Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu har Samsung åter igen gett sig på Sony (och andra) på allvar ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Bluetooth är som sagt troligen det som är enklast att använda (men som inte någon annan systemkamera har väl), i och med att det alltid kan vara igång. Wifi i kameran brukar oftast behöva aktiveras så att kameran agerar hotspot, och i och med det tappar telefonen/plattan sin egen kontakt med Internet.

WiFi är bättre för större datamängder. Bluetooth funkar bra för ljud, men för bild är kraven högre om man ska ha god uppdateringshastighet. Nackdelen är att det suger batteri.

Jag vet inte vilka telefoner som kan förlora kontakten med nätet - om det går över 3G eller 4G är det ju helt oberoende av nätverkskortet, och nätverket kan hantera flera anslutningar "samtidigt".
 
WiFi är bättre för större datamängder. Bluetooth funkar bra för ljud, men för bild är kraven högre om man ska ha god uppdateringshastighet. Nackdelen är att det suger batteri.

Det har du förstås rätt i, men för snabb bilduppladdning av bilder i lägre upplösning räcker ju BT. Min erfarenhet är att det inte längre drar så mycket batteri så länge man inte använder det, så det kan alltid vara aktiverat.

Med Wifi måste man hatta fram och tillbaks eftersom telefonen som sagt tappar sin egen koppling till nätet. NX1 har dock en dedicerad anslutningsknapp, så det är tämligen enkelt (tror jag - jag hann aldrig testa) att aktivera respektive avaktivera funktionen.

Jag håller som sagt med om att Samsung gjort väldigt mycket rätt här (även om det kanske inte gör att kameran kommer ta över världen). De har t.o.m. nästan fått till Auto-ISO på det sätt Nikon haft länge, Canon har sedan någon modell och ingen annan har. Det går att välja vilken längsta slutartid man vill ha, och det går att ställa in så den automagiskt väljer i förhållande till brännvidd. Det går dock inte att kombindera manuellt läge med auto-ISO och exponeringskompensation - något som tillverkarna uppenbarligen har mycket svårt att förstå :)

Min A6000 har inga som helst inställningsmöjligheter vad gäller auto-ISO, vilket gör att det blir oanvändbart för mig. Sonys val med 1/80 sekund är alldeles för långt för mina skakiga händer (jag måste köra med glasögon och kan inte trycka kameran i pannan). Alla bilder i blogginlägget jag länkade är tagna med NX1 i auto-ISO med hänsyn till brännvidd, och det fungerar betydligt bättre.

Edit: ska tillägga att NFC förstås också är mycket lättanvänt, men det förutsätter att man råkar äga rätt telefon. Jag kör iPhone 5S som helt saknar NFC, och som jag förstått det har inte ens iPhone 6 fullt stöd för NFC.
 
En sak jag tycker kan vara värd att nämna som jag glömde tidigare är att NX1 också i läget med 15 bilder per sekund är riktigt tyst - det går alltså att använda det i miljöer där man med många kameror skulle störa ordentligt med bara enbildstagning (A7r t.ex. med sina dubbla ridåer). Visst hörs kameran, men den ger ifrån sig ett mjukt och lågmält slutarljud :)

Nu kanske Gunnar tycker att jag ytterligare spär på den åsikt han har om mig som Sonyhatare (trots att jag använder Sony till nästan allt), men jag tycker det här är en riktigt bra tjockkamera och någon sådan vill jag egentligen inte ha. Den konkurrerar inte med min finfina lilla A6000 på nästan något sätt utom snabb AF.

HeHe-:)-:) Jodå Sonykamerornas brokiga bana av tillkortakommande är du inte ensam om att hålla liv i, inte minst jag själv, har aldrig dragit mig för att dela ut några slängar med jämna mellanrum, finner det roande dock att man i tråden varsamt undviker dom heliga C/N utan det är ständigt Sony som får agera slagpåse.


//Bengt.
 
Det har du förstås rätt i, men för snabb bilduppladdning av bilder i lägre upplösning räcker ju BT. Min erfarenhet är att det inte längre drar så mycket batteri så länge man inte använder det, så det kan alltid vara aktiverat.

Med Wifi måste man hatta fram och tillbaks eftersom telefonen som sagt tappar sin egen koppling till nätet. NX1 har dock en dedicerad anslutningsknapp, så det är tämligen enkelt (tror jag - jag hann aldrig testa) att aktivera respektive avaktivera funktionen.

