Det får bli en mycket, mycket grov och skissartad överslagsberäkning i så fall för det är mycket information som jag saknar, framförallt en exakt definition av ISO-talen (den verkar inte vara offentlig utan måste tydligen köpas), färggenomsläppligheten i sensorns filter, hur känslig sensorn är för olika våglängder m m. Fördelen med detta är att jag inte behöver vara så noga, så jag börjar med att begränsa mig till den gröna färgkanalen och definierar detta helt självsvåldigt till mellan 500 och 600 nm
Solarkonstanten är i alla fall uppmätt till 1368 W/m^2 om jag minns rätt och med tanke på solens temperatur, strålningslagar bla, bla, bla så får vi i runda tal 5*10^20 fotoner/m^2 i våglängdsintervallet 500-600 nm. Om vi nu låter detta falla på ett 18 %-igt gråkort återstår 9*10^19 fotoner/m^2. Med ISO 5000 får vi som vi vet f/16 och 1/5000 s på jordytan, problemet är hur vi ska exponera utanför atmosfären där ju solarkonstanten är uppmätt. Det lär väl gå att hitta på NASA:s hemsida, men jag hoppar det nu och använder f/16, det är ju ändå bara en överslagsberäkning. Eftersom vi med f/0,5 skulle få samma intensitet på sensorn som på gråkortet så får vi med f/16 en tusendel, tillsammans med 1/5000 s är vi nu nere i under 2*10^13 fotoner/m^2 på sensorytan som ju bara är 25 mm^2, d v s knappt en halv miljard fotoner på hela sensorytan. Detta är de som träffar, de som faktiskt registreras kanske är 20 % (de gröna pixlarna täcker ju bara halva ytan) och då är vi nere i 100 milj registerade träffar/sensoryta.
Om vi nu erinrar oss att en "normalstor" oskärpecirkel ligger på högst en miljondel av sensorytan så finner vi att varje sådan yta, som ofta beskrivs som att den ligger på gränsen till att vara synliga men som i realiteten är klart större än så, bara byggs upp av 100 fotoner, det blir alltså enorma fluktuationer cirklarna emellan. Nu kan det vara dags att påminna om att fluktuationerna är ännu större i rött och blått, samt att dessa är oberoende av varandra, d v s man får praktfulla färgskiftningar i bruset (för att inte tala om hur det mörkgrå, nästan svarta kortet som ligger vid sidan om det grå kommer att se ut). Höjer man sedan kontrasten lite också kan det nog bli riktigt vackert i sig självt, men motivet lär man inte kunna njuta så mycket av
Ta absolut inte dessa siffror på för stort allvar utan mer som ett exempel på storleksordningarna som det handlar om. Osäkerheterna är enorma, inte minst i fråga hur vi ska tolka 100 milj/sensoryta. Som ni kanske märkt har jag inte nämnt pixelantalet, men det kan ju kanske vara värt att påminna om att kameran har 7 miljoner sådana.....
Nu orkar jag inte kontrollräkna detta, det är också rätt meningslöst eftersom det mer ska ses som ett exempel på hur man kan gå tillväga rent principiellt, men vi kan enkelt kolla om vi är i rätt härad genom att notera att det med ISO 50 blir 1400 fotoner/pixel från ett gråkort, d v s ca 8000 fotoner per pixel från ett vitt papper och så ska vi ha lite överexponeringstolerans på det.... Nja, jag verkar i alla fall inte ha överskattat fotonantalet, snarare tvärtom.