Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Allvarligt talat så tror jag att dom duktiga pirattillverkarna gnuggar händerna nu när Canon släppt 300D, & ännu mer när (om) den faller i pris & lockar till sig fler människor som tycker att Canonoptik är för dyr.

Om jag skulle köpa en 300D (tror inte det, en beg. 10D eller D60 känns intressantare då) så skulle jag inte vara rädd för att köpa av dom välrenomerade piraterna. Med den hjälp man kan få här på FS så tror jag att det är svårt att göra ett dåligt köp...

Larsa
 
Jo nog är det så. Om jag själv får råd att köpa en 10D som känns mest rätt för mig, skulle jag nog välja 70-200mm 2,8 som även finns i piratobjektiv, eller motsvarande begagnat original. Jag känner det som ett halvt steg att gå med att välja Nya Minoltan eller den här Sonyn vad den nu hette.
 
Tidningen foto testar i senaste numret zoomar & ger Tamrons 28-75/2.8 epitetet toppklass, att den dessutom har ett capris på 5300 gör ju inte saken sämre...

Canons 24-70/2.8USM kostar 22000 och är självfallet också i toppklass.

Nån Canonägare får kommentera vad man vinner på Canon bortsett från USM.

Larsa
 
Fokoseringen reagerar ogonblickligen på en 10D och förmodligen även på en 300D. Frågan är om Minolta A1 och Sonys DSC-F828 hänger med här?
 
Vi går visst om varandra hela tiden! Till amatörmässigt användande tror jag det räcker mer än väll. Där emot en yrkesfotograf behöverbetydligt stryktåligare grejer.
 
Jag har svårt att tro att Minolta & sony lyckats få AF att vara lika snabb samt säker som på en DSLR. 300D ska enligt uppgift vara som 10D i det fallet.

Om Sonyn & Minoltan åtminstone kommit upp i samma snabbhet & säkerhet som gamla Olympus E-10 som jag använt ibland så är jag nöjd, jag fotar inte action & dom fåtal gånger jag gör det så grejar jag nog det med manuell fokusering.

Dom digitalkameror du & jag har har ju tom problem med en sittande människa som rör sig i sidled, att fota en som promenerar mot en är inte att tänka på.

Jag vet för jag har testat G3 (du har G2 va?) & min D7i är snabbare, men inte tillräckligt..


Larsa
 
Proboarder skrev:
hmm.. ALL autofokus är väl konstrastavkännande ändå?

Detta är inte nåt jag kan direkt men jag har fått mig förklarat av dom som kan att denna typ av kameror (A1, F828) använder sig av kontrastavkännande teknologi, vad DSLR-kamerorna använder sig av har jag ingen aning om.

Larsa
 
larsaz skrev:
Tidningen foto testar i senaste numret zoomar & ger Tamrons 28-75/2.8 epitetet toppklass
Vad var plus, och vad var minus?
Skärpa?
Kontrast?
Fokuseringstid?
mm

Ja, ja, jag vet, köpa tidningen, men jag vill veta här, och nuuuu ;)

Tamrons egen info på webben är bara för mycket MBS. (typ "titta vad fantastiskt fina bilder man kan ta med den")
 
larsaz skrev:
Jag har svårt att tro att Minolta & sony lyckats få AF att vara lika snabb samt säker som på en DSLR. 300D ska enligt uppgift vara som 10D i det fallet.

Om Sonyn & Minoltan åtminstone kommit upp i samma snabbhet & säkerhet som gamla Olympus E-10 som jag använt ibland så är jag nöjd, jag fotar inte action & dom fåtal gånger jag gör det så grejar jag nog det med manuell fokusering.

Dom digitalkameror du & jag har har ju tom problem med en sittande människa som rör sig i sidled, att fota en som promenerar mot en är inte att tänka på.

Jag vet för jag har testat G3 (du har G2 va?) & min D7i är snabbare, men inte tillräckligt..


Larsa


Jo så är det! I vissa bild situationer när man vill ha med ett visst ansiktsutryck hos en person vid exponeringen, då hinner inte kameran med. Mycket därför jag vill ha en 10D!
 
müsli skrev:
Vad var plus, och vad var minus?
Skärpa?
Kontrast?
Fokuseringstid?
mm

Ja, ja, jag vet, köpa tidningen, men jag vill veta här, och nuuuu ;)

Tamrons egen info på webben är bara för mycket MBS. (typ "titta vad fantastiskt fina bilder man kan ta med den")

Foto:

Ett fynd! Inte bara mindre & lättare än konkurenternas utan även en av dom skarpaste normalzoomar vi testat, fullt i klass med fasta brännvidder. Lätt distorsion i 75 mm-läget, men det är dock vanligt bland zoomar med detta brännviddsområde. Fokuseringen är inte tyst men heller inte speciellt högljudd.

Köp foto & läs resten samt kika på MTF-mätningarna.

Larsa
 
hmm.. ALL autofokus är väl konstrastavkännande ändå?
Svar nej, inte mer än att i ett fasdetektionssystem så ger kontrasten upphov till en annan typ av signal än en slät yta. Men då är inte kontrasten avgörade för fokusen utan fasen på signalerna som jämförs.

Se den näst sista posten på sida 32 i denna tråd... orkar inte skriva om inlägget.
 
Kvalitetsobjektiv till 300D

Hej!

Är ny här på forumet och har plöjt igenom alla inlägg om Canon 300D.

Det är en fråga som poppar upp i mitt huvud.

Trots att det endast är spekulationer verkar en kvalificerad gissning vara att det zoomobjektiv som följer med duger. Hur gör man om man (ändå) vill ha ett bättre objektiv som motsvarar 28-75mm(med tanke på brännviddsfaktorn på 1,6x)? Så att man inte förlorar möjligheten till vidvinkel.

Kommer det kanske komma flera specialobjektiv till 300D (som har den här utbuktningen som passar in i kameran)? Eller måste man lägga ut massa pengar på ett 17-40 mm objektiv för att få ett motsvarande?
 
Ja, en 55-200 släpps samtidigt med 300D.

"...the newly developed Canon Zoom Lens EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM covers a 35mm equivalent zoom range of approximately 90-320mm when used with the Digital Rebel."

Eftersom de ännu bara funkar med 300D kan det dröja innan det släpps fler liknande gluggar.
 
Re: Kvalitetsobjektiv till 300D

Anders skrev:
Hur gör man om man (ändå) vill ha ett bättre objektiv som motsvarar 28-75mm(med tanke på brännviddsfaktorn på 1,6x)? Så att man inte förlorar möjligheten till vidvinkel.

Kommer det kanske komma flera specialobjektiv till 300D (som har den här utbuktningen som passar in i kameran)? Eller måste man lägga ut massa pengar på ett 17-40 mm objektiv för att få ett motsvarande?

Det objektivet som "följer med" är knappast bättre än deras 28-90 enligt källor på nätet. Jag skulle inte lägga min tillförlit till ett objektiv som kostar runt 1500:- i paket med kameran. Till vanliga 10x15 albumbilder duger det förmodligen..

För att få motsvarande 28-75, så är svaret ganska enkelt.. EF 17-40/4L..det ger 27-64... Annars finns Sigmas 15-30/3.5-4.5 som är något vidare, men även något kortare oxå. Sigma har även ett 17-35/2.8-4.

Dessutom har Canon lanserat det gamla EF 55-200/4-5.6 USM på nytt igen. Detta objektiv var från början avsett till deras APS-SLR-kameror. Men lanseras nu i version II som ett komplemment tillsammans med EFS 18-55. Det är ett ganska mediokert objektiv som även detta funkerar hyffsat till 10x15.

Men det är klart... de ligger rent konstruktionsmässigt i samma kategori som 300D..dvs. plastkategorin ;)
 
Linmajon skrev:
Ja, en 55-200 släpps samtidigt med 300D.

"...the newly developed Canon Zoom Lens EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM covers a 35mm equivalent zoom range of approximately 90-320mm when used with the Digital Rebel."

Eftersom de ännu bara funkar med 300D kan det dröja innan det släpps fler liknande gluggar.

Hehe.. ja.. snacka om DSLR für alle.. En komplett utrutning för strax under 15000:-
Hus, två gluggar 28-320mm.. Får Pro-hybriderna i segmentet runt 10-13 kkr svårt nu eller ?? ;)

Ps.. Canon har skakat fram detta objektiv ur sina gamla gömmor, satt Mk II på det och lanserar det som "newly developed"...hehe
 
Jeppe skrev:
Hehe.. ja.. snacka om DSLR für alle.. En komplett utrutning för strax under 15000:-
Hus, två gluggar 28-320mm.. Får Pro-hybriderna i segmentet runt 10-13 kkr svårt nu eller ?? ;)
Troligen inte lättare iaf. :) men de har nog en marknad ändå. Den stora sensorn i 300D betalar man av med kvalitet på kameran. Sony828 är med största sannolikhet en ganska gedigen manick.
Skulle det sitta en stor sensor i den skulle den vara klart mycket mer intressant och kanske en allvarlig konkurrent. Det kommer nog..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.