Annons

nu ska jag var elak.. men ärlig

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajana ta inte enbart åt dig av de som är negativa här, du har ju även fått bra svar!

Som någon/några varit inne på så är det inte lätt för vissa att bedömma vad som är en bra bild eller inte, dom kanske tycker att denna bild på katten är skitbra än fast det egentligen är katten dom tycker är fin...

Jag har själv oerhört svårt för att lägga in bilder på familjemedlemmar just för att jag ibland kan tycka att just "den" bilden på dottern är helt suvve! Samlar jag mig ett tag så märker jag ofta att det kanske är dottern som är suvve & inte bilden:)

Har dock några bilder inne både på familjemedlemmar & husdjur för det enda viktiga är ju trots allt att bilden är bra & inte innehållet i den...

//Larsa
 
Re: oj oj :D

RoyalDee skrev:
Bilden som ligger uppe är inte en familjebild..vet inte hur ni har kommit till den slutsaatsen

spelar väl ingen roll om det är en familjebild eller inte? du kritiserar ju bilder som du anser ska finnas i ett familjealbum och inte på fotosidan. den ända bild du har lagt upp på fotosidan ÄR en sådan bild som du själv kritiserar.
RoyalDee skrev:
Är det bara jag som stör mig på vanliga "hemmakort"

ditt kort är precis ett sådant "vanligt hemmakort" och det är faktiskt rätt komiskt att du mer eller mindre indirekt kritiserar dig själv
 
Ingen vet om att din bild finns om man inte lägger den i en pool. Förut fanns en funktion, "alla nya bilder" (tror jag den hette), som visade alla senaste uppladdade bilder. Nu finns bara "alla kritikbilder" eller "alla poolbilder".

Jag märker själv att poolbilder får massor av tittare, medan icke poolbilder släpar sig fram, under samma tidsperiod. De vanliga albumbilderna ses ju bara av folk som halkar in på ditt album via poolbilderna eller via profilsidan. Om jag laddar upp en bild, så lägger jag alltid in den i en pool, om det går.

Klart att FS vill ha mindre skräp uppladdat. Det är väl därför som poolbilderna begränsas till en om dagen. Är det skräp i kritikpoolen, så är det bara att såga på.
 
Det du säger är nog det många ibland tänker, men det är en åsikt som kan uppfattas som lite hånande mot just dom som tar dessa bilder. Ursäkta mig förresten om jag "antog" att din bild var av familjekaraktär, med det menas - vän, bekant, privata hemmabilder etc, men det var väl en släng av det du själv känner. Man säger vad man tycker. Det var mitt intryck av din bild. Du är mer än välkommen att kommentera/kritisera mina bilder. Jag behöver konstruktiv kritik.....i massor. Blir lite impad över att du verkligen står för vad du tycker och vågar säga det.
 
Jag tackar för alla svar, negativa som positiva.
Bilden jag har uppladdad är absolut inte min bästa bild, jag har aldrig i mina inlägg påstått mig var en grym fotograf och sagt att jag stör mig på "dåliga bilder" utan det jag stör mig på är bilder som inte verkar var ute efter "kritik" eftersom det i min åsikt verkar som att fotografen inte alls ansträngt sig för att få bilden.
Jag kan till viss del hålla med att bilden jag har uppe kan enligt andra höra till det jag själv kritiserar.

Men VARFÖR skulle man inte indirekt få kritisera sig själv ? jag är också medlem här på sidan och hör såklart till skaran jag kritiserar.

Jag kan lika gärna ställa frågan varför människor gillar att supa ner sig med en öl i handen.

Jag kanske vill uttrycka en önskan att vi här på forumet sållar mer i våra bilder.
Även jag(!)
Jag har en ny dator och min uppladdade bild är den enda jag har på den så självklart var det den jag laddade upp, på måndag kommer jag ha över 150 bilder i min dator. Hade jag fått välja att ladda upp bild på måndag hade jag nog inte valt samma bild.
Sen kan man se attt bilder som ligger uppe i bildkritik (och som faller under det jag kallar familjealbumbilder)inte alls är fotografens bästa.

