Falumas
Aktiv medlem
Då har du utan tvekan väldigt mycket onödigt i windows-katalogen. Min ligger på bara 16.8GB (win7 pro 64).
Inget som Windows inte petat in där självt.
/Karl
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då har du utan tvekan väldigt mycket onödigt i windows-katalogen. Min ligger på bara 16.8GB (win7 pro 64).
Poängen är att 80GB räcker gott till systemdisk, hur som helst."Bara"..
Jag har 19G ganska precis här (också 64-bit w7), drygt hälften (10.2G) av det finns i katalogen winsxs och där har jag själv iaf inga planer på att ge mig in och städa bort något. Jag skulle nog inte rekommendera att snåla på disk för operativet med tanke på hur mycket windows verkar tjocka till sig för varje ny version.
Förmodligen har du väl gamla patcher från windows update liggandes och kanske en service pack backup. Bara att ta bort.Inget som Windows inte petat in där självt.
Förmodligen har du väl gamla patcher från windows update liggandes och kanske en service pack backup. Bara att ta bort.
Poängen är att 80GB räcker gott till systemdisk, hur som helst.
Fast ska du lägga in massa program på den också så är den ju inte bara systemdisk längre...Beror på vad man tänker lägga dit för program också, tycker jag. Själv har jag av erfarenhet slutat tänka "räcker gott" om något utrymmes- eller storleksmässigt på en dator vid det här laget.
Fast ska du lägga in massa program på den också så är den ju inte bara systemdisk längre...
Min Windowskatalog (W7, 64 bit) är på 27,1 GB.
Vad kan jag ta bort tro? I vilka mappar finns de grejorna?
För prestandans skull är det dock bättre att inte köra sina program från samma fysiska disk som operativsystemet.Så kan man ju se det - jag brukar nog åtminstone i huvudet kalla operativ+programdisk systemdisk. Eftersom jag gärna vill att mina program ska ladda lika snabbt som operativet, så skulle jag om jag inte gjorde så vilja ha en ssd även för programdisken. Eftersom vissa program (läs microsoft) lägger (en del av) sina filer i c:\program[ files] hur man än väljer installationskatalog, så föredrar jag att inte ha en separat partition eller disk för just programfiler.
Vet du inte precis vad det är du kan ta bort är det bättre att låta bli.Knuffar upp min egen fråga. Hoppas det är okej.
Jag skulle gärna vilja rensa lite i min Windowskatalog, men eftersom jag inte har en susning om vad jag kan ta bort ska jag nog inte göra det.
Vet du inte precis vad det är du kan ta bort är det bättre att låta bli.
Det är väl inte svårt bara för att man bör veta vad man kan ta bort?Jag var också nyfiken på att höra vad det är som bara är att ta bort för att minska den bisarrt stora systemkatalogen i W7, men det kanske inte är riktigt så enkelt som det lät på dig ändå.![]()
Vet du inte precis vad det är du kan ta bort är det bättre att låta bli.
Det är väl inte svårt bara för att man bör veta vad man kan ta bort?
Vet man inte vad man gör är det dumt att ta bort saker.
Men annars kan du ju kolla hur stor exempelvis windows\temp är. Där kan man ofta hitta en hel del onödigt.
Ja, klickar man på Clean up system files-knappen i diskrensningsverktyget så får man bort en del.Fast lite kan man få bort med diskrensningsverktyget. Jag har för mig att SP-backup går att få bort den vägen (sitter på en bärbar XP-burk just nu så jag kan inte kolla). Även en del gamla tempfiler kan man få bort den vägen. Jag har för mig att diskrensingen tar bort sådant som inte använts de senaste x antal dagarna e dyl.
Fast lite kan man få bort med diskrensningsverktyget. Jag har för mig att SP-backup går att få bort den vägen (sitter på en bärbar XP-burk just nu så jag kan inte kolla). Även en del gamla tempfiler kan man få bort den vägen. Jag har för mig att diskrensingen tar bort sådant som inte använts de senaste x antal dagarna e dyl.