Annons

Notera Bländare /slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Nästan varje gång jag framkallat en film upptäcker jag att jag inte har en aning om huruvida jag kompenserat eller inte på en given bild.Att jag gjort det,det vet jag eftersom jag ofta gör olika exponeringsalternativ.Enklast vore självklart att skriva upp bländare/slutartid,men speciellt vintertid när man står där med ett motiv i sökaren och iskalla händer så åker sällan
anteckningsblocket fram.Hur gör ni?Skriver ni upp hur ni exponerar rutorna?


....Anders Andersson
 
Åh så skönt det är med digitalkamera. Möjlighet till manuell bländare, manuell slutare, manuell fokus, manuell vitbalans etc eller allt helt automatiskt, rensa bilder direkt, se bilder direkt - och framför allt - få alla data, som bländare, slutartid, eventuell kompensation och en massa annat som lagras i bilden. :p

Onödigt inlägg, sorry, kunde inte låta bli... ;)
 
Jag har väl i princip samma problem som du, ju kärvare förhållanden desto jobbigare är det. Jag gjorde ett försök med förtryckta blanketter för att göra det lättare, men man hade ju aldrig med sig dem. Ett tag klurade jag på att skriva ett program till palmen, men det rann ut i sanden. Nu har säkert någon annan hunnit göra det, kanske dags att leta runt lite igen...
 
Kamera....

Vad har du för kamera?? Du kanske skulle försöka att få fatt i ett bakstycke som kan kopiera in bländare och slutartid. Nikon har sånna till alla sina proffsmodeller:)


MVH // Martin
 
Jag noterar inte alltid exponeringsdata för mina bilder, men när jag gör det brukar jag använda min handdator (Palm) och ett litet program som heter PhotoLog. Med det går det hyfsat snabbt att antecka de viktigaste uppgifterna. Det hjälper mig också att beräkna kompensation för filter och reciprocitetseffekter.

När jag av olika anledningar inte har möjlighet att göra det, men ändå behöver notera data gör jag det med hjälp av en fickbandspelare (fickminne), och talar helt enkelt in uppgifterna efterhand.

Om det regnar och ruskar rekommenderar jag en skrivskiva (som bl.a. dykare använder för att kunna skriva under vattnet) och en gammaldags hederlig blyertspenna.
 
Själv har jag för vana att alltid skriva upp mina exponeringar i ett vanligt kollegieblock (storlek A5). I kollegieblocket har jag delat upp varje sida med fem olika kolumner. En kolumn där jag beskriver motivet samt datum. En kolumn där jag skriver vad jag använder för objektiv och filter. En kolumn för slutartid. En för bländare. Och den sista kolumnen för att anteckna eventuell exponeringskompensation. Som överskrift på sidan antecknar jag också vilken film jag använder.

För mig funkar detta sätt mycket bra. A5-blocket får precis lagom plats i Lowepro väskan. Men visst, det blir kanske lite väl mycket skrivande ibland. Men det är värt besväret tycker jag. Speciellt när man sedan sitter hemma med dom nyframkallade diorna och undrar vad som egentligen gick snett.:p

Om inte annat så kan man ju alltid skaffa sig en köttkvarn! Eller vad säger Du Jim...:D
 
LIQ skrev:
ett litet program som heter PhotoLog.
Något sånt där var det väl jag var ute efter, om än något barskrapat.

Jag är egentligen inte så intresserad av att komma ihåg huruvida jag exponerade en ruta med f22/1 sek. Det jag vill ha är ett sätt att snabbt kunna notera t ex "Spotmätte objekt ..., plussade på ... steg, använde avtonat gråfilter på ... som var ... steg mörkare/ljusare" utan att behöva skriva det i textfältet. Det är ju inte så kul att skriva på palmen. Det skulle nog gå att lösa med ett smart gränssnitt. Kanske man skall sätta sig framför datorn några veckor :)
 
För mig bestod lösningen i att byta kamera.

Jag orkade heller aldrig med det där med att skriva upp i en bok, vilken blänadare, slutartid osv som jag hade använt. Men när jag skulle analysera mina bilder, så satt jag alltid där och ångrade att jag inte hade skrivit upp det.
Sen läste jag att mitt kameramärke Minolta, hade en kamera,800 si, där alla sådana data kunde lagras för 9 rullar i taget! Precis vad jag behöver tänkte jag och bytte bort min 505 si super, mot en 800 si. Jag har haft oerhört mycket glädje av dessa lagrade data och kan varmt rekommendera alla som har funderingar åt detta håll: Skaffa en kamera som fixar detta åt dig, det är jättebra!

Ps Jag har gjort en tabell i Word där jag kan skriva av de data som jag tankar ur kameran, sen sparas dessa i en pärm eller på datorn. Busbra! Ds
 
Version nummer x

Använder ett litet block med blyertspenna. använde ett kort tag bläck men det funkar inget bra i kyla.

skriver upp datum, plats och film överst och sedan på varje rad så skriver jag exp. data, objektiv, filter, exp. komp. och vissa motivledtrådar så att det i efterhand är lätt att hitta rätt om bildnr är fel (händer mig relativt ofta).

När de framkallade diorna kommer slängs dem upp på ljusbordet och jag märker att allihopa är dåliga. Närå, så farligt är det inte. Väljer ut de jag vill rama och gör så. Märker på ramen bildens bildID och för inte det i några Excelark tillsammans med anteckningarna.
Tider och bländare är nog inte så nyttigt att ha förrutom vid nattfotografering, då är eventuellt exponerings kompensation mera lärorik.
Det är väldigt användbart när man har tre dior med olika exponering.

Ska tilläggas att blocket följer med på nästan alla fotoexkursioner, med undantag för vissa "spontana".
 
Intressanta funderingar,jag har en Nikon F80,tror inte det finns något bakstycke för att programera in data.Som Jim säger,det är nog inte intressant exakt vilken tid/bländare det är,utan mest det att på den rutan spotmätte jag och plusade ett steg.Kanske en Palm vore något,i vilket fall skulle prylbegäret stimuleras :D

....Anders Andersson
 
Asson skrev:
Nikon F80,tror inte det finns något bakstycke för att programera in data.
Det finns ju en version av F80 som fixar det som standard, F80s tror jag den heter. Vet dock inte om bakstycket går att inhandla separat.
 
Ett annat alternativ är att skaffa en liten dikteringsbandsplare och snacka in alla data på band. Kostar nån hundring, men det kan det väl vara värt.
Visst blir det en pryl till i kameraväskan, men när man står där i -20 och styv kuling så är det fint att slippa dra fram papper och penna...
 
Jisses, varför ska man notera tid och bländare för? Knappast något man kan hålla på med när man sysslar med reportagefotografering som jag.

Jag noterar bara tid och bländare när jag testar objektiv.

Fast jag skulle gärna ha en kamera som registrerade plus/minus-kompensation, ISO och tid mellan filmrutorna,
 
Jag har också gjort ambitiösa försök att notera alla data på förtryckta blanketter, men kom fram till att det störde den fotografiska processen för mycket. När jag plåtar vill jag vara 100% koncentrerad på att göra bilden så bra som möjligt. Ibland kan det kännas som en slags meditation. Det funkar inte att störa processen med papper och penna, då kommer jag av mig i tankarna.

Idén med ett litet (digitalt) fickminne att läsa in data på låter intressant, det borde vara betydligt smidigare i fotoögonblicket. Det blir mer jobb efteråt förstås, men hellre det.
 
Anteckningsblocket har blivit lite grand samma hjälp i komponeringen som stativet.
Jag stannar upp mellan bilderna och tänker efter lite mera istället för att ta flera bilder i relativt snabb följd.
Det enda negativa som jag ser det är min kassa handstil och att det tar lite längre tid att ta en bild.
 
Jag antecknar konsekvent allting, dvs film, plats, tid, blandare, objektiv, brannvidd, exponeringskompensation, ljusmatning, filteranvandning, tidpunkt, motiv mm. Detta har jag gjort konsekvent anda sedan jag borjade fotografera for 5 ar sedan.

Jag har aldrig upplevt detta som nagot problem, tvartom sa har detta utvecklat mig som fotograf darfor att jag har kunnat ga tillbaka och se hur jag har gjort nar jag har fatt tillbaka bilderna fran labbet.

Dessutom skriver jag in alla dessa uppgifter, pa de bilder som jag sparar, i ett dataregister vilket gor att jag alltid kan tala om hur jag har gjort nar dessa uppgifter behovs eller nar nagon fragar.
 
gujo: det är imponerande. Jag gjorde bara en snabb överslagsräkning för vad det skulle innebära för mig. Eftersom jag tar cirka 500 rullar om året och det kanske tar 2 minuter totalt för både anteckning och inmatning så skulle jag behöva ägna 25 dygn per år åt detta ...

Den analys jag gör av mina felexponerade bilder utgår från motivet. Jag försöker räkna ut hur exponeringsmätaren "tänkt" och lär mig av det hur kameran mäter och reagerar nästa gång jag riskerar att få en felexponerad bild.

En erfarenhet är att Canon Eos 3 tar för mycket hänsyn till vald fokuspunkt vilket gör att motljusporträtt (även med blixt) ofta blir överexponerade. Jag fokuserar ju på personen som är mörk och exponerar efter det när den istället borde ta hänsyn till bakgrunden. Blixten ser ju ändå till att personen blir rätt exponerad. Canon är medvetna om detta och har ändrat detta till 1V.
 
Magnus, det ligger nog å andra sidan något i det du skrev i ditt första inlägg, du är reportagefotograf. De flesta andra som svarat är naturfotografer, och det är ofta en rätt stor skillnad i tempo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.