ANNONS
Annons

Nu har Samsung åter igen gett sig på Sony (och andra) på allvar ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nya A7 II FF? Sonys telefoner? Jag förstår ärligt talat inte alls vad du menar. Vad har det du skriver med något att göra?


Ja hakade på StenÅke som nämnde framgångar om Samsung-firman över lag, Framgångar med telefonerna tyder både jag och andra på en fin kreativitet och framåtanda med Samsung. Och som vi ser nu så har dom då genom NX1 även tagit ett större kliv vad gäller kameradelen. Skulle inte förvåna mig om dom tar ett ytterligare kliv upp till FF-modeller och då blir dom nog inte bara en farlig konkurrent till Sonys A7 kameror.


Sedan är det problem med kontrastdetek-fokus och få den riktigt bra på följande motiv, kommer alltid upp med jämn mellan rum.


Har läst V och skall skärpa mig. fast ovan var tvunget att bli OT


//Bengt.
 
Nya A7 II FF? Sonys telefoner? Jag förstår ärligt talat inte alls vad du menar. Vad har det du skriver med något att göra?

Det kanske anknyter till rubriken på något sätt, eftersom det tycks vara en vs-tråd om två företag, inte enbart diskussion kring enstaka kameramodeller.

Jag ser det nog lite annorlunda.

Visst finns det konkurrens inom produktområden, det kan ju inte förnekas, men i stort kör nog de här företagen vart och ett sitt eget race. Både Sony och Samsung har rätt stor bredd på sina respektive sortiment, och de sammanfaller i hög grad. Jag gör antagandet att det är massmarknaderna som är mest drivande, och då är ju teve och telefoner kanske betydligt tyngre än systemkameror, sett till sålda enheter.

I de kanske mer betydelsefulla segmenten finns då helt andra konkurrenter än CaNikon, som LG. Stora på telefoner och teve i stora delar av världen, med aggressiv prissättning. Och de platta apparaterna har främst industrinationerna som spelplan än så länge. När priserna kommer ner, blir marknaden mer global.

Kameror är en ganska liten del av Samsungs produktion, och den är kanske lite större hos Sony. De har visat framfötterna med den senaste produkten, och jag tror faktiskt inte att syftet är att platta till Sony; mer då att faktiskt göra det de har sagt, att bli en dominerande spelare i det segmentet. Om jag satt i någon position hos Canon eller Nikon, skulle jag bli klart oroad. Samsung har gjort något som vi knappast har sett tidigare. Här har icke-nyheter, som Hasselblad Lunatic, presenterats som om det var något av betydelse, och statusmärken som Leica bevakas intensivt. Nu kommer plötsligt en ny spelare på plan, med en produkt som har nära nog extra allt.

Tveklöst kan Sony haka på, de har tekniken, de har musklerna, och det är snarare ett gemensamt angrepp på två fronter mot de två stora. Sony har en klar proffskamera i fullformat, och Samsung har visat med sin kamera var skåpet ska stå. Jag ser inte att Sony borde oroa sig, men den som tror att spegelsökaren kommer att stanna väldigt mycket längre bedrar sig antagligen. När vi såg den digitala revolutionen nalkas, tog Kodak det med ro - och de låg ändå långt framme, med FF-sensorer och samarbete med tillverkare av proffsutrustning.

Men den stora marknaden är inte proffsmarknaden, även om den drar vår amatörmarknad genom att den skänker status. Det vi ser här är tecken på ett paradigmskifte, och om CaNikon inte ska gå samma väg som Hasselblad, Kodak och Polaroid, mot en tynande tillvaro eller rentav att försvinna, gäller det att ligga på framkant. De har under flera år nu släpat efter, och vad NX1 visar är att det går att utveckla systemen åt ett annat håll än de två stora har ägnat sig åt alldeles för länge.

Helt klart har Nikon sneglat mot konkurrensen, när man gjorde den lilla spegelfria kameran, eftersom man lade in sådant som Casio har haft i sina kompakter några år, och Canon har jobbat på teknik för att triangulera direkt på sensorn. Kruxet är att de inte är först och inte har hunnit längst. Samsung visar att ett företag som är starkt på elektronik, och som har en annan filosofi, kan köra om den stagnerande utvecklingen hos dem som redan såg sina system som "ultimata".

I mina ögon ser det ut som om vi är i ett läge där de två stora tillverkarna i kamerabranschen lever på tröghet och mördande reklam. De som sticker upp är delvis nya aktörer, och jag ser det inte som osannolikt att det går bakåt för en marknad som bygger på nostalgi. Visst är Leica väldigt välbyggda grejer, men de har ingen massmarknad. Canon kan inom få år sitta i samma sits, om man inte gör något åt motståndet mot att förnya. När Nikon bygger en kamera som ska likna det de gjorde förr, är cirkeln sluten, men nostalgi har inte hjälpt vare sig Kodak eller Hasselblad - för att inte tala om Rollei.

Och inlåsningseffekten kan snart vara övespelad. Metabones har gjort hela Canons system kompatibelt med NEX. Det kan göras med NX också. Och gluggarna kommer knappast att göra skillnad på om de triangulerande sensorerna sitter på bildplattan eller bakom en spegel.

Samsungs drag är vågat, och deras mjukvarustrategi skiljer sig från mängden. De har kapacitet att göra det de har utfäst, och från min horisont ser det ut som att det är tre aktörer som aggressivt närmar sig en marknad som de två stora kanske känner sig alltför trygga i. Samsung, Sony och Fujifilm är på väg uppåt. Om Sony vill ta ledningen, kan det mest strategiska draget vara att göra E-fattningen till en standard likt µ4/3.
 
Och inlåsningseffekten kan snart vara övespelad. Metabones har gjort hela Canons system kompatibelt med NEX. Det kan göras med NX också. Och gluggarna kommer knappast att göra skillnad på om de triangulerande sensorerna sitter på bildplattan eller bakom en spegel. .

Kort svar på jättelångt inlägg: ja, Metabones gör Canons objektiv delvis kompatibla med NEX och med oerhört långsam autofokus. Gissningsvis skulle det bli lika långsamt med NX eftersom objektiven inte är gjorda för den typen av AF (inte ens Sonys egna objektiv fungerar fullt ut med hybrid-AF utan FW-uppgradering).
 
Kort svar på jättelångt inlägg: ja, Metabones gör Canons objektiv delvis kompatibla med NEX och med oerhört långsam autofokus. Gissningsvis skulle det bli lika långsamt med NX eftersom objektiven inte är gjorda för den typen av AF (inte ens Sonys egna objektiv fungerar fullt ut med hybrid-AF utan FW-uppgradering).

Det kan bli rätt stor skillnad när det inte handlar om den AF som de tidiga NEX-kamerorna hade. Det som kallas "PDAF", dvs triangulering, finns med de senaste sensorerna från både Sony och Samsung, och även Canon har det i några av de senaste modellerna. Det är precis samma metod som den som används bakom spegeln, bara att det görs direkt från bildplattan. Det finns inga skäl till att det skulle gå mindre fort än när PDAF-sensorn sitter på bildplattan.

Och alldeles självklart måste man skriva firmware som kan hantera det, vilket inte borde vara särskilt långdraget om man släpper lös horder av hackare på projektet. Operativsystem och processor är inte betydelselösa. Hårdvaruhackarna på Metabones har visat att det går att göra. Om Samsung verkligen vill sätta in en stöt mot det rådande så går det. Och om de vill bli stora på kameror är det knappast de mindre aktörerna de siktar på.
 
Det kan bli rätt stor skillnad när det inte handlar om den AF som de tidiga NEX-kamerorna hade. Det som kallas "PDAF", dvs triangulering, finns med de senaste sensorerna från både Sony och Samsung, och även Canon har det i några av de senaste modellerna. Det är precis samma metod som den som används bakom spegeln, bara att det görs direkt från bildplattan. Det finns inga skäl till att det skulle gå mindre fort än när PDAF-sensorn sitter på bildplattan.

