Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NPS användare titta hit

Produkter
(logga in för att koppla)

sicklas

Medlem
Hej! Jag är en ung hobbyfotograf med en Nikon D3 som tyvärr måste in på reparation och det är enligt mig omständigt och jag skulle behöva kameran redan om två veckor. Jag undrar om det finns en NPS kund som kan tänka sig att lämna in den åt mig, självklart betalar jag hela reparationen samt dricks

Hej! Jag är en ung hobbyfotograf med en Nikon D3 som tyvärr måste in på reparation och det är enligt mig omständigt och jag skulle behöva kameran redan om två veckor. Jag undrar om det finns en NPS kund som kan tänka sig att lämna in den åt mig, självklart betalar jag hela reparationen samt dricks

Dels strider det nog mot tanken med NPS (och deras regler) och dels tror jag inte det fungerar då NPS-medlemmar registrerar sin utrustning hos Nikon.

Kan man inte bli NPS-medlem om man har en D3? Finns det andra krav?

Om du inte kan bli NPS-medlem så kanske verkstaden kan prioritera din reparation om den får extra betalt?

OK, av Simons kameraväska här på Fotosidan att döma så kvalificerar han inte för NPS-medlemskap, så då upprepar jag mitt andra förslag: fråga verkstaden vad det kostar att få prioriterad service.

Jag har kontaktat Nikon och blev rekomenderad att bli NPS kund om jag skulle utföra en reparation (personen i telefonen hade ingen aning om min utrustning men men'). Det som egentligen saknas i min kameraväska för att bli NPS är yrkesverksamheten.

NPS service, lämna in på plats, service inom 72 timmar
Vanlig dödlig. Skicka med BUD, ej post eller något som helst sätt som inbegriper att Nikon måste hämta ut paketet. Vänta 2-4 veckor.

Det som jag har hängt mig upp på är faktumet att jag som är belägen i Stockholm och kan med enkelhet åka till Solna och lämna in min kamera måste skicka med bud, och i förlängning ge pengar till en budfirma när jag lika väl kan åka själv

Jag skulle åka till Nikonverkstaden och glatt meddela att jag hade en kamera som behöver repareras. Tramset med bud är bara att ignorera.

Dessutom skulle jag fråga vad det kostar att få kameran reparerad snabbt, och sen fundera på om det var värt extrakostnaden.

Jag gillar ditt förslag. Jag saknar Lasses kameraservice som var så mycket enklare att ha att göra med

Grejen med bud får mig att bara skjuta upp på det, framförallt för att det är omständigt

Fast helst vill jag hitta en NPS kund som kan registrera min D3

Jag gillar ditt förslag. Jag saknar Lasses kameraservice som var så mycket enklare att ha att göra med

Grejen med bud får mig att bara skjuta upp på det, framförallt för att det är omständigt

Fast helst vill jag hitta en NPS kund som kan registrera min D3

Nu har du skrivit här så jag skulle inte råda dig att göra så. Du kan förstöra för både dig och den som ev "hjälper" dig.

Registrera firma och gör det ordentligt eftersom du har de två husen etc. De är trevliga och serviceminded.

Registrera firma och gör det ordentligt eftersom du har de två husen etc. De är trevliga och serviceminded.
Det är en bra långsiktig plan, men hjälper inte i det akuta fallet.

En serviceinriktad verkstad tar väl hand om sina kunder och gör sitt bästa. Det är dock helt rimligt att man behöver betala extra för att få prioriterad service.

Jag gillar filosofiska tankeställningar. Säg att jag säljer en option på en stycke trasig nikon D3 för 4000:- personen skickar in på lagning efter att ha registrerat kameran på sitt namn. Jag köper tillbaka optionen och kamern efter 7 dagar för 4500. Jag registrerar kameran i mitt namn igen. Det låter varken som bedrägeri, avtalsbrott eller annat. Bara krångel för nps användaren

Kanske inte ett brott mot avtalets bokstav, men rätt säkert mot dess anda. Jag skulle tänka efter både en eller två gånger om jag vore du med tanke på att din "plan" nu är offentlig.

Gör som jag föreslog istället.

Så kan man förstås göra och hoppas att Nikon inte märker det. Antalet NPS-användare i Sverige är väl inte enormt, så risken finns ju.

Möjligen avtalsbrott, men knappast något polis eller åklagare skulle befatta sig med. Däremot lär ju inte den NPS-medlem som går med på det få vara kvar.

Bedrägeri är väl alltid olagligt. Då kan man tex stämma men i detta fallet är nog möjligheten att få service överhuvud taget i framtiden för de två inblandade viktigare.

Bedrägeri är väl alltid olagligt. Då kan man tex stämma men i detta fallet är nog möjligheten att få service överhuvud taget i framtiden för de två inblandade viktigare.

Avtalsbrott och bedrägeri är två olika saker. Bedrägeri faller under offentlig rätt och kan polisanmälas. Avtalsbrott kommer polisen inte att ta i med tång. I stället får man gå till en advokat och förbereda en stämning.

Jag bara älskar sånt här!

Var står nånstans står det i avtalet att man inte får köpa en kamera och lämna in den för service och efter ett tag sälja den?
Jag personligen tror inte det handlar om avtalsbrott eller bedrägeri utan snarare om etik och moral.

Jag bara älskar sånt här!

Var står nånstans står det i avtalet att man inte får köpa en kamera och lämna in den för service och efter ett tag sälja den?
Jag personligen tror inte det handlar om avtalsbrott eller bedrägeri utan snarare om etik och moral.

Jag visste du skulle dyka upp :)

Etik och moral är trots allt det som format vårt samhälles kollektiva lagar och regler om tex avtalsrätt.

Om smidigheten med NPS missbrukas kommer det garanterat som ett brev på posten att för att få den förmånliga servicen måste ha haft utrustningen en viss tid eller ha ett företag med viss omsättning eller andra begränsningar. Vilket kommer drabba oss riktiga NPS.

Så, NEJ, utnyttja inte systemet. Skicka kameran med ett bud om det är det som krävs (det kan inte kosta mycket inom Stockholm) eller bli NPS som TS säger sig ha materialet för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar