Annons

Novochrome

Produkter
(logga in för att koppla)

ToLu

Aktiv medlem
Har starka funderingar på att börja fota dia, måste göra något nytt. Eftersom jag måste köpa film så tittar jag bl a på Novochrome, billig som få men hur är den egentligen? Anledningen till att jag ens funderar över den är att billig inte alltid behöver betyda dålig vilket gör sig gällande hos t ex Efkes filmer.

Så till min fråga:

Har någon testat Novochrome och vad har den i såna fall för karaktär?

Tack på förhand!

/Tomas
 
Det finns inte så många tillverkare av film, och för diafilm är antagligen antalet tillverkare ganska få. Jag gjorde en snabb sökning på novochrome + film och Photax var det som dök upp. Jag gissar därför att det är en ompackad film och att den egentliga filmen är av något mer känt märke. Eftersom Photax menar att den är tillverkad i Tyskland är min gissningar att det är en omförpackad Agfafilm. Ring eller maila Photax och fråga, de brukar veta hur karusellen går i fotovärlden. Om min gissning är rätt och om du får veta vad det egentligen är för någon slags film, så blir det nog lättare att söka på nätet efter användarkommentarer.
 
Nu har jag ringt Photax, Novochrome är omförpackad Agfa CT Precisa 100.

Om någon undrar...

/Tomas
 
Sumpen skrev:
Jag gissar därför att det är en ompackad film och att den egentliga filmen är av något mer känt märke. Eftersom Photax menar att den är tillverkad i Tyskland är min gissningar att det är en omförpackad Agfafilm.

Ja, Agfa är stora på ompackningar.
Extra films egen film är Agfa film...
Jag har själv kört Peruchrome från Perutz med fint resultat. Det var också Agfa film. Men, mig veterligen så är de ompackade filmerna av en äldre generation än de som Agfa saluför under eget namn.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Han sa till mig att det var, Agfa CT 100, jag antog att det var precisa, kanske fel av mig!?
 
ToLu skrev:
Han sa till mig att det var, Agfa CT 100, jag antog att det var precisa, kanske fel av mig!?

CT100 var min favoritfilm när jag fick min Pentax P30 i studentgåva 1988... Sedan kom CT100i, och så följde CTX 100 och nu har vi CT Precisa. Men jag har hört att CT Precisan nyligen uppdaterats eller kommer att uppdateras.

CT100 och CT100i är i stort samma film, något renare färgåtergivning med i:n. En neutral och väldigt trevlig emulsion. CT Precisa har något högre färgsaturation och finare korn. Något bättre för blandljus. Jag kör gärna CT Precisa. Men allra helst kör jag Agfa RSX II. CT Precisan känns något varmare i tonen än superneutrala RSX II. Jag föredrar helt klart Agfa framför Kodak som jag bara tycker gör dyra filmer utan att vara ett dugg bättre.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Tack för hjälpen, jag tvekade lite innan men nu blir det Novochrome, jag gillar något varma färger.

/Tomas
 
Men om det är CT100 i istället för CT Precisa så är färgerna mer neutrala än varma. Och den värme som finns i CT Precisan är ytterst subtil. Jämfört med superneutrala RSX II så har den en lätt, ytterst lätt, dragning åt det varma hållet. Å andra sidan är CT Precisa bättre på att återge framförallt blått och grönt än CT100, CT100i och CTx 100. Men ingen av dem är dåliga, som sagt så föredrar jag Agfa framför Kodak. Och Novochrome är nästan halva priset jämfört med Agfa original.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Om det är någon som är intresserad, även om det har gått ett tag, så är det Agfa CT Precisa 100 i Novochrome-rullarna.
 
Hur är det med framkallningen av denna film. Är det vanlig E-6. Kan man lämna den till vilket labba som helst. Är lite nyfiken då jag vill kunna framkalla den i australien.
 
Det enda jag har att säga om Agfas filmer är att de är korniga jämfört med Provia eller Velvia. Innan jag upptäckte det så gillade jag CT Precisa 100.
 
Jag håller med om att Agfa RSX II är en trevlig film som ger en fantastiskt fin svärta och neutrala färger. Himlen kan dock bli lite blyplåtsliknande ibland.

Annars tycker jag att Elitchrome 100 i 3-pack för 99 kr hos Photax är ett hyggligt alternativ.
 
Har väldigt svårt att tänka mig något annat att plåta med än fujicolor press 400, sedan jag började att använda den.
Jag plåtar det mesta. MVH.Joran.L.
 
Nu är det ett tag sedan jag använde dia. Novochrome tycker jag gav ett bra resultat. Normal kontrast med fint tonomfång och ett gott skärpeintryck. Kornet är inget problem, även om det finns finkornigare rullar så duger Novochrome.
Färgåtergivningen tycker jag är imponerande, rena färger och i stort sett "neutral" återgivning utan stick.
Prova gärna några rullar och se själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.