Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 300D tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ny 300D tråd

larsaz skrev:
Prosumerklassen är fortfarande mycket billigare anser jag
På kort sikt kanske. Jag tror dock att en 300D blir billigare på sikt. Jag har slutat förvånas över alla här på fotosidan som byter digitalkameror oftare än jag byter kalsonger. En digitalkompakt är i princip värdelös när man tröttnat på den men en 300D är en del i ett system som man kan utveckla bit för bit. Och det är en investering som består när man eventuellt tröttnar på själva huset.

Man behöver ju inte ha de lyxigaste objektiven från början. Superskarpa bilder är inte mycket värda om kreativiteten saknas (fast där verkar många ha en annan uppfattning). Man behöver knappast heller ha alla brännvidder som finns från början. Nybörjaren lär dessutom få fler oskarpa bilder på grund av bristande teknik än för att objektiven sätter gränser.

Jag tycker att 300D med paketobjektivet verkar vara ett alldeles lysande nybörjarpaket för alla som har ambitionen att ta sig förbi titta-och-tryck-stadiet. För vanliga familjefotografer tror jag att de mindre kompakterna i stil med G5 är bättre val.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ny 300D tråd

jimh skrev:
För vanliga familjefotografer tror jag att de mindre kompakterna i stil med G5 är bättre val.

G5 tycker jag verkar vara en lite väl onödigt avancerad kamera för den vanliga familjefotografen.

KGS skrev:

Det blir likadant med kamerorna. Jag vet att Canon ION en gång i tiden ansågs av många ta "tillräckligt bra bilder" men vem använder en sån idag? jag lovar, den tar likadana bilder idag som -93...

Jag har inte koll på vad en Canon ION är men antar att det är en äldre lågmegapixelkamera som förmodligen som du säger tar likadana bilder nu som då, lika dåliga alltså.

Det finns en stor skillnad mellan dom gamla lågmexapixlarna & 10D-segmentet, dom gamla har aldrig tagit bra bilder. Vi är många som har småbildsfilm som referens & jag anser & tror att en digitalkamera typ 10D som kommit så nära kommer att räcka åt många av oss. Så länge som jag inte har planer på att göra större kopior än A4 så räcker det åt mig i alla fall.

Jag hoppas dock att du har rätt KG & att man om några år nästan skänker bort 10D, jag tror det dock inte. Den är alldeles för kapabel för att skänkas bort & går inte att jämföra med dom gamla DSLR-kamerorna som inte hade en suck mot småbildsfilmen.

KGS skrev:

DLSR är överprissatta och jag vill inte välja märke än. Jag ger dem ett år eller två till. En DSLR i 300D/10D klass ska inte behöva kosta mer än 3995:- inkl nån enkel optik...

300D ja, 10D nej...

Larsa

Får lov att säga att Jim har rätt, man kan utvecklas med en 300D, nya objektiv och tillbehör allt eftersom man utvecklas som fotograf. En kompakt digitalkamera kommer du bara så långt med. Dock är det inte sagt att en kompakt har några egentliga minus, utan funkar alldeles utmärkt.

Dave

KGS skrev:
DLSR är överprissatta och jag vill inte välja märke än. Jag ger dem ett år eller två till. En DSLR i 300D/10D klass ska inte behöva kosta mer än 3995:- inkl nån enkel optik...

Jag tycker priset är högst rimligt idag när man kan få en D-SLR på 6mp med snabb AF för 10 resp 15 papp...jag tycker värdet av att kunna plåta obegränsat i det närmast gratis, mer än väl uppväger inköpspriset..så ser jag på det.

Kim10D skrev:
Inbyggda buffertminnet är ju så stort som det är..det kan ju inte bli större med hjälp av mjukvara...det skulle krävas att man ändra hårdvaran.
Det mjukvaran skulle kunna göra är ju att ge fler bps i lägre upplösning därimot..precis som i D7 fallet.

Det kommer nya former av komprimering, jpeg2000 t ex som kräver mindre utrymme o ändå ger bättre kvalitet, det är något som borde gå att fixa med ny firmware.

Kim10D skrev:
Jag tycker priset är högst rimligt idag när man kan få en D-SLR på 6mp med snabb AF för 10 resp 15 papp...jag tycker värdet av att kunna plåta obegränsat i det närmast gratis, mer än väl uppväger inköpspriset..så ser jag på det.

Även digitala kompakter som min Dimage är grymt mycket för dyra jämfört med likvärdiga analoga gluttsnäppor, men jag köper ändå just av det skälet som du anger och det vet ju Canon o de andra, därför och bara därför, kan de ta ut den premie som de gör. Så har det alltid varit. Vi har betalat premie för CD, DVD, persondatorer, mikrovågsugnar etc etc men i slutändan hamnar prylarna på "rätt" priser, så och DSLR-kameror.

Priset går ju ner när volymerna går upp (och tillverkningskostnaden därmed ned)...inget konstigt med det.

jimh skrev:
En digitalkompakt är i princip värdelös när man tröttnat på den men en 300D är en del i ett system som man kan utveckla bit för bit. Och det är en investering som består när man eventuellt tröttnar på själva huset.

Jo helt klart, investeringen finns ju i optiken mm. DSLR-husen kan ju dock inte räknas som en investering med tanke på hur dom fallit. Nu är det ju inte så mycket att förlora i 300D:s fall..

Min enda invändning mot 300D som gör att jag fortfarande tjurar är dess begränsningar som jag har svårt att vara utan. När priset på den gått ned rejält så är det en annan sak. Om den blir riktigt billig så kanske jag kan godta begränsningarna för tveklöst så ger den ju mycket god bildkvalite & det är ju en DSLR.

jimh skrev:
Jag har slutat förvånas över alla här på fotosidan som byter digitalkameror oftare än jag byter kalsonger.

Jo det känns hysteriskt, om Minolta fixar en uppgradering till D7i som gör AF dubbelt så snabb & känslig så blir det inget byte på många år för mig, detta är tyvärr dock bara en dröm som förmodligen inte kommer att hända.

För övrigt så är jag mycket nöjd med den. Många byter digitalkamera ofta just för att dom under åren haft så stora begränsningar, sen så har vi ju en större slit & slängmentalitet i dag än tidigare, det gäller ju inte bara kameror.

jimh skrev:

Jag tycker att 300D med paketobjektivet verkar vara ett alldeles lysande nybörjarpaket för alla som har ambitionen att ta sig förbi titta-och-tryck-stadiet. För vanliga familjefotografer tror jag att de mindre kompakterna i stil med G5 är bättre val.

Jag är inte direkt nybörjare & drömmer om en 10D med ett par hyfsade piratzoomar, original är väl för dyrt & det går rykten om att beg.marknaden på Canonoptik av förklarliga skäl börjar bli dyr.

Jag reagerar lite på när du säger "titta & tryck". 300D är mer en sådan kamera än min D7i, 300D är mycket byggd kring motivprogrammen. Det blir inte automatiskt kreativare bara för att man kan byta optik. Många ondgör sig över lekprylarna på D7-segmentet & kallar dessa kameror leksaker, leksakerna finns men behöver ej användas.

Om paketobjektivet är bättre än dom gamla budgetzoomarna som var urusla så är den nog inte så tokig. Jag är ingen som sitter & synar hörnen i 100% förstoring men har ägt en Canon budgetzoom som inte gick att använda till dia & knappt dög till vanliga småbilder. Nu är jag dock övertygad att den nya zoomen är bättre, hur mycket får vi se eftersom DSLR:erna kräver bättre optik.

Jag uppnår med min D7i samt Neatimage resultat som jag inte trodde var möjlig med en prosumer, dom nya är säkert klart förbättrade.

jimh skrev:
För vanliga familjefotografer tror jag att de mindre kompakterna i stil med G5 är bättre val.

Tror även att dom klarar sig med kameror i halva prisklassen till G5.G5 har för övrigt fler kreativa inställningsmöjligheter än 300D.

D7-segmentet är fuskDSLR:er som visar 100% i sökaren samt bjuder på fullständig sökarinfo + en massa annat. Faktiskt så är det så att man i dess sökare kan få så mycket info så bilden nästan dränks i siffror & tecken, inte att rekommendera eftersom det stör komponeringen nåt kopiöst. Som tur är så väljer man vad man vill se.

På en kamera typ G5 så är du hänvisad till skärmen för att få rätt utsnitt samt 97-100% visning & expoinfo.

Mvh/Larsa som för bara 6 månader sedan använde Olympus OM-system, kreativt som bara den, tro det eller ej!

jimh skrev:
En digitalkompakt är i princip värdelös när man tröttnat på den

Jag sålde Olympusen med 2 konvertrar för 6500:- och Dimage 7i för samma pris utan konvertrar..13 000...inte helt värdelöst..nopp..räckte till att köpa en begagnad 100-400mm L IS USM :)

Ja, det är ju ingen brådska med att skaffa digital utrustning, utvecklingen går framåt med rasande fart och förbättringen är påtaglig ungefär 1-1,5 gång/halvår just nu.
Vi som har analoga utrustningar vi är nöjda med kan avvakta. Filmen försvinner inte så i brådrasket. Det pinsamt löjliga snacket om "att man måste hänga på det nya" får stå för dem som har mycket svårt att lära sig, digitalfotograferingen är ju skäligen enkel att lära sig under förutsättning att man kan den analoga tekniken. Det är ju direkt översättbart. Precis som PS/andra bildprogram är lättöversatta om man behärskar vanligt mörkrumsarbete.
Däremot kan de som har en halvräschlig/ingen utrustning fundera starkt på digitalsvängen.
Det är nog bra att kunna fotografera obegränsat till låg kostnad. Men det är nog många här på sidan som har ett omvänt problem. Tiden räcker inte för hobbyn, antalet filmrullar blir inte så stort- något eller några 100tal på året, kostnaden är försumbar......i synnerhet som det mesta är B/W som man soppar själv (och lämnar de indunstade = koncentrerade vätskorna på deponistationen).
Us

Dave skrev:
Får lov att säga att Jim har rätt, man kan utvecklas med en 300D, nya objektiv och tillbehör allt eftersom man utvecklas som fotograf.
Dave

Du menar alltså att man utvecklas mindre med en bra prosumer som har en ljusstark 28-200zoom på en gång samt inte har dessa programstyrda begränsningar samt har blixtexponeringskompensation samt grejar blixtsynk på andra ridån som tom min gamla Olympus 2020z från 99 klarade? Puh...

Jo, Canonen ger förmodligen högre kvalite med god optik & har en bättre sökare men nu var det utveckling det gällde.

Hade diskusionen gällt 10D eller D60 så hade det varit en annan femma.

Mvh/Larsa

jimh skrev:
Jag har slutat förvånas över alla här på fotosidan som byter digitalkameror oftare än jag byter kalsonger

Wow... påminn mej om att jag ska sitta en bit ifrån dej när vi nångång ses på nån IRL träff...

/kg som byter kamera en gång om året o kalsonger lite oftare...

jimh skrev:
En digitalkompakt är i princip värdelös när man tröttnat på den men en 300D är en del i ett system som man kan utveckla bit för bit. Och det är en investering som består när man eventuellt tröttnar på själva huset.

huset är lika värdelöst (eller inte) som en digitalkompakt när man tröttnar på det. Och just de övriga (obligatoriska) investeringarna (förutom alla andra nackdelar) gör att jag o kanske nån mer, inte vill välja system än. Jag är säker på att Nikon inte kommer att låta Canon ta hela marknaden. Jag är övertygad om att Minolta kommer med ett hus med inbyggd IS, kanske ett hus i klass med en Dynax 9, med bibehållna digitala fördelar och då...

De DSLR-kamerahus som finns idag är bara analoga kameror med minneskort. De utnyttjar nästan inte alls alla de extra möjligheter som en digitalkamera faktiskt kan ge. Men om ett år så...

Tack till alla er som givit råd och tips, både för och emot.
Ett extra tack till de få som svarat sakligt på mina frågor. =)

Jag fastande dock mest för Krilles och Jims resonemang och beställningen är lagd.
(Om någon skulle vara intresserad så blev jag nummer 57 i kön på cyberphoto.)

Så jag får väl återkomma i slutet av oktober och då berätta om jag får gå med svansen mellan benen för att jag inte lyssnade på de som varnade.

Tills dess kommer abstinensen efter en kamera bli stor då jag sålt min nuvarande redan.

Men tack iaf, bra att ha detta forum med mycket kompetent folk! (De som känner sig manade får ta åt sig av "kompetent folk". ;)

/Stefan

jimh skrev:
På kort sikt kanske. Jag tror dock att en 300D blir billigare på sikt.

Nä den blir inte heller billigare, bara huset kostar ju lika mycket som de bästa kompakterna. De övriga investeringarna kommer till o deras värde består i någon mån, men tänk om du vaknar upp o upptäcker att Nikon tagit över marknaden med en RIKTIGT bra innovation.

Med digitala kameror blir "även meningslösa motiv roliga" så står det i tidningen så det måste vara sant...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=10607

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ny 300D tråd

KGS skrev:
........De DSLR-kamerahus som finns idag är bara analoga kameror med minneskort. De utnyttjar nästan inte alls alla de extra möjligheter som en digitalkamera faktiskt kan ge. Men om ett år så...
Det där är en intressant historia KGS.
Det bör dyka upp digitala bakstycken snart även för 135-systemen. Det bör inte vara så svårt att åstadkomma, och vi som har 135 SLR med utbytbara bakstycken/tryckplattor bör ha ha litet is i magen, det borde kunna bli en lukurativ marknad för "pirattillverkare". Till Hasselblad har det funnits länge, ett digitalt bakstycke kan man klämma på en 500C från 50-talet (snacka om framtidssäkra kameror....;-)) ).
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar