TACK FÖR MIG!
Har följt dessa inlägg om barn/djur-bilder en längre tid och det är just på grund av alla dessa bilder som jag nu motvilligt lämnar FS.
Mindre lyckade bilder på barn och djur som jag kommenterat under åren har jag fått skit för. Personliga mail där det står att jag fullständigt ska ge fan i att bry mig att kommentera och "jag tar då över 200 bilder på år, lix" då personen i fråga bara vill använda FS som ett personligt fotoalbum.
Det finns även vissa som hävdar att bilden är exakt som den ska vara med överexponerad himmel och en suddig 3-åring som slafsar i sig tårta sittandes i morfars knä och tar bort min kommentar och lägger upp bilden igen. Det är väl helt okej om personen i fråga har skrivit det i sin bildbeskrivning vad tanken var med den upplagda bilden/kompositionen men till 90 procent är det en efterkonstruktion att bilden "ska vara så" när personen får negativ kritik.
Vissa personer verkar ha satt detta i system då en bild har fått två kritiska inlägg så tas den bort och vips är den uppe igen och med en "åh guuud va läcker"-kommentar får den ligga kvar. Vem fan försöker ni lura ni som gör på detta sätt?
Vidare så får jag en del sarkastiska gliringar från andra att även jag har en bild på en bil eller vad det nu kan vara som jag kommenterat. Folk verkar inte se skillnaden mellan utförandet av bilder utan enbart om det är en hund/katt/barn på bilden.
Det finns också personer som skrivit till mig och tackat för hjälpen med långa brev som är väldigt roliga att läsa och motiverar mig att hjälpa dem.
Självkritik
Självkritik är det många som verkar vara helt utan på FS och därmed också får kommentarer av andra som enbart ser motivet och totalt bortser från själva idén med denna mötesplats.
"Åhhh så fin kattunge", jo visst är den, men vi skiter fullständigt att den sitter vid fönstret och blixten överexponerar halva bilden när den träffar glaset"
Ser inte människorna som lägger upp sina bilder vad som de har gjort fel? Det underliga är ju att dessa människor har som en oftast digitalkamera som man ju kan kolla utkomsten av fotandet på direkten. Ett hett tips för er som tar åt er: kolla bilderna direkt och radera om de blivit suddiga eller liknande.
Det jag har upptäckt för min del är att 8 av 10 som jag kritiserat ENBART kollar på min profil och inte på mina bilder och vad jag går för när det gäller fotografering.
Lite lustigt och skrämmande tycker jag. Visst i fan vill jag se hur den person som kritiserar min suddiga och usla baby-bild själv fotograferar. Kritikläggaren kan ju faktisk vara en riktig barnfotograf!
Personligen så tycker jag det känns roligare att få en kommentar från duktiga fotografer än från "Nisse" som är amatör och har fotat i en månad. Att ett "proffs" tycker om bilden är väl ett väldigt gott betyg. Vad säger en kommentar på en "dålig bild" från en amatör som kanske jämför sig själv med en som fotat i fem månader? Förmodligen inte så mycket.
Kopiera och förstå
Ett tips som jag själv använder mig av är att kopiera mina favoritbilder (inte motiven) i kompositionen och översätta det till min egna när jag fotograferar. Ser jag en schysst vinkel på en bil-bild så kan jag ju använda den när jag ser en bil jag vill plåta och inte bara bränna av en mitt på sida som gör kompositionen platt och ointressant.
Samma gäller djur och barnbilder. Hitta en person (mentor el. vad du vill) som kan detta med att fotografera exempelvis hundar och studera bilderna. Gå INTE efter motivet utan helheten, kompositionen. Ta till dig detta och öva sedan på din hund med ett 50-100-tal bilder eller tills du får till en liknande bild som din "mentor" har tagit.
Här gäller det att vara självkritisk. Fastna inte i fällan att bara se motivet hur söt din vovven är, fokusera att ta en bra bild istället.
Bara positiva kommentarer
Jag har följt ett antal medlemmar före jag själv blev medlem här på FS och sett att dessa fått kommentarer såsom "Vi hade också en sån hund när jag var ung" och "Men så mysig häst" till "Suverän bild!", nu till själva kontentan" Har dessa personer blivit bättre på att fotografera sedan 2004? Svaret är båda ja och nej. Några personer spottar ut bild efter bild som liknar de första bilderna som dem lade ut här. Fortfarande suddiga och dåligt komponerade hund/kattbilder och efter fullproppat bronsmedlemsalbum får fortfarande positiva kommentarer, inte om bilden utan bara motiven.
Andra har utvecklats som fotografer och gör större eller mindre framsteg som visar på att personen både vill och försöker sitt bästa för att lära sig fotografera. Det är ju så det ska vara på FS.
Så till er alla som är duktiga fotografer, ta tid för alla suddiga bilder och hjälp dessa människor att ta bättre bilder. Ni som tar dessa suddiga bilder, studera dessa duktiga fotografer.
Tack för mig!
/F