Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Alpha

Produkter
(logga in för att koppla)
För min del sâ duger D5D / D7D länge.
Det fâr allt vara nâgot riktigt revolutionerande (typ AS) om jag ska fundera pâ att byta.
Bara mer pixlar är inte orsak nog.
 
Precis, de (vi) som har D5D o D7D har ju ingen anledning att kasta oss över alfan, men fler nykomlingar borde ha hunnit göra det innan Pentax tog över marknaden. Ska Sony få sälja nåt mer så får de komma med en riktig Pentax-killer. Idag är det K10D som är bästa köp...
 
Re: Desperat

Douglas Johnsson skrev:
Det luktar lite desperation från Sonys sida, hur många andra tillverkare visar upp halvfärdiga prototyper och kan inte ens visa spec. på dom. Minolta/Sony har släppt två nästan identiska dslr på 3? år! (5d och A100)
Är det bara jag som känner att oron inte helt förvunnit?

Just nu är Sony förbisprungna av de fyra tyngsta systemkameramärkena. Det har hänt massor på marknaden sedan A100 släpptes. Desperation är nog, tyvärr, rätt ord. Det krävs troligen att dessa prototyper både har chockpris och chockprestanda när de dyker upp om 6-12 (?) månader. Men även då är det en jättelik uppförsbacke för Sony/Minolta. Successivt mättas givetvis systemkameramarknaden, de flesta konsumenter byter inte kamera när de väl köpt en. Om Sony vill vara kvar i matchen behövs det nog rejäla, successiva prissänkningar på A100 och att den nya modellen upplevs som extremt prisvärd...när den väl kommer.
 
...Så man undrar ju om A100 köpts främst av folk som inte bryr sig om Fotosidan eller ...

Där ligger sanningen!
Många fotoamatörer har aldrig hört talas om FS.
Om det finns 137 st ägare till Sony A100 på FS, säger absolut ingenting, hur populär den är i Sverige eller övriga världen.
FS har medlemmar utanför Sverige.

I övrigt ligger jag lågt i bedömningen av Minolta-Konica/Sonys lanseringar av D-SLR, den senaste tiden.
Det är bättre, att Sony nu vid varje ny modell, kommer med verkliga förbättringar än bara kosmetiska ändringar.
Hur mycket bättre är t.ex. Canon 400D än sin föregångare Canon 350D?
Inte mycket!
Ändå tror många Canon freak, att det senaste verkligen är bäst.

Jag känner på mig, har bra info, att Sony kommer med två D-SLR inom kort, 2007-2008, det som sker i tysthet brukar knocka ...
 
Det var ungefär samma resonemang kring Apple och bärbara datorer en gång i tiden. Apple hade bara jätteklumpen Mac Portable och ansågs akterseglade av alla.

Så, över en natt, ändrades allt med nya PowerBook. Alla köpte den. Förhärdade PC användare ville ha den, bristen var total och väntetiderna långa. Ingen kan påstå att det var för att de var billiga *s*

Tror Apple kapade åt sej 40% av den bärbara marknaden på kort tid. Sen sumpade de det förstås, för det har de alltid lyckats med på nåt konstigt vis.

Jag tror Sony är bättre än Apple på att inte sumpa, men inte lika bra på att impa, men nästan. Och det räcker för att sopa mattan med de flesta i branschen!
 
larsborg skrev:
...Så man undrar ju om A100 köpts främst av folk som inte bryr sig om Fotosidan eller ...

Där ligger sanningen!
Många fotoamatörer har aldrig hört talas om FS.
Om det finns 137 st ägare till Sony A100 på FS, säger absolut ingenting, hur populär den är i Sverige eller övriga världen.
FS har medlemmar utanför Sverige.


Kanske, men även KM 5D som inte såldes speciellt länge innan KM gav upp, har ju 3 ggr fler ägare på FS och det är förmodligen samma målgrupp (mest amatörer) som köpt båda kamerorna. A100:an ses ju som en uppgradering av 5D av en del. Så varför skulle inte ägarna av dessa leta sig till FS i samma utsträckning som 5D ägarna? Det kan ju faktiskt också vara så att Sony inte riktigt fick ut vad de behövde av A100-lanseringen. Den kanske fick en mkt kortare vår än Sony förväntat. Priset på A100 är definitivt på väg ner nu.

Är exv. de mkt höga och hårt kritiserade priserna på optiken ingenting annat än ett försök att ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellen under den första hårda tiden på marknaden. Om det är fallet så önskar man ju ett bättre öde för kommande lanseringar så att det trycket på optikpriserna kan minska och vi får en mer konsumentvänlig profil på den prissättningen. Sony kommer få svårt att lyckas om inte deras kunder får tillgång till optik som de uppfattar som prisvärd. Vad ska man med en DSLR:s obestridliga flexibilitet om man inte har råd med tillbehören?
 
Senast ändrad:
__________________________________________________
KG Stolt skrev:

Jag tror Sony är bättre än Apple på att inte sumpa, men inte lika bra på att impa, men nästan. Och det räcker för att sopa mattan med de flesta i branschen!
__________________________________________________

Apple är suveräna på att förverkliga idéer, Ipod är en av de alla lysande produkterna, - men deras marknadsföring har inte varit lika smart som Microsofts, det gäller att intressera spel-programmakarna för plattformen, det har Microsoft gjort med sina PC program, de står i en klass för sig, de drar in bra med stålar!

Nog tycker jag att Sony har en imp-faktor, de kom ut med världens första bärbara kassettbandspelare 1979, ingen annan tillverkare trodde på idén, under några år var Sony ensammen med sina produkter "Walkman".
Där blåste Sony alla andra tillverkare på miljoner i intäckter.
Walkman blev lika med bärbart ljud eller bild.

Inom DVD-pro kameror är Sony, tillsammans med Canon helt dominerande, det är mera än bara en imp-faktor.
 
Dom som tycker Sony är ett litet företag för amatörer kan ju ta o vakna upp snart o sluta gnälla :) Alphan faller kraftigt i pris nu och går att få för runt 8000kr me objektiv vilket är billigare än 400d. Och dom har ju helt klart kommit igång med idéer och planer men inte kommit igång på marknaden än och eftersom dom är nya och vill bli störst slår dom väl på stort när dom väl kommer igång.. Canon och Nikon va väl inte så stora under sina första år.

Visst det är mycket folk från minolta men det handlar om helt nya kameror och taktiker ändå.

Go Sony! :)
 
Att antalet brukare av kameror härute på fotosidan är extremt extremt missvisande vet nog alla OM man vågar vara ärliga.

Bara för att en kamera är populär härute eller ett kamera märke är stort på fotosidan förstår jag ärligt talat inte logiken dra slutsatser det är den absoluta sanningen.

Kom ex nyligen tillbaka från dryga 5 veckor på NZ. Överallt syntes Sony A100or och många många av attraktionerna som plåtade folk körde med Sony...

Gick du i Auckland, Wellington eller någon annan stad och tittade runt i fotoaffärerna. Tja där syntes också hur stort Sony var. Att få tag i prylar var på intet sätt svårt och alla talade med spänd förväntan på nyheterna som förväntades komma.

Frågade du sedan säljarna om A100 sålde bra ? Så sa flera att just A100 var storsäljaren i NZ. -Bästa köp i sin kategori. Var svaret du fick överallt och allt är som baken delat. En del gillar andra märken andra gillar Sony. Svårare än så är det inte för mig ialla fall.

På intet sätt kan jag eller borde ens dra slutsatsen Sony nu är störst. Inte alls poängen jag vill få fram är att just marknads andelarna ser olika i olika delar av världen. Här hemma dominerar Canon och Nikon men vem säger det kommer förbli så för evigt ? Är det något vår historia lärt oss är att saker förändras.

Till sist att såga Sonys nya DSLR satsningar innan kamerahusen ens kommit ut på marknden. Tja det känns mest barnsligt. Låt Sony jobba i fred och gå ut och plåta med det kameror vi har. Så vitt jag vet tar min egen kamera inte ett dugg sämre bilder idag än den gjorde igår...

//H
 
Falcon skrev:
Att antalet brukare av kameror härute på fotosidan är extremt extremt missvisande vet nog alla OM man vågar vara ärliga.

Bara för att en kamera är populär härute eller ett kamera märke är stort på fotosidan förstår jag ärligt talat inte logiken dra slutsatser det är den absoluta sanningen.

Kom ex nyligen tillbaka från dryga 5 veckor på NZ. Överallt syntes Sony A100or och många många av attraktionerna som plåtade folk körde med Sony...

Gick du i Auckland, Wellington eller någon annan stad och tittade runt i fotoaffärerna. Tja där syntes också hur stort Sony var. Att få tag i prylar var på intet sätt svårt och alla talade med spänd förväntan på nyheterna som förväntades komma.

Frågade du sedan säljarna om A100 sålde bra ? Så sa flera att just A100 var storsäljaren i NZ. -Bästa köp i sin kategori. Var svaret du fick överallt och allt är som baken delat. En del gillar andra märken andra gillar Sony. Svårare än så är det inte för mig ialla fall.

På intet sätt kan jag eller borde ens dra slutsatsen Sony nu är störst. Inte alls poängen jag vill få fram är att just marknads andelarna ser olika i olika delar av världen. Här hemma dominerar Canon och Nikon men vem säger det kommer förbli så för evigt ? Är det något vår historia lärt oss är att saker förändras.

Till sist att såga Sonys nya DSLR satsningar innan kamerahusen ens kommit ut på marknden. Tja det känns mest barnsligt. Låt Sony jobba i fred och gå ut och plåta med det kameror vi har. Så vitt jag vet tar min egen kamera inte ett dugg sämre bilder idag än den gjorde igår...

//H

Det är klart att statistik kan vara missvisande. Det intressanta är varför vissa kameraägare finner det mer intressant att registrera sina innehav än andra. Skulle vara intressant att veta varför just Sony-ägare inte skulle göra detta. Är det för att FS skulle vara ett sånt Canon-näste (vilket den i och för sig otvetydigt är) att man skulle riskera att bli förföljd för att man köpt en Sony. Åtminstone jag har svårtatt tro det.

Sen är det ju så att all business är lokal. Det är oerhört stora skillnader mellan hur olika kamera eller för den delen PC, skrivar och TV-märken klarar sig i olika länder. Att väldigt många har Sony A100 på andra sidan jorden har ganska lite med att göra hur det funkar i Sverige i allmänhet och på FS i synnerhet.

Kanske de som driver FS har nån ide´om varför det ser ut så här. Om siffrorna för Sony är kraftigt underrepresenterade eller om det faktiskt avspeglar någorlunda hur det ser ut på markanden för tillfället. Om det är så att Sony A100 är så populär som vi vill tro, så är det ju lite konstigt att det fortfarnde finns dubbelt så många 7D registrerade som A100:eek:r registrerade på FS. Jag pratar ju inte om Cnon här utan jag pratar om relationen till antalet digitala KM modeller. KM var ju heller inget av de största märkena på sin tid. Jag kan inte hjälpa att jag tycker detta är konstigt!

Jag pratar dessutom inte om Sonys kommande modellen här. A100 har ju funnits ett bra tag nu och har med rätta fått lysande recensioner (med undantag för brus vid höga ISO). Den är utsedd till årets konsumentkamera och trots det syns det inte speciellt mycket här på FS. Det är det och bar det jag reflekterat över. Det finns 3ggr fler KM 5D trots att de bara såldes en mkt kor period. Det är det som är anmärkningsvärt tyckte jag.
 
Senast ändrad:
Patrik Palombo skrev:
Dom som tycker Sony är ett litet företag för amatörer kan ju ta o vakna upp snart o sluta gnälla :) Alphan faller kraftigt i pris nu och går att få för runt 8000kr me objektiv vilket är billigare än 400d.
Canon är ointressant som jämförelse här, dom är starkast & kommer nog så att förbli ett långt tag... Deras instegsmodeller är enligt mig otrevliga skapelser som dock presterar bra tekniskt bildmässigt, finns dock mycket annat som är trevligare att använda, enligt mig alltså, inget annat:)

Pentax regerar nu för dem som kommer in & ska köpa DSLR, åtminstone i semiproklassen typ K10D, ja det är ju vad jag tycker...

Joakim Rosdahl skrev om en uppförsacke. Den verkar inte vara så stor idag. När en tillverkare kommer igång så verkar det som att det går undan! Om Sony sätter priserna rätt & gör bra produkter så går det bra, ingen tvekan. Det är inte som på 80-talet nu utan mer som i datorvärlden där allt kan förändras i ett nafs!

