Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nu ska jag var elak.. men ärlig

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi talar om att kritikern ska vara konstruktiv i sina kommentarer, och det är förvisso rätt.

Men även fotografen bör vara konstruktiv när bilden tas. Dvs bilden ska inte bara vara en minnesbild av något, för då kanske den inte hör hemma på en sida som handlar om fotografering.

Man ska välja att göra en bild av det man ser i stället för att enbart ta ett kort av det man intresserar sig för.

Om man engagerar sig i fotograferingen, så blir bilden viktigare än motivet och då är finns förutsättningen för att fler blir intresserade och att fotografen blir mer nöjd med resultatet.

/Erik
 
TACK FÖR MIG!

Har följt dessa inlägg om barn/djur-bilder en längre tid och det är just på grund av alla dessa bilder som jag nu motvilligt lämnar FS.

Mindre lyckade bilder på barn och djur som jag kommenterat under åren har jag fått skit för. Personliga mail där det står att jag fullständigt ska ge fan i att bry mig att kommentera och "jag tar då över 200 bilder på år, lix" då personen i fråga bara vill använda FS som ett personligt fotoalbum.

Det finns även vissa som hävdar att bilden är exakt som den ska vara med överexponerad himmel och en suddig 3-åring som slafsar i sig tårta sittandes i morfars knä och tar bort min kommentar och lägger upp bilden igen. Det är väl helt okej om personen i fråga har skrivit det i sin bildbeskrivning vad tanken var med den upplagda bilden/kompositionen men till 90 procent är det en efterkonstruktion att bilden "ska vara så" när personen får negativ kritik.


Vissa personer verkar ha satt detta i system då en bild har fått två kritiska inlägg så tas den bort och vips är den uppe igen och med en "åh guuud va läcker"-kommentar får den ligga kvar. Vem fan försöker ni lura ni som gör på detta sätt?

Vidare så får jag en del sarkastiska gliringar från andra att även jag har en bild på en bil eller vad det nu kan vara som jag kommenterat. Folk verkar inte se skillnaden mellan utförandet av bilder utan enbart om det är en hund/katt/barn på bilden.

Det finns också personer som skrivit till mig och tackat för hjälpen med långa brev som är väldigt roliga att läsa och motiverar mig att hjälpa dem.


Självkritik

Självkritik är det många som verkar vara helt utan på FS och därmed också får kommentarer av andra som enbart ser motivet och totalt bortser från själva idén med denna mötesplats.
"Åhhh så fin kattunge", jo visst är den, men vi skiter fullständigt att den sitter vid fönstret och blixten överexponerar halva bilden när den träffar glaset"
Ser inte människorna som lägger upp sina bilder vad som de har gjort fel? Det underliga är ju att dessa människor har som en oftast digitalkamera som man ju kan kolla utkomsten av fotandet på direkten. Ett hett tips för er som tar åt er: kolla bilderna direkt och radera om de blivit suddiga eller liknande.

Det jag har upptäckt för min del är att 8 av 10 som jag kritiserat ENBART kollar på min profil och inte på mina bilder och vad jag går för när det gäller fotografering.
Lite lustigt och skrämmande tycker jag. Visst i fan vill jag se hur den person som kritiserar min suddiga och usla baby-bild själv fotograferar. Kritikläggaren kan ju faktisk vara en riktig barnfotograf!


Personligen så tycker jag det känns roligare att få en kommentar från duktiga fotografer än från "Nisse" som är amatör och har fotat i en månad. Att ett "proffs" tycker om bilden är väl ett väldigt gott betyg. Vad säger en kommentar på en "dålig bild" från en amatör som kanske jämför sig själv med en som fotat i fem månader? Förmodligen inte så mycket.


Kopiera och förstå

Ett tips som jag själv använder mig av är att kopiera mina favoritbilder (inte motiven) i kompositionen och översätta det till min egna när jag fotograferar. Ser jag en schysst vinkel på en bil-bild så kan jag ju använda den när jag ser en bil jag vill plåta och inte bara bränna av en mitt på sida som gör kompositionen platt och ointressant.
Samma gäller djur och barnbilder. Hitta en person (mentor el. vad du vill) som kan detta med att fotografera exempelvis hundar och studera bilderna. Gå INTE efter motivet utan helheten, kompositionen. Ta till dig detta och öva sedan på din hund med ett 50-100-tal bilder eller tills du får till en liknande bild som din "mentor" har tagit.
Här gäller det att vara självkritisk. Fastna inte i fällan att bara se motivet hur söt din vovven är, fokusera att ta en bra bild istället.

