ANNONS
Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
picturethis.nu skrev:
Jag kom in i tråden just nu, så ni har säkert redan förklarat varför, men VARFÖR Iso 200? som lägsta?

Jag hade ju hoppats på Iso 50, eller nåt.

Har det månne med att göra med brus på högre Iso?


Redan D100 hade väl Iso 200?

Jag läste för länge sen att ISO100 är ett teoretiskt läge som faktiskt genererar mer brus än ISO200. Om jag förstått saken rätt så är ISO100 läget på t ex D200 en framräknad historia från ISO200 och inget annat. Det var nått tekniskt med sensorn som gjorde att den är avpassad för ISO200.

Mvh
Maverick
(Hmm, vart ska jag hitta 50 lök till en D3:a tro...)
 
Nikon levererar helt rätt produkter känns det som. D300 kommer perfekt för att överglänsa canon 40D och inte släppa in dem för att börja ta andelar i avancerad amatör/semipro segmentet. D3 kan äntligen göra att Nikon kan konkurrera i proffsegmentet bland sportfotograferna.

Lysande helt enkelt. :)
 
kolla avtrycket uppe på prismahuset,
det e bara Nikon som skulle komma på nåt sånt..

=)

på D3 FX alltså..
 
Senast ändrad:
-big kahuna- skrev:
Nikon levererar helt rätt produkter känns det som. D300 kommer perfekt för att överglänsa canon 40D och inte släppa in dem för att börja ta andelar i avancerad amatör/semipro segmentet. D3 kan äntligen göra att Nikon kan konkurrera i proffsegmentet bland sportfotograferna.
Och inte bara detta. D3 och D300 kommer att utöva en formidabel press på 1D3, från var sitt håll så att säga.
 
Maverick skrev:
Jag läste för länge sen att ISO100 är ett teoretiskt läge som faktiskt genererar mer brus än ISO200. Om jag förstått saken rätt så är ISO100 läget på t ex D200 en framräknad historia från ISO200 och inget annat. Det var nått tekniskt med sensorn som gjorde att den är avpassad för ISO200.

Mvh
Maverick
(Hmm, vart ska jag hitta 50 lök till en D3:a tro...)

beror på vad sensors har för angiven känslighet,

D200 har ett äkta iso100 länge, annars borde DR å brus bara bättre på ISO200 vilket det inte är,

på D300 så måste signalen dämpas för att få ISO100,
precis som ISO50 på canons kameror,
 
..nya gluggarna till FX-formatet blir ju inte lätta direkt..


The AF-S 14-24mm f/2.8G ED measures 98×131.5mm and weighs approximately 1,000g.

The AF-S 24-70mm f/2.8G ED measures 83×133mm and weighs approximately 900g.
 
Någon som kan förklara vad "full RGB" betyder? Oändligt dynamiskt omfång ala kodak portra NC??

Gör verkligen 14bitars någon skillnad?

12 utläsningskanaler.. vad har 1DsMk3??
 
cmyk skrev:
kolla avtrycket uppe på prismahuset,
det e bara Nikon som skulle komma på nåt sånt..

=)

på D3 FX alltså..

Va? Jag antar att du menar ratten för ljusmätningsmetod som har suttit på det stället på alla nikons proffskameror sedan F4. Det är i så fall ingen avtryckare.

M
 
cmyk skrev:
..nya gluggarna till FX-formatet blir ju inte lätta direkt..


The AF-S 14-24mm f/2.8G ED measures 98×131.5mm and weighs approximately 1,000g.

The AF-S 24-70mm f/2.8G ED measures 83×133mm and weighs approximately 900g.

Den senare lär ju vara mindre än den gammla men det är i stort sett samma vikt så det var inte mycket vunnet där. Men 24:a är ju lite roligare än 28:a på en FX. Fast jag har redan en 28-70 och den skönk väl åtminstone 3k nu så jag lär behålla den...

Sen var det ju synd att det inte var en 12-24:a. Skillnaden mellan 14 och 17 lär ju vara akademisk.

Vidare lite synd att de inte släpper några riktigt ljusstarka fasta. En 24:a 1.2 skulle jag gilla...

/Maverick
 
Melker Humala skrev:
Va? Jag antar att du menar ratten för ljusmätningsmetod som har suttit på det stället på alla nikons proffskameror sedan F4. Det är i så fall ingen avtryckare.

M

hehe...

skoja bara..

det var bara en besserwisser-check

;)
 
Danlo skrev:
Någon som kan förklara vad "full RGB" betyder? Oändligt dynamiskt omfång ala kodak portra NC??

Gör verkligen 14bitars någon skillnad?

12 utläsningskanaler.. vad har 1DsMk3??

bara så länge sensorn klarar av att leverera en tillräckligt bra signal,
 
Så när får vi se D300 i Sverige?
Någon som vågar gissa?

EDIT: Stod slutet av November på dpreview.
Vad himla tråkigt, jag hade hoppats på att den skulle släppas i September precis som 40D! Men inte då, nu får man gå omkring och vänta i två/tre månader innan man kan sälja GX-10 och lägga vantarna på en D300:(
 
Senast ändrad:
Lite "snålt" att inte släppa några nya ljusstarka fasta eller åtministone uppgradera några till AF-S

Visst, 400/2.8, 500/4 och 600/4 med VR är ju mumma för de som behöver och har pengar men 5-kilos objektiv är det inte många som vill kånka runt på i det vardagliga direkt.
 
Okej! Detta var skoj! Men D3 är ju mer en konkurent till 1Dmk3. Vad tror ni, Kan vi vänta oss en D3 fast med högre upplösning och 5bps inom en snar framtid?
 
D300 ser mysig ut men undrar om priserna på nikons fasta supertelen kommer gå ner eller upp i pris? de är ju redan nu lite väl saftiga jämfört med canon
 
Nikon kallar formatet för FX (typ FF) sedan kan den också köra i DX-läge och så 5:4-läge, på en 36 x 23.9mm CMOS sensor.
Grymt coolt med en 3-tums LCD som kan har 922000 pixlar. D200 och även andra dyrare har völ bara typ 230000 pixlar. DET är sånt som spelar roll ;-)
 
CrazzlY skrev:
Så när får vi se D300 i Sverige?
Någon som vågar gissa?

EDIT: Stod slutet av November på dpreview.
Vad himla tråkigt, jag hade hoppats på att den skulle släppas i September precis som 40D! Men inte då, nu får man gå omkring och vänta i två/tre månader innan man kan sälja GX-10 och lägga vantarna på en D300:(

se till hur det var med D200 - nikon kanske har lärt sig men det var ju riktigt segt att få tag på en sån när den släpptes
 
Gårdis skrev:
Okej! Detta var skoj! Men D3 är ju mer en konkurent till 1Dmk3. Vad tror ni, Kan vi vänta oss en D3 fast med högre upplösning och 5bps inom en snar framtid?

Varför skulle de sänka hastigheten på kameran? Finns ju CL för att ställa in det själv.

Och högre upplösning klarar jag mig utan. Det tar bara plats iaf...

Fast svartet på din fråga är att ja vi kommer att få se en modell med högra upplösning. Tveksom dock till att den skulle vara långsammare.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.