Och alldeles självklart måste man skriva firmware som kan hantera det, vilket inte borde vara särskilt långdraget om man släpper lös horder av hackare på projektet. Operativsystem och processor är inte betydelselösa. Hårdvaruhackarna på Metabones har visat att det går att göra. Om Samsung verkligen vill sätta in en stöt mot det rådande så går det. Och om de vill bli stora på kameror är det knappast de mindre aktörerna de siktar på.

PDAF på sensorn är en helt annan fågel än när den sitter bakom speglar, och teknikerna är inte kompatibla med varandra. Testa gärna valfitt canonobjektiv (av de som över huvud taget fungerar) med en Metabones på Sony så märker du raskt att det inte är i närheten av samma prestanda som vore det monterat direkt på en Canonkamera.
 
PDAF på sensorn är en helt annan fågel än när den sitter bakom speglar, och teknikerna är inte kompatibla med varandra. Testa gärna valfitt canonobjektiv (av de som över huvud taget fungerar) med en Metabones på Sony så märker du raskt att det inte är i närheten av samma prestanda som vore det monterat direkt på en Canonkamera.

Kort fråga: överför metabonesadaptern den information som behövs för PDAF på Sony att fungera eller används CDAF med dessa objektiv på Sonykameran trots att PDAF finns - d v s kan PDAF på sensorn användas av andra tillverkares objektiv?
 
PDAF på sensorn är en helt annan fågel än när den sitter bakom speglar, och teknikerna är inte kompatibla med varandra. Testa gärna valfitt canonobjektiv (av de som över huvud taget fungerar) med en Metabones på Sony så märker du raskt att det inte är i närheten av samma prestanda som vore det monterat direkt på en Canonkamera.

Nej, du talar om en befintlig produkt, inte om tekniken som sådan. Objektivet kan inte veta om sensorerna sitter på bildplattan eller i en separat sensor i kamerans botten. Att en ny produkt som försöker koppla ihop saker från två skilda tillverkare inte riktigt når upp till det önskade målet betyder inte att det är omöjligt, bara att det kanske går bättre nästa gång. Det är absolut ingen skillnad på PDAF beroende på var sensorerna sitter, annat än att det kan gå fortare om ingen spegel behöver föras undan.
 
Senast ändrad:
Hej!

Anledningen för mig att köpa Samsung var utbudet på fina små, lagom ljusstarka, billiga objektiv med samma filterfattning och tillräckligt bra kamerahus. (Ungefär där Nikon var fram till mitten av nittiotalet, 16/2,8;20/2,8;24/2,8;28/2,8;35/2,0;50/1,8;85;1,8).

Jag tror anledningen till framgång för en given tillverkare ligger långt ifrån huruvida metabones är kompatibla med AF eller inte.
Jag kan se mer eller mindre två scenarier:
De flesta köpare av kameror tittar vad grannen, kollegan eller kompisen har och köper samma märke eller kanske rent av samma modell, längre fördjupar sig nog inte de allra flesta sina val.
I den världen står Nikon och Canon starka, ingen jag känner orkar bry sig om vilka legacygluggar som passar vilket hus map sensoravstånd och telecentricitetsproblem.

Om en person som skall köpa kamera har en Sony/Samsunglur i fickan och säljaren säger att kamerans bilder kan överföras med hjälp av NFC och en App är man nog färdig i sina efterforskningar, när man alternativt kan köpa en tjockkamera från Nikon där man måste ha en liten kopplingsdosa, som kostar extra, som skall placeras bakom en gummiflärp som sedan skall plockas bort och läggas i fickan vare gång man är klar. Dessutom ser menysystemet bekant ut, kameran går att få i silvrigt utförande och en zoom som blir platt när den inte används. Det är nog där kriget utspelas, tror jag.
 
Jag trodde vi pratade om befintliga produkter och inte eventuella framtida dylika. Som det är nu blir det i alla fall långsamt med adapter. Att sensorerna för AF skulle sitta i botten av någon kamera har jag lite svårt att förstå dock ...
 
Och alldeles självklart måste man skriva firmware som kan hantera det, vilket inte borde vara särskilt långdraget om man släpper lös horder av hackare på projektet. Operativsystem och processor är inte betydelselösa. Hårdvaruhackarna på Metabones har visat att det går att göra. Om Samsung verkligen vill sätta in en stöt mot det rådande så går det. Och om de vill bli stora på kameror är det knappast de mindre aktörerna de siktar på.
Byte till firmware, skriven av horder av hackers, i Canon EF-objektiv lär inte bli någon stor marknad. Om det ens hjälper för att få lika snabb AF som med kamerorna de är avsedda för.

Magic Lantern är en fantastisk hack, men den vänder sig till en liten skara entusiaster.
 
Och jag som trodde att du äntligen hade skådat ljuset och insett att AF-sensorerna ska sitta i toppen på kamerorna, som i SLT-kameror :), och inte i botten som de gör i gamla DSLR-kameror! :)

Men i sak har du rätt här. Kameror med separata AF-plattor, vare sig dessa sitter i toppen eller botten (eller teoretiskt men opraktiskt - i spegelhusets sida) spelar ingen roll vid jämförelse med PDAF On-chip sensorer. De senare har som du skriver med NUVARANDE teknik inte kommit ikapp när det gäller snabbt rörliga objekt och dåligt ljus (dock har man med PDAF On-Chip lyckats komma längre ut i kanterna med AF-punkterna än någon traditionell kamera med separat AF-platta har klarat), och när jag med den kunskap som jag eventuellt må ha tillägnat mig genom åren försöker titta framåt, så är jag av den uppfattningen att PDAF On-chip-tekniken aldrig kommer att komma i fatt. Det ÄR olika teknologier, de ÄR inte lika, de ena kan inte fullt ut ersätta den andra, därför KOMMER de att ha lite olika styrkor och svagheter även i framtiden. Den tekniska utvecklingen fortsätter, båda kan självfallet förbättras betydligt, men det finns vad jag (med en flumdefiniton) brukar kalla för "naturlagar" som sätter gränser här och var, och dessa gränser blir olika för olika teknologier.

Vi kommer att få se dessa skillnader framöver även när det gäller DSLR vs SLT-teknologierna. Dessa ÄR olika. Efter över ett halvt århundrade av utveckling av DSLR-konceptet ligger detta nära sin möjliga utveckling, ett moget status. Det går inte att komma så mycket längre den vägen. Men när man kastar ut begränsningar från flaxande speglar och kastar in elektronik i stället, så öppnas nya möjligheter. Det är tekniskt möjligt att fortsätta utveckla SLT-systemet betydligt mer. Detta har möjlighet att uppnå följande och spårande AF-prestanda som med DSLR-kamerakonceptet inte är ens teoretiskt möjligt.

Dock är detta teknologier inom kamerasektorn som Samsung högst sannolikt inte är intresserat av att ge sig in på. De har nada kompetens och erfarenhet av detta (förutom några APS-C DSLR-kameror huvudsakligen konstruerade av Pentax, fast med Samsungsensorer). Personligen anser jag det vara för tidigt att räkna ut denna sektor. Enligt min uppfattning kommer NX1 således INTE klara att konkurrera ut Canons eller Nikons aktionfotoinriktade kameror (eller A77 II och ev. kommande SLT-utvecklingar heller för den delen).

NX1 har förmodligen utmärkt AF-snabbhet och noggrannhet i lage AF-S(ingle Shot), men alla spegellösas AF-svaghet är som sagt snabbt rörliga objekt i dåligt ljus.
 
Och jag som trodde att du äntligen hade skådat ljuset och insett att AF-sensorerna ska sitta i toppen på kamerorna, som i SLT-kameror :), och inte i botten som de gör i gamla DSLR-kameror! :)

Lustigkurre där ;)

Dock är detta teknologier inom kamerasektorn som Samsung högst sannolikt inte är intresserat av att ge sig in på. De har nada kompetens och erfarenhet av detta (förutom några APS-C DSLR-kameror huvudsakligen konstruerade av Pentax, fast med Samsungsensorer). Personligen anser jag det vara för tidigt att räkna ut denna sektor. Enligt min uppfattning kommer NX1 således INTE klara att konkurrera ut Canons eller Nikons aktionfotoinriktade kameror (eller A77 II och ev. kommande SLT-utvecklingar heller för den delen).

Samsung må sakna erfarenhet, men kompetens har de definitivt. Jag har provat NX1 och det är den i särklass rappaste spegellösa kamera jag använt. Den startar lika snabbt som en DSLR och reagerar enormt snabbt på alla tilltal. Den konkurrerar absolut med t.ex. Canon 7D Mk II och Sony A77 II. Återkom gärna med dina erfarenheter när du provat den (och ta av Sonyskygglapparna först) ;)

NX1 har förmodligen utmärkt AF-snabbhet och noggrannhet i lage AF-S(ingle Shot), men alla spegellösas AF-svaghet är som sagt snabbt rörliga objekt i dåligt ljus.

Hur det förhåller sig med den saken vet vi ännu inte, men det stämmer troligen att det finns tjockkameror som presterar bättre i riktigt dåligt ljus.
 
--- Samsung må sakna erfarenhet, men kompetens har de definitivt. Jag har provat NX1 och det är den i särklass rappaste spegellösa kamera jag använt. ---
Att Samsung besitter en omfattande elektronikkompetens är det inget som helst tvivel om, och inte heller om att detta är en nyckelfaktor vid utvecklingen av kameror i framtiden. Detta ger förstås en stark konkurrensdel för dem, liksom för Sony, och borde ge detta även för Panasonic (men de verkar ha kommit i bakvattnet under det senaste året, och har av allt att döma halkat bakom Fujifilm när det gäller antalet sålda spegellösa kameror). Samt att obetydlig in-house elektronikkompetens lika klart kommer att bli ett allt större problem för Canon och Nikon framöver (och är redan idag). Så visst kan Samsung konkurrera, men de har ändå ett kolossalt hårt och mödosamt arbete framför sig med att hugga sig fram i kameradjungeln, den är mycket mera tät och svårarbetad än vad jag tror de kan föreställa sig (liksom säkerligen inte heller Sony och Panasonic kunde föreställa sig en gång i tiden när de gick in i detta).


--- Den {Samsung NX1} konkurrerar absolut med t.ex. Canon 7D Mk II och Sony A77 II. ---
"Absolut"? Hur kan du påstå det? Du har väl, vad jag förstår, knappast alls testat NX1 med följande AF på snabbare objekt? OK, vet att detta är mycket svårt (har gjort det lite grand med några kameror), och det går ju knappast att "standardisera" objekt som accelerar och tvärnitar när som helst, eller slumpmässigt rör sig hit och dit. Du har väl än mindre gjort direkta jämförelser i dåligt ljus? I och för sig blir ju alla AF-system långsammare, då oavsett kamera.


--- Återkom gärna med dina erfarenheter när du provat den ... ---
För mig skulle det vara mycket intressant att få möjlighet att testa NX1, speciellt när det gäller områden jag hittills inte sett någon testa den inom. Men det är knappast sannolikt att jag skulle få den möjligheten utan att köpa en åt mig själv, och SÅ bra tror jag inte att den är att jag skulle våga chansa på det! Den är också rejält dyr - DUBBLA priset mot en A77 II med ett mycket bra 16-50/2,8 SSM-"kitobjektiv" för NX1 med Samsungs motsvarande glugg.


--- ... (och ta av Sonyskygglapparna först) ;) ---
Det är verkligen DU SJÄLV som behöver ta av dig dina osedvanligt kraftigt färgade glasögon. Alldeles speciellt allt du inbillar dig bara för att somliga UNDERSTÅR sig att gilla vissa kameror som Sony gör (och som du vanligen inte är intresserad av). Du inbillar dig också att jag gör precis som du själv, dvs skriver en massa slarviga omdömen och jämförelser mellan kameror jag själv INTE har erfarenhet av. Så är inte fallet för min del bara för att du gör det! Psykologerna kallar sådant för "projektion".

Jag skriver förstås även om kameror jag inte har egen erfarenhet av (det gör alla), men jag är då mycket noggrann med att kolla med ett tillräckligt antal av andra som HAR erfarenhet av de kameror jag skriver om. Du har en agenda som går ut på att hjärntvätta alla om att jag är en oseriös skribent, och som du därför gör rätt i att fullständigt öppet göra vad du kan för att jaga bort härifrån Fotosidan. Vilket du kan komma att lyckas med.


--- Hur det förhåller sig med den saken vet vi ännu inte, men det stämmer troligen att det finns tjockkameror som presterar bättre i riktigt dåligt ljus.
Som sagt, hur kan du då påstå att NX1 ABSOLUT konkurrerar med kameror som Canon 7D Mk II och Sony A77 II? Det vet du väl inte alls ännu?
.
 
För mig skulle det vara mycket intressant att få möjlighet att testa NX1, speciellt när det gäller områden jag hittills inte sett någon testa den inom. Men det är knappast sannolikt att jag skulle få den möjligheten utan att köpa en åt mig själv, och SÅ bra tror jag inte att den är att jag skulle våga chansa på det! Den är också rejält dyr - DUBBLA priset mot en A77 II med ett mycket bra 16-50/2,8 SSM-"kitobjektiv" för NX1 med Samsungs motsvarande glugg.

Ja, priset är som jag ser det största problemet med den här kameran. Gissningsvis kommer den ganska raskt åka ner till 9995:- och också då är det mycket pengar för en kamera från en tillverkare som mest är känd för att bråka med Apple om mobiltelefoner.

Det är verkligen DU SJÄLV som behöver ta av dig dina osedvanligt kraftigt färgade glasögon. Alldeles speciellt allt du inbillar dig bara för att somliga UNDERSTÅR sig att gilla vissa kameror som Sony gör (och som du vanligen inte är intresserad av). Du inbillar dig också att jag gör precis som du själv, dvs skriver en massa slarviga omdömen och jämförelser mellan kameror jag själv INTE har erfarenhet av. Så är inte fallet för min del bara för att du gör det! Psykologerna kallar sådant för "projektion".

Jag går bara efter gamla trådar - vem som helst kan ju googla och se. Att jag inte skulle vara intresserad av Sony vet jag inte hur du får ihop.

Jag skriver förstås även om kameror jag inte har egen erfarenhet av (det gör alla), men jag är då mycket noggrann med att kolla med ett tillräckligt antal av andra som HAR erfarenhet av de kameror jag skriver om. Du har en agenda som går ut på att hjärntvätta alla om att jag är en oseriös skribent, och som du därför gör rätt i att fullständigt öppet göra vad du kan för att jaga bort härifrån Fotosidan. Vilket du kan komma att lyckas med.

Jag har absolut inte någon sådan agenda. Jag tycker Sony är bra, men jag försöker inte framhäva dem som bättre än alla andra. Det är som sagt inte svårt att läsa dina tidigare inlägg där du blandar in Sony i trådar som inte ens handlar om det märket. Inget fel med att gilla "sitt märke", men det kan ju gå överstyr.

Som sagt, hur kan du då påstå att NX1 ABSOLUT konkurrerar med kameror som Canon 7D Mk II och Sony A77 II? Det vet du väl inte alls ännu?

En kamera med bra följande autofokus i 15 bilder per sekund - skulle den inte konkurrera med dessa menar du? Jag vet förstås inte hur bra autofokus den har ännu, men det är ingen tvekan om att det är kameror som dessa Samsung siktat in sig på och det lilla jag hann testa av kameran gör att det känns som att de inte är helt fel ute.
 
Det var under lördagen jag var där. De kanske bara var gömda bakom ett par gubbar för jag kollade trots allt in grejerna Scandinavian hade ut mot golvet i sin monter.

Så de schablade kanske bort sin stärsta fotolansering någonsin? De får Pentax att framstå som marknadsföringsgenier.

I helgen är det något slags "mässa" i regi av Götaplatsens Foto i Göteborg. Uppenbarligen missade Samsung det tåget också ... http://www.gotaplatsensfoto.se/fotomassa-2014
 

Bilagor

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    205.7 KB · Visningar: 21
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.