Annons

Ny 300D tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju inte så konstigt att det inte går att se realtidsbilder när det sitter en slutare ivägen för sensorn.

(För den som inte tänkt på det...)

Re: Re: Re: Re: Ny 300D tråd

Jeppe skrev:
Inga EZ-blixtar funkar till Canons DSLRer..

Eller joo.. de funkar, men du måste köra blixten i M-läge.. det kan ta ganska lång tid innan du får en korrekt exponerad blixtbild.

Bara M-läge?! :(

muster skrev:

* Fler viktiga funktioner jag missat? Skriv och berätta och hjälp mig bestämma om det blir en 300D eller inte...
För att uttrycka sig ganska krasst: Om man är osäker på om det är en DSLR-kamera man ska ha så är det troligen inte det. Ex. en Minolta A1 kan då vara ett vettigare köp.
En DSLR har ganska uppenbara fördelar och brister som i princip gör den ojämförbar med andra alternativ. Köper man den är det bra att veta precis varför man gör det.
Påminner lite om storformat. De som köper dem vet varför och har helt klart för sig vad det innebär, både hanteringsmässigt och resultatmässigt.

Re: Re: Ny 300D tråd

Linmajon skrev:
För att uttrycka sig ganska krasst: Om man är osäker på om det är en DSLR-kamera man ska ha så är det troligen inte det. Ex. en Minolta A1 kan då vara ett vettigare köp.
En DSLR har ganska uppenbara fördelar och brister som i princip gör den ojämförbar med andra alternativ. Köper man den är det bra att veta precis varför man gör det.
Påminner lite om storformat. De som köper dem vet varför och har helt klart för sig vad det innebär, både hanteringsmässigt och resultatmässigt.

Jag vet varför jag köper en slr, helt enkelt för att jag tycker mig vuxit ur prosumer kameror. Jag tror även att inspirationen växer med känslan av att det är fotografen som sätter begränsingarna för resultatet, inte kameran.
För att utrycka mig ganska krasst, har man växt ur en Nissan Micra och känner att en större, bättre, snabbare bil vore bra tror jag inte man köper en Porsche. Man kanske köper en S80 eller 9-5. Samma sak här, jag behöver nog inte en Kodak DCS Pro 14n eller en 1Ds.

Kan det inte vara så att en 300D är en utmärkt instegsmodell till SLR's med tanke på vad man betalar??

Re: Re: Re: Ny 300D tråd

muster skrev:

Kan det inte vara så att en 300D är en utmärkt instegsmodell till SLR's med tanke på vad man betalar??
Jovisst. En poäng med det, men 10Kkr+objektiv snyter ju de flesta ändå inte ur näsan precis. Svårt det här. Jag har ändå en känsla att det kommer att finnas ganska många 300D till salu om ett år...
Jag brukar rekommendera folk att köpa en bra pocket-digital (typ Ixus) först att leka lite med. Ofta fyller en sån alla behov. Om inte, köper man nåt vassare(300D tex.). Ixus-kameran har man oftast ganska stor användning för ändå.(bra-att-ha)

Re: Re: Re: Re: Ny 300D tråd

Linmajon skrev:
Jovisst. En poäng med det, men 10Kkr+objektiv snyter ju de flesta ändå inte ur näsan precis. Svårt det här. Jag har ändå en känsla att det kommer att finnas ganska många 300D till salu om ett år...

Eller så försöker Canon förföra x antal köpare pga av att de erbjuder ett DSLR för halva priset jämfört med konkurrenterna.

Om man dessutom redan sitter på x antal EOS EF objektiv så blir valet ganska enkelt om man vill spara på tusenlappara.

Sen är du ju en helt annan sak att andrahandsvärdet är inget att hurra för.
Oavsett 1D, 10d eller 300d?

300D sannolikt är elektroniken den samma som i 10D,men programmet som styr kameran annorlunda med inlaggda begränsningar. Frågan är den första hemsnickrade mjukvaran kommer som kan styra kamerans funktioner, så att den kan fås att fungera som en 10D eller ännu bättre?

I senaste numret av "Allt om Digital Foto" så skriver man "Modellen 300D skiljer sej inte särskilt mycket från 10D och den största skillnaden är egentligen priset" o så konstaterar man att 10D kommer att falla i pris när 300D kommer ut på marknaden...

Är det inte linserna som är det viktiga? Om en 300D ägare kostar på sej rejäla objektiv (vilket de flesta kanske inte gör eftersom kameran är så "billig") så har de väl i princip en lika kompetent fotoapparat som 10D ägarna.

Fortfarande är digitala kameror (rejält) överprissatta så varför inte satsa på en "billig" eftersom de ändå är omoderna om ett år? Skulle jag köpa en DSLR nu så skulle jag satsa på 300D, då förlorar jag max 9000 istället för 18000, eller 15 eller vad nu en 10D kostar idag... lägg mellanskillnaden på glas istället... de kommer som många skrivit tidigare att vara användbara även framöver...

/kg som köper en A1 o säljer om ett år...

KGS skrev:
Är det inte linserna som är det viktiga?

Jag svarar så här på den frågan..optiken är viktig, MYCKET viktig..men det är inte allt.
och givetvis tycker jag man ska skaffa bra optik när man (om man) har råd...tveklöst..men även andra saker har betydelse...jag vill ha BÅDE ett bra hus och bra optik..till ett pris som jag tycker är rimligt...och jag tycker 10D är både ett bra hus och har ett rimligt pris..andra tycker anorlunda..bara att acceptera :)

Håller med KG!

Jag har köpt en 300d.
Kanske säljer jag den om 2-3 år (om det finns någon köpare!).

Borde inte förlora mer än 10000:-.....

(sparat in kostnad för framkallning av film för motsvarande belopp på 2-3 år)

KG; Sant talat, för att köpa digitalkamera idag och tro att den har ett andrahandsvärde är samma sak som att stå i kallduschen och riva tusenlappar.

/Roland som vägrar att köpa ny kamera just nu och tilläpar devisen "skomakare var vid din läst".

RolandM skrev:
KG; Sant talat, för att köpa digitalkamera idag och tro att den har ett andrahandsvärde är samma sak som att stå i kallduschen och riva tusenlappar.

Klart som 17 att den har ett andrahandsvärde..sålde min 7i på nolltid...fick massa mejl...inga problem att sälja alls (6500:)

Personligen tycker jag Canons D-SLR:er kommit ned på en MYCKET rimlig prisnivå.

Kim10D skrev:
Klart som 17 att den har ett andrahandsvärde..sålde min 7i på nolltid...fick massa mejl...inga problem att sälja alls (6500:)

Personligen tycker jag Canons D-SLR:er kommit ned på en MYCKET rimlig prisnivå.

Tja, en ny 7i kostade väl 11 000 lite drygt för ett år sedan. Idag 6 500:-....Ungefär samma halveringstakt som Ericsson, Framfab, Icon, ..

jag har tagit dryga 6000 bilder med 7i...kostnad 75 öre per bild..HELT oki :) inte jämförbart med framfab för övrigt...de gick ned med ca 98% ;-) (tur man inte hade de aktierna)

Många bilder blir det. Finns ett talesätt på temat "Fort men fel"..;-).Fast jag har väl taget i trakterna av din mängd med min 7i och fsatt upp en bild på väggen i ram...

Nu är jag faktiskt sugen på Canon 300D, som komlement. Jag tror att 300D är mer potent som kamera i funktionerna än min befintliga Canon 1000F, som bara har en fokuspunkt och kan ta en bild i sekunden samt synka blixten på 1/90 och ingen skärpedjupskontrollknapp,,,,

Kim10D skrev:
inte jämförbart med framfab för övrigt...de gick ned med ca 98% ;-) (tur man inte hade de aktierna)

men de gick i varje fall upp rejält innan de gick ner... men det gör nog en 10D i gott skick också... om 128 år

När det gäller aktier är ju tajming A och O..japp.
Vad man får för 10D om 128 år bekymrar mig föga.

Kim10D skrev:
jag har tagit dryga 6000 bilder med 7i...kostnad 75 öre per bild..HELT oki :)

Räknar jag så så borde jag skänka bort min sjua... o det kanske jag gör också... har inte tagit under 10000 bilder med den i varje fall...

En vanlig Dimage 7 (som var gammal men omogen redan när den kom enligt någon förståsigpåare i nån tråd här) kostade uppemot 18000 när den dök upp första gången. Idag bör väl ingen betala mer än 4-5000 för den... o då har jag uppgraderat den för en tusing till...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar