Det har du förstås rätt i, men för snabb bilduppladdning av bilder i lägre upplösning räcker ju BT. Min erfarenhet är att det inte längre drar så mycket batteri så länge man inte använder det, så det kan alltid vara aktiverat.
Med Wifi måste man hatta fram och tillbaks eftersom telefonen som sagt tappar sin egen koppling till nätet. NX1 har dock en dedicerad anslutningsknapp, så det är tämligen enkelt (tror jag - jag hann aldrig testa) att aktivera respektive avaktivera funktionen.
Jag håller som sagt med om att Samsung gjort väldigt mycket rätt här (även om det kanske inte gör att kameran kommer ta över världen). De har t.o.m. nästan fått till Auto-ISO på det sätt Nikon haft länge, Canon har sedan någon modell och ingen annan har. Det går att välja vilken längsta slutartid man vill ha, och det går att ställa in så den automagiskt väljer i förhållande till brännvidd. Det går dock
inte att kombindera manuellt läge med auto-ISO och exponeringskompensation - något som tillverkarna uppenbarligen har mycket svårt att förstå
Min A6000 har inga som helst inställningsmöjligheter vad gäller auto-ISO, vilket gör att det blir oanvändbart för mig. Sonys val med 1/80 sekund är alldeles för långt för mina skakiga händer (jag måste köra med glasögon och kan inte trycka kameran i pannan). Alla bilder i blogginlägget jag länkade är tagna med NX1 i auto-ISO med hänsyn till brännvidd, och det fungerar betydligt bättre.
Edit: ska tillägga att NFC förstås också är mycket lättanvänt, men det förutsätter att man råkar äga rätt telefon. Jag kör iPhone 5S som helt saknar NFC, och som jag förstått det har inte ens iPhone 6 fullt stöd för NFC.