i mitt paket.

Minnen. Vengeance har kylflänsar som evt. kan ta i CPU kylaren. Fråga Inet om det passar ihop innan du gör beställningen.
Ta dessa istället: http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-low-profile

SSD-disken är en som ännu inte kommit. Är lev.tid på ca 2-3 veckor. Misco har tydligen bytt controllerkort på dem. Kanske pga problemet med tappningen från 80 till 8. Misco skulle ringa mig under dagen så då ska jag kolla upp det du säger. Tack!
 
SSD-disken är en som ännu inte kommit. Är lev.tid på ca 2-3 veckor. Misco har tydligen bytt controllerkort på dem. Kanske pga problemet med tappningen från 80 till 8. Misco skulle ringa mig under dagen så då ska jag kolla upp det du säger. Tack!

Tror inte Misco byter kontrollerkort..... Om jag inte har missat nåt har det ännu inte kommit en lösning på problemet.
 
Jag lät inet bygga en dator åt mig för mindre än ett år sedan och jag var kanske lite dumsnål, kan jag tycka i efterhand. Jag valde just en 80GB SSD som systemdisk och den blev snabbt ganska trång, eftersom jag lade rätt mycket program på den., vilket kanske inte hade varit nödvändigt. Bland det jag lade på den disken var även Lightroom-katalogen innehållande bl a previews ets. Den mappen växer. Disken blev allt trängre. Jaja... det slutade med att jag nyligen köpte en till SSD-disk. Se den här tråden

Kanske ska du välja en lite större systemdisk, men det beror ju självfallet på vad du tänker använda den till.

Jag önskar jag hade mer pengar att lägga. Det rasar snabbt upp i pris. Jag började på 7.000 och nu är jag uppe i 10. Men det är värt att kolla upp i alla fall. Idag tar mina program upp ett utrymme på nästan 25GB och då har jag säkert program jag inte använder.
 
Det låter bra ;)) Det var nog supportkillen på Inet som skrämde mig. Det var han som sa att man kunde få sitta i supportkö i timmar

Jag har Aldrig behövt någon support på mina datorer. Jag körde min Mac PRO i 5 år utan strul bytte för att jag ville ha en snabbare dator. Jag har valt Mac för driftsäkerheten det är ett krav att den inte krånglar eftersom jag är yrkesfotograf. Jag körde pc för länge sedan o det var just dell jag hade. som tur var träffade jag kände jag en som jobbade på ett yrkeslabb som fick mig att gå över till Mac innan jag plöjt ner ännu mer pengar o program på pc. Har kört över 10 år utan virus o strul. Har bytt två batterier det är allt. För mig har det funkat utan problem o on det kostar några kronor mer så betalar jag gärna det så länge jag kan lita på att grejerna funkar.
 
Jag har Aldrig behövt någon support på mina datorer. Jag körde min Mac PRO i 5 år utan strul bytte för att jag ville ha en snabbare dator. Jag har valt Mac för driftsäkerheten det är ett krav att den inte krånglar eftersom jag är yrkesfotograf. Jag körde pc för länge sedan o det var just dell jag hade. som tur var träffade jag kände jag en som jobbade på ett yrkeslabb som fick mig att gå över till Mac innan jag plöjt ner ännu mer pengar o program på pc. Har kört över 10 år utan virus o strul. Har bytt två batterier det är allt. För mig har det funkat utan problem o on det kostar några kronor mer så betalar jag gärna det så länge jag kan lita på att grejerna funkar.

PC är inte så opålitlig längre, Windows 7 är mycket stabilt. Dessutom skrev Bee tidigare i tråden, att alla hennes program är för PC. Det skulle då bli en ganska stor kostnad för henne att byta.
 
Jag har Aldrig behövt någon support på mina datorer. Jag körde min Mac PRO i 5 år utan strul bytte för att jag ville ha en snabbare dator. Jag har valt Mac för driftsäkerheten det är ett krav att den inte krånglar eftersom jag är yrkesfotograf. Jag körde pc för länge sedan o det var just dell jag hade. som tur var träffade jag kände jag en som jobbade på ett yrkeslabb som fick mig att gå över till Mac innan jag plöjt ner ännu mer pengar o program på pc. Har kört över 10 år utan virus o strul. Har bytt två batterier det är allt. För mig har det funkat utan problem o on det kostar några kronor mer så betalar jag gärna det så länge jag kan lita på att grejerna funkar.
Som man säger på internet; cool story, bro!
 
Jag har valt Mac för driftsäkerheten det är ett krav att den inte krånglar eftersom jag är yrkesfotograf. .... För mig har det funkat utan problem o on det kostar några kronor mer så betalar jag gärna det så länge jag kan lita på att grejerna funkar.

Då ska du nog avvakta med uppgradering till OSX Lion
 
SSD-disken är en som ännu inte kommit. Är lev.tid på ca 2-3 veckor. Misco har tydligen bytt controllerkort på dem. Kanske pga problemet med tappningen från 80 till 8. Misco skulle ringa mig under dagen så då ska jag kolla upp det du säger. Tack!

Det problemet skall vara löst nu om man upgraderar firmwaret i disken.

80GB är lite snålt för att köra win7 64-bit. Jag har 64GB och disken blir konstant full och istort sett alla mina program är nu installerade på en annan disk. 120GB behövs nog om man vill slippa hålla på och krångla.

/Karl
 
80GB är lite snålt för att köra win7 64-bit. Jag har 64GB och disken blir konstant full och istort sett alla mina program är nu installerade på en annan disk. 120GB behövs nog om man vill slippa hålla på och krångla.
Att 80GB inte räcker på grund av att du fyller disken med annat har ju inget med win7 att göra.

Jag kör windows 7 + user-katalogerna (plus sånt so oundvikligt hamnar där) på en 40GB-partition och har ändå 10GB ledigt.
 
Är också ute efter en dator för redigering, funderade ett tag på en bärbar med en extern skärm men det verkar lite bökigt, men då till frågan varför sitter det i5 och i7 processorer i de bärbara och dessa kostar mindre än motsvarande stationära med samma storlek på minne? Borde finnas små stationära datorer som uppfyller mitt behov, men har ännu inte hittat någon till rimligt pris.
 
Att 80GB inte räcker på grund av att du fyller disken med annat har ju inget med win7 att göra.

Jag kör windows 7 + user-katalogerna (plus sånt so oundvikligt hamnar där) på en 40GB-partition och har ändå 10GB ledigt.

Jag har väldigt lite annat på systemdisken, då har du optimerat väl och har heller inte speciellt många program installerat på disken. Google är en stor bandit i det hela då det är jäkligt krångligt att installera Chrome och några andra program på annan disk än systemdisken.

Bara min Windows-katalog är 21.2GB, så ett par user-profiles på vardera 5GB. Sedan program för en 5GB och då rensar jag temp-filer relativt ofta.

/Karl
 
Är också ute efter en dator för redigering, funderade ett tag på en bärbar med en extern skärm men det verkar lite bökigt, men då till frågan varför sitter det i5 och i7 processorer i de bärbara och dessa kostar mindre än motsvarande stationära med samma storlek på minne? Borde finnas små stationära datorer som uppfyller mitt behov, men har ännu inte hittat någon till rimligt pris.
Dom bärbara i5:eek:rna och i7:eek:rna motsvarar inte dom i stationära, så enkelt är det.
 
ANNONS