Bara positiva kommentarer

Jag har följt ett antal medlemmar före jag själv blev medlem här på FS och sett att dessa fått kommentarer såsom "Vi hade också en sån hund när jag var ung" och "Men så mysig häst" till "Suverän bild!", nu till själva kontentan" Har dessa personer blivit bättre på att fotografera sedan 2004? Svaret är båda ja och nej. Några personer spottar ut bild efter bild som liknar de första bilderna som dem lade ut här. Fortfarande suddiga och dåligt komponerade hund/kattbilder och efter fullproppat bronsmedlemsalbum får fortfarande positiva kommentarer, inte om bilden utan bara motiven.

Andra har utvecklats som fotografer och gör större eller mindre framsteg som visar på att personen både vill och försöker sitt bästa för att lära sig fotografera. Det är ju så det ska vara på FS.



Så till er alla som är duktiga fotografer, ta tid för alla suddiga bilder och hjälp dessa människor att ta bättre bilder. Ni som tar dessa suddiga bilder, studera dessa duktiga fotografer.

Tack för mig!

/F
 
Varför fortsätter du med att (konstruktivt) kritisera personer som du tycker ändå inte uppskattar det du säger, och framförallt, varför ska du låta dom påverka dig att lämna Fotosidan? Det är ju du som har rätt, inte dom, eller hur? Sök dig till de som är på samma våglängd som du själv är och vidareutveckla din egen fotografering istället, skit i dom som inte uppskattar din kritik.

Har du något annat skäl till att lämna Fotosidan, så gör det gärna i tysthet utan några dramatiska avskedstal, det är bara patetiskt.

Lycka till, oavsett vad du väljer att göra.
 
Anders Östberg skrev:
Har du något annat skäl till att lämna Fotosidan, så gör det gärna i tysthet utan några dramatiska avskedstal, det är bara patetiskt.
Kallar du mig patetiskt??? Jag säger bara min jävla mening precis som alla er andra eller ska jag bara hålla min käft och anpassa mig?

Varför jag fortsätter att kritisera personer? Ja, det är ju för att jag vill hjälpa dessa individer att bli bättre som fotografer. Ser det lite som en skyldighet då det väl lite är meningen med FS.

Jag uppskattar absolut inte dessa människor som med näbbar och klor försöker försvara sina usla bilder. Ska jag istället kommentera bilder som jag finner riktig bra? Vad ger det?

Jag kan ju inte heller i förväg veta hur personen jag kommenterar ska reagera. Det har hänt att jag själv blivit förbannad på medlemmar som kommenterar mina bilder med "åh vad fin" etc. när jag skrivit att jag enbart vill ha negativ kritik.

Det ligger mig inte heller i fatet att slicka andra i röven att bara ge hyllningsvisor hur superbt bra "alla" bilder är oavsett kvaliteten.

Folk som enbart skriver positiva kommentarer ser jag mindre trovärdigt på.

Tycker ni att det vettigt att alla amatörer som klappar varandra på axel i högvis med kassa bilder och vägrar utveckla sig ska få kommentera andra amatörer i nåt som ser ut som en klubb för inbördes beundran?

När det börjar finnas gott om folk som använder FS som familjealbum och dessa tar över, vad finns då kvar för de seriösa amatörer som försvinner i mängder av djur/barn-bilder tagna med en 4 år gammal mobilkamera helt utan finess och tanke?

En duktig amatör som får 10 kommentarer på ett år är bättre än en amatör som inte vill utvecklas och tar den ena taskiga bilden efter den andra men får 200 "åh men vilken fin kattunge" bara för motivets skull och inget annat av andra amatörer som bara bryr sig om att nåt fastnar på bilden.
 
Ett litet tillägg...

Det klagas bara på nybörjarna och familjefotograferna... jag hör inga klagomål på att de duktigare fotograferna till lika stor del (kanske större) lägger upp stora portföljer med bilder utan att för den skull aktivt söka någon specifik kritik. Det är lika mycket bildlagring på nätet som alla andras användning av Fotosidan, det behövs inte flera hundra bilder för att få kritik och utveckla sin fotografering, och framförallt behövs det inte mängder av dubletter och mycket likartade bilder för det ändamålet. Men det är väl kanske mindre stötande därför att dessa bilder är "bättre" eller för att man inte vill stöta sig med dessa "bättre" fotografer.

Så länge fotosidans ägare inte säger något om saken (ja jag vet att det finns "regler" för bilderna men vad jag vet används de inte i praktiken) så tycker jag det hela är en ointressant diskussion, hoppa över de bilder och de fotografer som inte passar din egen inställning. Jag föredrar oftast att ge kritik när den aktivt efterfrågas, annars håller jag tyst eller ger en uppskattande kommentar om jag gillar bilden.


När det gäller "patetiskt" så var det kanske att ta i lite men det känns lite som "jag får inte som jag vill så därför vill jag inte vara med och leka". Frågan har diskuterats i oändlighet redan, så ett ytterligare långt tal om detta lär inte ändra något. Passar inte Fotosidan för dina behov eller har den utvecklats till något som inte utvecklar din fotografering får du väl försöka hitta ett bättre forum. Att några användare inte kan ta din kritik tycker jag personligen är ett dåligt skäl att lämna sidan, det finns ju andra bra saker här.
 
Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Det klagas bara på nybörjarna och familjefotograferna... jag hör inga klagomål på att de duktigare fotograferna till lika stor del (kanske större) lägger upp stora portföljer med bilder utan att för den skull aktivt söka någon specifik kritik. Det är lika mycket bildlagring på nätet som alla andras användning av Fotosidan, det behövs inte flera hundra bilder för att få kritik och utveckla sin fotografering, och framförallt behövs det inte mängder av dubletter och mycket likartade bilder för det ändamålet. Men det är väl kanske mindre stötande därför att dessa bilder är "bättre" eller för att man inte vill stöta sig med dessa "bättre" fotografer.

Väldigt bra sagt! Har naturligtvis stor respekt för Fotosidans duktiga fotografer och deras vilja att söka sig hit. Däremot håller jag med Anders i hans resonemang kring STORA portföljer och antalet "dubbletter". Vem orkar ta sig an en portfölj med över 100 bilder, speciellt om en stor del av bilderna är "dubbletter" med varandra? Inte jag, som tyvärr låter bli att ens öppna portföljen. Istället vill jag se små och koncentrerade portföljer, max 50 bilder. Det uppskattar jag och i dessa portföljer tar jag mig gärna in och kommenterar (under förutsättning att fotografen verkar vilja ha kritik).

EDIT:
Var precis inne på Anders sida... Intressant att han själv har en portfölj med 200 bilder, därav ett antal "dubbletter".
 
Absolut, jag har många bilder, men jag hycklar heller inte om varför jag är här, det är långt ifrån enbart för konstruktiv diskussion av enstaka bilder. Det faktum att Fotosidan säljer medlemskap som tillåter hundratals bilder och att man kan lägga upp portföljer där man inte ens kan ge kommentarer visar att det inte är enbart bildkritik den här siten handlar om.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ursäkta, jag förstod ditt första inlägg fel. Trodde du riktade kritik mot stora portföljer och "dubbletter" men tydligen gjorde du inte det. (Så går det när man försöker läsa snabbaren än den egna förmågan.)
 
No problem.

Min kommentar handlar bara om den "enkelriktade" kritik som "sämre" bilder och fotografer får. "Bättre" fotografer slipper kritik för samma beteende vilket får mig att undra vad som egentligen ligger bakom.

Jag hör själv till de som förmodligen ger för lite kritik och har för många bilder enligt kritikerna, dvs använder min plats på Fotosidan på "fel" sätt.
 
Kritisera bra OCH dåligt!

Roar mig ibland med att läsa senaste kommentarer - det är väldigt få som ger kommentarer på bilder de inte tycker är mycket bra/känner (till) fotografen.

Om alla tog för vana att kritisera en bild som inte är perfekt för varje toppenbild de berömmer så slipper vi kanske orsaken till den här diskussionen.

Eller inför kritikpool där fotografen är anonym.

Hälsningar,
Gunilla
 
Över lag tycker jag att folk är riktigt dåliga på att ens ge kommentarer. Själv har jag t.ex. en kommentardifferens på 59, vilket i praktiken innebär att jag gett 100 kommentarer och mottagit sex - otroligt dåligt tycker jag! Ännu tråkigare är det att folk faktiskt är inne och tittar på mina bilder utan att ge en kommentar. Till sist kommer även jag att tröttna på att bara ge, och andra med mig, vilket kommer att innebära att FS tappar en del av sitt syfte. :(

Frågan är bara hur man ska tolka detta? Få kommentarer = ointressant bild, som varken är bra eller dålig?

Ni som inte ger några kommentarer borde kanske prova på det? Själv tycker jag att det faktiskt också kan ge mig någon när jag kommenterar en bild. Man tvingas då att definiera vad som är bra och vad som är dåligt i bilden, vilket lär en att se på bilder och kritisera. En nyttig erfarenhet som man själv kan ha använding för i sitt eget fotograferande - man kan faktiskt lära sig av andras lyckade och misslyckade bilder.
 
Anders Östberg skrev:
No problem.

Min kommentar handlar bara om den "enkelriktade" kritik som "sämre" bilder och fotografer får. "Bättre" fotografer slipper kritik för samma beteende vilket får mig att undra vad som egentligen ligger bakom.

Fotografer som av flera anses vara "bättre" tycker jag får enkelriktad, tillrättalagd och slätstruken kritik av lovordskaraktär. Väldigt sällan ser man kritiker beröra uppenbara brister i deras bilder och idéer. När detta vid enstaka fall inträffar blir det ibland livat och den negativa kritiken avfärdas.

Varför bemöta kritik ö.h.t? Man kan ju inte beröva betraktaren dennes upplevelse och åsikt om de bilder man laddar upp.

/Johan
 
hansen2 skrev:

Varför bemöta kritik ö.h.t? Man kan ju inte beröva betraktaren dennes upplevelse och åsikt om de bilder man laddar upp.

/Johan

Du har en poäng där. Men som även andra har skrivt så kan det bli ganska fel när en mindre bevandrad fotograf försöker sig på att finna typ tekniska brister hos en bild. Ibland blir det då riktigt tokigt... Tror att detta bl a är en följd av att alla som vill skriva en bildkommentar känner att dom måste försöka leva upp till det mer eller midre outtalade kravet om att en kommentar ska vara "konstruktiv". Detta har ju även spätts på i diverse trådar...
 
Jag tycker det är väldigt svårt med kritik på "konstnärliga" aspekter av fotografi, det blir mest tycke och smak. Det kan aldrig vara rätt eller fel, bara en personlig åsikt.
 
Mattsen skrev:
Du har en poäng där. Men som även andra har skrivt så kan det bli ganska fel när en mindre bevandrad fotograf försöker sig på att finna typ tekniska brister hos en bild. Ibland blir det då riktigt tokigt... Tror att detta bl a är en följd av att alla som vill skriva en bildkommentar känner att dom måste försöka leva upp till det mer eller midre outtalade kravet om att en kommentar ska vara "konstruktiv". Detta har ju även spätts på i diverse trådar...

Tror jag förstår vad du menar. Man kan hoppa in och svara när det gäller frågor eller om kritikern menar att man t.ex frätt ut bilden med blixten - när ingen blixt använts och liknande. Annars tycker jag man ska knipa och låta kritiken stå för sig själv.

/Johan
 
All kritik, positiv som negativ, har sin grund i en personlig åsikt. Smaken är som baken och naturligtvis bör konst aldrig vara rätt eller fel. Den persoliga aspekten av hur besökarna upplever bilden tycker jag dock alltid är intressant, däremot inte automatiskt rätt.

När man tar emot kritik gäller det därför att vara medveten om detta. Låt bli att försvara dig mot negativ kritik, men kommentera den gärna gärna. Personen i fråga har uppenbarligen uppfattat bilden på det sätt som han/hon beskriver, punkt slut.
 
Senast ändrad:
Tss

Vad mycket tjafs för ingenting. Jag håller med Dajana, det finns så mycket skräpfotografi här att det knappt är klokt.
 
det känns som att det väller in mer och mer bilder i kritikpoolerna för varje dag som går.
Om man nu istället för att vräka in bilder så ofta det går kunde koncentrera sig på bilder som man av någon anledning känner sig hyfsat nöjd med och vill ha kritik på.
jag håller också med om att det är väl mycket med familjealbumsbilder på fotosidan.
Och folk som seriöst lägger in jättefina och välkomponerade bilder tagna i en studio på en lättklädd modell verkar ju mest få kommentarer typ "Snygg Tjej" ... det måste ju kännas väldigt konstruktivt och utvecklande.
 
Vad är lösningen på problemt då?

Att klaga går alltid men att hitta konstruktiva lösningar är svårare.

Jag tror inte vi kan börjar censurera bilder, skapa hårdare regler gör ingen nytta om ingen följer dem.

Minska antalt uppladdade bilder, både totalt och per tidsenhet skulle minska flödet. men blir det bättre bilder upplagda?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.