darksidedesign skrev:
Nio av tio människor jag träffat som visar mig sina bilder och vill höra vad jag tycker säger nästan alltid att "jag tänkte inte på att jag höll kameran snett då" och "nja, det var väl inte tanken att få med Uffes armbåge där".
Där har du en mission, plocka fram pedagogen inom dig! Förresten har du märkt nån nedgång av ""uppladdningsfrekvensen"" från dom där människorna?
Jag har en nära släkting som efterkonstruerar, inte bara sina bilder, utan nästan allt som inte riktigt blir som det var tänkt.
Han försvarar sig alltid att det blev exakt så dåligt/bra han ville att det skulle bli.
Den där släktingen är han din närmaste släkting tro? Ditt alter ego? Det du säger låter så självupplevt på nåt vis.(C;
Detta är ju ett psykologiskt fenomen som nog är rätt vanligt, vi vill vara bättre än vad vi är och så ändrar vi verkligheten efter våra egna misstag så dessa blir rätt.
Jo men du kan ju inte avfärda allt andra fotografer säger till dig som "psykologiska fenomen" då kan nog tillvaron bli lite väl konspiratorisk, tror du inte det? Hmm ...Det där med att vi vill vara bättre än vad vi är osv. säger en del ... för jag antar att du inkluderar dig själv i pronominat "vi"? Det är fult att narras vet du väl, ajabaja! (C;
Om jag nu vill ta en bild på Janne och missar att ställa om ISO från 1600 till 200, hör till detta är att jag glömt ställa om kameran från manuell fokus till auto. Utkomsten av bilden blir en grynig Janne med fokus på trädet bakom.
Jag lägger upp bilden "Janne" utan en bildbeskrivning förklaring och får då två kommentarer såsom "ställ in skärpan" och "sänk iso-talet" etc. och tio kommentarer som talar om "tjusigt", "fin bakgrund och rolig idé" och "coolt".
Då är det bara att gratulera till en bild som uppskattas av många. Du är nog inte den första fotograf som har råkat ut för det där fenomenet? Nu kommer frågan -handen på hjärtat- Kommer du fortsätta med dina coola bilder med fin bakgrund om det skulle visa sig bli en kommersiell framgång eller skulle du fortsätta enligt regelboken och gamla upptrampade hundraåriga stigar? Samvetsfråga. (C;
Ahh! Jag har tagit en cool bild med fin bakgrund!
Hävdare senare till de som skrivit dessa negativa kommentarer att det var exakt så som jag ville ta bilden. Då har jag förändrat verkligheten och har plötsligt en bild som jag kan vara nöjd med trots att inte tanken var så....
Har det aldrig hänt dig frågas? Eller har du svårt att leva med tanken på att bilden blev bra trots att du hade nollkoll på exponeringen? Huvudsaken var väl ändå att bilden blev bra, eller ...? Dessutom from. nu så vet du ju precis hur du ska bära dig åt nästa gång du vill få till en cool bild. Bara en sån sak! (C;
Jo jag är lite sarkastisk men det markerar jag from. nu med ett (C;
Förresten man kanske inte får vara sarkastisk här, tänkte inte på det? Kan man bli relegerad tro?
Såja, någon mer som är irriterad på mig? JANNE