Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 300D tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Digitala bakstycken till Hasselblad finns från ca 80 kkr (USA) och uppåt.
Å andra sidan kostade den första PC jag jobbade med ungeför 85000:- Då ingick visserligen en monokrom (svart-orange) 12" (kanske 13 "?) bildskärm och en 9-nålars matrisskrivare samt 20 Mb hårddisk. Maskinen hade ett minne på 640kB.
Detta var 1985. Får jag försiktigt påpeka att det är n å g o t billigare idag?
Digitalfotograferingen kommer att gå samma utveckling till mötes, fast snabbare, mycket snabbare.
Relax brothers, relax.
Och plåta på allt ni hinner i denna, den bästa av fotoårstider! Nä, inte färgerna, ljuset!!
Us

Kim10D skrev:
Aha..det finns så pass "billigt" hur många mp och vilken senorstorlek är de på?
Ber att få återkomma, fått uppgiften från en "mail-pal" i Australien, har inte tillgång till mina redan lästa och arkiverade mail från denna datorn.
Us

Som bekant så kostar sensorn efter storleken i första hand, därav det ofantligt billiga priset på 150-200 tusen för en del mellanformatsbakstycken, därav priset på 1Ds, stor sensor och ett toppen hus. Därav priset på 300D och 10D. Dom är inte speciellt överprisade. Priset på en liten stegmotor som ska rulla film kontra sensor, processor, buffert minne, mm är inte jämförbart.

Och själv tror jag att utveklingen kommer att sakta ner nu, hur många konsumenter behöver igentligen mer än 5MP på sina kompakter. Än mindre 8MP. Dock tror jag att dom kommer börja satsa på att förbättre brusegenskaperna, dynamiskt omfång etc. Speciellt då dessa sensorer kräver klart mer av optiken. 5-8MP på en yta mindre en än nagel är inte att leka med.

Mig veterligen är dom enda dSLR kamerorna som man kan använda LCD som sökare på, olympus E-10 och E-20 då dessa använder ett prisma istället för en spegel, men prismat stjäl också 20% av ljuset.

De DSLR-kamerahus som finns idag är bara analoga kameror med minneskort. De utnyttjar nästan inte alls alla de extra möjligheter som en digitalkamera faktiskt kan ge. Men om ett år så...
Och många bilar klarar att gå i en bra bit över 200km/h, men hur många använder det, eller behöver det. Tycker att dom digitalkameror idag tar fasta på det mesta faktiskt.

/Peter, som springer in i förrådet på jobbet och tittar. Japp, vem var det som hade beställt en Canon ION. :D

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Tycker att dom digitalkameror idag tar fasta på det mesta faktiskt.

Priset på sensorer kommer förstås att rasa brutalt framöver. Läste att CMOS var mycket billigare att tillverka än CCD samtidigt som de i vissa avseenden skulle vara bättre (snabbare), stämmer det?

Vilken DSLR kan nåt mer än en vanlig SLR förutom att kika på bilderna direkt (i efterhand)? "Leksakskamerorna" kan ofta mycket mer och ja, jag körde ofta fortare än 200 när jag hade min Porsche... mooooaaaahahaha... har man kapaciteten ska man utnyttja den.

Hittade du nån ION? jag har ett minneskort kvar till en sån...

jimh skrev:
Vad mer vill du ha? Vad skall du ha kameran till?

Jag gillar att kunna se bilden i LCD skärmen, speciellt när den är vinklingsbar så jag kan ta bilder över huvudet på folk t ex (är bara 173 cm lång så...).

Jag tycker om att kunna tala in namn o kommentarer till en bild i samband med exponeringen.

Jag gillar att kunna programmera intervalltagning.

Jag gillar när en digitalkamera är TYST!

Ibland är jag så fånig att jag tycker om att filma en snutt...

Har säkert glömt en hel del som jag inte heller vill leva utan... så DSLR får mogna i god ordning innan det är en produkt för mej... men jag är jätteglad att så många köper de som finns, för då uppmuntras tillverkarna att fortsätta utveckla dem!

jimh skrev:
Vad mer vill du ha? Vad skall du ha kameran till?
Nu frågar du KGS så ryt om jag lägger mig i....;-) men.......jag tyckte det var en bra fråga.
Vad vill jag ha? Jag vill vara fri från batterier så långt det går så att jag kan vara ute länge även i kyla utan att ha elverk med, jag vill titta på mina negativ i lugn och ro, mot lampan i köket om så är. Mina bilder är inte av den digniteten eller av sådant allmänt intresse att de måste publiceras ögonaböj. Jag vill ha ett halvår på mig om så är att kopiera negativen, fundera på dem och hur de skall kopieras. Jag vill kunna lagra upp mina filmrullar i kylen eller frysen och framkalla dem när jag känner för det.
Jag vill ha tid att meditera litet över motivet - om motivet tillåter det - och fundera på vad som är det jag skall framhäva och hur det skall gå till.
Jag vill selentona mina B/W kopior så att de kan vara framme - i solljus om så är hur länge jag än tycker jag vill se dem.
Jag vill dessutom ha en bra digitalkamera - när de nått dit - prismässigt och kvalitetsmässigt att jag känner mig kraftigt tilltalad.
Men det brådskar inte.
Jag har ju det jag vill ha - just här och just nu.
Us

muster skrev:
Tack till alla er som givit råd och tips, både för och emot.
Ett extra tack till de få som svarat sakligt på mina frågor. =)

Jag fastande dock mest för Krilles och Jims resonemang och beställningen är lagd.
(Om någon skulle vara intresserad så blev jag nummer 57 i kön på cyberphoto.)

Så jag får väl återkomma i slutet av oktober och då berätta om jag får gå med svansen mellan benen för att jag inte lyssnade på de som varnade.

Tills dess kommer abstinensen efter en kamera bli stor då jag sålt min nuvarande redan.

Men tack iaf, bra att ha detta forum med mycket kompetent folk! (De som känner sig manade får ta åt sig av "kompetent folk". ;)

/Stefan

Det blir nog bra Stefan, du har ju läst igenom allt som skrivits & bildat dig en uppfattning. Jag hoppas att du inte tycker att jag gått för hårt fram i mina inlägg ang. 300D, vi vet att kameran kan ge mycket bra bildresultat & du har satt dig in i det jag anmärker på så du gör ett riktigt köp.

Mvh/Larsa som nu släpper 300D disskusionerna...

KGS skrev:
Jag tycker om att kunna tala in namn o kommentarer till en bild i samband med exponeringen.

Jag gillar när en digitalkamera är TYST!

Ibland är jag så fånig att jag tycker om att filma en snutt...

Har säkert glömt en hel del som jag inte heller vill leva utan... så DSLR får mogna i god ordning innan det är en produkt för mej... men jag är jätteglad att så många köper de som finns, för då uppmuntras tillverkarna att fortsätta utveckla dem!

När det gäller 'ljudkommentering' finns det papper och penna.
(personligen skulle jag känna mig som en idiot om jag stått någonstans efter en fotosession och pratat för mig själv med kameran..)

Sen har vi det här med ljudet från kameran; Ärligt nu, har du använt en 10D och själv hört den?
(för att du säger att du lyssnat på den(högst normaliserade och uppvolymade) .wav som postades i ett annat forum godtas inte..)

Om inte, bör du inte uttala dig längre om den eller referera till den(och 300D) som "tröskverk och symaskin".

Visst, den är inte totalt ljudlös, det är ett litet försumbart 'klick', but that's it.

Sen kan man nog konstatera att med de 'krav' du har, lär det nog dröja väldigt länge innan du skaffar dig en DSLR, för jag kan inte precis se att sådana fukntioner är något som kommer att läggas in på den sortens kameror öht..

Re: Lustigt..

Adrian82 skrev:
Hela den här tråden kom till för att den förra svävat iväg, och nu diskuteras här digitala bakstycken till bladare..
Jepp, det här är ett ytterst flexibelt gäng, öppna för allt och med total oförmåga att se några svårigheter!

Re: Re: Lustigt..

Sonnaren skrev:
Jepp, det här är ett ytterst flexibelt gäng, öppna för allt och med total oförmåga att se några svårigheter!

Du är för härlig du Ulf! Ser att ljuset är fint ute som du sa så jag tror att jag stoppar ned min digitalkompakt i bakfickan & går ned till havet...

Äh, den gick inte ned. Får nog ta kameraväskan ändå...

Larsa

Hittade du nån ION? jag har ett minneskort kvar till en sån...
Jodå, den ligger och samlar damm utan minneskort.

Priset på sensorer kommer förstås att rasa brutalt framöver. Läste att CMOS var mycket billigare att tillverka än CCD samtidigt som de i vissa avseenden skulle vara bättre (snabbare), stämmer det?
Priserna kommer inte rasa, annat än den vanliga prisnedgången vid förbättrad yield, bättre tillverkning, större serier, etc. Då en 4MP sensor ofta har samma storlek som en 2MP, så är skillnaden i pris relativt försumbar i sammanhanget, dock kan den bättre sensor få ett lite högre pris beroende på yeild, tillgänglighet i förhållande till efterfrågan, etc.

Fördelen med CMOS är att det är en relativt välanvänd teknik som används till mycket annat också. Men just bildsensorer kräver fortfarande vissa speciella saker även då CMOS används.

Beror på vad man gör, CCD och CMOS har olika fördelar och nackdelar, och om jag säger att en av nackdelarna med CMOS anses vara brusnivån jämfört med CCD så blir man lite konfunderad, följer canon naturlagarna eller inte.

Här är två articklar om CMOS vs. CCD. Dessa har dock har lite tid på nacken och är från en tid innan 10D, osv.
http://www.umax.co.uk/dl/CCDvsCMOS.pdf
http://vfm.dalsa.com/products/CCD_vs_CMOS.asp

stranden skrev:
När det gäller 'ljudkommentering' finns det papper och penna.

Finns det kvar än? ooops, där ser man. På min analoga tid noterade jag ofta bländare, tider, tid för när bilden togs mm mm men det räcker med att man missar en bild så kommer anteckningarn i otakt o så är det Nils som får Kajsas namn istället... med ljudanteckning så har du en liten ljudfil ihop med bilden.

stranden skrev:
Sen har vi det här med ljudet från kameran; Ärligt nu, har du använt en 10D och själv hört den?
(för att du säger att du lyssnat på den(högst normaliserade och uppvolymade) .wav som postades i ett annat forum godtas inte..)

Om inte, bör du inte uttala dig längre om den eller referera till den(och 300D) som "tröskverk och symaskin".

Njae jag har klämt på den i butiksmiljö o då tänkte jag inte på att den lät särskilt mycket. Det var inte jag som skrev "tryckpress o symaskin" från början. Det var nån som har en 10D eller skulle köpa... jag bara citerar, elakt va?

Men en digitalkamera har alla förutsättningar att vara helt ljudlös om man kör manuell skärpa. Vad är det som ska behöva låta? Det e ju bara nostalgi, som att spela in pickupskrap på CD-skivor.

stranden skrev:
Sen kan man nog konstatera att med de 'krav' du har, lär det nog dröja väldigt länge innan du skaffar dig en DSLR, för jag kan inte precis se att sådana fukntioner är något som kommer att läggas in på den sortens kameror öht..

Vilken av funktionerna? en LCD som kan visa bilden? jodå den kommer snart, spegeln avskaffas eller så projicerar man bilden förbi spegeln. Vinklingsbar LCD? jodå, av flera skäl, dels kan man vända på den så den klarar transport bättre o när man ändå visar bilden så.... Ljudanteckningar? why not? kräver inte mycket extrapyssel. Intervalltagning? det sitter ju en dator o en klocka i huset redan, piece of cake att programmera.

Och när Minolta gör det så kommer de att ha inbyggd IS i husen, plötsligt är alla objektiv bildstabiliserade.

/kg som inte alls har bråttom med DSLR

Damocles skrev:
Priserna kommer inte rasa, annat än den vanliga prisnedgången vid förbättrad yield, bättre tillverkning, större serier, etc.

Kalla det vad du vill men priserna kommer att reduceras till bråkdelar av vad de är idag. Du kommer att få se fullstora sensorer i små leksakskameror en vacker dag. Det kommer att bli för dyrt att göra olika storlekar. Vem trodde att vi skulle ha 512 MB minnen att stoppa i våra datorer?

Jag höll en gång en föreläsning om IBM´s (eller var det Motorola?) första 1 MB (SIMM)minne. Folk lyssnade andlöst när de förstod hur stort det egentligen var. En enda minnesmodul. 1 MB. Var det verkligen sant?

/kg som sålde datorminne för 13.000:-/MB en gång i tiden o ändå inte är rik...

...och hur blev det med 100-kronors-datorerna man skulle köpa på konsum?? Du får punga ut minst 6-8 tusingar än idag om du ska ha nåt som är värt att ha.
Fullsizesensorer kanske blir billiga en dag, men inte under vår livstid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar