Annons

Ny 300D tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Fullsizesensorer kanske blir billiga en dag, men inte under vår livstid.
Tråden bokmärkt!

Med dagens teknik är det dyrt. Men all teknisk utveckling sker inte i små steg, ibland inträffar paradigmskiften.

All halvledartillverkning idag är optimerad för att ta fram saker som skall vara så små som möjligt, blir det efterfrågan på stora saker (i framtiden!) så anpassar sig nog tekniken. Jag kan tänka mig att en väg runt problemet är att öka waferstorleken. Då kan man förmodligen få ökad lönsamhet även om yielden skulle ligga kvar på samma nivå eftersom man inte behöver köra lika många batcher. Och det är knappast materialkostnaden som är problemet, snarare tiden råvaran tillbringar i processen.

KGS skrev:
.../kg som sålde datorminne för 13.000:-/MB en gång i tiden o ändå inte är rik...
Kostnaden för motsvarande chipyta är idag ÄNNU dyrare. Enda anledningen att större minne är så billigt idag är att transistorerna är mindre och fler på ytan, samt att alla minnestillverkare säljer med förlust...

jimh skrev:
...blir det efterfrågan på stora saker (i framtiden!) så anpassar sig nog tekniken.
Den anpassar sig inte det minsta. Det hänger enbart på om någon lyckas knäcka de tankenötter som behövs för att lyfta tekniken ett steg eller två, precis som vid all teknisk utveckling...
Jag kan tänka mig att en väg runt problemet är att öka waferstorleken. Då kan man förmodligen få ökad lönsamhet även om yielden skulle ligga kvar på samma nivå eftersom man inte behöver köra lika många batcher. Och det är knappast materialkostnaden som är problemet, snarare tiden råvaran tillbringar i processen.
Precis, och då är vi där. DYRT alltså...eller billigt, om man tycker ett femsiffrigt belopp är billigt för en fullstor krets. Den som hoppas på stora CCD/CMOS för ett par hundringar är välkommen att presentera den teknik som gör det möjligt.

Det 'enda' som kan göra sensorer billiga är om man lyckas utveckla tex. en tryckmetod som gör det möjligt att trycka ljuskänsliga plastsensorer med tidningspressar, typ, eller nån annan helt ny teknologi.
Jag har nog hört om tex. billiga, böjliga plastbildskärmar i 20 år nu men ännu inte ens sett en enda med egna ögon. Att driva utvecklingen framåt är inte alltid så lätt som många tror...

Väntar till mellandagsrean med att köpa en 300D, som är bättre än min Canon 1000F som jag klarar av att hantera.

35 ljusmätningsfällt istället för 3 och 7 AF-punkter istället för 1. Det kan ju knappast bli sämre. Spotmätningen på 1000F fixardes med att trycka in en knapp och den matade fram drygt en bild per sekund om jag var oförsiktig och höll ned slutarknappen.

/Roland som väntar på denya kamerrna som lanseras i mars.

Linmajon skrev:
Den som hoppas på stora CCD/CMOS för ett par hundringar är välkommen att presentera den teknik som gör det möjligt.
Vem har pratat om ett par hundringar? Man kan idag sälja en kamera med en sensor på 15x22 mm för 10000 kr. Det krävs nog knappast några gigantiska framsteg för att kunna sälja en kamera med dubbla den storleken för bara dubbla pengen. Men naturligtvis krävs det framsteg, det är därför vi har forskare.

Linmajon skrev:

Fullsizesensorer kanske blir billiga en dag, men inte under vår livstid.

Några hundrakronorsdatorer (å andra sidan motsvarar kapaciteten i dotterns kalkylator en hyfsad dator från förra seklet, dessutom med färgskärm) har jag inte hört talas om under mina 18 år i branschen men det finns säker nån som siat om såna med... däremot minns jag när mobiltelefoner var stora som en 10D o vägde ännu mer... då var det billigt med 18000 för en mobiltelefon.

