Annons

Nu är det verkligen dags!

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Efter de senaste åskovädret har jag äntligen fått tummen ur och köpt en extra extern hårddisk.
Jag har lite väl mycket bilder på hårddisken som jag inte har säkerhetskopierat, så nu är det dags...

Jag har rätt många GB med bilder på hårddisken så det lär väl ta sig lilla tid, men men. Gör jag det inte nu så gör jag det aldrig.

Nu till frågan. Vilket program är bäst till Mac när det gäller att göra en backup? Kravet är att programmet ska kunna synca de två olika hårddiskarna med jämna mellanrum.

timemachine, fnnsinbyggt i systemet, då spelgar den hela hårddisken, ganska smidigt... du måstae nog hat 10.4 eller senare tror jag iofs

Jag var nog lite otydlig i min fråga. Jag ska alltså synca två externa hårddiskar. Går det att göra det med Time Machine?

om du har många GB med bilder: jobbar du med lightroom eller aperture? i så fall finns inbuggda backupfunktioner i dessa

Dock har du inte möjligheten (vad jag vet i alla fall) att hålla två diskar identiska med hjälp av dessa program som du har med dom jag nämnde. Jobbar man aktivt med båda diskarna och vill hålla dem syncade med varandra skulle jag ändå rekommendera att använda något av dessa program istället för dom inbyggda varianterna.

Time Machine kopierar i princip allt på hårddisken. Man kan dessutom välja att exkludera vissa kataloger från Time Machine. T ex så har jag valt att exkludera en katalog där jag har råvideo som även finns på DVD:er.

Det som Time Machine inte kopierar är sådant som t ex cachefiler i Safari och liknande. Alltså sådant som programmet kan återskapa själv.

En fördel med Time Machine mot CarbonCopy är att man får historik på köpet med Time Machine. Om man råkar radera en fil ur en katalog så kan man "gå tillbaka i tiden" och hämta tillbaka filen. Samma om man har ändrat i ett dokument och vill gå tillbaka till en tidigare version. Om man har en speglad disk så är filen borta/ändrad på båda ställen så fort diskarna är i synk.

Om hårddisken i datorn skulle krascha så kan man välja att återskapa systemet från en Time Machine backup under installationen.

Time Machine finns från Mac OS X 10.5 Leopard.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto