Att Samsung besitter en omfattande elektronikkompetens är det inget som helst tvivel om, och inte heller om att detta är en nyckelfaktor vid utvecklingen av kameror i framtiden. Detta ger förstås en stark konkurrensdel för dem, liksom för Sony, och borde ge detta även för Panasonic (men de verkar ha kommit i bakvattnet under det senaste året, och har av allt att döma halkat bakom Fujifilm när det gäller antalet sålda spegellösa kameror). Samt att obetydlig in-house elektronikkompetens lika klart kommer att bli ett allt större problem för Canon och Nikon framöver (och är redan idag). Så visst kan Samsung konkurrera, men de har ändå ett kolossalt hårt och mödosamt arbete framför sig med att hugga sig fram i kameradjungeln, den är mycket mera tät och svårarbetad än vad jag tror de kan föreställa sig (liksom säkerligen inte heller Sony och Panasonic kunde föreställa sig en gång i tiden när de gick in i detta).
"Absolut"? Hur kan du påstå det? Du har väl, vad jag förstår, knappast alls testat NX1 med följande AF på snabbare objekt? OK, vet att detta är mycket svårt (har gjort det lite grand med några kameror), och det går ju knappast att "standardisera" objekt som accelerar och tvärnitar när som helst, eller slumpmässigt rör sig hit och dit. Du har väl än mindre gjort direkta jämförelser i dåligt ljus? I och för sig blir ju alla AF-system långsammare, då oavsett kamera.
För mig skulle det vara mycket intressant att få möjlighet att testa NX1, speciellt när det gäller områden jag hittills inte sett någon testa den inom. Men det är knappast sannolikt att jag skulle få den möjligheten utan att köpa en åt mig själv, och SÅ bra tror jag inte att den är att jag skulle våga chansa på det! Den är också rejält dyr - DUBBLA priset mot en A77 II med ett mycket bra 16-50/2,8 SSM-"kitobjektiv" för NX1 med Samsungs motsvarande glugg.
Det är verkligen DU SJÄLV som behöver ta av dig dina osedvanligt kraftigt färgade glasögon. Alldeles speciellt allt du inbillar dig bara för att somliga UNDERSTÅR sig att gilla vissa kameror som Sony gör (och som du vanligen inte är intresserad av). Du inbillar dig också att jag gör precis som du själv, dvs skriver en massa slarviga omdömen och jämförelser mellan kameror jag själv INTE har erfarenhet av. Så är inte fallet för min del bara för att du gör det! Psykologerna kallar sådant för "projektion".
Jag skriver förstås även om kameror jag inte har egen erfarenhet av (det gör alla), men jag är då mycket noggrann med att kolla med ett tillräckligt antal av andra som HAR erfarenhet av de kameror jag skriver om. Du har en agenda som går ut på att hjärntvätta alla om att jag är en oseriös skribent, och som du därför gör rätt i att fullständigt öppet göra vad du kan för att jaga bort härifrån Fotosidan. Vilket du kan komma att lyckas med.
Som sagt, hur kan du då påstå att NX1 ABSOLUT konkurrerar med kameror som Canon 7D Mk II och Sony A77 II? Det vet du väl inte alls ännu?
.