Jag håller som sagt med om att Samsung gjort väldigt mycket rätt här (även om det kanske inte gör att kameran kommer ta över världen). De har t.o.m. nästan fått till Auto-ISO på det sätt Nikon haft länge, Canon har sedan någon modell och ingen annan har. Det går att välja vilken längsta slutartid man vill ha, och det går att ställa in så den automagiskt väljer i förhållande till brännvidd. Det går dock inte att kombindera manuellt läge med auto-ISO och exponeringskompensation - något som tillverkarna uppenbarligen har mycket svårt att förstå :)

Min A6000 har inga som helst inställningsmöjligheter vad gäller auto-ISO, vilket gör att det blir oanvändbart för mig. Sonys val med 1/80 sekund är alldeles för långt för mina skakiga händer (jag måste köra med glasögon och kan inte trycka kameran i pannan). Alla bilder i blogginlägget jag länkade är tagna med NX1 i auto-ISO med hänsyn till brännvidd, och det fungerar betydligt bättre.

Edit: ska tillägga att NFC förstås också är mycket lättanvänt, men det förutsätter att man råkar äga rätt telefon. Jag kör iPhone 5S som helt saknar NFC, och som jag förstått det har inte ens iPhone 6 fullt stöd för NFC.


Pentax K5 har alla inställningsmöjligheter som bara är möjligt vad gäller autoiso så dom var tidiga också.
 
Det finns en aspekt hos Samsungs kameror som kanske är viktigare än vad många kan föreställa sig idag. Deras val av operativsystem är unikt, men samtidigt mindre unikt än alla andra tillverkares. Det om något skulle kunna leda till ett paradigmskifte - inte främst för själva kameratekniken, utan för hur man angriper övriga problem med modern elektronik, och främst konnektiviteten, förmågan att samarbeta.

Kanske det smartaste draget som Samsung skulle kunna göra vore att släppa sina protokoll för hanteringen av optiken till tredjepartstillverkarna, och med en adapter lik den som redan finns för NEX från Metabones, finns hela Canons objektivpark att ösa ur för den som saknar något i Samsungs utbud. Det de kanske har missat i NX1 är att kunna stoppa i telefonkortet och ringa hem.

Håller helt med om detta. Tror att om några år kommer system kameror mer och mer att ses som utbytbara bakstycken till en varierande objektivpark från olika tillverkare där automatiken helt eller delvis finns kvar. Vi slutkunder kommer att väga in en sådan kompatibilitetsfördel som en tung parameter när vi väljer.

//LGN
 
En sak jag konstaterat är att Samsung fortfarande genererar i mitt tycke onödigt stora råfiler. Med Nikon och Sony får jag filer som är på ungefär 1 MB per megapixel - med samsungkameran ligger filerna på 35-45 MB (och de flesta är runt 45). Detta är inte nödvändigtvis ett problem, men utnyttjar man kamerans 15 bilder per sekund fyller man minneskortet rätt snabbt ...
 
45 MB PER Mpixel? Milda makter! Har du verkligen räknat rätt? Ah, du måste väl mena 45 MB totalt.

Men Samsung har av väldigt många skäl bergis en mycket längre, brantare och mödosammare backe att klättra upp för än de tror, innan de ligger 1.a i världen på kameramarknaden, som de annonserade för 3-4 år sedan att de skulle göra. Inlåsningseffekterna är KOLOSSALA. Se bara hur Sony har fått jobba bara för att erövra en httills relativt begränsad del av Canon/Nikon-marknaden.

Och man behöver ju inte vara någon Einstein för att räkna ut att Sony kommer att GE JÄRNET framöver när det gäller E-mount. Så hur ska Samsung tackla detta? För att räknas måste de ge sig in på FF-marknaden, där de har nada erfarenhet, och nada objektiv. Och de behöver utkämpa ett tvåfrontskrig. Mot Canon/Nikon åt ena hållet och mot Sony från ett helt annat.

OK, Sony finns även åt "ena hållet" med A-mount (och de kommer enligt min mening fortsätta att finnas där, men att ge mina skäl för detta torde väl vara Off-Topic här).
 
Jag tror inte heller att Samsung kommer att ge sig in på FF-marknaden. Stora kostnader under lång tid och inga garantier för några större vinster, om några överhuvudtaget. Bättre med mindre sensorer - deras APS-C system har möjlighet att ge mycket snabbare "Return of Investment".
 
Jag måste antingen ha varit blind eller så stod inte Samsung där när jag skulle spana in kameran på Fotomässan. Gick efter kartan och när jag inte såg någon moter där gick jag 672varv runt mässan utan att fi syn på dem.
 
Det är möjligt att Samsung bara hade sitt lilla hörn under lördagen. De hade som sagt ingen egen monter eftersom de inte trodde de skulle ha något roligt att visa (något jag gissar de ångrar med facit på hand) ...
 
Det var under lördagen jag var där. De kanske bara var gömda bakom ett par gubbar för jag kollade trots allt in grejerna Scandinavian hade ut mot golvet i sin monter.

Så de schablade kanske bort sin stärsta fotolansering någonsin? De får Pentax att framstå som marknadsföringsgenier.
 
/.../ Samsung har av väldigt många skäl bergis en mycket längre, brantare och mödosammare backe att klättra upp för än de tror, innan de ligger 1.a i världen på kameramarknaden, som de annonserade för 3-4 år sedan att de skulle göra. Inlåsningseffekterna är KOLOSSALA. Se bara hur Sony har fått jobba bara för att erövra en httills relativt begränsad del av Canon/Nikon-marknaden.

Om dom har sagt att dom ska göra det, så kommer dom att göra det.

På mycket kort tid, och efter att ha separerat från en av de äldsta SLR-tillverkarna som samarbetspartner, har de åstadkommit produkter som man inte har kunnat drömma om från CaNikon. Sant att de inte har den omfattande optiktillverkning som Canon eller Nikon har, men de har någonting annat som kan ge dem tillgång till optik mycket snabbare än att bygga upp en egen tillverkning. De har stor erfarenhet av att samarbeta med andra och att skapa villkor för bra samarbete.

Och genom den öppna mjukvaruplattformen har de också möjlighet att anpassa sig till i stort sett vad som helst. En adapter till EOS-fattning med full kompatibilitet är inte ouppnåelig. Där finns ett objektivutbud som gör deras senaste kamera mycket intressant. Och de kan samarbeta med de fristående objektivtillverkarna för att se till att grejerna lirar ihop. De behöver inte vara ensamma på sin väg uppför backen.

Jag är övertygad om att de har mer än ett ess i ärmen. Visst finns inlåsningseffekter, men kameror har ganska kort livslängd, optik desto längre, och Samsungs nya systemkameror kommer att kunna använda optiken från andra tillverkare. Det kan i hög grad eliminera inlåsningseffekterna. Samma gäller Sony, som redan har kompatibilitet med Canon för optiken och kan använda andras blixtsystem.

Öppna system kan ha fördelar framför de som avses låsa in konsumenten. Den snabba uppgången för µ4/3 har troligen samband med att plattformen har en standard som är öppen för dem som är med.

En plattform som också kan öppnas mot vanliga hackare, ja som faktiskt bygger på en plattform av vanliga hackare, har väldigt stor potential. Det kan handla om ett paradigmskifte.

Varken Canon eller Nikon har kommit särskilt långt med spegelfria system. Det är en delvis ny marknad som har vuxit snabbt. Den har redan tagit andelar från DSLR-marknaden, och det kan öka.
 
Det var under lördagen jag var där. De kanske bara var gömda bakom ett par gubbar för jag kollade trots allt in grejerna Scandinavian hade ut mot golvet i sin monter.

Så de schablade kanske bort sin stärsta fotolansering någonsin? De får Pentax att framstå som marknadsföringsgenier.

De stod inte i Scandinavians monter - snarare bakom den ...

Ja, det var ju inte helt lyckat att inte ha en "riktig" monter när de nu äntligen har en intressant kamera :)
 
Här kan man se var de stod ungefär: https://flic.kr/p/pcZz7b (bilden är tagen med NX1 och 16-50/2-2,8)

Det skulle vara intressant att se hur den här bakgrundsbelysta sensorn presterar med objektiv som ger flacka ljusvinklar där andra sensorer har mer eller mindre problem. Det är inte helt omöjligt att bakgrundsbelysningen kan göra nytta i det sammanhanget - jag tycker inte den gör någon nytta vad gäller lågljuskapacitet i alla fall. Sensorn i NX1 brusar ungefär som de andras med 24 megapixlar tycker jag.
 
Här kan man se var de stod ungefär: https://flic.kr/p/pcZz7b (bilden är tagen med NX1 och 16-50/2-2,8)

Det skulle vara intressant att se hur den här bakgrundsbelysta sensorn presterar med objektiv som ger flacka ljusvinklar där andra sensorer har mer eller mindre problem. Det är inte helt omöjligt att bakgrundsbelysningen kan göra nytta i det sammanhanget - jag tycker inte den gör någon nytta vad gäller lågljuskapacitet i alla fall. Sensorn i NX1 brusar ungefär som de andras med 24 megapixlar tycker jag.
Japp, jag såg den bilden och med tanke på att jag gick förbi WB 100ggr känner jag mig än mer blind. Undrar hur många som lyckades med samma sak som jag?

Sony har ju enorma problem med deras sansorer och flacka vinklar. Jag undrar om inte Samsungs sensorkonstruktioner är bättre korrigerade för det med tanke på kantskärpan deras objektiv uppvisar i tester och det betydligt mer sällsynta klagandet på objektiv använda med adapter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.