Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Uj uj uj, du anar inte!!

Stora 240mm fläktar med blåa lysdioder, feta plexiglasfönster osv.
Kort sagt inte mycket lite av intresse ;-)
Vad är det med dig och din fetisch som går ut på att tro att "speldatorchassin" riktade till ungdomar är nåt som folk som bygger datorer generellt sett gillar eller är det som anses vara bra? Det är inte första gången du börjar dilla om lysdioder och plexiglas.
 
Senast ändrad:
Men som dom säger; det är insidan som räknas :)
Vad har hänt på chassifronten då, sen dess menar jag?

Det har hänt en hel del på chassifronten under dom senaste tio åren.

Framför allt har funktionaliteten ökat markant; bland annat smarta lösningar för kabeldragning och enkel åtkomst till diskar, design med kylningens effektivitet i åtanke, med mera.

Tysta chassin, nåt som inte ens existerade förr, har blivit mycket tystare. Bra ljuddämpning i sidoplåtar och diverse former av vibrationsdämpande konstruktioner, etc.
 
Vad är det med dig och din fetisch som går ut på att tro att "speldatorchassin" riktade till ungdomar är nåt som folk som bygger datorer generellt sett gillar eller är det som anses vara bra? Det är inte första gången du börjar dilla om lysdioder och plexiglas.

Om du inte vet om det så är ;-) globalt ansett som ett tecken för ironi.

Läser du sedan resten av inlägget så har du den egentliga informationen jag ville överföra.

Så nu kan jag återgå till att ignorera dig.
 
Ett Fractal Design Define Mini chassie, ett modernt 1155 moderkort (ASUS P8P67-M PRO B3 - mATX blir bra), en system SSD, 8Gb DDR3, WD RE4-diskar till bildlagringen och en I5-2500, ett GTX460 grafikkort och ett vettigt nätaggregat.
 
Ett Fractal Design Define Mini chassie, ett modernt 1155 moderkort (ASUS P8P67-M PRO B3 - mATX blir bra), en system SSD, 8Gb DDR3, WD RE4-diskar till bildlagringen och en I5-2500, ett GTX460 grafikkort och ett vettigt nätaggregat.

Är ovanstående ett eget hopkok eller har du en bra länk? Vad är ett vettigt nätaggregat och hur vet jag om det jag har är ett sådant?
 
Jag håller på och kikar efter en vettig bärbar dator som jag ska ha då jag läser på en folkhögskola. Jag vill att den ska klara av att redigera lite HD film (Från canon 60D) Samt bilder ifrån samma kamera. Men om spellusten faller in så vill jag gärna att den ska klara relativt nya spel på godkänd grafik.
Den budgeten jag har är kring 8000. Men om man kan få en betydligt bättre dator för säg 500 mer så fine... jag kan dock inte sträcka mig till över 9.

I förhållande pris och prestanda tycker jag att denna verkar vara bra!

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=K53SV-SX129V

Möjligtvis att jag slänger i 4 Gb ram till, Jag har möjlighet att få 500 kr rabatt vid ett datorköp på Alina, så denna skulle jag i så fall få för 6490 kr.

Jag har kollat på de lite dyrare varianterna, men tycker inte att man får så mycket mer för pengarna. Ni får väldigt gärna ge synpunkter och erfarenheter av olika modeller.
Sen undanbedes gärna kommentarer om att en stationär är bättre, det vet jag redan! Det är en bärbar jag är ute efter :)

/ Jonatan
 
Jag håller på och kikar efter en vettig bärbar dator som jag ska ha då jag läser på en folkhögskola. Jag vill att den ska klara av att redigera lite HD film (Från canon 60D) Samt bilder ifrån samma kamera. Men om spellusten faller in så vill jag gärna att den ska klara relativt nya spel på godkänd grafik.
Den budgeten jag har är kring 8000. Men om man kan få en betydligt bättre dator för säg 500 mer så fine... jag kan dock inte sträcka mig till över 9.

I förhållande pris och prestanda tycker jag att denna verkar vara bra!

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=K53SV-SX129V

Möjligtvis att jag slänger i 4 Gb ram till, Jag har möjlighet att få 500 kr rabatt vid ett datorköp på Alina, så denna skulle jag i så fall få för 6490 kr.

Jag har kollat på de lite dyrare varianterna, men tycker inte att man får så mycket mer för pengarna. Ni får väldigt gärna ge synpunkter och erfarenheter av olika modeller.
Sen undanbedes gärna kommentarer om att en stationär är bättre, det vet jag redan! Det är en bärbar jag är ute efter :)

/ Jonatan

Jag skulle lägga pengarna på en snabbare disk istället, det är denna maskinens svaga punkt. Seagates hybrid är ganska billig nu och kommer ge en rejäl prestandaökning. En tillräckligt stor SSD kommer bli väldigt dyrt eftersom videoredigering kräver sitt utrymme.

/Karl
 
Är ovanstående ett eget hopkok eller har du en bra länk? Vad är ett vettigt nätaggregat och hur vet jag om det jag har är ett sådant?

Det är ungefär delarna jag har i min senaste burk (kör iofs i7-2600k istället, men det kan anses som lite onödigt dyr) - dock kör jag med dubbla 460 kort eftersom jag kör SLI, men håller man inte på tunga spel i hög upplösning eller med foldning så duger det mycket bra med bara ett grafikkort.

Nätaggregat är ju lite religion och många har så mycket idéer så därför jag inte ville skriva något namn eller någon modell på just nätaggregatet. Jag själv kör med Corsair 750W HX, men det är överkurs till systemet jag rekommenderade eftersom det är onödigt kraftigt (och därmed dyrt) om man inte kör SLI. Bra är det, men som sagt onödigt bra för den konfigurationen.

Skapa dig en egen uppfattning:

http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mellanklassen/15#pagehead
http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxklassen
http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budgetklassen-2010

Jag rekommenderar ett 500W aggregat eller kraftigare till systemet ovan - klurar du på något värre eller flera grafikkort så kanske du skall överväga att gå upp en effektklass.
 
Det är ungefär delarna jag har i min senaste burk (kör iofs i7-2600k istället, men det kan anses som lite onödigt dyr) - dock kör jag med dubbla 460 kort eftersom jag kör SLI, men håller man inte på tunga spel i hög upplösning eller med foldning så duger det mycket bra med bara ett grafikkort.

Nätaggregat är ju lite religion och många har så mycket idéer så därför jag inte ville skriva något namn eller någon modell på just nätaggregatet. Jag själv kör med Corsair 750W HX, men det är överkurs till systemet jag rekommenderade eftersom det är onödigt kraftigt (och därmed dyrt) om man inte kör SLI. Bra är det, men som sagt onödigt bra för den konfigurationen.

Skapa dig en egen uppfattning:

http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mellanklassen/15#pagehead
http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxklassen
http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budgetklassen-2010

Jag rekommenderar ett 500W aggregat eller kraftigare till systemet ovan - klurar du på något värre eller flera grafikkort så kanske du skall överväga att gå upp en effektklass.

I min senaste server har jag ett 70Watts nätagg. Fast den ligger på i genomsnitt 12Watt med peakar på 25Watt så det är väl tilltaget. :)

Servern innan var ett strömmonster som din burk, den värmde upp rummet den stog i helt själv även mitt i vintern.

Mitt inlägg skall dock inte tolkas som om att man skall snåla på nätaggregat, för det ger onödigt ljud och kan göra burken man kör ostabil.

/Karl
 
Jo, jag har 25w datorer på jobbet också, men försök rendera video eller köra unsharp mask på en 24mpixels bild på en liten Atom.... Bildhandling i höga upplösningar kräver beräkningskraft minne om det skall vara hanterbart. Så speciellt varmt blir det inte med moderna burkar då CPU och grafikkort throttlar bra och med varvstalsstyrda fläktar så är det inget större problem.

BTW är HX 750W nära nog knäpptyst vid normal last. Så det är inte riktigt hela sanningen att kraftiga nätaggregat låter mycket.

Och för att svara på frågan - jo, visst är det ett eget hopkok, men å andra sidan jobbar jag som datorkontruktör så är väl skapligt väl insatt.
 
Jo, jag har 25w datorer på jobbet också, men försök rendera video eller köra unsharp mask på en 24mpixels bild på en liten Atom.... Bildhandling i höga upplösningar kräver beräkningskraft minne om det skall vara hanterbart. Så speciellt varmt blir det inte med moderna burkar då CPU och grafikkort throttlar bra och med varvstalsstyrda fläktar så är det inget större problem.

BTW är HX 750W nära nog knäpptyst vid normal last. Så det är inte riktigt hela sanningen att kraftiga nätaggregat låter mycket.

Och för att svara på frågan - jo, visst är det ett eget hopkok, men å andra sidan jobbar jag som datorkontruktör så är väl skapligt väl insatt.

Jag satte precis samman en 1.5GPixel-bild på den bestående av 1500 1MPixel-bilder, det tog 1.5min. Servern sätter i normala fall samman 3-5 sådanna varje natt. Processorlasten låg bara på 45% så det var nog disken som var flaskhalsen.

Atom D525 är faktiskt förvånandsvärt rapp (betydligt snabbare än en P4 HT) och jag tror faktiskt den skulle klara unsharp maskpå en 24mpixelbild (visst skulle det gå långsammare än på ditt elslukarmonster) utan störande långa väntetider.

/Karl
 
Senast ändrad:
Jo jag har en N270 också i netbooken och har väl testat GIMP där också, men tja... allt beror på vad man har för preferenser. P4 har jag en burk av också - den används dock inte längre till något då den är hopplöst trött.
 
Av ren nyfikenhet så installerade jag GIMP på den och laddade in en 89Mpixel bild i den (den har bara 2GB minne så större gick väldigt långsamt) och körde unsharp mask på den. Det tog 1min 28sek, så det var faktiskt störande länge. En 24Mpixel bild är ungefär 3.7ggr mindre och borde ta ca 20sek vilket är ganska länge. Det gick dock helt utan fördröjning att jobba med verktygen på den som t.ex. att smeta ut med fingret.

Under hela testet så jobbade maskinen som webserver också, bilden som jag länkar till ligger på webservern.

/Karl
 
Jo jag har en N270 också i netbooken och har väl testat GIMP där också, men tja... allt beror på vad man har för preferenser. P4 har jag en burk av också - den används dock inte längre till något då den är hopplöst trött.

Att jämföra en N270 och en D525 är ungefär som att jämföra en Core2Duo och en i7.

/Karl
 
Hmmm.. nja... En D525 presterar 2,3 gånger mer än en N270 i flertrådsappliationer.

En i7-2600k presterar 6,6 gånger mer än en E6600... Och för den saken skull 14 gånger mer än D525...

Sen så betyder minnesmängd, minnesbandbredd och hårddisk rätt mycket för totala prestanda också.


Visst D525 går att använda, jag (eller snarare min hustru), har en 330 vilken är jämförbar med D525 och visst går det att surfa med den och lite sådär, men någon dator för bildhandling är det inte om man inte har mycket tålamod.
 
Och för att svara på frågan - jo, visst är det ett eget hopkok, men å andra sidan jobbar jag som datorkontruktör så är väl skapligt väl insatt.

Det jag använder datorn till som kan tänkas kräva mer än internet och ordbehandling är redigering och bildbehandling av det en Canon eos 7D spottar ur sig, d.v.s stora rawfiler och HD-matrial.

Det är en djungel av processorer och moderkort...vet inte var jag ska börja?

Det jag önskar förutom en snabbare dator är STABILITET och TYSTNAD.
Grafikkort och cd/dvd spelare/brännare kan vänta. Ljudkort har jag redan
http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire610.html



Pris MAX 5000:-

Fyll i den som har förslag.

Chassi: Önskemål: Lågt pris, tyst, gärna mindre.

Processor: AMD eller Intel? Önskemål: Stabilitet och pris/prestanda

Moderkort: Önskemål: Ljud och grafik är oviktigt, gärna firewire, stabiltet.

Minne: Önskemål: Stabilitet, pris/prestanda. Räcker 4GB

Nätaggregat: Ska räcka till ovanstående, inget mer, TYST.

Kylning och fläktar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.