Annons

nu ska jag var elak.. men ärlig

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Vad är lösningen på problemt då?

Nome Nescio skrev:
Att klaga går alltid men att hitta konstruktiva lösningar är svårare.

Jovisst är det så. Men så fort man försöker komma med förslag på åtgärder så är det alltid några som säger, att det är bra som det är, att vi alla har varit nybörjare m m. Så det känns meningslöst att ens försöka spåna om lösningar...

Tvingande lösningar är aldrig roligt även om de fungerar. Tuffast är väl photosigs version, där du måste vara så pass duktig att du kan skriva några bildkommentarer som dessutom bedöms relevanta av medlemmarna innan du får tillräckligt med "credits" för att posta en bild.

En ej tvingande lösning är om det på något vis går att få en ny medlem att förstå att fs EJ är en "allmän sida för exponering av familjealbumsbilder".
 
Antinge så löser man problemt med tvingade lösninger, eller så handlar det om att skapa en "bättre" kultur. Kruxet är att nybörjare ofta inte har funnit denna kultur utan det tar någon månad att förstå vad fotosidan egentligen är.

Är det inte bra som där är föresten?
Jag stör mig faktist ganska lite på att hund/katt/gungande barn bilder. Jag söker dock inte så mycket bilder i bildkrtikpolen utan bläddar ofta runt bland medlemmarnas egna sidor eller rotar runt i specialpoolerna om det är något speciellt som jag söker efter.
 
Re: Re: Vad är lösningen på problemt då?

Mattsen skrev:
...
Tuffast är väl photosigs version, där du måste vara så pass duktig att du kan skriva några bildkommentarer som dessutom bedöms relevanta av medlemmarna innan du får tillräckligt med "credits" för att posta en bild.
...

Jag var med på photoSIG ett tag men slutade eftersom det är ett verkligt dåligt system i min mening. Folk skriver bildkommentarer i egenintresse för att samla poäng för egen uppladningskvot. Jag tar hellre en kommentar från nåpon som skriver den utan egenintresse. Jag kände mig också själv lockad att skriva meningslösa kommentarer på bilder jag inte kände något för bara för att själv kunna ladda upp fler bilder. Jag fick snabbt uppfattningen att de flesta kommentarer jag fick var mycket likartade och strömlinjeformade för att samla poäng snarare än att vara konstruktiva. Alla förväntas också "godkänna" kommentaren, alla deltar i samma spel för uppladdningskvoter.
 
En av de största problemen här på FS är att nya medlemmar inte har någon självkritik alls. Vissa verkar inte alls har sett ett "riktigt" fotografi som ser bättre ut än en taskig off-color annons i en porrblaska.

Är man intresserad och bestämmer sig för att bil medlem här bör ju personen i fråga ha ett litet hum om hur man håller i en kamera,fokuserar och det finns bilder som har skärpa.

Personligen studerar jag duktiga fotografer här på FS och får en idé eller två om hur jag ska plåta vissa bilder. Nu är det ju så att det inte är speciellt svårt att upptäcka att en bild är hemskt suddig på grund av att fokusen inte hunnit ställa in sig. Jag kommenterade en bild där jag skrev att personen bör ta det lungt och låta kameran fokusera och fick då till svar att "jag har bara haft kameran i en månad och kan inte alla finesser"... Hör till saken är att personen började fotografera på 80-talet.

Fick svar på en kommentar av en medlem att fotografen jag kritiserat skulle skita i mig, det känns ju seriöst.

Det känns lite trist att en del nybörjare ska hålla på att skylla på allt och efterkonstruera att bilden ska vara sned och brusig av solnedgången. Hur man beskär bilder hör väl dock till finlir men att ställa in fokus och hålla kameran rak är väl absolut det första man får lära sig?

Alltså måste vi få dessa personer att bli mer självkritiska och inte var nöjd med en "skrotbild" bara för att lilla Pelle är ju så söt på den.