Canon kommer dock att vara störst mycket länge, beroende på proffsmarknaden...

Sony får skärpa sig, jag skulle aldrig rekommendera någon att satsa på Sony som det ser ut i dagsläget. A100 är för dyr & jag vill se nåt mer...

//Larsa
 
.Z. skrev:
När en tillverkare kommer igång så verkar det som att det går undan!

//Larsa

Som en ren randanmärkning:

Häri visar Sony en förvånande flegma. Man har haft tid på sig så det räcker, och att visa mockups och att berätta om planer för framtiden (i motsats mot att visa!) är snarare tecken på att man är tveksam om man satsat på rätt häst (eller, om hästen står i rätt stall, kan man tycka som Minoltavän) än ett bevis på att man tänker satsa.

Men det får vi ju se.
 
__________________________________________________
Anders Svensson skrev:

Som en ren randanmärkning:

Häri visar Sony en förvånande flegma. Man har haft tid på sig så det räcker, och att visa mockups och att berätta om planer för framtiden (i motsats mot att visa!) är snarare tecken på att man är tveksam om man satsat på rätt häst (eller, om hästen står i rätt stall, kan man tycka som Minoltavän) än ett bevis på att man tänker satsa.

Men det får vi ju se.
__________________________________________________

Jag tycker att Sony gör rätt, att visa några "mockups", det är ett tydligt tecken, att vi är på "G", vi återkommer, men vi måste provköra och testa, innan lanseringen ...
Tveksamhet, om man satsat rätt?
Katten heller, när det finns miljoner användare av Minolta optik!
Nej, snarare Sony piskar upp intresset för sina nya D-SLR, smart marknadsföring, helt enkelt.
Hur var det innan K-M 7D lanserades?
Mängder av missbelåtna Minolta A-SLR ägare, idiotförklarade K-M, varför kommer det ingen D-SLR snart, Canon och Nikon har ju det redan?
AS i huset tog sin tid, banbrytande javisst, men K-M tappade oxå många kunder till Canon och Nikon, när lanseringen blev starkt försenad.
K-M 7D kom, segrade, blev en klassiker.

Alltså, att vinna marknadsandelar, att ta det från Canon och Nikon, gör man inte utan att lansera något alldeles xtra, ligga före m.a.o, metodiskt arbeta sig upp, med kvalité och rimliga priser, inget hastverk.
FF bildsensor i ett Sony D-SLR hus, inom 1 år, för under 20000:-, skulle inte det bli en skräll?
 
larsborg skrev:

Jag tycker att Sony gör rätt, att visa några "mockups", det är ett tydligt tecken, att vi är på "G", vi återkommer, men vi måste provköra och testa, innan lanseringen ...

Det är vänligt och generöst av dig att tänka så.

Givetvis vore det synd ifall denna fina kamera försvinner, det skall vi inte hoppas. Men när ett företag med Sonys "muskler" inte tar fram riktiga prototyper, utan visar upp dummies är det litet märkligt.
 
De kanske jobbar hårt med att översätta vår svenska till klingande (?) japanska. Så ser de vad vi tycker om deras mockups o suger i sej smarta idéer o så får vi en suverän produkt utan speglar o trams som hindrar utvecklingen.

En riktig systemkamera med den bästa EVF som världen skådat. Då faller jag pladask... (A real systemcamera with den very bästa electronic sökare som the world har skådat)

/kg, hjälpsam som få
 
HDFS) (KGS skrev:
(A real systemcamera with den very bästa electronic sökare som the world har skådat)

/kg, hjälpsam som få

Vi tackar särskilt för den lysande översättningen (shining overseating)!

Canon Pellix - är den bekant? Då är man åtminstone halvvägs (bokstavligen!) till en lösning på spegelhusproblemet.
 
Vänlighet?
Nej, men jag har pröjsat stålar för några utmärkta Minolta gluggar, de passar inte på ett kamerahus från Canon eller Nikon, jag har prövat, hopplöst, det gick inte.
Måste ha en Sony A-bajonett fattning, på kamerahuset
Bäst, att därför inte tappa fattningen, vänta, vänta ...
 
ANNONS