Det enda vi kan läsa in i uttalandet är att Nikon planerar en spegellös som sannolikt har större sensor än 1".
Det har ju sedan det här uttalandet på japanska kommit en precisering:
https://www.dpreview.com/news/91481...n-currently-developing-new-mirrorless-cameras
Budskap:
a) Man arbetar med att utveckla nya spegelfria kameror
b) De kommer vara entusiastinriktade, vilket på Nikon-språk skulle kunna betyda ungefär "mer som D750 än som D3400".
Vilket ju på det stora hela verkar rätt logiskt.
Att man över huvud taget gått ut med saken är väl ett tecken på att även Nikon, ett av de mest slutna av alla slutna japanska företag inser att omvärlden kanske vill veta något om vad de håller på med inför framtiden
Resten är nog corporate bullshit. Det KAN vara väldigt bra. Men skulle en hög chef verkligen säga att "vi kommer släppa något som nog är helt OK men har förstås sina brister jf med vad konkurrenterna har då". Tänk på Canons utlåtande ett par år sedan "vi har de bästa sensorerna". Det vore uppfriskande med mer trovärdig rhetorik från företagschefer som vore lite mer nyanserad och saklig. Det här sättet att uttrycka sig är sedan länge förlegad.
Det är ju en del av mitt (och Magnus) jobb att läsa diverse officiellt material från kamera- optik- och tillbehörsföretag och ur det försöka dechiffrera fram vad de egentligen vill ha sagt. I stort sett allt som presenteras är ju "cutting edge", "pushing performance", "ultimate quality", "setting new standards" och så vidare. Det blir lätt lite tjatigt i längden att läsa sådant. Men för att vara rättvis kan jag tillägga att de svenska representanterna hos de olika tillverkarna för det mesta är rätt bra på att själva sålla bort sånt där - i alla fall när de gör presspresentationer
Men det är med språket ungefär som det jag skrivit förut om försäljningsstatistiken från GfK - alla tillverkare har en tendens att plocka just de siffror (antal sålda kameror, värde av sålda kameror eller värde av kameror och objektiv) som passar dem, och välja en period (senaste två månaderna, senaste tre, förra kvartalet, senaste året, förra året osv) som får dem att framstå i positiv dager. Det verkar vara yrkesmässig reflex ...
... jag är osäker på med krympande marknad (kanske stabiliserad nu) och behov av högre marginalerar om "made in Thailand" betingar samma pristillägg. Nikon kanske satsade fel med utflyttning av tillverkning då Yen har fallit jf med övriga Asienkurser.
1) Kameramarknaden verkar faktiskt ha stabiliserats volymmässigt senaste året.
2) Alla kameratillverkarna har flyttat mycket produktion från Japan till Kina, Thailand, Vietnam osv. Både montering och produktion av komponenter (hos underleverantörer).