Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då har du utan tvekan väldigt mycket onödigt i windows-katalogen. Min ligger på bara 16.8GB (win7 pro 64).

"Bara".. ;)

Jag har 19G ganska precis här (också 64-bit w7), drygt hälften (10.2G) av det finns i katalogen winsxs och där har jag själv iaf inga planer på att ge mig in och städa bort något. Jag skulle nog inte rekommendera att snåla på disk för operativet med tanke på hur mycket windows verkar tjocka till sig för varje ny version.
 
"Bara".. ;)

Jag har 19G ganska precis här (också 64-bit w7), drygt hälften (10.2G) av det finns i katalogen winsxs och där har jag själv iaf inga planer på att ge mig in och städa bort något. Jag skulle nog inte rekommendera att snåla på disk för operativet med tanke på hur mycket windows verkar tjocka till sig för varje ny version.
Poängen är att 80GB räcker gott till systemdisk, hur som helst.
 
Poängen är att 80GB räcker gott till systemdisk, hur som helst.

Beror på vad man tänker lägga dit för program också, tycker jag. Själv har jag av erfarenhet slutat tänka "räcker gott" om något utrymmes- eller storleksmässigt på en dator vid det här laget.

I det aktuella fallet - finns det en 120G-disk idag som är lite dyrare per byte med ändå prisvärd (brukar nästan alltid finnas någon kampanjvara att hitta), så skulle jag välja den istället för en 80G.
 
Beror på vad man tänker lägga dit för program också, tycker jag. Själv har jag av erfarenhet slutat tänka "räcker gott" om något utrymmes- eller storleksmässigt på en dator vid det här laget.
Fast ska du lägga in massa program på den också så är den ju inte bara systemdisk längre...
 
Fast ska du lägga in massa program på den också så är den ju inte bara systemdisk längre...

Så kan man ju se det - jag brukar nog åtminstone i huvudet kalla operativ+programdisk systemdisk. Eftersom jag gärna vill att mina program ska ladda lika snabbt som operativet, så skulle jag om jag inte gjorde så vilja ha en ssd även för programdisken. Eftersom vissa program (läs microsoft) lägger (en del av) sina filer i c:\program[ files] hur man än väljer installationskatalog, så föredrar jag att inte ha en separat partition eller disk för just programfiler.

För att (kanske?) avsluta utvikningen från det generella ämnet datorbygge, så kan jag sammanfatta min egen strategi som så att jag hellre köper lite för mycket disk (eller minne, eller vad det nu är) från början än upptäcker att jag måste byta ut en del mot en större/nyare/snabbare för att det inte passar att bara fylla på med fler likadana i efterhand.
 
Min Windowskatalog (W7, 64 bit) är på 27,1 GB. :)

Vad kan jag ta bort tro? I vilka mappar finns de grejorna?

Knuffar upp min egen fråga. Hoppas det är okej.

Jag skulle gärna vilja rensa lite i min Windowskatalog, men eftersom jag inte har en susning om vad jag kan ta bort ska jag nog inte göra det.

Om jag inte kan få konkreta råd av någon kunnig, förstås...
 
Så kan man ju se det - jag brukar nog åtminstone i huvudet kalla operativ+programdisk systemdisk. Eftersom jag gärna vill att mina program ska ladda lika snabbt som operativet, så skulle jag om jag inte gjorde så vilja ha en ssd även för programdisken. Eftersom vissa program (läs microsoft) lägger (en del av) sina filer i c:\program[ files] hur man än väljer installationskatalog, så föredrar jag att inte ha en separat partition eller disk för just programfiler.
För prestandans skull är det dock bättre att inte köra sina program från samma fysiska disk som operativsystemet.
 
Vet du inte precis vad det är du kan ta bort är det bättre att låta bli.

Jag var också nyfiken på att höra vad det är som bara är att ta bort för att minska den bisarrt stora systemkatalogen i W7, men det kanske inte är riktigt så enkelt som det lät på dig ändå. :)

Google har säkert svaret å andra sidan, så slipper vi ta mer utrymme i den här tråden med dylika utsvävningar.
 
