Som bekant så kostar sensorn efter storleken i första hand, därav det ofantligt billiga priset på 150-200 tusen för en del mellanformatsbakstycken, därav priset på 1Ds, stor sensor och ett toppen hus. Därav priset på 300D och 10D. Dom är inte speciellt överprisade. Priset på en liten stegmotor som ska rulla film kontra sensor, processor, buffert minne, mm är inte jämförbart.
Och själv tror jag att utveklingen kommer att sakta ner nu, hur många konsumenter behöver igentligen mer än 5MP på sina kompakter. Än mindre 8MP. Dock tror jag att dom kommer börja satsa på att förbättre brusegenskaperna, dynamiskt omfång etc. Speciellt då dessa sensorer kräver klart mer av optiken. 5-8MP på en yta mindre en än nagel är inte att leka med.
Mig veterligen är dom enda dSLR kamerorna som man kan använda LCD som sökare på, olympus E-10 och E-20 då dessa använder ett prisma istället för en spegel, men prismat stjäl också 20% av ljuset.
De DSLR-kamerahus som finns idag är bara analoga kameror med minneskort. De utnyttjar nästan inte alls alla de extra möjligheter som en digitalkamera faktiskt kan ge. Men om ett år så...
Och många bilar klarar att gå i en bra bit över 200km/h, men hur många använder det, eller behöver det. Tycker att dom digitalkameror idag tar fasta på det mesta faktiskt.
/Peter, som springer in i förrådet på jobbet och tittar. Japp, vem var det som hade beställt en Canon ION.