** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons och Canons aversion mot vridbar LCD

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
För mig är vridbar LCD en dealbreaker till nästa DSLR. Gärna liknande den på D5000, eller allra helst liknande Sonys.

Med småbarn, och gärna foto från låg höjd, är detta en funktion jag kommer att kräva till nästa kamera. Jag är t o m beredd att byta system (Sony) för att få denna funktion.

Jag har en D90 idag som jag är otroligt nöjd med, och ser fram emot något bättre lågiso till uppföljaren, och bättre filmfunktion samt nämnda LCD.

Märkligt att inte fler modeller har denna funktion, Nikon har en och Canon ingen (!). (Och nej, jag köper inte argumentet att LCDn lätt går sönder.)

Tror ni att Nikon kommer att slänga in vridbar LCD till uppföljaren till D90 alt D300? I o m att dessa förmodligen kommer att få upphottad filmfunktion borde vara något som talar för vridbar LCD, eller har jag fel?

För mig är vridbar LCD en dealbreaker till nästa DSLR. Gärna liknande den på D5000, eller allra helst liknande Sonys.

Med småbarn, och gärna foto från låg höjd, är detta en funktion jag kommer att kräva till nästa kamera. Jag är t o m beredd att byta system (Sony) för att få denna funktion.

Jag har en D90 idag som jag är otroligt nöjd med, och ser fram emot något bättre lågiso till uppföljaren, och bättre filmfunktion samt nämnda LCD.

Märkligt att inte fler modeller har denna funktion, Nikon har en och Canon ingen (!). (Och nej, jag köper inte argumentet att LCDn lätt går sönder.)

Tror ni att Nikon kommer att slänga in vridbar LCD till uppföljaren till D90 alt D300? I o m att dessa förmodligen kommer att få upphottad filmfunktion borde vara något som talar för vridbar LCD, eller har jag fel?

Hej ! Håller med fullständigt ! Har också en D90 och är jävligt nöjd med den,men livewiev på den ,liksom övriga Nikon är katastrof och för mig oanvändbar. Sonys nya kamera A550 är sjukt snabb med livewiev,den bästa jag provat och tycker af där är lika snabb som i sökaren,dessutom är kameran i övrigt klart godkänd och jag tyckte den var bra i greppet.Hade det stått Nikon på den skulle det vara en storsäljare,enligt mig i varjefall.När jag köpte min D90 stod det mellan den,Canon 50D och Pentax K7 men hade A550 funnits ute då hade den varit en stark kandidat även om den saknar toppdisplay,som jag gillar skarpt .

En vridbar skärm ÄR och kommer alltid att vara den svagaste punkten vid fysisk "åverkan" på kameran. Det går naturligtvis att bygga den oerhört stark, men man ska ju änven kunna sälja kameran till ett rimligt pris och den ska helst inte vara stor som en småbil...
Därtill så tar en dylik skärm mer plats (det är ju inte en slump att D5000 har en mindre skärm (mer lägre upplösning åxå för den delen) än D3000, D90, D300... Ja, alla Nikonkameror i det nuvarande sortimentet.

Nu spelar det ingen roll vad du eller jag säger. Både Nikon och Canon har såhär långt lyckats ganska bra med sina strategiska val, annars hade de inte varit de två ledande tillverkarna idag. De har förmodligen gjort marknadsundersökningar som säger att det inte är tillräckligt viktigt för tillräckligt många för att de ska lägga nån större vikt vid det. Om det ju får en eller två personer att byta system så anser de väl att det må vara hänt. Eller så har de minssbedömt och får stå sitt kast och bli "för sena" med vridbar LCD och förlora marknadsandelar.

Det är, hur som helst, bara att gilla läget eller byta system... Personligen skulle jag välja en annan kamera än en som HAR vridbar LCD just för att det ÄR mer strul med sådana lösningar. Jag har flertalet bekanta som har (kompakt)kameror med vridbar display och det är glapp och skärmen lägger helt av eller... De flesta kollar efter kamera utan vridbar display när de letar ny kamera, även om de tycker att det varit användbart.

Visst har det säkert gjort marknadsundersökningar, men dessa har ju en viss svaghet: de mäter bara vad konsumenterna vet.

T ex:
Om du gjorde en marknadsundersökning 2006 om video i DSLR hade du nog fått ganska ljumt mottagande i marknadsundersökningen. Respondenterna visste ju inte hur värdefull en sådan funktion är, de hade inte upplevt det.

Samma sak tror jag det är med vridbar LCD. De som verkligen testat det, vill förmodligen inte vara utan funktionen.

Marknadsunderökning är en dimension att ta hänsyn till, visst, men minst lika viktigt är frågan "vad är nästa behov, möjlighet, som respondenterna INTE VET något om idag".

Att vara steget före alltså.

Ytterligare en dimension i detta är att Nikon har en möjlighet att diversifiera sig mot Canon. Dessa är hyfsat lika idag, testerna visar ungefärligt samma bildresultat. Då återstår: design, funktion, service.

Vridbar LCD hade varit ett steg för Nikon (eller Canon) att särprägla sig själv mot den andra alltså.

Så - det är inte så enkelt som att se på marknadsundersökningar. Vill man bli morgondagens vinnare så får man titta bredare.

Video i DSLR är självklart en drivare till vridbar LCD. (Dessutom är konsumenterna vana vid vridbar LCD från videokamerorna.)

Frågan är: vilka blir första av Nikon och Canon att lansera denna funktion på bred front?

Jag har fyra kompakter med vridbar display. Ingen har krånglat.
Canon G3, G5, G11 och A620. Passar mej perfekt för jag har svårt att se i smätet till sökare eftersom jag har glasögon.
Men jag har läst utlåtande av fotografer här på Fs om att det ser löjligt ut när man tittar i displayen när man fotar.
Dumheter, tycker jag. Bara bilden blir bra och det blir den

Mycket av diskussionerna på nätet har varit "det ser inte snyggt ut", "det är en p&s-funktion", "varför ändra något som inte behöver ändras".

Vore klädsamt om någon kunde se MÖJLIGHETERNA med funktionen istället. Och precis som video i kameran - gillar man inte funktionen behöver man faktiskt inte använda den.

Faktum är ju att vridbar LCD skapar nya möjligheter. Nya perspektiv att använda vid foto. Hur kan man vara emot ökade möjligheter?

(OK, kör man bara tele så kanske inte det är så användningsbart, men hur många kör bara tele?)

Känns som nykomlingar såsom Panasonic driver nya funktioner framåt (bra video, små storlekar, användbara funktioner), medan Canon och Nikon avvaktar. Det kan straffa sig.

Normalt använder jag sökaren (på min 5d II) eftersom jag trots glasögon ser mycket bättre i den.
LCD´n använder jag bara när jag kör manuell fokus, vid makrofotografering och en del andra tillfällen.

Har haft en kompakt Fuji S9600 med vridbar display som iofs aldrig strejkade men föredrog även på den att oftast använda sökaren.

Vad man föredrar är säkert individuellt.

Känns som nykomlingar såsom Panasonic driver nya funktioner framåt (bra video, små storlekar, användbara funktioner), medan Canon och Nikon avvaktar. Det kan straffa sig.

Avvaktar? Du vet vilken DSLR som var först med video i HD? Med tanke på hur sjukt stort genomslag den funktionen redan fått i branschen trots en massa gnäll, bara efter ett drygt år(kameror utan den är nästan osäljbara idag) visar att Canon vet vad de håller på med. Att Canon INTE idag har vridbar display kanske också säger något.

Chansen/risken att vridbar LCD ändå dyker upp i någon modell ganska snart är nog rätt stor ändå. Kanske på en efterföljare till 50D?

Avvaktar? Du vet vilken DSLR som var först med video i HD? Med tanke på hur sjukt stort genomslag den funktionen redan fått i branschen trots en massa gnäll, bara efter ett drygt år(kameror utan den är nästan osäljbara idag) visar att Canon vet vad de håller på med. Att Canon INTE idag har vridbar display kanske också säger något.

Chansen/risken att vridbar LCD ändå dyker upp i någon modell ganska snart är nog rätt stor ändå. Kanske på en efterföljare till 50D?

Helt rätt, Nikon var först med DSLR-film. Men det är viss skillnad på Panasonic-film och Nikon-film...

Den som ligger i vinnarspåret inom något år tror jag dock är Sony för alla som inte har/eller behöver massa olika gluggar (där har Nikon, Canon för stort övertag).

När Sony implementerar sin videokunskap, i ett hus med VR, med 1.5 crop, och välkända marknadsföringskunskaper och en koncern med multum kapital bakom sig, kommer det bli en bomb tror jag. Nästa A7XX kan bli en chock för Nikon och Canon.

Jag ser hellre en rimligt prissatt (max 2500kr) extern skärm som man kopplar in till kameran än en inbyggd vridbar skärm. Då får man det bästa av två världar, kameran fortsätter vara stryktålig och man får en ännu mer flexibel skärm som man kan titta på från vilket håll som helst, utan att behöva krypa på marken eller klänga runt som en apa för att komma upp en meter extra och ändå kunna hantera kameran.

Då kan man få en lite större skärm, 4-6", några extraknappar, kanske motsvarande de som sitter på batterigreppet. Därtill så är det "bara" kabellängden som sätter stopp för hur långt från kameran man är. Kör man med trådlös överföring (som självklart är inbygggd i huset eller batterigreppet från början) så ökar förstås avståndet mellan kamera och extern display.

Jag tror att vridbar display kommer på alla kameror inom en ganska snar framtid. Det är som någon sa att det är den naturliga utvecklingen från videon.
Att sedan kameratillverkarna suger på karamellen kan nog bero på att de måste först sälja ett visst antal av de redan utvecklade modellerna för att deras utvecklingskostnad ska betala sig. Det troliga är att de redan har färdiga koncept som bara ligger och väntar på att marknaden ska mogna.
Men, men vi får väl se vad som kommer som nästa revolutionerande nyhet på kamerafronten.

Jag tror att vridbar display kommer på alla kameror inom en ganska snar framtid. Det är som någon sa att det är den naturliga utvecklingen från videon.
Att sedan kameratillverkarna suger på karamellen kan nog bero på att de måste först sälja ett visst antal av de redan utvecklade modellerna för att deras utvecklingskostnad ska betala sig. Det troliga är att de redan har färdiga koncept som bara ligger och väntar på att marknaden ska mogna.
Men, men vi får väl se vad som kommer som nästa revolutionerande nyhet på kamerafronten.
Jag skulle kunna sätta en rejäl slant på att man kan köpa en DSLR om tio år utan vridbar display, och då menar jag en proffsmodell från någon av de stora tillverkarna.

Det snackades för 10-15 år sedan om hur otroligt revolutionerande kamerors design skulle bli nu när den eländiga filmen skulla väck. Den hade ju begränsat designen helt otroligt i decennier, enligt somliga.

Idag har vi facit. SLR kameror ser ungefär exakt likadana ut nu som förr, trots en del spektakulära ideer. Det är liksom krokodilen resultatet av lyckad evolution. De går helt enkelt inte att förbättre nämnvärt mycket. Lite puts i kanterna här och vara bara.
De kommer att se likadana ut i hundra år till.

Dessutom sitter inga tillverkare och väntar på att koncept ska släppas senare. De jobbar stenhårt med att försöka få ut dem på marknaden innan konkurrenterna gjort det. Försten ut kan få rejäla marknadsfördelar. Så fungerar marknadsekonomin.

Senast ändrad:
...De går helt enkelt inte att förbättre nämnvärt mycket. Lite puts i kanterna här och vara bara.
De kommer att se likadana ut i hundra år till. ...

Klart det gör. Klart att de inte kommer att göra.

Fotografer drabbas av dåliga ryggar, handleder och nackvärk mm mm, det går att göra smartare lösningar med ny teknik och det kommer att göras. Troligen inte av Canon eller Nikon, mer troligt att t ex Apple går in o visar hur det ska göras. Och sen går det fort. Gamla 1 DS Mk VII hus för en struntsumma på loppisarna ;-)

Nja, jag är inte så säker på det. Mobiltelefonerna hade ju en period där man tävlade om att vara minst. Till slut kom man ju inte ens åt knapparna att ringa;-) Nej, riktiga fotografer vill nog allt greppa i någonting som känns riktigt. Sedan kanske man kan bygga i kevlar för viktens skull, eller får det ingå ett årskort på något gym så att man orkar bära grejorna. Jag menar, vem orkar släpa på 1,5 kg! Att sedan hustrun i alla år "släpat" hem marvaror vägandes som 15 kameror törs jag knappt omnämna;-)
JB

Isåfall föredrar jag displayen på Nikons D5000 jämfört med Sonys.

Ska den vara vridbar får den gärna gå att vrida runt så den är innåt när kameran ligger i väskan plus att Sonys variant är mer en nedflyttningsvariant än vridbar.

Allt enligt mig och mina tankar.

Jag skulle lätt välja ett alternativ med flip-skärm, om jag sedan inte använder den så mycket som jag trodde spelar mindre roll. Kameran skulle inte bli vare sig speciellt mycket dyrare eller större, men den skulle kanske ge mig nya perspektiv och upplevelser. Och framför allt...jag behöver ju inte flippa ut skärmen om jag inte vill.

Att hävda att Canon/Nikon är störst och är det pga att de inte faller för lull-lull som flipskärm är ju bara framstegsfientligt.
Fast å andra sidan så är många "äkta" fotografer lite neggiga och tyckte allt var bättre förr trots att de byter maskinpark vart annat år :)

Att hävda att Canon/Nikon är störst och är det pga att de inte faller för lull-lull som flipskärm är ju bara framstegsfientligt.
Fast å andra sidan så är många "äkta" fotografer lite neggiga och tyckte allt var bättre förr trots att de byter maskinpark vart annat år :)

Visst är det så. Några exempel på "det var bättre förr"-mentalitet på fotosidan.se

(1) "Det räcker med sex megapixel, allt däröver tar bara onödig plats på minneskortet/datorn"

(2) "Video är överreklamerat, då är det bättre att köpa en dedikerad videokamera"

(3) "Vridbar LCD-display är bara en gimmick som går sönder lätt, och dessutom inte är snygg".

Kul att se när dessa neggare vänder kappan efter vinden, efter något år eller så :)

Iofs naturligt - människan tänker ju instinktivt fara när man hör talas om förändringar. Först ett tag därefter ser man möjligheterna.

Visst är det så. Några exempel på "det var bättre förr"-mentalitet på fotosidan.se

(1) "Det räcker med sex megapixel, allt däröver tar bara onödig plats på minneskortet/datorn"

(2) "Video är överreklamerat, då är det bättre att köpa en dedikerad videokamera"

(3) "Vridbar LCD-display är bara en gimmick som går sönder lätt, och dessutom inte är snygg".

Kul att se när dessa neggare vänder kappan efter vinden, efter något år eller så :)

Iofs naturligt - människan tänker ju instinktivt fara när man hör talas om förändringar. Först ett tag därefter ser man möjligheterna.

Att använda kamerans LCD display som sökare är redan föråldrat och förespråkas bara av neggare. Nu ska det vara en Pixel LV-W1 Wireless Remote Control eller motsvarande. :)

21 Mpixel som jag har nu känns rätt lagom.
Filmfunktionen har jag provat men kommer inte att använda. För mig är den alltså helt meningslös.
Vridbar display med adaptiv ljusstyrka och kanske en liten "huv" runt för att stoppa infallande ljus vore användbart i en del situationer men inte för normalfallen. Men jag har än så läge inte sett någon sådan LCD display.

Mycket av ny teknik och produkter lanseras utan att vara färdigutvecklad.
Mycket lanseras av marknadsskäl.

Nikon och Canon drar sig inte heller för att slänga på diverse lulllull av mycket tveksamt värde, framförallt på kompakter.T.ex ansiktsigenkänning vad ska man ha det till? Det är bara ett marknadsföringstrick.

Klart viktigare än vridbara skärmar vore att tillverkarna satsade på bättre kvalité.

Mycket av ny teknik och produkter lanseras utan att vara färdigutvecklad.
Mycket lanseras av marknadsskäl.
Mycket lanseras av ekonomiska skäl, för när är en teknik färdigutvecklad? I de flesta fall aldrig, den går alltid att förbättra lite till. Men skulle man bara putsa på tekniken och aldrig lansera några produkter går företagen omkull.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar