Nya A7 II FF? Sonys telefoner? Jag förstår ärligt talat inte alls vad du menar. Vad har det du skriver med något att göra?
Det kanske anknyter till rubriken på något sätt, eftersom det tycks vara en vs-tråd om två företag, inte enbart diskussion kring enstaka kameramodeller.
Jag ser det nog lite annorlunda.
Visst finns det konkurrens inom produktområden, det kan ju inte förnekas, men i stort kör nog de här företagen vart och ett sitt eget race. Både Sony och Samsung har rätt stor bredd på sina respektive sortiment, och de sammanfaller i hög grad. Jag gör antagandet att det är massmarknaderna som är mest drivande, och då är ju teve och telefoner kanske betydligt tyngre än systemkameror, sett till sålda enheter.
I de kanske mer betydelsefulla segmenten finns då helt andra konkurrenter än CaNikon, som LG. Stora på telefoner och teve i stora delar av världen, med aggressiv prissättning. Och de platta apparaterna har främst industrinationerna som spelplan än så länge. När priserna kommer ner, blir marknaden mer global.
Kameror är en ganska liten del av Samsungs produktion, och den är kanske lite större hos Sony. De har visat framfötterna med den senaste produkten, och jag tror faktiskt inte att syftet är att platta till Sony; mer då att faktiskt göra det de har sagt, att bli en dominerande spelare i det segmentet. Om jag satt i någon position hos Canon eller Nikon, skulle jag bli klart oroad. Samsung har gjort något som vi knappast har sett tidigare. Här har icke-nyheter, som Hasselblad Lunatic, presenterats som om det var något av betydelse, och statusmärken som Leica bevakas intensivt. Nu kommer plötsligt en ny spelare på plan, med en produkt som har nära nog extra allt.
Tveklöst kan Sony haka på, de har tekniken, de har musklerna, och det är snarare ett gemensamt angrepp på två fronter mot de två stora. Sony har en klar proffskamera i fullformat, och Samsung har visat med sin kamera var skåpet ska stå. Jag ser inte att Sony borde oroa sig, men den som tror att spegelsökaren kommer att stanna väldigt mycket längre bedrar sig antagligen. När vi såg den digitala revolutionen nalkas, tog Kodak det med ro - och de låg ändå långt framme, med FF-sensorer och samarbete med tillverkare av proffsutrustning.
Men den stora marknaden är inte proffsmarknaden, även om den drar vår amatörmarknad genom att den skänker status. Det vi ser här är tecken på ett paradigmskifte, och om CaNikon inte ska gå samma väg som Hasselblad, Kodak och Polaroid, mot en tynande tillvaro eller rentav att försvinna, gäller det att ligga på framkant. De har under flera år nu släpat efter, och vad NX1 visar är att det går att utveckla systemen åt ett annat håll än de två stora har ägnat sig åt alldeles för länge.
Helt klart har Nikon sneglat mot konkurrensen, när man gjorde den lilla spegelfria kameran, eftersom man lade in sådant som Casio har haft i sina kompakter några år, och Canon har jobbat på teknik för att triangulera direkt på sensorn. Kruxet är att de inte är först och inte har hunnit längst. Samsung visar att ett företag som är starkt på elektronik, och som har en annan filosofi, kan köra om den stagnerande utvecklingen hos dem som redan såg sina system som "ultimata".
I mina ögon ser det ut som om vi är i ett läge där de två stora tillverkarna i kamerabranschen lever på tröghet och mördande reklam. De som sticker upp är delvis nya aktörer, och jag ser det inte som osannolikt att det går bakåt för en marknad som bygger på nostalgi. Visst är Leica väldigt välbyggda grejer, men de har ingen massmarknad. Canon kan inom få år sitta i samma sits, om man inte gör något åt motståndet mot att förnya. När Nikon bygger en kamera som ska likna det de gjorde förr, är cirkeln sluten, men nostalgi har inte hjälpt vare sig Kodak eller Hasselblad - för att inte tala om Rollei.
Och inlåsningseffekten kan snart vara övespelad. Metabones har gjort hela Canons system kompatibelt med NEX. Det kan göras med NX också. Och gluggarna kommer knappast att göra skillnad på om de triangulerande sensorerna sitter på bildplattan eller bakom en spegel.
Samsungs drag är vågat, och deras mjukvarustrategi skiljer sig från mängden. De har kapacitet att göra det de har utfäst, och från min horisont ser det ut som att det är tre aktörer som aggressivt närmar sig en marknad som de två stora kanske känner sig alltför trygga i. Samsung, Sony och Fujifilm är på väg uppåt. Om Sony vill ta ledningen, kan det mest strategiska draget vara att göra E-fattningen till en standard likt µ4/3.