Jag var också nyfiken på att höra vad det är som bara är att ta bort för att minska den bisarrt stora systemkatalogen i W7, men det kanske inte är riktigt så enkelt som det lät på dig ändå. :)
Det är väl inte svårt bara för att man bör veta vad man kan ta bort?

Vet man inte vad man gör är det dumt att ta bort saker.
Men annars kan du ju kolla hur stor exempelvis windows\temp är. Där kan man ofta hitta en hel del onödigt.
 
Nu har jag beställt och det blev inte en Intel 320 eller 520 eftersom de fortfarande har problem enligt experterna jag pratat med. Så det fick bli en ocz vertex 2 istället på 120GB istället för 80.

Den kommer nästa vecka så nu blir det jobb. Alltid lika jobbigt att byta dator. Det är ju miljoner saker man måste komma ihåg, inloggningsuppgifter, flytta mail, m.m. Phu!
Men vilken skillnad det sen kommer att bli!!!

Tack alla för er hjälp!

Bee
 
Vet du inte precis vad det är du kan ta bort är det bättre att låta bli.

Fast lite kan man få bort med diskrensningsverktyget. Jag har för mig att SP-backup går att få bort den vägen (sitter på en bärbar XP-burk just nu så jag kan inte kolla). Även en del gamla tempfiler kan man få bort den vägen. Jag har för mig att diskrensingen tar bort sådant som inte använts de senaste x antal dagarna e dyl.
 
Det är väl inte svårt bara för att man bör veta vad man kan ta bort?

Vet man inte vad man gör är det dumt att ta bort saker.

Absolut, och jag kan ju ha misstolkat din tidigare kommentar när storlekstävlingen började, men det lät verkligen på dig som att det bara var att plocka bort.. något. I tixempel XP kunde man ju (med viss våghalsighet) radera alla de komprimerade katalogerna om man inte tyckte sig behöva avinstallera servicepack och patchar, men jag hittar iaf inte samma sak lika lätt nu i W7.

Men annars kan du ju kolla hur stor exempelvis windows\temp är. Där kan man ofta hitta en hel del onödigt.

Bra tips, helt klart.
 
Fast lite kan man få bort med diskrensningsverktyget. Jag har för mig att SP-backup går att få bort den vägen (sitter på en bärbar XP-burk just nu så jag kan inte kolla). Även en del gamla tempfiler kan man få bort den vägen. Jag har för mig att diskrensingen tar bort sådant som inte använts de senaste x antal dagarna e dyl.
Ja, klickar man på Clean up system files-knappen i diskrensningsverktyget så får man bort en del.
 
Fast lite kan man få bort med diskrensningsverktyget. Jag har för mig att SP-backup går att få bort den vägen (sitter på en bärbar XP-burk just nu så jag kan inte kolla). Även en del gamla tempfiler kan man få bort den vägen. Jag har för mig att diskrensingen tar bort sådant som inte använts de senaste x antal dagarna e dyl.

Så lätt var det faktiskt. Gick från 16.8G Windows-katalog till 14.8G på just den här datorn (32-bit W7), tack för den. Medan jag väntade på upprensningen hittade jag tixempel den här länken också, men jag tror det bara är det manuella sättet att göra en del av vad "Disk Cleanup" gör.

Så mycket för att avsluta utvikningarna.. nåja. Nu är jag nöjd iaf. :)
 
Absolut bästa programmet för att optimera och liva upp en trött dator är Tuneup Utilities 2011
Har precis fixat en 4 år gammal laptop genom att enbart använda programmet. Eftersom det var en trött dator som jag vill ha mest prestanda istället för lullull så valde jag i programmet att otimera den efter van de kunde så den har stängt av precis allt som kan dra kraft. Både synliga och osynliga program, skönhetsdetaljer etc. Endast valt att behålla skrivbordsbakgrund som den också rekommenderade att jag skulel stänga av.

30-dagars trial, det är det värt det! och då renar den ju skräpet gratis, defrag, register, optimering etc,

/Stefan
 
ANNONS