Annons

Ny BRA kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ajanson

Ny medlem
Hej!

Vill köpa en BRA kompakt kamera till min fru, vi har precis fått vårt första barn och vi
använder oss oftast av min Canon 7D men behöver ha en BRA kompakt kamera som åker med i barnvagnen. Den skall kunna ta i raw, det har jag sett att några gör.

kan tänka mig runt 6000-7000:-, vilken skall man köpa ?

Det behöver kanske inte vara en kompakt kamera men det skall vara något likanade.
Systemkamera tycker hon blir för stor.


Tack på för hand.
 
När är den tänkt för försäljning ?

vad köper man nu om man inte vill vänta ?

G1 X är planerad att komma under nästa månad. Canon S95 & G12 är mycket trevliga kameror ifall du använder ISO upp till 400. Det har kommit en uppföljare till S95, som heter S100 men den har jag inga erfarenheter av.
 
Nikon J1 som har en del fästliga funktioner där man bl. a. tar ett gäng bilder och låter kameran välja ut den bästa (om man nu vågar lita på detta...). Autofocus skall vara riktigt snabb. Den lär vara duktig på film också.
 
Förutom de redan föreslagna skulle jag lätt rekommendera Olympus XZ-1, främst för dess optikkvalitet, storlek/format samt dess hyggliga inställningsmöjligheter.

Viktigast kanske ändå är att den optiken är mkt skarp, OCH ljusstark.

Kameran är kompakt men inte knöttliten, så det är lättare att hantera den än tex de små Canon S95/S100.

(Själv blir jag ju sugen på kommande Canon high-end "stor"-kompakten, men lär inte köpa då något direkt behov inte föreligger...)
 
Det behöver kanske inte vara en kompakt kamera men det skall vara något likanade.
Systemkamera tycker hon blir för stor.
Ta med hustrun till butik och känn på de nämnda kamerorna: Canon S95/100, Fuji X10, Olympus XZ1 och kanske Canon G12. De är alla riktigt bra kameror och mer eller mindre kompakta. Och alla har förstås olika egenheter som man kanske inte kommer att älska, men jag tror inte ni blir speciellt besvikna på någon av dem.

Själv försöker jag just nu bestämma om jag ska byta ut min S90 mot en X10 eller om jag kanske ska vänta på G1x. Fast X10 är svår att motstå när man har den i handen...
 
Utan tvekan Nikon J1. Fantastiska raw-filer med underbart tonomfång, liknande det från aps-c sensorerna i systemkamerorna. Sensorn i Nikon 1 systemet är extremt underskattad.
Snabbaste autofokusen av alla spegellösa. Liten och smidig. Skitsnygg.

Förstår inte varför man skulle välja något annat faktiskt. Jag tar ju hellre ett fint färg/tonomfång och mjuk högdagerteckning än ett kort skärpedjup med långsam AF och tråkiga dåliga raw-filer, då både missar jag bilden, och den missade bilden kommer dessutom vara utfrätt..

Vill du ha nåt som är steget upp från Nikon 1 så är det enligt mig endast Sony Nex som gäller.. men där är det väl bara 16mm pannkakan som gäller, för kitzoomen är ju skitstor. Sony Nex har inte heller speciellt snabb AF.

Ja, Canon G1X är extremt intressant! Ska bli intressant att se hur snabb autofokus den har..
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog välja S95 för 2780kr http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=134343B013

Eller vänta en månad på G1X, men priset är det dubbla mot S95.

S95-ersättaren S100 för 4240kr känns såå oprisvärt i jämförelse med S95. http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=121829

Gamla G12 för 4290kr känns inte heller så roligt när nya G1X är såå mycket vassare. http://www.webhallen.com/hemelektronik/114641-canon_powershot_g12-svart
 
Utan tvekan Nikon J1. Fantastiska raw-filer med underbart tonomfång, liknande det från aps-c sensorerna i systemkamerorna. Sensorn i Nikon 1 systemet är extremt underskattad.
Snabbaste autofokusen av alla spegellösa. Liten och smidig. Skitsnygg.

Förstår inte varför man skulle välja något annat faktiskt. Jag tar ju hellre ett fint färg/tonomfång och mjuk högdagerteckning än ett kort skärpedjup med långsam AF och tråkiga dåliga raw-filer, då både missar jag bilden, och den missade bilden kommer dessutom vara utfrätt..

Vill du ha nåt som är steget upp från Nikon 1 så är det enligt mig endast Sony Nex som gäller.. men där är det väl bara 16mm pannkakan som gäller, för kitzoomen är ju skitstor. Sony Nex har inte heller speciellt snabb AF.

Ja, Canon G1X är extremt intressant! Ska bli intressant att se hur snabb autofokus den har..

De tester som jag läst kring Nikon J1/V1 (samma sensor) klagar just på bildkvalitén men berömmer AF. Senast var det tidningen Foto (aktuellt nummer om jag inte minns fel). Om du anser att Nikon V1/J1 har bättre tonomfång (och inte har lika "tråkiga dåliga raw-filer" vad du nu menar med det?) än kameror med större sensor (vilket är de enda som ger kort skärpedjup) tror jag tyvärr inte du är objektiv.

Men visst, V1/J1 är alternativ till exempelvis Canons S95/S100/(G12) om man inte gillar att styra skärpedjupet.

Om skärpedjupet är viktigt skulle jag titta på Sonys Nex-5 eller Nex-7 tillsammans med ett fast objektiv.

Canons G1X tycker jag är mycket spännande men sensorstorleken är under 4/3 och de bilder jag hittills sett tyder också på att det är svårt att skapa ett kort skärpedjup med den kameran och den fast monterade zoomen som inte är speciellt ljusstark.


:) Petter
 
De tester som jag läst kring Nikon J1/V1 (samma sensor) klagar just på bildkvalitén men berömmer AF. Senast var det tidningen Foto (aktuellt nummer om jag inte minns fel). Om du anser att Nikon V1/J1 har bättre tonomfång (och inte har lika "tråkiga dåliga raw-filer" vad du nu menar med det?) än kameror med större sensor (vilket är de enda som ger kort skärpedjup) tror jag tyvärr inte du är objektiv.

Men visst, V1/J1 är alternativ till exempelvis Canons S95/S100/(G12) om man inte gillar att styra skärpedjupet.

Om skärpedjupet är viktigt skulle jag titta på Sonys Nex-5 eller Nex-7 tillsammans med ett fast objektiv.

Canons G1X tycker jag är mycket spännande men sensorstorleken är under 4/3 och de bilder jag hittills sett tyder också på att det är svårt att skapa ett kort skärpedjup med den kameran och den fast monterade zoomen som inte är speciellt ljusstark.


:) Petter

Nåja, GX-1:ans sensor är större än 4/3, om än högst marginellt.

Dvs en evt brusfördel vs 4/3 hänger på annat än GX-1 sensorns aningen större dimensioner.

Och just ett kort skärpedjup är nog inte dess främsta "köp"-argument, av samma skäl som 4/3 (och APS-C´) inte heller köps främst för att kunna få kort skärpedjup...

Nu kan man ju tänkas fota på ett sätt som gör stort skärpedjup till en fördel, men man får då av förklarliga skäl leva med att variationsmöjligheterna avseende skärpedjup krymper.

Inget nytt iofs...
 
De tester som jag läst kring Nikon J1/V1 (samma sensor) klagar just på bildkvalitén men berömmer AF. Senast var det tidningen Foto (aktuellt nummer om jag inte minns fel). Om du anser att Nikon V1/J1 har bättre tonomfång (och inte har lika "tråkiga dåliga raw-filer" vad du nu menar med det?) än kameror med större sensor (vilket är de enda som ger kort skärpedjup) tror jag tyvärr inte du är objektiv.

Men visst, V1/J1 är alternativ till exempelvis Canons S95/S100/(G12) om man inte gillar att styra skärpedjupet.

Om skärpedjupet är viktigt skulle jag titta på Sonys Nex-5 eller Nex-7 tillsammans med ett fast objektiv.

Canons G1X tycker jag är mycket spännande men sensorstorleken är under 4/3 och de bilder jag hittills sett tyder också på att det är svårt att skapa ett kort skärpedjup med den kameran och den fast monterade zoomen som inte är speciellt ljusstark.


:) Petter

De tester jag läst senaste tiden berömmer bildkvaliten. Den enda stora nackdelen med 1 är att det är svårt få kort skärpedjup med systemets egna objektiv.
 
