Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom "budget" till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Nixoncc

Medlem
Jag har tagit en liten tripp vid sidan av mitt analogfotande och köpt en D90 och känner mig nöjd med det, jag valde ett fast 50mm 1/4 vilket jag känner är det som kommer att användas allra mest.

Men i familjen har jag andra röster som gärna vill ha ett allround-objektiv med normal zoom och jag vet inte riktigt vad jag ska titta på.

Funderade på om man skulle köpa något beggat äldre objektiv eller om man skulle göra det lätt för sig och köpa en "kit-glugg".

Kraven på detta är inte så ohyggligt högt ställt utan det ska funka hyggligt och det räcker väl.

Vad säger ni, ska man satsa på ett äldre begagnat och i så fall har ni tips på vad man ska leta efter? Eller finns det något vettigt alternativ nytt som ligger i de lägre prisklasserna?
 
Det lite äldre Nikkor 18-70 som såldes med t ex D70 ska också vara riktigt bra. Borde finnas begagnat till bra pris.

Annars finns ju de lite ljusstarkare från Sigma och Tamron (18-50/2.8 resp 17-50/2.8). De bör också gå att få tag på begagnat.

/Albin
 
Jag röstar också på en beggad 18-70mm, jag har en och den är riktigt bra. Annars finns ju alltid 18-55mm, finns med och utan bildstabilisering (VR), och är skarp och fin optiskt, även om den är förbannat plastig att hålla i :).
 
Jag har tagit en liten tripp vid sidan av mitt analogfotande och köpt en D90 och känner mig nöjd med det, jag valde ett fast 50mm 1/4 vilket jag känner är det som kommer att användas allra mest.

Men i familjen har jag andra röster som gärna vill ha ett allround-objektiv med normal zoom och jag vet inte riktigt vad jag ska titta på.

Funderade på om man skulle köpa något beggat äldre objektiv eller om man skulle göra det lätt för sig och köpa en "kit-glugg".

Kraven på detta är inte så ohyggligt högt ställt utan det ska funka hyggligt och det räcker väl.

Vad säger ni, ska man satsa på ett äldre begagnat och i så fall har ni tips på vad man ska leta efter? Eller finns det något vettigt alternativ nytt som ligger i de lägre prisklasserna?

Nikkor 16-85 skulle jag rösta på, dels för omfånget, dels för bild- och byggkvalitet. Nya Nikkor 18-200 samma resonemang. Men de ligger i den högre "kitobjektivklassen" prismässigt.Finns kanske ngt från Sigma och Tamron men jag kan inte deras utbud.
 
En begagnad 18-70 skulle jag säga är det mest prisvärda. Riktigt bra optiskt och kan får det för ca 1500kr. 18-105:an som någon länkade till är åxå bra, men då blir det en smula dyrare. Vill man inte köpa begagnat men ändå komma billigt undan så finns ju 18-55VR för ca 1500kr. Den är bra och bildstabiliseringen kan väl kanske komma väl till pass om resten av familjen inte är så vana att tänka på brännvidd och slutartid osv.
Jag har både 18-70:n och 18-55:an och personligen väljer jag 18-70:n om jag ska "ut och fota", men för festen eller "släktträffen" eller vad det nu kan vara skulle jag nog välja 18-55:an, vilken kan ge trevligt resultat med slowsync och den inbyggda blixten (om man inte har en extern eller av någon anledning inte vill släpa på den), tack vare bildstabiliseringen.

Sedan finns ju objektiv som Nikons 16-85VR, Tamron 17-50/2.8 (VC) eller Sigma 18-50/2.8, som alla är ytterligare ett snäpp upp, men det låter som att något av de billigare alternativen eg. passar bäst för ändamålet, om man väger in priset åxå.
 
Jag fick med ett Nikkor AF-S 18-105 VR kit-objektiv till min D90 och har tagit ca. 7000 bilder med det. Jag har provat div andra objektiv, Nikkor, Tamron och Sigma och jag måste säga att Nikkor 18-105 endast överglänses av Nikkor 24-70. /Kenneth
 
18-70 tycker jag med. Jag använder fortfarnade mitt 18-70 som jag fick med en D70 för massa år sedan och jag gillar det objektivet skarpt. finns att få för strax över 1000kr på begagnatmarknaden.
 
Objektiv till D90

Hej Fredrik jag har själv använt Nikons 18-200mm vr tycker att det är ett objektiv som täcker upp i princip all fotosituationer som tänkas kan.
Denna glugg kostar ny 6295:- på Scandinavian Photo finns även i en ny förbättrad variant (ett par tusen dyrare) bättre VR och en lösning så att inte zoomen åker ut när man bär med sig kameran tycker i mitt fall inte haft mig något problem med det vet inte om det är någon mer skillnad.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4374579

18-200 verkar börjat komma ut på begagnatmarknaden där för ca halva pengen.
Lycka till med ev. köp.
 
ANNONS