JA, det är nog så att jag vill uttrycka en Önskan om att vi alla sållar bättre bland våra bilder.
Hellre kvalitet än kvantitet.
Då menar jag inte "lägg upp snygga bilder"
utan att vi enbart lägger upp bilder vi kan och vill få kritik på för att kunna förbättra vårt fotograferande. Då känns det väl mer lönt att kritisera bilder? Eller vad tycker ni ?

Syftet med tråden var att få höra era åsikter, inte trycka ner mina i halsen på er ;) Det där med att man blir lite blind på bilder man har känslor för är väldigt intressant, och det tänkte jag inte mycket på innan men har man inte ett känslomässigt band till alla sina kort?
 
RoyalDee skrev:
Men VARFÖR skulle man inte indirekt få kritisera sig själv ? jag är också medlem här på sidan och hör såklart till skaran jag kritiserar.

jo visst får man kritisera sig själv, men det är som om jag ska starta en tråd och klaga på alla som lägger upp hundbilder på fotosidan medans jag själv har en bild på en hund upplagd. hur seriös framstår man då?

sen har fotosidan ett stort antal medlemmar. från amatörernas amatörer till välbetalda yrkesfotografer och denna sidan är till för alla. alla ska känna sig välkommna att dela med sig och lägga upp bilder för kritik för att kunna utvecklas.(den uppfattningen har iaf jag fått)

så att be folk sluta lägga upp bilder du tycker ändast platsar i deras familjealbum tycker jag är fel, och det finns säkert många här som inte kan ta bättre bilder än "vanliga hemmakort"(jag är kanske en av dom, det får andra avgöra). då är det justare att vägleda dem än att be dom sluta ladda upp fotona.

sen tvingar ju ingen dig att titta på dessa "vanliga hemmakort" om du nu verkligen inte står ut med dom.
 
Det vore bättre att ta bort dom personer som vill leka gud på fotosidan,det är upp till enskilda medlemmen att lägga upp vilka bilder han eller hon vill(enligt bildregler).Länge leve fotosidan.
 
Vilken kritik vill fotografen ha?

Visst, smaken är som baken, men för mig har diskussionen inget med att vissa gillar familjebilder och och att vissa inte gör det. Min tanke är istället att det läggs in så mycket foton som saknar en bakomliggande tanke och många utav dessa tillhör faktiskt familje- och semesterkategorin. Att du varit på Cran Canaria en vecka och badat är trevligt men varför valde du att lägga upp bilden när ni låg och sola på stranden på FS? Om fotografen inte själv vet det vad ska då vi andra kommentera?

Har du ett "syfte" med bilden (ovaset vad bilden visar) så tycker jag att det är fritt fram att publicera och be om kritik. Kanske är det ljussättningen, kanske bildredigeringen i Photoshop, kanske färgerna, kanske konstrasterna, kanske bruset, kanske en undra varför bilden blev suddig. Då har i alla fall du en vilja att få konstruktivkritik och det är i alla fall det jag efterfrågar hos många bilder.
 
benganboy skrev:
Det vore bättre att ta bort dom personer som vill leka gud på fotosidan,det är upp till enskilda medlemmen att lägga upp vilka bilder han eller hon vill(enligt bildregler).Länge leve fotosidan.

Ska inte fördjupa mig i om jag tycker trådstartaren har rätt eller inte. Men det du säger stämmer inte riktigt. Läser man här framgår det att slentrianmässigt upplagda bilder inte är tanken med FS.

/Johan
 
Då kan vi kanske ta bort utställningsalbum, portfolios och sådant som guldabonnemang också eftersom syftet med dessa inte heller är att få kritik på bilderna. Det skulle räcka med dom tio gratisbilderna för att diskutera teknik och konstnärlighet.

Jag tror det är inte så svartvitt som den där regeln säger, fotosidan lever på att folk använder sitt lagringsutrymme för många olika syften, inklusive att visa familjebilder för släktingar på andra sidan Sverige. Ta bort alla bilder som är "dåliga" eller "uppladdade utan syfte" (vem tar jobbet att göra bedömningen?) så blir det inte lika mycket affär av den här siten.

Det finns ett utmärkt sätt att hantera "problemet" - hoppa över de bilder som inte intresserar dig.
 
Lite då & då händer att en till synes familje/semesterbild visar sig vara en bild av en fotograf som verkligen ansträngt sig. Han/hon befinner sig i början av sin fotokarriär och har hamnat helt rätt genom att använda sig av FS för att komma vidare.

/Johan
 
RoyalDee skrev:
Är det bara jag som stör mig på vanliga "hemmakort" i bildkritiken ? Titta här är min hund.. min katt..mina barn...
ofta väldigt dåliga kort.
Nej vi är många Dajana. Betydligt fler än de som orkar skriva här. Många har tröttnat eftersom inget görs i riktning mot att stävja detta.



Jag är väl elak här och förtjänar väl att bli spottad på...
Nej, tvärtom, det är bara en naturlig reaktion ochdet är bra att den förs fram med jämna mellanrum.
 
Kan ibland också undra vad vissa bilder gör här på fotosidan ibland? Men jag biter ihop och väljer att bedöma någon annan bild som jag faller för.
Tror inte vi kan med lagar och regler undvika detta, åtminstånde inte med moderatorer som jobbar på sin fritid. Det skulle var ett hästjobb att sortera och minst två hästjobb att argumentera och svara på frågor om varför bilderna försvann.

Mitt tips är att vi själva jobbbar med att lägga upp bilder som vi tycker passar, sedan är det upp till var och en av medlemmarna att bedöma det som man tycker är värt att bedöma.
Jag själv letar sällan efter bilderna i "Nya i ..." utan går på specialpooler eller direkt via medlemens sida.
 
Anders Östberg skrev:Ta bort alla bilder som är "dåliga" eller "uppladdade utan syfte" (vem tar jobbet att göra bedömningen?) så blir det inte lika mycket affär av den här siten.

Syftet är ju upp till fotografen att beskriva, det är därför möjligheten till fritext ges vid uppladdning. Anges inget syfte så uppfattas det lätt som om fotografen också saknar syfte. Hur ska vi andra då kunna bedömma bilden om vi inte vet vad syftet är och vad vi ska bedömma?

En oskarp bild är kanske oskarp av ett speciellt syfte men om detta inte anges så kommer kritiken bestå i att bilden ser suddig/oskarp ut och vilken behållning får fotografen av detta?
 
Re: Vilken kritik vill fotografen ha?

Andy-Pandy skrev:
Visst, smaken är som baken, men för mig har diskussionen inget med att vissa gillar familjebilder och och att vissa inte gör det. Min tanke är istället att det läggs in så mycket foton som saknar en bakomliggande tanke och många utav dessa tillhör faktiskt familje- och semesterkategorin. Att du varit på Cran Canaria en vecka och badat är trevligt men varför valde du att lägga upp bilden när ni låg och sola på stranden på FS? Om fotografen inte själv vet det vad ska då vi andra kommentera?

Har du ett "syfte" med bilden (ovaset vad bilden visar) så tycker jag att det är fritt fram att publicera och be om kritik. Kanske är det ljussättningen, kanske bildredigeringen i Photoshop, kanske färgerna, kanske konstrasterna, kanske bruset, kanske en undra varför bilden blev suddig. Då har i alla fall du en vilja att få konstruktivkritik och det är i alla fall det jag efterfrågar hos många bilder.

TAck för att du formulerar det så bra !

jag förstår inte varför vissa av er blir arga på mig, jag ville starta en diskussion inte "leka gud" som någon uttrycker det.
JAg bryr mig inte om bilderna råkar vara "dåliga" jag bryr mig om hur mycket tanke fotografen lagt bakom bilden. Ladda upp era bilder men ska ni ha in dem i bildkritik så hoppas jag att ni verkligen är ute efter kritik. Vilket jag känner fattas när det kommer till vissa bilder.
 
Instämmer.

Vare sig bilderna är bra eller dåliga(subjektivt självklart) så bör det finnas en tanke bakom. Och då tänker jag på bilderna som läggs i kritikpoolerna.

mvh Viktor
 
Alla kan lära av konstruktiv kritik!

Det har diskuterats om det är ok att lägga sk familjebilder i bildkritikpoolerna.
Det är ok att lägga in alla sorters bilder tycker jag för då får man väl anta att den som lagt dem där vill ha kritik?

Men jag har sett att de flesta som kritiserar bara gör det på såna bilder de tycker att är väldigt bra/tilltalande och med tillrop somn bra bild, snyggt osv.
Sällan talar någon om varför bilden är mindre bra och hur den skulle kunna förbättras.

Varför ges inte kritik på både bra och "dåliga" bilder? Om någon vågar lägga ut bilder så borde alla våga kritisera dem också.

Men - elaka sågningar typ: "håll den här för familjealbumet" gör faktiskt ingen nytta alls!
Fram för mer och ärligare kritik!

Hälsningar
Gunilla
 
Jag flyttade denna diskussion till "fotosidan.se"

RoyalDee skrev:

hur borde jag kritisera dessa kort? "se till att nästa kort på din hund även innefattar hans huvud.. "
"använd starkare ljus på dina barn i badkaret och fota gärna från ett håll där man ser alla barn och se till att dina kroppsdelar inte hamnar på bild"
Jag är väl elak här och förtjänar väl att bli spottad på men det här är min åsikt och jag står för den, är jag den enda?
Helt rätt! Får du påhopp för en sådan kommentar är det inte du som felat, utan personen som lagt ut bilden för kritik som inte kan ta kritik.

Jag tycker vi skriver det "överallt" - på Fotosidan lägger man upp bilder får att få feedback. Är det en bild som inte säger eller ger dig som betraktare något så skall du berätta det för fotografen, och helst försöka formulera varför den inte funkar och hur den kunde gjorts intressantare. Även om man inte är intresserad av någons hund eller bebis kan det tas en bra, intressant bild på dem som kan intressera flera - det är det man borde vilja lära när man lägger ut en sådan bild.

Du kan välja att formulera dig lite olika; är den lagd i Bildkritik - där är det hård men rättvis kritik på en kass bild. I "Nybörjare", ja där kan man linda in det lite mer - troligt att fotografen aldrig tagit emot kritik förut så man kan linda in det lite. Men skäll aldrig ut eller håna någon, det är inte det minsta konstruktivt. Var ärlig men konstruktiv.

Man kan begära kritik även på en bild ämnad för en inre krets, tex ett julkort, bebisporträtt - kanske man funderar på ljussättningen, skärpan, kompositionen - men då måste man också tala om det för de som man begär kritik av så de också kan tänka i ett annat "kontext", normalt utgår man ju i läget "här är en bild som skall intressera alla betraktare"
 
Re: Re: Vilken kritik vill fotografen ha?

RoyalDee skrev:
Ladda upp era bilder men ska ni ha in dem i bildkritik så hoppas jag att ni verkligen är ute efter kritik. Vilket jag känner fattas när det kommer till vissa bilder.

Problemet här är att du lägger fram dina åsikter på det sättet att det låter som att du driver fotosidan. Detta är ett diskussionsforum och inte en anslagstavla för propaganda.

Jag har sett din bild och kommenterat den men saknade mer förklaring till bilden för att man ska förstå hur du har tänkt. Jag tror att de flesta ifrågasätter var någonstanns det kvalitativa arbetet finns, som du så vackert propagerar för.

/Elak men ärlig
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.