Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu har Samsung åter igen gett sig på Sony (och andra) på allvar ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det gjorde inte stadens övriga fysiska fotobutiker heller när jag nyligen kollade, förutom Scandinavian Photo i Mölndal. Men de säljer nästan ingenting av den. Samma sa CyberPhoto. Av stadens elektroniklador skulle Elgiganten ha något, men det fanns inga Samsungkameror i deras mest centralt placerade butik här i Göteborg när jag tittade in där för inte så längesedan.
 
Götaplatsens Foto för inte Samsung, så det kanske inte är så förvånande.

Det är förstås ett synnerligen gott skäl till att de inte visas deras prylar.

Jag tycker dock det är lite synd - rent bildkvalitetsmässigt var jag inte jätteimponerad av NX1 (det blir ungefär som med min A6000), men hanteringsmässigt har de verkligen lyckats. Kameran känns lite som min gamla D3 i hantering och reglage, och den elektroniska sökaren är riktigt vass (man blir inte sjösjuk om man har ett öga i sökaren och det andra öppet).

Jag tror inte att NX1 kommer bli någon storsäljare (åtminstone inte i Sverige) men jag tycker den är en bra fingervisning på vart kameramarknaden är på väg. Det går att göra snabba kameror utan optisk sökare, och som dessutom är vettiga rent ergonomiskt. Priset och den allmänt låga efterfrågan på Samsung bland oss fotonördar tror jag tyvärr sätter stopp för den. Eftersom det inte tidigare funnits några riktigt ljusstarka objektiv och sådant är man i stort sett hänvisad till nyinköp, och då har exempelvis Cyberphoto ett paket med batterigrepp och två zoomar för 38 TKr. Man får ganska mycket från både Canon och Nikon för såna pengar, och för de flesta är det då mycket lättare att välja någon av dem.

Sonys A77 II med 16-50/2,8, 70-200/2,8 och batterigrepp hamnar dock på nästan exakt samma pris som Samsungpaketet, och då har Samsung en ljusstarkare normalzoom (2,0-2,8). I det här segmentet säljer inte Sony heller så jättebra jämfört med de stora, så det kan vara hugget som stucket. Sonys fördel är ju dock att de har kameror med lite större sensor om man föredrar det. Känslan i Samsungs objektiv upplever jag som likvärdig med Zeissobjektiven till Sony eller Nikon - mycket bra alltså, och snäppet över Sonys egna. NX1 med det paketet är en tjockkamera och inget annat, även om den råkar sakna spegel :)
 
Helt riktigt, men har de {Pentax} något nytt skoj att visa som tekniskt är i klass med NX1? För Samsung är ju det här den största kameralanseringen hittills.
Har inte en susning, men jag tvivlar på att Pentax kommer med något riktigt intressant just nu. Eller rättare sagt, jag har inte märkt något intressant sedan de satte in Sonys 50 Mp CMOS-sensor i sin 645-kamera (och då enbart för en mycket begränsad marknad).

Men jag ser förstås inte allting. Möjligen kan Pentax komma med en K-3 II med samma sensor som sitter i A77 II, men jag tror att detta skulle vara en för liten uppgradering för att löna sig redan nu. De måste ju stoppa in lite annat också då. Och de kommer (enligt min mening) inte att ge sig in på det riskfyllda företaget att lansera en Pentax FF-kamera (något vi knappast lär komma se från Samsung heller, som du skrev). Och även om så tror jag knappast vi kan förvänta oss att sådana eventuella lanseringar skulle komma att för första gången presenteras på Götaplatsens Fotos minimässa heller....

Fast jag tror i och för sig att Svenska Samsung för säkerhets skull bör låta lite erfaret folk testa NX1 innan de börjar slå allt för hårt på stora reklamtrumman (att missa Fotomässan nyligen och inte ha något eget hörn med åtminstone något reklammaterial var väl dock ett fall av sovande representation...)
 
Det gjorde inte stadens övriga fysiska fotobutiker heller när jag nyligen kollade, förutom Scandinavian Photo i Mölndal. Men de säljer nästan ingenting av den. Samma sa CyberPhoto. Av stadens elektroniklador skulle Elgiganten ha något, men det fanns inga Samsungkameror i deras mest centralt placerade butik här i Göteborg när jag tittade in där för inte så längesedan.

Mm, det har ju till och från klagats på att butikerna inte har så mycket av Sonys kamerautbud i sortimentet, och det är ju etter värre vad gäller Samsung (förstås). De kommer inte ha det lätt att slå sig in på en just nu krympande marknad, men det kanske inte heller är poängen med denna första "riktiga" kamera. Svårt att sia om framtiden förstås, men rent tekniskt tycker jag de gjort ett bra jobb - det tog ju ett tag för dem att ta över tevemarknaden också :)

Nu har i och för sig både Sony och Samsung lämnat datortillverkningen därhän såvitt jag förstått det, och detta trots att båda gjorde bra produkter. Vi får väl hoppas att det inte blir likadant med kamerorna ...
 
Fast jag tror i och för sig att Svenska Samsung för säkerhets skull bör låta lite erfaret folk testa NX1 innan de börjar slå allt för hårt på stora reklamtrumman (att missa Fotomässan nyligen och inte ha något eget hörn med åtminstone något reklammaterial var väl dock ett fall av sovande representation...)

De hade ju ett litet panikhörn i Scandinavians monter (åtminstone under lördagen), men ja - det var en jättemiss för den svenska marknaden.
 
Sony har ju hållit på med systemkameror i åtta år vid det här laget, och de har i väldigt begränsad grad lyckats erövra terräng från Canon och Nikon. De har gnagt lite i kanterna, men Sonys mesta expansion ligger vad jag sett i att de utforskat, röjt upp och hittat en hel del fruktbar mark i tidigare otänkbar eller helt okänd terräng. Måste säga att jag inte har sett särskilt mycket sådant från Samsung. Bara i begränsad grad från andra kameratillverkare också för den delen (och allra minst från Canon och Nikon).

"Panikhörn" - den var bra! :)
 
Det gjorde inte stadens övriga fysiska fotobutiker heller när jag nyligen kollade, förutom Scandinavian Photo i Mölndal. Men de säljer nästan ingenting av den. Samma sa CyberPhoto. Av stadens elektroniklador skulle Elgiganten ha något, men det fanns inga Samsungkameror i deras mest centralt placerade butik här i Göteborg när jag tittade in där för inte så längesedan.

Nog inte så konstigt att den inte säljer. Tekniskt sett är den säkert OK, men de som behöver 15 bilder/s snabb följande autofokus är också de som ofta behöver långa ljusstarka telen vare sig det är folk som smyger i markerna eller hänger längs sportarenor. De som smyger ute i markerna har sällan råd att köpa sådant nytt, så den gruppen faller bort, och den andra gruppen faller bort för att det inte finns så mycket långt ljusstarkt att köpa. Sony lider delvis av samma problem fast inte i lika hög grad.

Det kommer att bli en väldigt lång resa för Samsung att ta sig in på marknaden för den här typen av utrustning.
 
Är också min bedömning. Nu har väl i och för sig inte NX1 med 15 bild/sek någonting att göra med rådande förhållande gällanden Samsungs butikslagerhållning eftersom den ännu inte har börjat distribueras. Det antal av deras (förhållandevis) lilla kamerasystem med huvudsakligen enklare kameror som Samsung sålt hittills har förmodligen gått genom elektronikladorna och inte genom fotohandeln.
 
Varför alla dessa förutfattade inlägg, vad Samsung kan eller inte kommer att visa sig.
Att kunna tillverka långa telen etc verkar vara en förutsättning för att kunna existera hos vissa tyckare.
Vi är nog flera människor som värdesätter en bra kamera till ett rimligt bra pris med stort DR, färgupplösning mm mm och ett antal bra objektiv än att använda långa dyra telen som är direkt nischade till en viss kategori fotografer.
 
Att Samsung besitter en omfattande elektronikkompetens är det inget som helst tvivel om, och inte heller om att detta är en nyckelfaktor vid utvecklingen av kameror i framtiden. Detta ger förstås en stark konkurrensdel för dem, liksom för Sony, och borde ge detta även för Panasonic (men de verkar ha kommit i bakvattnet under det senaste året, och har av allt att döma halkat bakom Fujifilm när det gäller antalet sålda spegellösa kameror). Samt att obetydlig in-house elektronikkompetens lika klart kommer att bli ett allt större problem för Canon och Nikon framöver (och är redan idag). Så visst kan Samsung konkurrera, men de har ändå ett kolossalt hårt och mödosamt arbete framför sig med att hugga sig fram i kameradjungeln, den är mycket mera tät och svårarbetad än vad jag tror de kan föreställa sig (liksom säkerligen inte heller Sony och Panasonic kunde föreställa sig en gång i tiden när de gick in i detta).



"Absolut"? Hur kan du påstå det? Du har väl, vad jag förstår, knappast alls testat NX1 med följande AF på snabbare objekt? OK, vet att detta är mycket svårt (har gjort det lite grand med några kameror), och det går ju knappast att "standardisera" objekt som accelerar och tvärnitar när som helst, eller slumpmässigt rör sig hit och dit. Du har väl än mindre gjort direkta jämförelser i dåligt ljus? I och för sig blir ju alla AF-system långsammare, då oavsett kamera.



För mig skulle det vara mycket intressant att få möjlighet att testa NX1, speciellt när det gäller områden jag hittills inte sett någon testa den inom. Men det är knappast sannolikt att jag skulle få den möjligheten utan att köpa en åt mig själv, och SÅ bra tror jag inte att den är att jag skulle våga chansa på det! Den är också rejält dyr - DUBBLA priset mot en A77 II med ett mycket bra 16-50/2,8 SSM-"kitobjektiv" för NX1 med Samsungs motsvarande glugg.



Det är verkligen DU SJÄLV som behöver ta av dig dina osedvanligt kraftigt färgade glasögon. Alldeles speciellt allt du inbillar dig bara för att somliga UNDERSTÅR sig att gilla vissa kameror som Sony gör (och som du vanligen inte är intresserad av). Du inbillar dig också att jag gör precis som du själv, dvs skriver en massa slarviga omdömen och jämförelser mellan kameror jag själv INTE har erfarenhet av. Så är inte fallet för min del bara för att du gör det! Psykologerna kallar sådant för "projektion".

Jag skriver förstås även om kameror jag inte har egen erfarenhet av (det gör alla), men jag är då mycket noggrann med att kolla med ett tillräckligt antal av andra som HAR erfarenhet av de kameror jag skriver om. Du har en agenda som går ut på att hjärntvätta alla om att jag är en oseriös skribent, och som du därför gör rätt i att fullständigt öppet göra vad du kan för att jaga bort härifrån Fotosidan. Vilket du kan komma att lyckas med.



Som sagt, hur kan du då påstå att NX1 ABSOLUT konkurrerar med kameror som Canon 7D Mk II och Sony A77 II? Det vet du väl inte alls ännu?
.

livet är en strid och mycket tyckande
skall bli oerhört intressant att få testa Samsungkameran
 
Varför alla dessa förutfattade inlägg, vad Samsung kan eller inte kommer att visa sig.
Att kunna tillverka långa telen etc verkar vara en förutsättning för att kunna existera hos vissa tyckare.
Vi är nog flera människor som värdesätter en bra kamera till ett rimligt bra pris med stort DR, färgupplösning mm mm och ett antal bra objektiv än att använda långa dyra telen som är direkt nischade till en viss kategori fotografer.
Ett balanserande inlägg som behövs på många ställen! Speciellt inom Canon/Nikon-världen. :)

Ifall man är Sony A-mountanvändare så har man under alla år sedan 2006 otaliga gånger fått höra att inga "riktiga" fotografer minsann någonsin kommer att satsa på Sony eftersom de inte har några superteleobjektiv (vilket nästan stämmer, det räcker inte med enstaka, och Minoltateleobjektiven räknas ju inte alls ifall man är "pro"). Sedan går det inte heller att satsa på Sony eftersom de inte har lika många objektiv som Canon (det har ju inte Nikon heller, så jag undrar varför folk ändå verkar köpa åtskilligt från Nikon...). Och vare sig Sony (eller någon annan utanför Canon/Nikon) har vad jag vet något nät av proserviceställen inom stillbildsvärlden (Leica har väl inte direkt något sådant nu för tiden?)

Fast nyligen har ju Sony förargligt nog börjat bygga upp "PRO Support service" lite här och var. Undrar när vi får se det från Samsung? :)

Få ännu så länge, men de vill väl börja försiktigt för att utvärdera hur många lånekameror, objektiv etc, och av vilka modeller de behöver hålla på olika ställen.
 
Varför alla dessa förutfattade inlägg, vad Samsung kan eller inte kommer att visa sig.
Att kunna tillverka långa telen etc verkar vara en förutsättning för att kunna existera hos vissa tyckare.
Vi är nog flera människor som värdesätter en bra kamera till ett rimligt bra pris med stort DR, färgupplösning mm mm och ett antal bra objektiv än att använda långa dyra telen som är direkt nischade till en viss kategori fotografer.

Så är det absolut, och där kommer det att bli intressant att se hur NX1 presterar när den testas lite noggrannare. Det enda jag kunde konstatera är att den brusar ungefär som min A6000 på höga ISO; så där var det inte så mycket nytt kull.

Samsung har ju också för övrigt sett till att visa för de fotografer som vill ha långa vita teleobjektiv att de också kan. Det kommer ett 300/2,8 - hur den kommer ligga i pris har jag ingen aning om, men det är nog egentligen inte relevant (jämför priset på Sonys supertelen med C och N).
 
Priset på Samsungs (och Sonys) supertelen är relevant enbart för oss amatörer, som ändå inte har råd med att köpa vare sig Canon eller Nikons supertelen, eller ens Sigmas för hälften av originalobjektivets pris. :)

Som Grevture skrev vid något tillfälle, för fotografer som driver en byrå som får i uppdrag att fota här och var i världen och drar in typ 70.000 kr eller så om dagen, blir det ingen märkbar skillnad i årsbokslutet vare sig de har köpt ett supertele för 85 eller för 120.000 kr det året.
 
Priset på Samsungs (och Sonys) supertelen är relevant enbart för oss amatörer, som ändå inte har råd med att köpa vare sig Canon eller Nikons supertelen, eller ens Sigmas för hälften av originalobjektivets pris. :)

Som Grevture skrev vid något tillfälle, för fotografer som driver en byrå som får i uppdrag att fota här och var i världen och drar in typ 70.000 kr eller så om dagen, blir det ingen märkbar skillnad i årsbokslutet vare sig de har köpt ett supertele för 85 eller för 120.000 kr det året.

Jag har mycket svårt att tänka mig att Martin tycker eller skulle skrivit att skillnaden mellan 85 och 120 TKr är knappt märkbar annat än för just de som drar in 70 Tkr per dag. Det är också förvånansvärt många hobbyfotografer som köper just de brännvidder Sony har i superteleklassen (jag gjorde det t.ex. för några år sedan). Som egen företagare gör det hur som helst skillnad om ett objektiv kostar 85' eller 120'.

Nu behöver jag inte ett sådant objektiv och klarar mig rätt bra med det utbud som finns från alla tillverkare av spegellösa kameror..
 
Jag äger själv C supertelen och inget för N som jag använder uteslutande för jobben jag gör idag men för den stora massan så spelar det nog ingen roll oavsett färg eftersom det är en produkt för få.
C hänger ändå inte med vad det gäller sensorer så därför samlar många L damm just nu.

Så innan slutet av året så blir det möjligen SCNL ,ej att blanda ihop med NHL eller SHL
 
Med tanke på dag och tidpunkt är det kanske snarast SNL som gäller :)

Eftersom jag själv halkat ner i fotojobbsträsket igen kommer jag bli tvungen att köpa tjockkamera under 2015, men då blir det varken Sony eller Samsung - snarare en 1D Mk III eller nåt i den stilen för billiga pengar - jag kommer ha noll och ingen nytta av tonomfång eller så :)
 
Varför alla dessa förutfattade inlägg, vad Samsung kan eller inte kommer att visa sig.
Att kunna tillverka långa telen etc verkar vara en förutsättning för att kunna existera hos vissa tyckare.
Vi är nog flera människor som värdesätter en bra kamera till ett rimligt bra pris med stort DR, färgupplösning mm mm och ett antal bra objektiv än att använda långa dyra telen som är direkt nischade till en viss kategori fotografer.

Långa ljustarka telen är inget måste för att existera, men det är ett måste om man vill konkurrera med Canon och Nikon bland natur och sportfotografer och det inte så många andra som behöver de prestanda NX1:an sägs erbjuda och för de som inte behöver sådant finns det många lättare och smidigare alternativ
 
Samt att obetydlig in-house elektronikkompetens lika klart kommer att bli ett allt större problem för Canon och Nikon framöver (och är redan idag).
Jag skulle nog dra mig för att kalla vare sig Canons eller Nikons elektronikkompetens för "obetydlig". Canon har egen sensorproduktion och Nikon konstruerar sensorchips, även om de inte har egen tillverkning av sådana.

Visst har andra bolag, som t.ex. Samsung, ännu större elektronikkompetens, men det gör knappast ovan nämndas kompetens på området obetydlig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.