En CD-spelare för 10.000 skulle "aldrig bli billigare, bara bättre" enligt en philipsrepresentant. Hur de skulle bli bättre förstod vi aldrig, CD var ju redan när den kom fullt utvecklad... moooaaaahahaha

Jag tror ändå att vi får se samma utveckling på CCD/CMOS för kameror som för minnen. Jag tror inte alls att alla säljer minnen med förlust. En del företag gör ju inget annat än säljer o tillverkar minnen. Risken i den branschen är väl att ha nåt på lager.

Måste kolla i din profil hur gammal du är. Men hänger du med 2-3 år till så får du nog se de billiga CCD/CMOS eller kanske nåt helt annat för att fånga ljuset.

/kg som önskar Mats ett långt liv

Allt som är fotograferingsvärt är redan fotograferat, med 150 år av fotografering i bagaget. Alltså inget behov av nya kameror och branschen är nästa krisbransch.

/Roland som gärna låter sig citeras.

KGS skrev:

Måste kolla i din profil hur gammal du är. Men hänger du med 2-3 år till så får du nog se de billiga CCD/CMOS eller kanske nåt helt annat för att fånga ljuset.
Det är inte lätt att få pris på sensorer, men visst..de blir nog bra mycket billigare. Säkert bara några tusingar stycket om ett tag. Frågan är ju också vad som är 'billigt'. Själv tycker jag 15800:- är skrattretande billigt för en 10D med sensor o allt. 9995:- för en 300D tycker jag inte är lika billigt dock...

Har någon här bytt/köpt sensor i en digitalkamera nån gång och vet vad den kostade??

DLSR är överprissatta och jag vill inte välja märke än. Jag ger dem ett år eller två till. En DSLR i 300D/10D klass ska inte behöva kosta mer än 3995:- inkl nån enkel optik... [/B][/QUOTE]

Stämmer säkert om man nöjer sig med kameror i segmentet instegsmodeller.

Kvalitetsbyggen med robusta hus kommer bli förhållandevis dyra även i framtiden.

Rent byggkvalitetsmässigt är 10D nära nog perfekt. Man behöver inget bättre men ej heller något sämre.

Sabud skrev:

Kvalitetsbyggen med robusta hus kommer bli förhållandevis dyra även i framtiden.

Rent byggkvalitetsmässigt är 10D nära nog perfekt. Man behöver inget bättre men ej heller något sämre.

Javisst, men 80.000 som en 1DS kostar e väl ändå lite överdrivet va? Anta att den motsvarar en 1V eller VHS vad kostar en sån? lite drygt 20.000? och om en 10D motsvarar en EOS33 ska den väl inte behöva kosta mer än 5-6.000 o en 300D runt 2995:- så visst är de överprisade våra kära digitala gullgrisar. Men det går över.

Jag ger över 11.000 för en A1 i jämförelse med ett betydligt rejälare hus som Dynax 7 för 8.000 inkl optik är det sanslöst. Men jag e lika tokig som du o andra *s* (fast jag får en rejäl uppsättning optik och IS på köpet)

/kg som har en analog bakgrund

Bilagor

• analogt.jpg
    analogt.jpg
    30.6 KB · Visningar: 274
När jag köpte min första diskettbaserade Macintosh för runt 40.000 + moms med 9" svartvit skärm o en laserskrivare för 70.000 + moms så tyckte jag det var helt okej. Då. Precis som Mats tycker att en 10D för 15.000 är helt okej idag... Ny teknik är alltid dyr speciellt när man ser i backspegeln. Dessutom brukar prylarna bli bättre i samma takt som de blir billigare... håll i hatten, tåget har knappt börjat rulla än!

Senast ändrad:
Jepp, instämmer. Och som extra bonus: när de extremaste prylarna blivit föråldrade så kan ju t o m vi vanliga dödliga ha möjlighet att komma över dem. :) Jag har en gammal Sun SPARCStation 10 multiprocessor hemma och det är (för en datanörd iaf) en särskilt känsla att få greja med hårdvara som kostande minst 25.000 _dollar_ när den var ny (1992) ;)

Så om en 4-5 år så kanske man kommer att ha möjlighet att skaffa sig en 1Ds.. =)

Kim10D skrev:
Jag gissar att det finns betydligt intressantare kameror då.

Vad skulle vara intressantare för mig än en kamera av 1Ds kaliber, vad ska jag med mer till?

Om en beg. 10D är svinbillig om ett par år så är det mycket möjligt att jag köper en sådan, jag kan inte se vad jag skulle behöva mer till, åtminstone inte bildkvalitemässigt? Obs att jag säjer jag, vissa vill ha mer.

Det är klart att saker som IS inbyggt i kameran skulle vara intressant men bildkvalitetsmässigt så duger nästan min D7i idag, skulle dock vilja ha ett kvalitetskänslelyft samt en bättre AF + lite annat.

Med 10D så tycker jag att DSLR-kameran nått en punkt där den räcker för mig, jag vet att vissa vill ha mycket mer men jag nöjer mig där.

*Kontakta gärna mig när ni vill bli av med dem & inte tycker dom är värda nåt*...

Mvh/Larsa

larsaz skrev:
Vad skulle vara intressantare för mig än en kamera av 1Ds kaliber, vad ska jag med mer till?
Ingen aning..vad det finns om 4-5 år vet vi inget om..det kan ju finnas (och finns troligen) helt andra egenskaper än hos dagens kameror som du kanske vill ha..kanske en 1Ds upplösning och sensorstorlek som inte väger 1.3 kg?

larsaz skrev:

Om en beg. 10D är svinbillig om ett par år så är det mycket möjligt att jag köper en sådan, jag kan inte se vad jag skulle behöva mer till, åtminstone inte bildkvalitemässigt? Obs att jag säjer jag, vissa vill ha mer.

Jag tycker juifs att 10D är svinbillig redan nu ;-) absolut..10D räcker mer än väl till de allra flesta..och absolut för min del...fast jag tackar inte nej till mer iaf ;-)

larsaz skrev:

Det är klart att saker som IS inbyggt i kameran skulle vara intressant men bildkvalitetsmässigt så duger nästan min D7i idag,
Håller med..7i räcker långt vad gäller bildkvalitet så länge man håller sig på 100ISO..tyvärr har den en hel del andra begränsningar..

larsaz skrev:

*Kontakta gärna mig när ni vill bli av med dem & inte tycker dom är värda nåt*...

Mvh/Larsa

Jag tänkte nog behålla 10D som andrahus den dagen jag köper en ny.

larsaz skrev:

Vi får väl se... en gång i tiden byggde jag in en 100 MB hårddisk i en dator o trodde att jag skulle ha lagringsutrymme för resten av livet... jag var nöjd. Mooooaaaahahaha... idag e 100 MB vad ett standardprogram tar o mina små extradiskar är på några 100 GB... o jag är säker på att jag kommer att behöva myyyycket större utrymme i framtiden.

/kg som aldrig mer tror att nåt ska räcka i evighet...

KGS skrev:
Vi får väl se... en gång i tiden byggde jag in en 100 MB hårddisk i en dator o trodde att jag skulle ha lagringsutrymme för resten av livet... jag var nöjd. Mooooaaaahahaha... idag e 100 MB vad ett standardprogram tar o mina små extradiskar är på några 100 GB... o jag är säker på att jag kommer att behöva myyyycket större utrymme i framtiden.

/kg som aldrig mer tror att nåt ska räcka i evighet...

Jag köpte en 7i för att jag med den kan uppnå bra resultat bildmässigt & tyckte att den låg rätt i pris.

Jag har inget större intresse av allt lull lull som finns men kan ibland använda det bara för att det finns, kan dock inte säga att det på nåt sätt utvecklat mitt bildskapande.

Min dröm är att det ska släppas en FM3D eftersom jag under ca 10 år använt mekaniska kameror utan AF, innan dess så körde jag EOS-kameror.

Mao så kan det vara kul med lull lull men det är absolut inget måste för mig, IS däremot kan ju inte räknas in där eftersom det är en mycket stor innovation som aldrig kan räknas in som lekpryl.

Dock så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa en helstrippad 6 megapixlare, det enda viktiga är att kameran aldrig får ta överhanden & styra min kreativitet. Man ska alltid kunna bryta automatiken samt kunna påverka allt manuellt.

Datorjämförelsen håller inte, jag är fullständigt övertygad om att jag tar lika bra bilder med en 10D som med en 100 megapixlsskapelse om 10 år, ok att jag inte kan göra 10metersförstoringar men det vill jag inte heller.

För några år sedan så använde jag en mätsökarutrustning från 60-talet, jag tar inte bättre bilder med min D7i, dock många fler & får därigenom lite större urval.

Larsa

Senast ändrad:
Men Larsa, nu resonerar du ju precis som jag gör. Lull-lullet är helt oviktigt, det viktiga är kamerans grundläggande funktion.

Då förstår jag ännu mindre varför du betraktar 300D som begränsad :) Slår man över den i manuellt läge så kan den ju allt som en FM3A kan. En FM3A har ju inte massa mätmetoder att välja på och ingen autofokus. Den har en möjlighet att ändra bländare och att ändra slutare. Och få ett mätvärde som man vet vad det är kalibrerat mot utan att det har påverkats av massa datorintelligens som man inte kan ha kontroll över.

Om något så är ju 300D mindre begränsad som manuell kamera än en FM3A genom att den har finare stegning i slutartiderna.

Så din strippade kamera finns ju redan. Det är bara att tejpa för knapparna du inte använder ;-)

Javisst, men 80.000 som en 1DS kostar e väl ändå lite överdrivet va?
Kolla priset i USA. Runt 60 000. Sen lägger du på sveriges skatter och det faktumet att canon verkar gilla att lägga på extra i sverige. En eos 33a kostar 2500 i usa, och över 5000 här.
Ta en titt vad Eos 300V kostar, och lägg på 6000 för sensor så borde du få ett riktpris för 300D.

och om en 10D motsvarar en EOS33 ska den väl inte behöva kosta mer än 5-6.000 o en 300D runt 2995:-
En 33a kostar ca 5250 i sverige, och lägg på en 6000 så får du ett lagom pris för en 10D. I runda slängar innan dom kan göra bra mycket större serier, hinna förbättre fabrikerna lite till, etc, så gissar jag på att sensor och elektronikpaketet går på typ runt 6000 till kund.

Vem trodde att vi skulle ha 512 MB minnen att stoppa i våra datorer?
Det krävs nog knappast några gigantiska framsteg för att kunna sälja en kamera med dubbla den storleken för bara dubbla pengen.
På den tiden var det inga gigantiska serier, det var inte samma konkurans, etc. Och mängden minne har inget direkt att göra med storleken på chippet utan mängden transistorer som dom packar in på minsta möjliga yta. Och med tanke på att man är på väg ner i 0.09 micron nu så. eller 9nm så får det plats väldigt mycket på en liten yta.

Problemet med sensorfabriker idag är att dom använder samma teknik som CPU'er och andra chip i stort sett, och framstegen där sker inte med superstormsteg längre. Men större serier och ett bättre tryck och konkuranns på marknaden borde kunna få ner priserna lite till. Men att förvänta sig runt 3000 för en dSLR är orimligt. Kolla vad cpuer kostar, och storleken på dom, där har du prispress. Och med större waffers blir det knepigt att växa kiselkristallen så uniform som möjligt. Snarare tror jag på tekniker som Strained silicon och SOI.

Vi får väl se... 2995 för en system DSLR före utgången av 2005... jag sätter en hundring, håller du emot?

Även 60.000 för en 1 DS är förstås helt uppåt väggarna. Jag har fattat att den bygger på ett mycket bra hus som tål en hel del så visst får det kosta, men inte stort mycket mer än vad den analoga motsvarigheten kostar.

Om det nu är så svårt o dyrt att bygga sensorer i stora storlekar så tror jag på ett teknikskifte. Eller så blir det inne med små sensorer som via nån smart lösning kommer runt "problemen" med för mycket skärpedjup etc...

Se på CD, där hade man ett bitkrig... det var sexton bitar som inte räckte, man hittade på glidande 18-bitar, 20, 24 bitar o så helt plötsligt blev det en bit som tog överhanden o alla jublade, SÅÅÅÅÅ ska det låta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar