ANNONS
Annons

Norges västkust

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Hej!

Jag och en kompis skall bila längs Norges västkust hela vägen upp till Ryska gränsen för att sedan via Finland åka tillbaks ner i Sverige.

Tänkte därför fråga om ni har några resmål som vi inte får missa?

Vänligen,
//Mattias

Jag frågar mig lite om Norge har nån östkust ;) Men jag körde iaf från Narvik till Alta i somras och det är otroligt vackert, men var beredd på att det är rätt jobbig körning.. inte som E4 direkt.. många kurvor, upp och ner, små mysiga samhällen etc.. men har ni inte bråttom är det kanonfint. I princip överallt är det värt att stanna.. :

Lindesnes fyr är Norges absoluta sydspets och värt ett besök helst om det stormar lite och är pålandsvind.
Risør är en charmig liten stad vid havet som kan vara värt ett besök, om inte annat så för den otroligt goda maten på restaurangen Kast Loss.

Hoppas ni får en trevlig tur genom landet.

Ni får inte missa Geiranger och Örnvägen (som går från Geiranger och i nordvästlig rikting mot Trollstigen). Makalöst vackert.

Hur lång tid har ni på er, när åker ni och var tänker ni köra in i Norge? Svinesund eller längre norrut?

Lofoten är ett givet resmål om du frågar mig, fantastisk natur där uppe. Lunnekolonin på Röst är den största i Europa men jag är lite osäker på hur länge de är kvar på ön.

För att vara lite praktisk så är det ett ganska rejält projekt att köra längs hela norska kusten. Vägarna är på många håll ganska dåliga, det tar alltid lägre tid än man tänkt sig och bensinen är dyr (idag ca 13.50 NOK/L). Jag skulle ha begränsat mig till en del av kusten och kört dit på svenska vägar så långt det gick. Siktar ni på Lofoten och Nordnorge är det överlägset lättast att köra upp till Kiruna eller Arjeplog först och sedan över till norska sidan.

Jag och en kompis gjorde stora delar av den resan i fjol, och jag tycker att det är snudd på omöjligt att peka ut riktiga pärlor av den anledningen att det finns så mycket!
Nordkapp är dyrt och inte så vansinnigt speciellt, men ändå ett ställe man vill "pricka av" när man åker förbi.

Ett annat ställe som vi tyckte var riktigt häftigt var en dal som kallades "signaldalen"
http://www.signaldalen.no/signaldalen/signaldalen.html
Där är naturen riktigt häftig, och vill ni ta en lite längre vandringstur på ett par dagar kan ni gå ner till treriksröset därifrån. Om ni åker tidigare på sommaren som vi (I början av juni) så kan dock snösmältningen göra vandringen lite blöt.

Jag bor själv i en landsände som säkert känns fantastisk för er söderifrån.

Men att åka ut på Lofoten är en rätt ordentlig upplevelse. Man måste inte köra bil den långa vägen ut dit, utan kan ta bilfärja.

Finns ett gäng med spännande museum där ute. Militär, Vikingar och Akvarium mfl. I byn Borg finns vikinga museet, med ett mäktigt långhus. Fylld med aktiviteter och prylar från den tidsepoken.

Man får känslan av att åka in i en "saga" med de spetsiga bärgen som skjuter upp ur havets djup. Man förväntar sig nästan "trollkarar" och andra sagoväsen dyka upp där ute.

En färjtur till trollfjorden kanske...

Hei Mattias

Skal du reise langs norskekysten må du planlegge kjøreturen godt. Det er veier, ferjer, tunneller, og fjorder overalt. Du vil få en opplevelsesrik tur, og mange unike naturopplevelser. Det kommer litt an på hvor du vil starte reisen. Hvis jeg var deg så hadde jeg kjørt E6 strake vegen fra Göteborg til Lillehammer. Deretter oppover Gudbrandsdalen til Otta. Deretter til Vågåmo og videre til Geiranger. Husk å kjøre innom Dalsnibba (en stor fjellopplevelse). Fra Geiranger kjører dere videre til Trollstigen (en enda større fjellopplevelse). Fra Trollstigen til Ålesund. Fra Ålesund følger dere kystveien med bl.annet atlanterhavsvegen til Averøya, Molde og Kristiansund.

Nå er dere godt i gang på norges kyststripe nordover. Skulle dere få behov så er det ikke lange biten inn til Sverige igjen når dere har kommet nord for Trondheim. Ha med dere gode kart (ikke bare GPS).

Det er mange muligheter, så nøye planlegging er viktig før dere reiser ut. En sak jeg vil anbefale dere å bringe med i tillegg til fotoutstyr er en god kikkert.

God reise:)

Mvh
Anders

http://www.turistveg.no/
http://www.visitsorlandet.com/
http://www.visitnorway.com/mwtemplates/VNFaceLiftFrontPage.aspx?id=189565
http://www.dinside.no/php/art.php?id=218925

Senast ändrad:
Norge har en del pärlor att erbjuda när vädret är bra. Här är en bild från Bergen tidigare idag, utsikt norrut över stan från Ulriksfjället:

Bilagor

• 20080525-001-18-edit2.jpg
    20080525-001-18-edit2.jpg
    45.1 KB · Visningar: 717
..og her er fra Dalsnibba og ned mot Geiranger.

Bilagor

• 400.jpg
    400.jpg
    55.7 KB · Visningar: 663
Jo nu kan man köra bil hela väge ut till Lofoten. Vägen "Lofast" är nu färdig. Vägen förbinder fastlandet med Lofoten genom fjäll och under hav..

Sparar många timmar och mil!

Vad angår Lofoten så tycker jag den vägen är ett tragiskt tillskott.. fysj.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar