Spelar det någon roll vad som bevisats? Du hävdade för flera år sedan att det inte skulle fungera med Fujis kameror utan AA-filter, och skulle återkomma om det (vilket du förstås inte gjort eftersom det inte är något problem i praktiken). Det är förstås bekvämt att kunna skylla på att du inte hunnit/kunna svarat, men jag förväntar mig inte att du kommer med något relevant svar i den här tråden heller utan fortsätter med "jag återkommer".
Nikons nya kameror är förstås inte bättre i alla avseenden än alla andra kameror, och det var det nog heller inte någon som trodde. Den är dock bättre i många avseenden än många andra spegelfria kameror. Jag kommer inte köpa vare sig Z7 eller Z6 (eller en variant med mindre sensor som mycket väl kan komma - det är ju inga problem att göra med den fattningen), men tycker det är en klart intressant kamera jag gärna skulle testa.
Jag tror dessa kameror (och kommande) kommer bli en stark konkurrent till Sony, då de är de första som vad allt tyder på kommer att prestera bra med befintliga Nikonobjektiv. I och med att de har kortare registeravstånd än Sony finns ju t.o.m. en teoretisk möjlighet att montera Sony E-objektiv med adaper