Annons

Ny dator - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bee, du som jobbar med foto och webbdesign, har du aldrig funderat på en Mac? Sparar man verkligen pengar på att snåla på arbetsredskapen? Jag skulle be tokig om jag hade en opålitlig dator och jag är inte den som gillar att mecka.
En dator är inte opålitlig bara för att det inte är en mac.
 
Ratatoskr:

Du skrev:
"............men deras mer exklusiva är väl tilltagna och jag är ganska säker på att dom är prismässigt konkurenskraftiga mot eget bygge. Det säger sig själv om massproduktion."

Skämtar du?
Exklusiv: Testade att bygga ihop en alienware på dell.se Tänkte ta en extra 1TB hårddisk som endast kostar 1950!! Billigt eller hur? Gick inte att få mer än 6GB minne. Det ingår 2 6870 som kör i crossfire, vill man ha 580SLI istället för man lägga 9690 EXTRA! Blu-ray kostar 2350 extra, en bluray kostar 595 hos Inet. Jag kunde fortsätta men du kanske har fattat poängten?

Väljer man däremot en billig Dell skiljer det inte så mycket i pris på en sån och hemmabyggd. Dock får man betydligt bättre grejer i en hemmabyggd.

Miljö: Mycket möjligt att du har rätt, men just den frågan är ganska komplicerad och inget en vanlig Svensson tänker på. Finns ju miljöfantaster som köper en Toyota Prius och tror allt är bra. Vad dom inte vet är hur mycket energi det går åt att tillverkningen, hur svårt det är att faktisk köra den energisnålt och många andra aspekter som batterilevtid oa.

Lite miljöhumor:
http://blogg.binero.se/2009/10/en-skruv-los-i-logistiken-hos-dell/
http://gizmodo.com/5343411/hp-ships-power-cord-in-giant-box-with-attached-pallet
 
Bee, du som jobbar med foto och webbdesign, har du aldrig funderat på en Mac? Sparar man verkligen pengar på att snåla på arbetsredskapen? Jag skulle be tokig om jag hade en opålitlig dator och jag är inte den som gillar att mecka.

Det beror på att jag har många kunder som har pc och dessutom så har jag alltid haft PC, känner mig mer hemma i PC-miljön. Alla mina program är dessutom för PC.
 
Bee, du som jobbar med foto och webbdesign, har du aldrig funderat på en Mac? Sparar man verkligen pengar på att snåla på arbetsredskapen? Jag skulle be tokig om jag hade en opålitlig dator och jag är inte den som gillar att mecka.

*axelryckning_ själv arbetar jag ungefär lika mycket med Windows som OS X... Jag upplever Win 7 som mer stabilt än OS X 10.6.7.. samt att prestandaproblemen med Lightroom under OS X alltid gör mig lika irriterad.
 
Min dator är en snart 4 årig DELL Optiplex 745 med ram-minne på 4gb. Core 2 Duo E6600 (2.4GHz/10066MHz/4BM). Hårddisken är 250GB vilket inte alls räcker. Jag har tre externa hårddiskar på ca 500GB vardera och en Netgear/ReadyNAS på 3TB. Jag får ofta problem, bl.a. minnesfel och jag gissar att det beror på att min hårddisk är full. Har ofta bara 15-20GB ledigt på C-drivern. Jag försöker lägga upp så mycket som möjligt på mina hårdiskar men det jag jobbar med behöver jag ha på c-drivern eftersom det går fortare.

Kan jag uppdatera den eller är det bättre att köpa en ny? Bildskärm har jag så det behöver jag inte.

Får jag en dator som är tillräckligt bra för 5000 kr? Den behöver vara snabb och fungera bra mot CS och LR. Jobbar både med foto/grafisk formgivning/web.

Jag har varit nöjd med Dell - har faktiskt utnyttjat deras påplatsengarantin vilket varit skönt. Kan ju inte vara utan datorn om det visar sig vara något fel på den ;)

Tacksam för lite datortips!
Bee

Kraften duger bra, rensa istället.......
 
Dell är opålitliga ang. på-platsen-garantin.

Jag har definitivt inget gott att säga om DELL, bortsett från att de kunde leverera en svenskutrustad desktop som jag behövde utomlands.
Två års på-platsen-garanti "nästa arbetsdag" köptes till.
Efter ungefär ett halvår började bildskärmen att se konstig ut.

Kundtjänst bad mig öppna datorn och undersöka att komponenterna satt fast i chassit. Jag påtalade att jag hade "på-platsen-garanti" med "nästa-arbetsdag" som betalt tillägg.

"-Ja, ja sade kund"tjänst" men först måste vi konstatera VAD som är fel."

Bland annat ombads jag plocka loss och åter sätta i grafikkortet (jag som förstår "nada" om datorer). Till slut kom DELL fram till att det måste vara fel på grafikkortet och lovade att skicka ett nytt med UPS. Jag påminde om att jag hade "nästa-arbetsdag-på-platsen-garanti" och fick till svar att "för så här små problem skickar vi aldrig tekniker och du har ju redan bevisat att du själv kan byta ut grafikkortet, gör bara på samma sätt som nu när vi felsökte". Jag klarade av det, men nervöst var det. Datorn var inte billig och jag var rädd att förstöra något under tiden.

Någon tid senare blev det fel på bildskärmen. DELL skickade en ny med UPS. Den gamla skärmen hämtades upp några dagar senare med returfraktsedel som UPS-chauffören hade med sig, Den nya skärmen hade samma problem. En tredje bildskärm skickade och den andra skärmen hämtades upp dagen efter den tredje hade mottagits. Chauffören hade ingen för-tryckt fraktsedel den här gången utan skrev ut en egen. Jag fäljde skärmens resa på internet genom UPS tracking och såg till slut att den kommit tillbaks till DELLs uppsamlingslager.

Efter ungefär en månad fick jag en faktura för den andra bildskärmen (som UPS-chauffören skrev en egen fraktsedel för) eftersom DELL hävdade att jag aldrig hade returnerat den. DELL hade nämligen några dagar efter upphämningen skrivit ut den fraktsedel som skulle ha använts för returen men då hade den alltså redan hämtats upp av UPS (eftersom chauffören visste att jag hade en skärm att returnera och han var tydligen i området).
Det tog mig nästan två månader att bli fri från kravet.

För två år sedan läste jag att en domstol i USA bötfällde DELL i USA för att de hade satt i system att inte leverera den på-platsen-garanti som de hade givit, eller sålt till, kunderna. DELL fick betala ett stort antal miljoner men böter kommer ju, som bekant, inte de stackars lurade kunderna tillgodo.

De kunder som luras i Europa får lida i tysthet, för det kan knappast bara vara jag som drabbats.

När det sedan gäller DELL-datorerna som produkt så är dom svåra/dyra att uppgradera eftersom oftast inga standardkomponenter används. Allt man behöver måste köpas (till överpris) från DELL.
 
Dell

Nu har jag pratat både med DELL och Inet och fått olika bud. En sak som skiljer är supporten. På DELL så har jag ett speciellt nr jag ringer som företagare vilket gör att jag får kontakt på en gång. På Inet kan det vara långa väntetider, ibland timmar enligt säljaren jag pratade med och tid är ju också pengar.

På Inet får jag
ASRock Z68 Pro-M
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Intel Core i5 2500K 3,3 GHz
Corsair 8GB
Cooler Master Elite 334
Fractal Design Integra 400W
Optiarc AD-7260S DVD+RW
Windows 7 Home Premium 64-bit
Montering och test av dator
Summa: 5193 ex moms

På DELL får jag
Vostro 460
Intel Core i7-2600 (3,4 GHz, 8MB)
Memory 16GB /4x4096) 1333MHz
USB 3.0 Device
Hårddisk 1.5TB (7200RPM)
Optical Drive 16x dvd+-RW
1GB ATI Radeon HD 5450
Windows 7 Pro SP1 64 bit
1 års på platsen garanti och 1 års collect and return
Summa: 7585 ex moms

Förutom fotograferingen (alltid raw) så gör jag också mycket grafiskt i illustrator och indesign samt även HD-film.

Vad skulle ni välja? Får jag mycket mer för pengarna om jag lägger till 2.400 spänn och väljer DELL?

Tack på förhand!
Bee
 
så din gamla pc vart trött efter 4år o klarar inte av flera program öppna o stora filer. Varför funkar inte den gamla pc? vad är det för fel med den?
 
Nu har jag pratat både med DELL och Inet och fått olika bud. En sak som skiljer är supporten. På DELL så har jag ett speciellt nr jag ringer som företagare vilket gör att jag får kontakt på en gång. På Inet kan det vara långa väntetider, ibland timmar enligt säljaren jag pratade med och tid är ju också pengar.

På Inet får jag
ASRock Z68 Pro-M
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Intel Core i5 2500K 3,3 GHz
Corsair 8GB
Cooler Master Elite 334
Fractal Design Integra 400W
Optiarc AD-7260S DVD+RW
Windows 7 Home Premium 64-bit
Montering och test av dator
Summa: 5193 ex moms

På DELL får jag
Vostro 460
Intel Core i7-2600 (3,4 GHz, 8MB)
Memory 16GB /4x4096) 1333MHz
USB 3.0 Device
Hårddisk 1.5TB (7200RPM)
Optical Drive 16x dvd+-RW
1GB ATI Radeon HD 5450
Windows 7 Pro SP1 64 bit
1 års på platsen garanti och 1 års collect and return
Summa: 7585 ex moms

Förutom fotograferingen (alltid raw) så gör jag också mycket grafiskt i illustrator och indesign samt även HD-film.

Vad skulle ni välja? Får jag mycket mer för pengarna om jag lägger till 2.400 spänn och väljer DELL?

Tack på förhand!
Bee

Jag skulle slänga på de där 2400 på inet-datorn och fixa en i7 2600 och bättre nätaggregat'



så din gamla pc vart trött efter 4år o klarar inte av flera program öppna o stora filer. Varför funkar inte den gamla pc? vad är det för fel med den?

Utvecklingen går framåt mycket har hänt under de senaste fyra åren, en dator som en gång i tiden verkade bra är nu ganska kass.
 
så din gamla pc vart trött efter 4år o klarar inte av flera program öppna o stora filer. Varför funkar inte den gamla pc? vad är det för fel med den?

Min gamla är en Optiplex 745 med 4GB ramminne. Det tar alldeles för lång tid med bildhanteringen. Jag har ofta många program öppna samtidigt, photoshop, illustrator, indesign och dreamweaver. Igår exporterade jag ett bildspel till video (mp4) i lightroom och efter halva dagen så hade jag bara gjort 50% så då gav jag upp. Det går inte att öka upp ramminnet på datorn heller. Jag får även minnesfel och har ofta hårddisken full (endast 20GB ledigt vilket gör den slö).
 
Jag skulle slänga på de där 2400 på inet-datorn och fixa en i7 2600 och bättre nätaggregat'


Utvecklingen går framåt mycket har hänt under de senaste fyra åren, en dator som en gång i tiden verkade bra är nu ganska kass.

Är hårdvarorna bättre i Inet-alternativet eller är det för att det är DELL som du tycker att jag ska välja Inet? Jag blir lite nervös över att man kan få sitta i telefonkö med supporten om jag väljer Inet. Framför allt i början när man köper en ny dator så är det alltid något som krånglar, suck. Är det så att man inte kan uppdatera DELL-burken på samma sätt som Inet? När det gäller minnet så borde jag klara mig ganska länge med 16GB ramminne.


Ja det är verkligen hopplöst att behöva köpa ny dator hela tiden. Det är inte bara kamerautrustningen som behöver uppdateras utan även datorn. Jag önskar jag vore gjord av pengar! ;))
 
Är hårdvarorna bättre i Inet-alternativet eller är det för att det är DELL som du tycker att jag ska välja Inet? Jag blir lite nervös över att man kan få sitta i telefonkö med supporten om jag väljer Inet. Framför allt i början när man köper en ny dator så är det alltid något som krånglar, suck. Är det så att man inte kan uppdatera DELL-burken på samma sätt som Inet? När det gäller minnet så borde jag klara mig ganska länge med 16GB ramminne.


Ja det är verkligen hopplöst att behöva köpa ny dator hela tiden. Det är inte bara kamerautrustningen som behöver uppdateras utan även datorn. Jag önskar jag vore gjord av pengar! ;))

Jag har också byggt en egen dator, typ INET för att slippa alla skitprogram som ex v HP petar in i datorn. Vill dessutom ha datorn på mitt sätt.
Hur Dell gör vet jag inte, men en sak skall du veta. DELL:s support är helt fantastisk.
Fick en suverän hjälp att starta upp en gammal bärbar dator efter ett hårddiskbyte. Hårddisken var inte sönder utan för liten, p g a datorns ålder. Helt kostnadsfritt.
HP ex v tog 200:- för ett telefonsamtal utan att kunna hjälpa mig. Vägrade dessutom att hjälpa mig att plocka bort alla skitprogram i datorn. Och HP-datorn var trasig.
 
Vad skulle ni välja? Får jag mycket mer för pengarna om jag lägger till 2.400 spänn och väljer DELL?

Om du jämför dessa två alternativ får du mycket mer från Dell, kraftfullare processor i7 (8 "processorer" i 1) mot i5 (4 "processorer" i 1) och 16 GB primärminne mot 8 GB hos Inet. Processorkraft och primärminne är det som gör mest för prestanda när det gäller bildbearbetning.

Men Inet kan säkert sätta ihop en matchande konfiguration om du ber dem om det. Själv är jag rätt nöjd med Dell, har haft flera modeller både bärbara och stationära som alla fungerat bra.
 
Om du jämför dessa två alternativ får du mycket mer från Dell, kraftfullare processor i7 (8 "processorer" i 1) mot i5 (4 "processorer" i 1) och 16 GB primärminne mot 8 GB hos Inet. Processorkraft och primärminne är det som gör mest för prestanda när det gäller bildbearbetning.

Men Inet kan säkert sätta ihop en matchande konfiguration om du ber dem om det. Själv är jag rätt nöjd med Dell, har haft flera modeller både bärbara och stationära som alla fungerat bra.

Du kan dock inte jämföra i7an mot i5an genom att i7an har "8 processorer" Båda har 4 "kärnor i processorn. Men i7an har något som kallas hyperthreading, HT gör så att du får två virtuella kärnor per fysisk kärna. Alltså kan du ha två aktiva trådar igång samtidigt, istället för en. Med andra ord så får multitrådsintensiva program en boost.

Till ämnet: Jag har själv en egenbyggd dator från inet och ångrar det inte en sekund. Skönt att kunna uppgradera den hur man vill och slippa all skit som ligger på den från början. Om du vill så kan inet bygga ihop den åt dig för en liten summa. Lägger du lika mycket pengar hos inet som på dell-datorn så får du bättre saker.
 
Jag tänker inte lägga mig i "märke" vs "inte märke".

Men, skillnaden upp till i7 från i5 2500K kan vara märkbar. Likaså är skillnaden mellan 4>8G minne märkbar. Skillnaden mellan nuvarande system (Core2Duo) och en i5 ur SandyBridge-generationen är dock ganska mycket större än skillnaden i5>i7.

LR/PS utnyttjar hyper-threading "sådär", så att man får åtta virtuella kärnor med i/ är mindre viktigt. Byter man den extrakostnaden mot mer minne och en SSD-systemdisk blir den upplevda hastighetsökningen mycket större.

Levererar Dell datorer med SSD systemdisk? Eller måste man upp jätthögt i pris då?

Mitt nuvarande system:
i5 2500K
16G system-minne
Sandforce SSD 64G systemdisk
+lagringsdiskar 2x 1.5TB 64MB cache (inte i RAID, bara "som vanligt")
AMD ATI 68-serie grafik-kort utan fläktar, 1G minne

Hastighetsmässigt märker jag ingen större skillnad mot en ett år gammal 40.000krs MacPro, iaf inte i PS/LR. Mitt system kostade nånstans runt 6500kr har jag för mig, men då lade jag till en tyst burk och lite annat godis. W7 64 home premium har jag gratis genom universitetet. LR och PS har jag billigt via studentrabatt.
 
Nu har jag byggt ihop ännu en dator hos Inet:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/660881/bee

10280:-

I7 2600K, 16GB ram, SSD, 2TB HDD, Grafikkort med Cuda/DDR5, tyst cpu-kylare, Windows 7, montering, 2 års garanti och kvalitetskomponenter rakt igenom.

Självklart kan man spara lite pengar om man plockar bort SSD:n, men den är mycket trevlig att ha. Inte så stor, men det finns plats för Win7 och dom viktigaste programmen.

Denna kommer vara tystare och snabbare än Dell datorn. (pga. SSD:n och CPU kylaren). Dessutom kan du vara säker på att du kan uppgradera i framtiden.

Dell:s service tycker jag är helt värdelös, iaf. när det gäller privatpersoner. Grymt okunniga och lata.
Vet inte riktigt varför Inet har sagt att man får vänta flera timmar. Har aldrig hänt mig (skulle byta nåt på DOA).
 
Senast ändrad:
Nu har jag byggt ihop ännu en dator hos Inet:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/660881/bee

10280:-

I7 2600K, 16GB ram, SSD, 2TB HDD, Grafikkort med Cuda/DDR5, tyst cpu-kylare, Windows 7, montering, 2 års garanti och kvalitetskomponenter rakt igenom.

Självklart kan man spara lite pengar om man plockar bort SSD:n, men den är mycket trevlig att ha. Inte så stor, men det finns plats för Win7 och dom viktigaste programmen.

Denna kommer vara tystare och snabbare än Dell datorn. (pga. SSD:n och CPU kylaren). Dessutom kan du vara säker på att du kan uppgradera i framtiden.

Tack så jättemycket Kent!
Det låter bra. Jag får väl kanske ta och strunta i supporten då ;) Det är endast det som har gjort att jag hållit fast vid Dell. Att komma fram till Dell-supporten och få hjälp på en gång ;))
Bee
 
Tack så jättemycket Kent!
Det låter bra. Jag får väl kanske ta och strunta i supporten då ;) Det är endast det som har gjort att jag hållit fast vid Dell. Att komma fram till Dell-supporten och få hjälp på en gång ;))
Bee

Förstår inte riktigt det med supporten. Inet svarar alltid väldigt snabbt, och är mycket trevligare/hjälpsamma än Dell när det gäller privatpersoner. De kommer ju montera ihop datorn, installera Windows 7 och alla drivrutiner och sedan testar de datorn. Tror inte Dell testar alla datorer dom säljer.
Själv skulle jag ha utbytt en DVD-brännare från Inet. Ringde dom och fick en ny med posten nästa dag. Ingen diskussion och jag behövde inte ens returnera den gamla.
 
Förstår inte riktigt det med supporten. Inet svarar alltid väldigt snabbt, och är mycket trevligare/hjälpsamma än Dell när det gäller privatpersoner. De kommer ju montera ihop datorn, installera Windows 7 och alla drivrutiner och sedan testar de datorn. Tror inte Dell testar alla datorer dom säljer.
Själv skulle jag ha utbytt en DVD-brännare från Inet. Ringde dom och fick en ny med posten nästa dag. Ingen diskussion och jag behövde inte ens returnera den gamla.

Det låter bra ;)) Det var nog supportkillen på Inet som skrämde mig. Det var han som sa att man kunde få sitta i supportkö i timmar
 
ANNONS