Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nu ska jag var elak.. men ärlig

Produkter
(logga in för att koppla)
Den som är utan skuld kastar första stenen...

Undrar vem som kan utnämna sig till "den perfekte fotografen"? När man läser den här tråden får man för sig att det finns folk som anser sig vara just det.
Jag lägger ut skitbilder ibland (enligt andra) men det är därför att de betyder nåt för mig och jag har gjort vad jag kunnat med dem och vill ha andras hjälp och råd för hur jag skulle ha gjort dom bättre. För det mesta får jag det också. Men när man läser vad vissa tycker i den här tråden så blir man ledsen och drar sig för att lägga ut bilder.

Har träffat på en fotograf Andy Horner, som är fotolärare på Ålands folkhögskola, som gav så underbar kritik på vanligt folks foton så man verkligen förstod vad som var bra och mindre bra och vad man skulle tänka på.
Varför kan man inte ge och få sån kritik här på fotosidan?

Det är ju inte fotograferna det är fel på, de lägger ut bilder för att få kritik, inte avsågningar eller heja-rop!
Själv kommenterar jag oftast beskärningen eftersom det är något som jag funderar mycket kring, det tekniska är jag inte så bevandrad i så det lämnar jag till andra. Finns för övrigt en tråd som heter "Min sämsta bild" - gå in på den, den är både bra och rolig och där finns massor av exempel på hur man helst inte ska fota.
Hälsningar
Gunilla
 
Re: Den som är utan skuld kastar första stenen...

Allin skrev:
Undrar vem som kan utnämna sig till "den perfekte fotografen"? När man läser den här tråden får man för sig att det finns folk som anser sig vara just det.

Tror inte alls det handlar om det. Däremot tycks ämnet vara känsligt.

Jag lägger ut skitbilder ibland (enligt andra) men det är därför att de betyder nåt för mig och jag har gjort vad jag kunnat med dem och vill ha andras hjälp och råd för hur jag skulle ha gjort dom bättre.

Då har du hamnat alldeles rätt, vill man något med sina bilder ska fs vara platsen för utveckling när den fungerar som den är tänkt.

Har träffat på en fotograf Andy Horner, som är fotolärare på Ålands folkhögskola, som gav så underbar kritik på vanligt folks foton så man verkligen förstod vad som var bra och mindre bra och vad man skulle tänka på.
Varför kan man inte ge och få sån kritik här på fotosidan?

Tror folk är för rädda för att säga vad de egentligen tycker.

Det är ju inte fotograferna det är fel på, de lägger ut bilder för att få kritik, inte avsågningar eller heja-rop!

Jag tycker det sågas på tok för lite och hejas för mycket i motsvarande grad.
Jag är tacksam för de komentarer jag fått men saknar de lite mer brutala varianterna.

/Johan
 
Re: Re: Den som är utan skuld kastar första stenen...

hansen2 skrev:


Tror folk är för rädda för att säga vad de egentligen tycker.
Eller bara är dåliga på att ge konstruktiv kritik... att ge kritik som bara handlar om tycke och smak tillför sällan något för fotografen. En duktig fotograf är tyvärr inte alltid en bra kritiker eller pedagog.

Tycker fortfarande att en skoningslös flame-pool hade varit rolig.
 
Re: Re: Re: Den som är utan skuld kastar första stenen...

reflux skrev:
Eller bara är dåliga på att ge konstruktiv kritik... att ge kritik som bara handlar om tycke och smak tillför sällan något för fotografen. En duktig fotograf är tyvärr inte alltid en bra kritiker eller pedagog.

Tycker fortfarande att en skoningslös flame-pool hade varit rolig.

En kommentar till förslaget om en sk, 'flame-pool' Jag tycker redan 'bildkritiks-poolen' kan fungera som en pool för skoningslös kritik... bara den är saklig å utan smaklösa ingredienser av typen 'Modellen måste ha klippkort på Mc'Donald's osv...'
Det kan & bör inte vara möjligt att en bild ska generera femtioelvatusen superlativ-orgasmer av typen 'Ååååå såååå sööööt'... Om FS ska tilldelas en kvalitets-stämpel värd namnet i framtiden, så måste vi medlemmar i många stycken skärpa till oss... Denna appell riktar sig inte bara till dom som av olika anledningar anser sig ha svårt med att ge sk, konstruktiv kritik... utan även till dom som redan sitter nöjda med sina stora & icke ifrågasatta bildportföljer... dvs medlemmar som aldrig eller nästan aldrig kommit i närheten av svidande kritik...
Varför lägger vi medlemmar egentligen upp bilder i 'bildkritiks-poolen'???
Är det i första hand för att få beröm, eller kan det rent av vara så att vi vill lära oss något = utvecklas..?
Det ljusskygga offentliga svaret blir självklart 'Vi vill lära oss något' Men varför ser det då många ggr ut som det gör i bildkritiks-poolen..?
Jag är av den meningen att det ena behöver inte utesluta det andra... varför inte köra med en gammal hederlig & beprövad Ros-Ris-Ros strategi...
Alla KAN ge kritik... skit i alla sk, formler för hur kritiken bör se ut... bara den är saklig...

Tack för kaffet...
 
intressant hur folk inte läser igenom hela tråden innan de svarar.
Också intressant hur man så fort någon kritiserat något letar efter skit att kasta tillbaka.

Ja, en bild i min portfolio är av dålig kvalité, inte genomtänkt osv. Jag lade upp denna bild i all hast när jag blev medlem på sidan. Jag tyckte alla andra bilder såg ut sådär, jag tyckte om motivet. Sen tänkte jag efter och efter att ha kollat och följt FS så insåg jag att jag inte borde laddat upp det kortet.
Jag insåg att inte bara jag gjorde sånt här, även andra.
Därför startade jag denna tråd för att vädja till alla andra som är som jag, som kanske inte insett det jag har insett än.

Men vissa vill inte förstå, jag hänvisar till mina tidigare inlägg om ni undrar exakt hur jag tänker, för jag orkar inte upprepa mig.

Om jag ska jämföra FS med tex Photo.net så tycker jag att FS har mycket att lära säg vad gäller kritik. Kritik är just kritik och inget annat, inte "ååh vad fiin" utan vill man säga att man tycker om den ska man säga exakt vad det är med bilden som är så bra.

Varför säger jag det här? Är det för att kasta skit på FS?
INTE ALLS
jag tycker att FS har stort potential! Som jag vill uppmärksamma folk till att utnyttja.
Vad kan vi göra bättre? har aldrig varit en dålig fråga i mina ögon.
 
Jag tror de flesta mer eller mindre automatiskt lägger ut sin senaste bild på bildkritik eftersom det i princip är det enda sättet att visa bilden för så många som möjligt här.

Alla snabb länkar går till bild poolerna och då blir det ju automatiskt så att folk gärna lägger upp saker där, inte för att få kritik utan för att visa bilderna.

Det är lite krångligt idag att man måste gå in på sökning för att se de senaste bilderna som inte ligger i någon pool.

Det är säkert gjort med någon liten baktanke men själv önskar jag nog en länk som heter "Senaste Upladdade Bilder" eller "Nya Bilder" som visar alla oavsett om de ligger i en pool eller inte.
 
darksidedesign skrev:
En av de största problemen här på FS är att nya medlemmar inte har någon självkritik alls. Vissa verkar inte alls har sett ett "riktigt" fotografi som ser bättre ut än en taskig off-color annons i en porrblaska.

Är man intresserad och bestämmer sig för att bil medlem här bör ju personen i fråga ha ett litet hum om hur man håller i en kamera,fokuserar och det finns bilder som har skärpa.

Personligen studerar jag duktiga fotografer här på FS och får en idé eller två om hur jag ska plåta vissa bilder. Nu är det ju så att det inte är speciellt svårt att upptäcka att en bild är hemskt suddig på grund av att fokusen inte hunnit ställa in sig. Jag kommenterade en bild där jag skrev att personen bör ta det lungt och låta kameran fokusera och fick då till svar att "jag har bara haft kameran i en månad och kan inte alla finesser"... Hör till saken är att personen började fotografera på 80-talet.

Fick svar på en kommentar av en medlem att fotografen jag kritiserat skulle skita i mig, det känns ju seriöst.

Det känns lite trist att en del nybörjare ska hålla på att skylla på allt och efterkonstruera att bilden ska vara sned och brusig av solnedgången. Hur man beskär bilder hör väl dock till finlir men att ställa in fokus och hålla kameran rak är väl absolut det första man får lära sig?

Alltså måste vi få dessa personer att bli mer självkritiska och inte var nöjd med en "skrotbild" bara för att lilla Pelle är ju så söt på den.

Eller så låter vi FS bli ett mysigt familjealbum där man bara kan välja kommentar från en meny innehållande:

"Men så söt"
"Fin bild"
"Åh så gosig"

och all negativ kritik kan enkelt tas bort med hjälp av en lite redigeringsknapp.

Du har verkligen så rätt så rätt. Jag föredrar att kommentera dom som lägger in på nybörjarpoolen, resten tål oftast inte kritik. Men jag menar... lägger man upp fotografier på en sådan här sida så ska man kunna ta kritik, jag skriver oftast för att lära människorna något. Men visst ibland vill man inte lära någon nått utan bara ropa "vad i helsikke har du lagt upp en sådan bild för?"
 
Miss Castle skrev:
Du har verkligen så rätt så rätt. Jag föredrar att kommentera dom som lägger in på nybörjarpoolen, resten tål oftast inte kritik.

Fel fel fel, vi är en hel hoper användare som har väntat mycket länge på att bli sågade jämns med fotknölarna - börja med bilderna i mitt album!

PS. Jag menar faktiskt allvar! DS.

/Johan
 
Sorry, jag var lite fredagsdopad när jag skrev ovanstående, inte så välformulerade inlägg ;)

Men andemeningen vill jag ska kvarstå. Vi är nog ganska många som ser fram emot en mer hårdtuggad och substantiell bildkritik.

/Johan
 
darksidedesign skrev:
En av de största problemen här på FS är att nya medlemmar inte har någon självkritik alls. Vissa verkar inte alls har sett ett "riktigt" fotografi som ser bättre ut än en taskig off-color annons i en porrblaska.

Är man intresserad och bestämmer sig för att bil medlem här bör ju personen i fråga ha ett litet hum om hur man håller i en kamera,fokuserar och det finns bilder som har skärpa.

Personligen studerar jag duktiga fotografer här på FS och får en idé eller två om hur jag ska plåta vissa bilder. Nu är det ju så att det inte är speciellt svårt att upptäcka att en bild är hemskt suddig på grund av att fokusen inte hunnit ställa in sig. Jag kommenterade en bild där jag skrev att personen bör ta det lungt och låta kameran fokusera och fick då till svar att "jag har bara haft kameran i en månad och kan inte alla finesser"... Hör till saken är att personen började fotografera på 80-talet.

Fick svar på en kommentar av en medlem att fotografen jag kritiserat skulle skita i mig, det känns ju seriöst.

Det känns lite trist att en del nybörjare ska hålla på att skylla på allt och efterkonstruera att bilden ska vara sned och brusig av solnedgången. Hur man beskär bilder hör väl dock till finlir men att ställa in fokus och hålla kameran rak är väl absolut det första man får lära sig?

Alltså måste vi få dessa personer att bli mer självkritiska och inte var nöjd med en "skrotbild" bara för att lilla Pelle är ju så söt på den.

Eller så låter vi FS bli ett mysigt familjealbum där man bara kan välja kommentar från en meny innehållande:

"Men så söt"
"Fin bild"
"Åh så gosig"

och all negativ kritik kan enkelt tas bort med hjälp av en lite redigeringsknapp.


No offense, men detta var bland det roligaste jag läst på länge. Jag fick mig ett grundligt och välgörande asgarv. Tack!

//Liza
 
Det finns tydligen fler sätt att få ut fler bilder i kritikpoolen. Lägg ut en i Bildkritik och en i Bildkritik-Nybörjare, det har jag märkt att flera gör. Det ser lite löjligt ut med 2 snarlika bilder som ligger i Bildkritik samtidigt. Jag tycker fortfarande att det räcker med att kunna lägga ut en bild i veckan i Bildkritik...oavsett medlemskap.
 
Hej Fredrik!

darksidedesign skrev:
Har följt dessa inlägg om barn/djur-bilder en längre tid och det är just på grund av alla dessa bilder som jag nu motvilligt lämnar FS.

.............

Så till er alla som är duktiga fotografer, ta tid för alla suddiga bilder och hjälp dessa människor att ta bättre bilder. Ni som tar dessa suddiga bilder, studera dessa duktiga fotografer.

Tack för mig!

/F


Så du har ledsnat på Fotosidan.se.

Får hålla med dig men samtidigt så måste ju en fotograf börja någonstans. Finns ingen som föds till proffsfotograf.

Problemet som jag ser det är att ingen tar åt sig av negativ kritik, mer som du skriver i forumet, bort med bilden och efter en viss karantän, in med den igen. SMS kompisarna och be om positiva kommentarer.

Eftersom du nu är så tuff i din attityd och jag inte är mycket sämre även om jag försöker vara lite ödmjuk. Vet att det är svårt när man vet om sin egen kapacitet ;-) så vore jag mycket tacksam om du gick igenom mina objekt, alla 44 bilder. Jag har kollat dina och några har jag fastnat för.

Positiv kritik får dig att växa, negativ kritik ger dig möjlighet att utvecklas.

Tack på förhand / Jan-Olof

PS. Sedan undrar jag ju vad JFK står för eftersom den jag associerar med en man som avled 1963. Kan vara att spänna bågen något för hårt att försöka fylla den kostymen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.