Om de har lyckats hemlighålla 300D så bra som de gjort är det sannolikt att om 6 månader så kommer 1Ds i en budgetvariant runt 20 000:-,
Nope, kolla vad en fullframe sensor kostar att tillverka, det är inte antalet MP i första hand(sonys 8mp) utan storleken på sensorn i första hand, lägg sedan på husets pris, etc.
10D är trots allt mest like en eos33, förutom att det är mer metall i 10Dn. 300V och 300D. Det blir en klar trend i hur mycket elektroniken kostar. Skulle tippa på ca 8K för sensorn med tillhörande elektronik för motsvarande 10D, 300D. Sen blir 10D dyrare för att det är bättre hus, fler funktioner, blix sync, osv, osv.
Kollar du 1D och 1Ds ser du skillnaderna där kontra 1Hs, etc.
4xAA: 1.8Ax4.8 volt=8.64 VA (watt)
Li-ion: 1.1Ax9.6 volt=10.56 VA
Mer energi alltså...
Precis, men du glömde tidsaxeln. Spelar roll om jag får ut 8 watt eller 10 watt. Under hur lång tid kan man dra det.
Därav måttet på mAh.
Dock kan jag mycket väl tänka mig att dom flesta kameror kräver en viss voltstyrka för att kunna vara aktiva. Och där lär väl LiIon batterier ha klart övertag kontra NiMh.
Altså att du kanske inte kan hinna utnyttja mer än x% av vanliga NiMh innan voltstyrkan har sjunkigt så lågt att dom inte orkar längre medans LiIon verkar klara sig till kanske 1.3x% eller nåt innan dom sjunker på volten. Alla mina AA till min gamla digicam kunde jag köra bra länge på minidiscen efter kameran hade gått slut.
Får leta upp formlerna på det igen, var ett tag sen jag sysslade med matten runt elektronik.