Eller så låter vi FS bli ett mysigt familjealbum där man bara kan välja kommentar från en meny innehållande:

"Men så söt"
"Fin bild"
"Åh så gosig"

och all negativ kritik kan enkelt tas bort med hjälp av en lite redigeringsknapp.
 
Varför tala nedlåtande om familjebilder och varför tala om dåliga bilder överhuvudtaget? Vem är du eller jag att döma? Det är väl bra om ambitionsnivån är hög bland medlemmarna men låt dom själva bestämma var dom vill lägga ribban. En sk.familjebild kan ju ha enorm potential för rätt betraktare. Tycker att jag ganska ofta ser "familjebilder" som säkert skulle kunna inspirera Lars Nore´n till storverk om han fick se dom (C;

Dessutom så går ju fotografin mot en perfektionism och den tenderar till att bli tråkig.Det filas ju tom.en hel del på vissa håll för att åstadkomma den där känslan av Instamatic och gammal polaroid patina, precis som bilderna såg ut i familjealbumen på 60-70talen. .
.
En naturlig utveckling nu när grejorna har blivit så användarvänliga att en som aldrig har hållit i en kamera förut -på direkten- kan ta en välexponerad bild,.

Å´sen det här om bilder på husdjur ... Om man nu vill lära sig att plåta bra djur och porträttbilder hur ska man då utvecklas som fotograf om man inte får öva och lägga upp dom bilderna för kritik? Sen kan jag iofs tycka att folk härinne verkar ha en övertro på att bildkommentarer gör oss till sååå mycket bättre fotografer. De flesta av oss vet nog innerst inne vad vi tycker redan när vi lägger upp en bild. Vi tar till oss kritik som vi tycker är bra och sållar bort resten. Det är ju som sagt det där med smaken ...

Skulle tro att de flesta av oss lägger upp våra "darlings" för att visa dom för en större publik ja för att exponera våra bilder helt enkelt? Många av oss är nöjda med att folk kollar på bilderna och får vi en kommentar om än den bara lyder "Bra!" så är vi mer än nöjda. Det blir ändå ofta lite sisådär när glada amatörer skall kommentera andra glada amatörer liksom.
Dessutom så är ju foto en konstart och konst är nåt väääldigt subjektivt!

Fotosidan kanske får bestämma sig för om den ska bli ett forum för fotografer med högsta ambitionsnivån eller som nu där åtminstone jag får det bästa från två världar? Jag tycker jag lär mig lite varje dag och blir för det mesta inspirerad av foton jag ser härinne.

Det trollika gnället om dåliga ointressanta bilder ger inget positivt det skapar bara olust och osäkerhet. Folk kanske drar sig för att ladda upp och hur kul är det för fotografin egentligen. Det pratas ju dessutom rätt mycket om mångfald som en positiv grej nuförtiden. Varför inte anamma mångfalden istället för att likforma och se ner på vissa alster. Att uppmuntra fotografi som inte är plankad och sockersöt mainstream skulle jag också gärna se mer av här faktiskt.

Näe och när jag ändå håller på; Krångelikrångel i pooler med ytterligare en massa stök och påbud ser jag som klart hämmande. Ju mindre sånt desto smidigare för användarna. (Det är ot och det hör till nån annan tråd förstås.)

Att det är svårt att pleasa alla de mer än 60.000 glada (å´mindre glada) svenska fotografer som befolkar FS verkar ju helt klart. JANNE
 
Tamrock skrev:
TÄNKVÄRT:
personen som lägger ut bilden tycker den
är bra och gillar den!

Detta är så enkelt och så bra! :eek:)

Sen kan ju en bra bild alltid bli bättre.
Visst finns de perfekta bilder för mej och "dej", men den perfekta bilden är inte perfekt för alla. Vi alla tycker olika, den ena tycker så och den tredje si... osv.

Bildkritik är bra, så länge den är konstruktiv för den som tagit bilden.
Förbättringstips menar jag då alltså till bilden som kritiseras.
Själv tycker jag de är skitsvårt, kan se massa fel på bilder men vetefan hur bilden ska göras på ett bättre sätt. Och ibland kan jag ge tips på förbättringar som jag tycker, men de är ju just vad jag tycker. Kanske inte alls passar personen som tagit bilden och dennes tankar och önskemål om hur bilden ska bli bättre.

Vi är och förblir olika individer och har olika mål med vår fotografering, Och så måste de förbli.
Fy fan va tråkigt de skulle bli om varenda kotte tar samma bild/motiv. Då räcker de med en fotograf!
 
Kan inte de som klagar ta fram konkreta exempel och vara raka nog att stå för att diskutera i deras ögon oönskade personer istället för att klaga i generella ordalag så tycker jag diskussionen borde läggas ner.

Så här kan ni göra utan att offentligt peka ut någon: De som störs av "dåliga" bilder och fotografer eller sådana som "utvecklats för långsamt" tar fram några exempel på vilka användare här som borde få en tillsägelse eller inte borde få vara kvar. Listan skickas till Fotosidans ägare som avgör hur dom vill hantera frågan och meddelar ett beslut. De har satt upp reglerna och är de enda som kan ange vilken tolkning som gäller och eventuellt göra något åt medlemskap.

Det borde vara ett enkelt sätt att testa vad som gäller. Om medlemmarna och deras foton är acceptabla för Fotosidans ägare så kan vi avsluta den här diskussionen en gång för alla.

Ser fram emot att få höra utslaget. :)
 
Fredrik Marklund skrev;

"Det känns lite trist att en del nybörjare ska hålla på att skylla på allt och efterkonstruera att bilden ska vara sned och brusig av solnedgången.

cw-op;
Vaddå "skylla på allt och efterkonstruera ..."
Han kanske vill ha bilden på just det viset?
Han kanske sökte ett uttryck som bröt av mot den gängse uppfattningen. Inte helt ovanligt näe ganska vanligt faktiskt.

Fredrik Marklund;
"Hur man beskär bilder hör väl dock till finlir men att ställa in fokus och hålla kameran rak är väl absolut det första man får lära sig?"

cw-op;
Javisst, -som jag ser på saken- ett bevis för att han verkligen ville ha bilden på just det viset serru! Helt otänkbart för dig men inte för honom och mig tydligen? Fotografin kan vara så härligt personlig ... Eller som Lill-Babs brukar utrycka saken; Uuuunderbart!
JANNE
 
Tänkte oxo på det. Ett enda exempel på en bild som inte platsar här. Utan att "bränna" fotografen förstås hur det nu ska gå till? JANNE
 
Nio av tio människor jag träffat som visar mig sina bilder och vill höra vad jag tycker säger nästan alltid att "jag tänkte inte på att jag höll kameran snett då" och "nja, det var väl inte tanken att få med Uffes armbåge där".

Jag har en nära släkting som efterkonstruerar, inte bara sina bilder, utan nästan allt som inte riktigt blir som det var tänkt.
Han försvarar sig alltid att det blev exakt så dåligt/bra han ville att det skulle bli.

Detta är ju ett psykologiskt fenomen som nog är rätt vanligt, vi vill vara bättre än vad vi är och så ändrar vi verkligheten efter våra egna misstag så dessa blir rätt.

Om jag nu vill ta en bild på Janne och missar att ställa om ISO från 1600 till 200, hör till detta är att jag glömt ställa om kameran från manuell fokus till auto. Utkomsten av bilden blir en grynig Janne med fokus på trädet bakom.
Jag lägger upp bilden "Janne" utan en bildbeskrivning förklaring och får då två kommentarer såsom "ställ in skärpan" och "sänk iso-talet" etc. och tio kommentarer som talar om "tjusigt", "fin bakgrund och rolig idé" och "coolt".

Ahh! Jag har tagit en cool bild med fin bakgrund!
Hävdare senare till de som skrivit dessa negativa kommentarer att det var exakt så som jag ville ta bilden. Då har jag förändrat verkligheten och har plötsligt en bild som jag kan vara nöjd med trots att inte tanken var så....

Såja, någon mer som är irriterad på mig?
 