När man tittar på kameror som t.ex. Nikon J1/V1 och Sony NEX-3/5/7 får man tänka på när man jämför storleken på kamerorna att det som anges på V1/J1 och NEX-3/5/7 är kamerahuset utan objektiv. Lägger man på ett objektiv blir dessa kamera kit större än en traditionell kompaktkamera (objektivet infällt). Detta gör dom inte är lika lätta att få plats med i fickan som en kompaktkamera.

En stor kamera som man inte har med, tar sämre bilder än en liten kamera som man har med...
 
Senast ändrad:
Nåja, GX-1:ans sensor är större än 4/3, om än högst marginellt.

Sant, jag mindes fel.

Och just ett kort skärpedjup är nog inte dess främsta "köp"-argument, av samma skäl som 4/3 (och APS-C´) inte heller köps främst för att kunna få kort skärpedjup...

Vad som är främsta skälet för ett köp varierar förstås. Möjligheten att kunna leka med skärpedjup är ett av flera starka argument för APS-C och delvis 4/3, med rätt objektiv.

Själv använder jag både fullformat och APS-C och letar fortfarande efter en bra kompakt som inte stympar mig kreativt vad gäller skärpedjupet. Hade det dykt upp en kompakt med stor sensor men medioker bildkvalitet (jämfört med APS-C och större) hade jag slagit till direkt.

Annars är jag väldigt nyfiken på Fujifilms nya XPro1 men den ligger i en annan prisklass än vad som efterfrågades. Sedan kan man ju diskutera hur "kompakt" den är. Men om fokuseringen är acceptabel och bildkvalitén håller normal APS-C-klass blir den ett givet köp.

Jag köpte nyss en S100 vilket är en fin kamera med ok bildkvalitet men jag kommer tyvärr aldrig ifrån känslan av att jag är begränsad kreativt på grund av det konstant långa skärpedjupet.
 
En kort sammanfattning från mig:
Klassisk kompaktkamera med lågt pris och lite långsam AF (jf fas AF):
Canon S95 (2300:), Olympus XZ-1 (ca 3700:), Nikon P7000 (2995:)

Snabb AF och bättre bildkvalitet än ovan: Nikon J-1 + 10-30(ca 4800:)

Billigast kompakta spegellösa systemkamera Olympus EPL-1+14-150 (2995:- Rajala) dock är AF rel långsam (EPL-2 tusenlappen mer med samma glugg dock snabbare AF). Annars titta på EPM +14-42 med ännu snabbare AF.

Mest kompetent bland kompakta systemkameror:Oly EP-3 och Panasonic GX-1 (ffa med nya kitgluggen) men dessa ligger över 7000:- i paket med kitglugg (f u GX-1 med gamla 14-42 som är rel stor).

Bäst på höga ISO, större med objektiv monterat än ovan och lite långsamma AF än EP-3 och t ex EPM och GX-1 är NEX. Canon G1X hamnar nog här också. Även Samsung NX200 + kitglugg 20-40(?) är kompaktare än NEX men kostar ca 7000:-. Finns annars sannolikt utgående NX11 + kitglugg för kanske 3500:- men lite långsammare AF än NEX.

Så billigast: Canon S95. Bäst AF: Nikon J-1/V-1. Bäst bildkvalitet NEX 5N,NX11 och kanske G1X, minsta systemkamera plus glugg GX-1+ nya 14-42 (Panasonic) och billigaste systemkamera plus superzoom Oly EPL-1+14-150, näst billigaste utgående NEX5+18-55.
 
Varför en kompaktkamera och inte bra kamera i mobiltelefonen?

Därför att det inte finns någon mobilkamera i världen som (av naturliga skäl) kommer ens i närheten av inställningsbarhet och bildkvalité i jämförelse med en kvalitetskompaktkamera. Nöjer man sig däremot med en vettig mobilkameras begränsningar, så är det naturligtvis mest portabelt och flexibelt.

Alla kameraval innebär en kompromiss av någon slag. För mig visade sig Fujifilm X10 vara den perfekta kompromissen.
 
kort skärpedjup!

Blir medlem bara för att få vara med i tråden!

Jag är själv ute efter en kompakt som kan ta bilder i kvalité som kommer så nära systemkameran som möjligt. Det viktigaste för mig är att den är smidig då jag ska ha den med på resa samt att den kan ta bilder med det där korta skärpedjupet utan att man nödvändigtvis ska behöva ta macrobilder.

Har varit inne på många av kamerorna som nämns här och fått blandad kritik, inget nytt om det här inne heller.

Ni verkar duktiga här, vad tror ni?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.