Janne!

Skulle man inte kunna göra ett album som visar alla fel och brister som en nybörjare kan tänka sig få till på en bild? Vi behöver inte utsätta någon medlem för detta utan utse en fotograf att ta dessa bilder. Alltså ett litet fotoguide med de vanligaste felen nybörjare gör och sen en grundläggande förklaring hur man ska bära sig åt för att få bilden bättre?
 
Kan inte dom flesta av oss här villigt erkänna att vi har egna totalt urusla bilder liggandes i någon byrå och skräpar. Om nu tanken var att göra ett album för att visa hur man INTE tar bilder så kan i allafall jag tänka mig att scanna in något gammalt skräp.
 
darksidedesign skrev:

Skulle man inte kunna göra ett album som visar alla fel och brister som en nybörjare kan tänka sig få till på en bild?

Låter som en konstruktiv och bra ide.
Sen gäller det bara att få presumtiva bilduppladdare att ta del av dessa album...
 
darksidedesign skrev:


Om jag nu vill ta en bild på Janne och missar att ställa om ISO från 1600 till 200, hör till detta är att jag glömt ställa om kameran från manuell fokus till auto. Utkomsten av bilden blir en grynig Janne med fokus på trädet bakom.
Jag lägger upp bilden "Janne" utan en bildbeskrivning förklaring och får då två kommentarer såsom "ställ in skärpan" och "sänk iso-talet" etc. och tio kommentarer som talar om "tjusigt", "fin bakgrund och rolig idé" och "coolt".


hahaha
De här va ju så jäkla bra! :eek:)))

Jag tror säkert att de förekommer...
men jag kan inte peka ut vem.
De vet ju bara personen de gäller själv.
 
cw-op skrev:
Varför tala nedlåtande om familjebilder och varför tala om dåliga bilder överhuvudtaget? Vem är du eller jag att döma? Det är väl bra om ambitionsnivån är hög bland medlemmarna men låt dom själva bestämma var dom vill lägga ribban.

Med tanke på att Fotosidan bl.a. är ett forum för bedömning av foton så tycker jag mycket väl att vi medlemmar har rätt att döma. Inte som en rätt att döma (ut) personer men som en full rätt att (be)döma hans eller hennes foton.

Vad har t.ex. ett "testfoto" med texten "har skaffat mig en D50 och ville bara testa den" att göra på fotosidan? Speciellt när bilden är upplagd för kritik. Tror ingen är intresserad av mina bilder där jag testar ISO-bruset mot ett enfärgat hörn.

Att bedöma bilder handlar fortfarande om en personlig åsikt och inte om rätt eller fel. Därför anser jag att vi har fullt rätt att döma andras bilder genom att säga att vissa bilder helt enkelt inte borde finnas på Fotosidan. Om denna åsikt sedan stöds av fler medlemmar så borde väl åsikten faktiskt börja närma sig begreppen rätt eller fel?
 
Andy-Pandy skrev:
...
Att bedöma bilder handlar fortfarande om en personlig åsikt och inte om rätt eller fel. Därför anser jag att vi har fullt rätt att döma andras bilder genom att säga att vissa bilder helt enkelt inte borde finnas på Fotosidan. Om denna åsikt sedan stöds av fler medlemmar så borde väl åsikten faktiskt börja närma sig begreppen rätt eller fel?

Tror inte det här är någon demokrati, möjligen en upplyst diktatur. Ägarna av Fotosidan kan göra som dom vill, medlemmarnas åsikter kan i och för sig påverka men reglerna sätts inte upp av medlemmarna.
 
Ska vi ta och satsa på att göra en liten guide? Det bör ju inte vara några svårigheter att lägga en php-länk hos alla användare som är markerade som amatör.
 
darksidedesign skrev:
Ska vi ta och satsa på att göra en liten guide? Det bör ju inte vara några svårigheter att lägga en php-länk hos alla användare som är markerade som amatör.

Jag bidrar gärna med bilder.
lite skräp har man ju trots allt ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.